Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

500/500 ger endast 100mbit på en dator i nätverket

Permalänk
Medlem

500/500 ger endast 100mbit på en dator i nätverket

Hej!

Har märkt av ett problem på slutet som jag inte förstår mig på, det har antagligen med med någon slags mjukvara att göra men tänkte jag ställer frågan här om någon har en idé om vad problemet kan vara..

Jag har ett integrerat nätverkskort i ett Asus ROG STRIX B350-F Gaming. Vi har 500/500 i huset. Jag får endast 100/100 genom bredbandskollen. Testar jag byta nätverkskabel får jag upp till 500/500 ett tag men går sedan ner till 100/100.

Hur datorn är ansluten i nätverket:
Servanet modem->Deco M5->Netgear GS105 Switch (delar ut till 4 olika nätverksuttag)->Netgear GS105 Switch->Min dator samt en server.

Servern som är ansluten mot samma switch har alltid 500/500 oavsett om jag byter nätverksabel eller port i switchen och för min dator så stryps hastigheten ner till 100/100 efter ca en halvtimme oavsett vad jag gör.

Är det något jag missat?

Permalänk

Prova att låsa nätverkskortet till 1000/1000 länk.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet. Prova byt uttag på switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Prova att låsa nätverkskortet till 1000/1000 länk.

Gör jag detta så får inte ens nätverket någon kontakt..

Permalänk
Medlem

Har du testat speedtest.net? jag får inte över 100 på bredbandskollen heller om jag inte använder internet explorer.

dock verkar du få 500 ibland vilket verkar konstigt, har du testat att ta serverns sladd?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som du kan ha en störning, prova byta plats på datorn, annat eluttag etc. Sitter I/O shielden rätt? Status på nätverkskortet? Visar det länkhastighet 1000 eller 100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Har du testat speedtest.net? jag får inte över 100 på bredbandskollen heller om jag inte använder internet explorer.

dock verkar du få 500 ibland vilket verkar konstigt, har du testat att ta serverns sladd?

Visar samma resultat på speedtest.

Jag tog serverns sladd och får nu 500/500 sedan igår kväll. Servern får också 500/500 med den sladd jag hade i min dator innan konstigt nog. Får se om det håller i sig tills senare idag.

Skrivet av Mordekai:

Låter som du kan ha en störning, prova byta plats på datorn, annat eluttag etc. Sitter I/O shielden rätt? Status på nätverkskortet? Visar det länkhastighet 1000 eller 100?

Status på nätverkskortet visar ju 1,0 Gbit/s men som jag skrev ovan så har det fungerat sedan jag bytte sladd (detta har jag f.ö testat tidigare utan resultat). Jag hoppas hastigheten håller i sig tills ikväll.

Permalänk
Medlem

Har du en kabeltestare att kolla kabeln med. Ett av paren kanske inte har bra kontakt och då kan man få 100MBit länk. Testa en annan dator i samma uttag med samma kabel och se om den beter sig likadant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Prova köra utan Deco M5an, kör en sån på prov hemma o tycker trådlösa fladdrar i hastighet som sjutton jämfört med min ordinarie wifi från routern och fått dåliga hastigheter trots att den visar full signalstyrka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Rekordmedlem

Som du beskriver det så låter det mest som du har ett kabel eller kontaktfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är nog med största sannolikhet störningar i kabeln. Antingen så är det kontakterna/ledningen eller uttagen som det är fel på.
Detta leder till att den automatiskt klockar ner sig till 100Mbit/s från 1000Mbit/s för att minska felen.

Har du fasta kontakterade nätverksuttag i varje rum som du använder dig? Ifall ja, säkerställ att dom är korrekta och inget glapp.
Har du provat att ställa datorn brevid den första switchen med en annan kabel?

Permalänk
Medlem

Sedan jag bytte kabel med servern så har båda datorerna 500/500 sedan igår. Mycket märkligt. Men tack för alla svar, jag hojtar till om det skulle bli samma problem igen.