Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Väx upp och sluta hälla i dig socker. Hela det här forumet känns som ett halvt steg från typ2 diabetes med allt tjat om läsk både i forum och från redaktion.

Det är bara tråkigt att de tar bort alternativen för oss som inte gillar sötningsmedel. Det finns diverse sockerfria alternativ redan men de sötningsmedelsfria blir allt färre. Fanta gick från att vara en favorit till totalt odrickbart för mig exempelvis. Hälsoaspekten är förstås viktig också, men det är ju mängderna folk sätter i sig som är problemet.

Permalänk
Medlem

Enligt Schenker så skulle mitt paket med min Steam Deck ha levererats i Onsdags... Onsdag blev Torsdag och då stod det fortfarande att mitt paket skall levereras på Onsdag den 3/3.

Idag står det att Schenker kommer kontakta mig för att "ge besked om leverans"

GE MIG MIN STEAM DECK SCHENKER!
Skrik, vrål och oväsen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Lite olustkänsla över hela Ukraina-situationen. Såg att mängden kontantuttag har ökat med 2-siffriga procentenheter. Till vilken nytta när det knappt finns några butiker som tar emot dessa längre. Ändå har man det ganska bra jämfört med andra som får hemmet sönderbombat. Jag kan känna skuld att Europa gjorde sig beroende av rysk gas och därför medfinansiär till kriget. :/

Det är många och långa köer till bankomaterna även här i sverige, med ett antal som har slut på kontanter helt.
Bara för MSB eller vem det nu var sa att man skulle ha kontanter hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SID 6.7:

Enligt Schenker så skulle mitt paket med min Steam Deck ha levererats i Onsdags... Onsdag blev Torsdag och då stod det fortfarande att mitt paket skall levereras på Onsdag den 3/3.

Idag står det att Schenker kommer kontakta mig för att "ge besked om leverans"

GE MIG MIN STEAM DECK SCHENKER!
Skrik, vrål och oväsen.

Det är inte så farligt. Jag har en pågående order från Elgiganten som skulle levereras sista maj förra året som står som under behandling. Eller nu när jag kollade så står det avbeställd, hmm det gjorde det inte förra veckan, får kolla kreditkortet om pengarna har kommit tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det är bara tråkigt att de tar bort alternativen för oss som inte gillar sötningsmedel. Det finns diverse sockerfria alternativ redan men de sötningsmedelsfria blir allt färre. Fanta gick från att vara en favorit till totalt odrickbart för mig exempelvis. Hälsoaspekten är förstås viktig också, men det är ju mängderna folk sätter i sig som är problemet.

Sötningsmedel är inte heller bra, det vänjer dig vid att maten du stoppar i dig ska smaka sött vilket den sällan gör utan att du tillsätter något. Bättre att ta sig ur sötsjukan, gnällgubbar ska dricka svart kaffe och på sin höjd festa till det med en burk ansjovis.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skäggig legend

Jag är trött på min fästmö. Alltså, hon är otroligt underbar och den starkaste människa jag känner MEN!

Hon tror på fullaste allvar att det finns spöken och "övernaturliga saker" som hon tycker förklarar det "oförklarliga".
Jag är realist eller pragmatisk och känner att bara för att någonting inte kan förklaras betyder det inte att det inte finns någon naturlig anledning. tex: dörren stängde sig själv. - fästmö: Spöken! jag: sättning i huset? korsdrag? - det finns en förklaring.

Skräckfilmer eller andra "baserad på verkliga händelser" - I call BullSh*t.
Medan fästmön tror 110% på det.

Nej du... tacka fasiken för fredag - snart blir det en öl.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu tänkte jag lite mer globals/generellt som jag kanske inte gav sken av.

Men titta på tyskland, slänga ner kärnkraftverken verkade väldigt känslostyrt efter fukushima (även om det kanske inte är 100% sanning).
Sedan folk som har panik, mega-ångest osv för de KÄNNER nåt som media prånglat på dem osv. Inga beslut baserat på fakta utan bara känslor.
Känner du igen "slagorden" "ord är våld"? Samma princip där..

Det är där jag placerar de mentalt svaga som verkar floda i vårt samhälle idag.
Fakta funkar inte, utan det är var random svagis KÄNSLOR som får avgöra saken.

Aha, då är jag på din sida broder!
Inte alltid så lätt att få igenom det man menar i textform.

Min fru är extremt känslostyrd och jag är raka motsatsen. Brukar leda till intressanta diskussioner där jag försöker få henne att resonera logiskt istället, men det brukar inte alltid sluta så bra Men ibland lyckas det!
Ett bra argument brukar vara att media är baserat på besökare/klick så att ha den mest uppjagande artikeln är självbevarelsedrift så brukar hon lugna ner sig.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Sötningsmedel är inte heller bra, det vänjer dig vid att maten du stoppar i dig ska smaka sött vilket den sällan gör utan att du tillsätter något. Bättre att ta sig ur sötsjukan, gnällgubbar ska dricka svart kaffe och på sin höjd festa till det med en burk ansjovis.

Nej det håller jag med om, men den diskussionen tenderar att springa iväg. För mig räcker det med smaken som argument, hur ofarligt det än är så hade jag undvikit det ändå för att det smakar skit.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon333222:

Till vilken nytta när det knappt finns några butiker som tar emot dessa längre.

Papperspengar lär finnas kvar ett bra tag till som redundans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Väx upp och sluta hälla i dig socker. Hela det här forumet känns som ett halvt steg från typ2 diabetes med allt tjat om läsk både i forum och från redaktion.

Glöm då inte bort kebabtråden, pizzatråden, läskclockers, vilken alkoholhaltig dryck tråden och många andra. Så med tanke på dessa så kommer vi nog alla dö av antingen fetma, diabetes eller telefonstrålning😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Papperspengar lär finnas kvar ett bra tag till som redundans.

Prova att köra enbart kontanter i en månad och återkom. Du kommer bli snopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Prova att köra enbart kontanter i en månad och återkom. Du kommer bli snopen.

Här skulle just det funka utmärkt tror jag. Alla ställen här tar emot kontanter. Finns även en mack där man fortfarande kan tanka med kontanter så. Bara räkningarna som ställer till just det. De kan man däremot inte betala kontant

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är många och långa köer till bankomaterna även här i sverige, med ett antal som har slut på kontanter helt.
Bara för MSB eller vem det nu var sa att man skulle ha kontanter hemma.

To be fair så har MSB haft den rekommendationen sedan typ alltid, det är bara nu folk inser att det kan vara rätt bra att följa deras råd. Det är ju samma anledning till att vi ser tomma hyllor för stormkök och vatendunkar hos biltema mm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon333222:

Prova att köra enbart kontanter i en månad och återkom. Du kommer bli snopen.

Nu bor ju jag utanför tullarna på ett ställe där kontanter fortfarande accepteras, utom på lokala automatstationen för bränsle. Man lär isf fråga någon av de lokala entreprenörerna om de kan tänkas sälja lite röd diesel när Ivan stängt ned internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobitheo:

Här skulle just det funka utmärkt tror jag. Alla ställen här tar emot kontanter. Finns även en mack där man fortfarande kan tanka med kontanter så. Bara räkningarna som ställer till just det. De kan man däremot inte betala kontant

Räkningarna borde inte vara något problem, dock blir det väl en ganska fet avgift på varenda räkning. Sist jag gjorde det, vilket var rätt många år sedan då kassaservice fortfarande fanns, kostade det 45 styck tror jag. Men om bankerna är nere, vilket är vad som krävs för att kort inte ska fungera längre, så lär du inte behöva oroa dig för att betala räkningar heller liksom. Skulle det nu bli så så kan man väl betala i butiker med ATG exempelvis, eller på banken.

Inköp häromkring är ett större problem i så fall. Ica och liknande funkar nog men många restauranger och mer nischade butiker tar helt enkelt inte kontanter längre alls. Men det går väl att lösa med checkar, fakturaköp eller liknande. Och sannolikt skulle de väl börja ta kontanter om kortsystemet låg nere.

Men vi är ändå väldigt långt från en sådan situation fortfarande, även om vi är lite närmare nu än de senaste decennierna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Räkningarna borde inte vara något problem, dock blir det väl en ganska fet avgift på varenda räkning. Sist jag gjorde det, vilket var rätt många år sedan då kassaservice fortfarande fanns, kostade det 45 styck tror jag. Men om bankerna är nere, vilket är vad som krävs för att kort inte ska fungera längre, så lär du inte behöva oroa dig för att betala räkningar heller liksom. Skulle det nu bli så så kan man väl betala i butiker med ATG exempelvis, eller på banken.

Inköp häromkring är ett större problem i så fall. Ica och liknande funkar nog men många restauranger och mer nischade butiker tar helt enkelt inte kontanter längre alls. Men det går väl att lösa med checkar, fakturaköp eller liknande. Och sannolikt skulle de väl börja ta kontanter om kortsystemet låg nere.

Men vi är ändå väldigt långt från en sådan situation fortfarande, även om vi är lite närmare nu än de senaste decennierna.

Problematiken är att kassasystemen inte funkar utan el. Handskrivna kvitton har ju blivit bannade av skv. Ska man hålla i kontanter så rekommenderar jag inte SEK iaf. Hellre USD/EUR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Problematiken är att kassasystemen inte funkar utan el. Handskrivna kvitton har ju blivit bannade av skv. Ska man hålla i kontanter så rekommenderar jag inte SEK iaf. Hellre USD/EUR.

Ja men det blir liksom löjligt att diskutera en situation utan el och utan kortbetalning men där butikerna är öppna som vanligt och tar kontanter, och dessutom utländsk valuta. Försvinner elen så försvinner möjligheten att betala men också möjligheten att ha butiker öppna och möjligheten att hindra folk från att bara ta det de vill ha om en butik skulle vara öppen. Som tur är har de flesta medmänsklighet och således hade vi löst situationen på det bästa sättet vi kommer på, vilket sannolikt hade varit en nota på hederssystemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ja men det blir liksom löjligt att diskutera en situation utan el och utan kortbetalning men där butikerna är öppna som vanligt och tar kontanter, och dessutom utländsk valuta. Försvinner elen så försvinner möjligheten att betala men också möjligheten att ha butiker öppna och möjligheten att hindra folk från att bara ta det de vill ha om en butik skulle vara öppen. Som tur är har de flesta medmänsklighet och således hade vi löst situationen på det bästa sättet vi kommer på, vilket sannolikt hade varit en nota på hederssystemet.

När jag åker utomlands så ser jag sällan kassaapparaten. Jag lovar, man kan handla ändå.

Permalänk
Medlem

Det är helt slut på fickradioapparater som tar vanliga batterier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Jag är trött på min fästmö. Alltså, hon är otroligt underbar och den starkaste människa jag känner MEN!

Hon tror på fullaste allvar att det finns spöken och "övernaturliga saker" som hon tycker förklarar det "oförklarliga".
Jag är realist eller pragmatisk och känner att bara för att någonting inte kan förklaras betyder det inte att det inte finns någon naturlig anledning. tex: dörren stängde sig själv. - fästmö: Spöken! jag: sättning i huset? korsdrag? - det finns en förklaring.

Skräckfilmer eller andra "baserad på verkliga händelser" - I call BullSh*t.
Medan fästmön tror 110% på det.

Nej du... tacka fasiken för fredag - snart blir det en öl.

Inte börjat tala om kristaller och dess effekter? Väldigt populärt i kvinnovärlden just nu. Min kusin stället ett glas vatten på en varje natt så att positiva energier osv ska föras över till vattnet så blir man pigg när man vaknar. Min sambo som inte i övrigt är vidskeplig gömde en under min kudde. Jag kastade den rakt ut i skogen där den hör hemma.

Själv vill jag bara sjunka genom marken och funderar på vad som är bäst, dubbelpipa eller repet så jag ska slippa höra på det.

Permalänk
Medlem

Vad är det här för komik.
Har ett fordon som jag alltid tankat med etanol (E85). Men priset på E85 rusar mer än någonsin och är nu så dyrt så det inte är lönt att handla och fylla tanken med längre. Logiken går inte ihop, det är x antal procent bättre för miljön, men att använda det är ett straff. Rimligtvis borde miljövänligare bränslen vara mindre beskattade.
Mailar jag och frågar någon ansvarig minister om situationen uteblir naturligtvis svaret.
Känns som det bara är att lägga ner allt det här med vad som är bra för klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Vad är det här för komik.
Har ett fordon som jag alltid tankat med etanol (E85). Men priset på E85 rusar mer än någonsin och är nu så dyrt så det inte är lönt att handla och fylla tanken med längre. Logiken går inte ihop, det är x antal procent bättre för miljön, men att använda det är ett straff. Rimligtvis borde miljövänligare bränslen vara mindre beskattade.
Mailar jag och frågar någon ansvarig minister om situationen uteblir naturligtvis svaret.
Känns som det bara är att lägga ner allt det här med vad som är bra för klimatet.

Har det inte blivit bättre så kan det vara så att bilen även drar upp till 42% mer med e85 än 95 (90?) Oktan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har det inte blivit bättre så kan det vara så att bilen även drar upp till 42% mer med e85 än 95 (90?) Oktan.

Du har rätt, den drar mer bränsle, har aldrig tankat något annat så jag vet inte hur mycket mer. Känslan av att bidra med något så stort som att tanka E85 har gjort det värt det genom åren. Men nu är det bara löjligt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Vad är det här för komik.
Har ett fordon som jag alltid tankat med etanol (E85). Men priset på E85 rusar mer än någonsin och är nu så dyrt så det inte är lönt att handla och fylla tanken med längre. Logiken går inte ihop, det är x antal procent bättre för miljön, men att använda det är ett straff. Rimligtvis borde miljövänligare bränslen vara mindre beskattade.
Mailar jag och frågar någon ansvarig minister om situationen uteblir naturligtvis svaret.
Känns som det bara är att lägga ner allt det här med vad som är bra för klimatet.

En anledning är antagligen att majoriteten av fordonsetanolen framställs från spannmål, vete och majs, en stor del av världsproduktionen ligger i Ryssland och Ukraina. Rysslands invasion har lett till rusande spannmålspriser, i slutet på förra veckan låg dagspriset för vete över 4:-/kg, en fördubbling jämfört med 6 månader sedan.

I och med att läget är så instabilt kommer troligtvis spannmålspriserna fortsätta öka. Även om bönderna i RU och UA skulle lyckas få tag på alla insatsmedel och få en normalskörd kommer antagligen inget av länderna exportera något, vilket leder till brist på världsmarknaden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loke6074:

Vad är det här för komik.
Har ett fordon som jag alltid tankat med etanol (E85). Men priset på E85 rusar mer än någonsin och är nu så dyrt så det inte är lönt att handla och fylla tanken med längre. Logiken går inte ihop, det är x antal procent bättre för miljön, men att använda det är ett straff. Rimligtvis borde miljövänligare bränslen vara mindre beskattade.
Mailar jag och frågar någon ansvarig minister om situationen uteblir naturligtvis svaret.
Känns som det bara är att lägga ner allt det här med vad som är bra för klimatet.

Det försökte man med tidigare med fick smäll på fingrarna av EU. Etanol är ju skit för miljön. Du använder odlingsmark till att producera råvara till etanol istället för mat. Hur bra är det egentligen? Är man seriös om klimatet och utsläpp så är det kärnkraft som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det försökte man med tidigare med fick smäll på fingrarna av EU. Etanol är ju skit för miljön. Du använder odlingsmark till att producera råvara till etanol istället för mat. Hur bra är det egentligen? Är man seriös om klimatet och utsläpp så är det kärnkraft som gäller.

Alltså, ett litet kraftverk i bilen är det som gäller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loke6074:

Alltså, ett litet kraftverk i bilen är det som gäller?

För mycket Fallout för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Du har rätt, den drar mer bränsle, har aldrig tankat något annat så jag vet inte hur mycket mer. Känslan av att bidra med något så stort som att tanka E85 har gjort det värt det genom åren. Men nu är det bara löjligt dyrt.

Jo nu är det inte ens värt det längre. Det kostar mer än vanlig bensin och sen som sagt så drar ju bilen mer också så det gör ju bara det ännu dyrare.
Så visst det finns är säkerligen bättre för miljön men kanske bättre börja med nåt annat för att dra sitt strå till stacken som det är idag 😂

Permalänk
Medlem

Farsgubben har en liten radio sen långt tillbaks. Lyssnar emellanåt. Tänkte ett tag på att köpa en ny mindre åt honom från Biltema den dagen nuvarande ger upp. Nu sprakar och låter den bara så tänkte köpa ny åt honom.

Självklart ska då folk preppa och köpa alla djävla radioapparater som finns. Så den jag tänkt köpa är slut. Fint, visst.

Men. Att Biltema då passar på att höja priset på radion med en hundring tycker jag är..........

Precis som med deras vinylhandskar. 49.90 per paket förut. Sen började pandemin och alla skulle ha handskar. Biltema sålde slut oavbrutet och höjde priset. De var uppe i 129kr ett tag. Nu ligger de på 79.90kr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Beginner:

Självklart ska då folk preppa och köpa alla djävla radioapparater som finns. Så den jag tänkt köpa är slut. Fint, visst.

I sann DIY-anda åker man då till bilskroten och plockar upp en super-duper-bilradio från något som tillverkades på 80-talet. Tillräckligt modern för att vara hyffsat snål med batteri men fortfarande gammal nog att ha kortvåg.