Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ghettomodda chassi för bättre GPU kylning?

Permalänk
Medlem

Ghettomodda chassi för bättre GPU kylning?

Lördagsfundering

När det kommer till Chassitester vänder jag mig oftast till Gamers Nexus då de är en få testarna som jämför chassina emellan varandra istället för att bara ge berätta hur chassit fungerar. När jag suttit och kikat på deras videos i jakt på nästa chassi så har jag märkt att ett vanligt förekommande klagomål är att GPUn hamnar i en situation där den återanvänder sin egen varma luft, eller i alla fall hamnar utanför den vanliga luftströmmen. Senast så tar de upp det i sin Fractal Define 7 video.

Deras tanke är att luften kommer in i fronten, men sedan så går luftströmmen upp igenom CPU tornkylaren och ut antingen igenom bakfläkten eller (om det finns) genom toppmonterade fläktar. GPUn hamnar på så vis utanför den primära luftströmmen. Något jag själv har tänkt på är ju att CPU kylare skickar luft rakt igenom sig, medan GPUn inte kan göra detta då PCB/backplate sitter som en vägg mellan moderkortet och chassi sidan. Då blåser ju istället luften ut på sidan av grafikkortet och en stor del av detta ska då enl Gamers Nexus återcirkuleras in i GPUn för att bli varmare för varje varv.

Kikar man t.ex på GNs Lian Li O11 Dynamic test där de testade att sätta 3 fläktar i botten som blåser rakt upp på GPUn så fungerade inte detta heller särskilt bra. GPUn får in ny luft, men återigen så kan den inte blåsa den rakt igenom utan en del av luften kommer helt enkelt återcirkuleras in i grafikkortet igen.

Ghettomoddnings fundering

Det hade dels varit intressant att bygga en två-kammar lösning av chassit. Man sätter en avdelare precis ovanför GPUn så att man får en kammare för CPUn och en kammere för GPUn och allt undertill. Sedan får de sina dedikerade in och ut-fläktar så att man får två lufttunnlar som går rakt igenom chassit.

Den andra, lite enklare, lösningen jag funderat på är att helt enkelt modda dit en utblåsfläkt på PCIe skydden under grafikkortet. Har du då en fläkt i nederkant fram, och en som utblås under grafikkortet så borde ju detta betyda att man får en ganska solid luftström som hela tiden förser GPUn med sval luft.

Någon som testat, eller sett någon liknande lösning? Tror ni att det fungerar och kommer påverka GPU temperaturen positivt?

Permalänk
Medlem

Jo att få till en egen luftkanal för grafikkortet skulle kunna ge bra resultat. Lättast då är nog ditt alternativ 2, att skicka ut luft vid PCIe-platserna under grafikkortet, då "tvingar" du ju bort varmluften och förhindrar cirkulation. Att få till en bra avskärmning och skapa två kammare blir nog svårt att få till bra

Det finns också en gammal hederlig variant för att få bra kylning till grafikkorten, kanske litw brute force-metod men ändå, nämligen insugsfläktar på sidoplåten. Det var ju vanligt för sisådär 10 år sen, men var väl varken det snyggaste eller smidigaste med kablar osv, men bra kylning var det helt klart. I kombination med vertikala monteringar som är rätt poppis idag skulle det kunna vara en lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII