Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

😡

Uttrycket har använts i ungefär vartannat inlägg i denna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676025-full-fras-info...

Nåja, räknar man bara då det förekommer direkt i inlägget och inte i citat av andra inlägg är det i fyra inlägg. Dessutom undrar jag lite över bilden med förklaringen: "... fast att ..."?? Det heter väl ändå "trots att"? Utom i t.ex. "Den satt så hårt fast att det inte gick att få loss den".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Höster. Vinter. Vilket förbannat trams! Vad gjorde våra förfäder när de flyttade upp hit? Var de sadomasochister hela bunten? Vem vill egentligen frysa och snubbla i mörkret halva året?

I stort sett inga kraftiga jordbävningar, orkaner/cykloner, syndafloder, tsunamis/flodvågor, vulkanutbrott, tropiska sjukdomar (malaria har dock funnits) o dyl å andra sidan.

Permalänk
Medlem

Jag må vara nattuggla och ska börja gibba Quake nu. Men vad tusan håller grannen på med egenligen. Nu börjar de spela musik...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jaha, i måndags hämtade jag paketet från amazon.co.uk. Först Idag har amazon.fr expedierat med samma leveransnivå (dvs standard)… Jag beställde båda paketen mer eller mindre samtidigt, Och de verkar skicka det med Airmee. Verkar ju smart när man inte har en aning om när paketet kommer att komma… Eller ja, nu har de satt en prognos, men intervallet vid beställning var två veckor. Genialiskt!

Det här blir, som Peter Harryson brukade säga, oooliiiiiiiidligt spännande…

Jag beställde den 6:e för övrigt, så det har alltså tagit amazon.fr 10+ (!!!) dagar att göra något alls. Om jag vore så cynisk som jag är skulle jag kunna få för mig att det går ut på att man ska tröttna och byta till expressleverans, som inte är särskilt express, och därmed betala extra.

I Frankrike är det alltid någon eller några som strejkar så allt tar tid. När jag bodde en bit utanför Paris var det alltid lite slumpmässigt när man kunde komma till jobbet, brev hem till Svedala kunde ta allt mellan två dagar och tre veckor och ibland kom de inte fram alls. Det här var på den "gamla goda tiden" innan internet, mobiltelefoner och annat modernt trams. Allt i Frankrike var på måfå, tyckte jag. Har många roliga (otroliga) minnen från den tiden. Bodde förresten i Neauphle-le-Château, samma ort som Ayatolla Khomeni, och samtidigt, men det visste jag inte förrän jag var tillbaka i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

I Frankrike är det alltid någon eller några som strejkar så allt tar tid. När jag bodde en bit utanför Paris var det alltid lite slumpmässigt när man kunde komma till jobbet, brev hem till Svedala kunde ta allt mellan två dagar och tre veckor och ibland kom de inte fram alls. Det här var på den "gamla goda tiden" innan internet, mobiltelefoner och annat modernt trams. Allt i Frankrike var på måfå, tyckte jag. Har många roliga (otroliga) minnen från den tiden. Bodde förresten i Neauphle-le-Château, samma ort som Ayatolla Khomeni, och samtidigt, men det visste jag inte förrän jag var tillbaka i Sverige.

Ironiskt nog är ju detta tryckt material relaterat till just Frankrike…

Sporadisk leverans ingick när familjen ibland ställde om tidningen till hyrt hus i Frankrike på 90-talet. Fungerade inte sällan som SL:s stombussar, dvs ingen, ingen, ingen och sedan tre, fyra st samtidigt…

En sak som sitter hårt är vinmakaren med en gîte som hade som standardkommentar att ”Je ne suis pas très en avance”, vilket förstås betydde att han var hopplöst sen…

Tillägg: Förresten, vem behöver Internet? Det finns ju Minitel!

upprepat ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ironiskt nog är ju detta tryckt material relaterat till just Frankrike…

Sporadisk leverans ingick när familjen ibland ställde om tidningen till hyrt hus i Frankrike ibland på 90-talet. Fungerade inte sällan som SL:s stombussar, dvs ingen, ingen, ingen och sedan tre, fyra st samtidigt…

En sak som sitter hårt är vinmakaren med en gîte som hade som standardkommentar att ”Je ne suis pas très en avance”, vilket förstås betydde att han var hopplöst sen…

Tillägg: Förresten, vem behöver Internet? Det finns ju Minitel!

Tror faktiskt att Minitel var efter min tid i Frankrike. Vet ju vad det var, vänner i Frankrike pratade om det, jag såg en Minitel någon gång men har aldrig använt det. Apropos vinmakare och tidsbegreppet så var jag då och då på besök hos en vinproducent i Beaune (minns inte hans namn) och hans favorituttryck när man pratade om eller skulle handla vin var "ça prend son temps" men det var OK eftersom man fikade eller åt (och drack vin) under tiden.

Men en del folk var väldigt konstiga. När jag sa till en slaktare i Paris att jag hade lite bråttom tog han det som kritik, vägrade fortsätta, körde ut alla ur butiken och hängde upp skylten "FERMÉ" i fönstret. Folk var tydligen vana så de spred sig till andra butiker i området och jag fick rådet att inte gå tillbaka den dagen. Ingen blev sur på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vissa kan anse att detta jag skriver nu, inte är förankrat med forskningen, men många flyttade norrut i takt med att isen försvann för att kunna fortsätta få en kall grogg. Man ristade sedan på bergen när man var på fyllan, numera känt som runstenar. Runsten kommer ifrån att Rune var stenhög på svampar.

Så att bo här uppe i norr var ganska okej.

Det här är en förklaringsmodell som jag kan köpa. Varm öl efter ett hårt dagsverke som jägare/samlare? Eller som livegen? Otänkbart!

Jag tar tillbaka allt jag sagt. Imorgon säger jag upp lägenheten och flyttar till närmaste glaciär, för barnens skull.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

När man ha varit helt utan huvudvärk i över 1 månad.
Och idag kommer ens " hortons huvudvärk " tillbaka, blir mindre kul i några veckor nu. Hatar fan huvudvärk som är kronisk under dagar/ veckor. Och ibland ha man även migrän på det.

Vet inte om jag ska gilla inlägget då huvudvärk är inget att tycka om men känner med dig. Har förvisso inte Hortons eller migrän men har sedan barnsben stått ut med milda till rejäla huvudvärk som kommer i perioder. Jäkligt tröttsamt.

Mitt tips som i.a.f. fungerar för mig, två värktabletter och sedan en riktigt varm vetepåse körd i micron som nästan bränner över ögonen, kan behövas köras i omgångar. Den kuren får alltid den värsta huvudvärken att gå till en mild nivå så jag klarar av vardagen.
I bästa fall så försvinner värken helt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

När man mailar någon och dom i varje mailsvar ska byta ämne i svaret tillbaka så att det flyttar ut från mailtråden och blir flera trådar.

Det gör mig otroligt irriterad. Förstår inte ens varför heller. Folk brukar ju vara lata och att ändra rubriken kräver ju extra steg. Otroligt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

När man mailar någon och dom i varje mailsvar ska byta ämne i svaret tillbaka så att det flyttar ut från mailtråden och blir flera trådar.

Det gör mig otroligt irriterad. Förstår inte ens varför heller. Folk brukar ju vara lata och att ändra rubriken kräver ju extra steg. Otroligt.

Det är å andra sidan minst lika irriterande när man ska kolla upp viktiga beslut som tagits, och de visar sig finnas djupt begravda i olika delar av en halvårsgammal mejltråd med titeln "Nästa möte"... (som såklart bytt ämne många gånger sen titeln valdes).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det är å andra sidan minst lika irriterande när man ska kolla upp viktiga beslut som tagits, och de visar sig finnas djupt begravda i olika delar av en halvårsgammal mejltråd med titeln "Nästa möte"... (som såklart bytt ämne många gånger sen titeln valdes).

Det är störande när nya diskussioner uppstår i en tråd. Då är det bättre att börja på nytt.

Som t.ex. en rörmokare som frågade i en tråd om projekt a hur går det i projekt b.

Ofta är mitt problem såhär:
Jag frågar en säljare på pris enl. bilagor. (tråd 1)
Han svarar med ett nytt mailtråd. (tråd 2)
Jag svarar på den om att jag vill köpa enl. hans erbjudande. (tråd 2)
Säljaren skickar en bekräftelse på detta i en ny mailtråd igen. (tråd 3)

Där får jag 3 olika trådar att ha reda på för något som handlar om precis samma sak.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jaha är det inte typiskt fick mail från Elgiganten om black friday deals, men ta mig tusan de har deals ”alla” tangentbord förutom just den modellen jag är ute efter. 🤬

Men men får hålla utkik ett tag till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Fyi, ordet du söker är dialektalt. Brukar inte leka språkpolis på forum, men din stavning var så pass udda att det ser ut som att du antingen hakade upp dig mitt i ordet eller klurade en bra stund på hur det stavas.

Om du bara skrev så för att göra dig lustig erkänner jag mig lurad 😅

Jag har ingen ursäkt!
Jag hade tänkt att särskriva, minns jag, men tog bindesstreck istället. Hade inte en tanke på att det är ett ord!
Skulle nog säga att det är första gången i mitt liv som jag har använt detta ord, både i skrift och i tal, fast jag har nog läst det åtskilliga gånger.

Början till Alzheimer eller bara kurr i magen (notera tiden för inlägget) kanske?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nåja, räknar man bara då det förekommer direkt i inlägget och inte i citat av andra inlägg är det i fyra inlägg. Dessutom undrar jag lite över bilden med förklaringen: "... fast att ..."?? Det heter väl ändå "trots att"? Utom i t.ex. "Den satt så hårt fast att det inte gick att få loss den".

Nja, blir det inte "Den satt så hårt att det inte gick att få loss den".

Forumet heter ju gubbgnäll så

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Nja, blir det inte "Den satt så hårt att det inte gick att få loss den".

Forumet heter ju gubbgnäll så

Det var det enda jag kom på med konstruktionen "fast att". Tror det är korrekt men kanske inte den satskonstruktion man först kommer på. Huvudsaken var att peka på den felaktiga satskonstruktionen i "När man verkligen har lust att säga att man behöver något fast att det egentligen är irrelevant, så som en dyr väska". Det är förresten inte det enda tokiga med den meningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det var det enda jag kom på med konstruktionen "fast att". Tror det är korrekt men kanske inte den satskonstruktion man först kommer på. Huvudsaken var att peka på den felaktiga satskonstruktionen i "När man verkligen har lust att säga att man behöver något fast att det egentligen är irrelevant, så som en dyr väska". Det är förresten inte det enda tokiga med den meningen...

"Den satt så hårt fast att det inte gick att få loss den".
ska ändras till
"Den satt fast så hårt att det inte gick att få loss den".

Vet inte varför det undre alternativet är rätt... men jag hör det.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad Siri suger feta stolpar alltså... Med alla pengar Apple har och den kraftfulla hårdvaran de har i sina telefoner så är Siri ändå så jävla kass.

"Gör en ny påminnelse till imorgon", säger jag (detta var igår, alltså.)

"Vad vill du bli påmind om?" (Så långt allt väl...)

"Fixa bompeng" säger jag, för jag behövde "ladda" min RFID-bricka så den kan öppna vägbommen in till bostadsområdet.

"Okej, fixat", säger Siri. Vad för påminnelse har den då skapat? "Skaffa boom pang"... *facepalm*

Bäst av allt? Postnord kunde inte ens dela ut mitt paket idag. Istället skickade de ett epost och sa att leveransen var "försenad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fan vad Siri suger feta stolpar alltså... Med alla pengar Apple har och den kraftfulla hårdvaran de har i sina telefoner så är Siri ändå så jävla kass.

"Gör en ny påminnelse till imorgon", säger jag (detta var igår, alltså.)

"Vad vill du bli påmind om?" (Så långt allt väl...)

"Fixa bompeng" säger jag, för jag behövde "ladda" min RFID-bricka så den kan öppna vägbommen in till bostadsområdet.

"Okej, fixat", säger Siri. Vad för påminnelse har den då skapat? "Skaffa boom pang"... *facepalm*

Bäst av allt? Postnord kunde inte ens dela ut mitt paket idag. Istället skickade de ett epost och sa att leveransen var "försenad".

Verkar alltså fungera precis lika bra som deras skörmtangentbord. Rättar inte det som borde rättas, men lägger sig effektivt in det som inte borde rättas och omvispa D-mark ser till goja. Ja, se där, inte f* n ville jag skriva D- arm…

Jag lät det få fritt spelrum i slutet av stycket ovan… Notera även att det ständigt inte rättar sådant som skörmtangentbord. Obegripligt då,igår… Ehh… Förut trodde jag att GBoard inte kunde svenska, men jag börjar tro att Apple är ännu värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Verkar alltså fungera precis lika bra som deras skörmtangentbord. Rättar inte det som borde rättas, men lägger sig effektivt in det som inte borde rättas

Eh, windows 11 är lika hopplöst det skulle jag säga. Stänger alltid av all självrättning (för det funkar ju fan inte ändå då den inte kan tankeläsa så den vet vad jag faktiskt vill skriva), men ändå höll windows epost-app hela tiden på och petade i det jag skrev, höll på att driva mig till vansinne. Den kunde inte heller känna igen engelska fast jag installerat både svensk och engelsk språkpack, så den satte röda krusiduller under nästan varenda ord (förutom några få ord som finns i engelskan men inte i svenska... lol) Jävla förbannade skit alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fan vad Siri suger feta stolpar alltså... Med alla pengar Apple har och den kraftfulla hårdvaran de har i sina telefoner så är Siri ändå så jävla kass.

"Gör en ny påminnelse till imorgon", säger jag (detta var igår, alltså.)

"Vad vill du bli påmind om?" (Så långt allt väl...)

"Fixa bompeng" säger jag, för jag behövde "ladda" min RFID-bricka så den kan öppna vägbommen in till bostadsområdet.

"Okej, fixat", säger Siri. Vad för påminnelse har den då skapat? "Skaffa boom pang"... *facepalm*

Bäst av allt? Postnord kunde inte ens dela ut mitt paket idag. Istället skickade de ett epost och sa att leveransen var "försenad".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Behöver jag säga mer?

Permalänk
Avstängd

Och nu har jag sett vinterns första krock.
En bil fick baken intryckt av en annan bil för minst en av dem kör med sommardäck och låg för nära.

Permalänk
Avstängd

Och nu ställdes alla(?) bussar in. Min bus tog sig inte ens upp för backen till Vårby gård så vi fick gå de 500 meterna till tunnelbanan

Permalänk
Medlem

Huddingevägen, fullt med idioter med sommardäck som inte kan ta sig fram och blockerar vägen för den vettiga delen av befolkningen som sätter på vinterdäcken i tid eller har vett att hålla sig hemma när det börjar snöa

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Huddingevägen, fullt med idioter med sommardäck som inte kan ta sig fram och blockerar vägen för den vettiga delen av befolkningen som sätter på vinterdäcken i tid eller har vett att hålla sig hemma när det börjar snöa

Man har ju SUV med fyrhjulsdrift, vettu! Går lika bra med selleridäck då…

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Behöver jag säga mer?

<Uppladdad bildlänk>

SNNÖÖÖ!!!!! <3<3<3

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Butikerna fylls med julmust, julgodis, julpynt och det ena julrelaterade med det andra. Men...
VAR ÄR JULVÖRTEN?!

Var igår till närmaste Ica Maxi på jakten efter vörtbröd och efter att ha synat varje hyllplan kunde jag konstatera att julvört är en bristvara! Skyller på Putin, Kina, Covid och Ever Given.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Suck snöar igen. Och i natt ska jag upp kl 4 och ta mig till tåget och hoppas den går i tid.

Permalänk
Medlem

Jag hatar söndagar.

Permalänk
Medlem

Alla jäkla idioter som ger sig ut på vägarna med sommarhjul på, vad i hela helvete tänker man med?! Sätter sig själv och andra i fara!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P