Byta processor i burken jag fick, prolle, chassi & moderkort är original.

Permalänk

Byta processor i burken jag fick, prolle, chassi & moderkort är original.

Fick en sådan här för riktigt bra pris och i ärlighetens namn har han som sålde den piskat rätt bra på både CS och Red Orchestra 2.
https://www.cnet.com/products/asus-essentio-cm6730-us-2ab-tow...

Nu fick jag ärva denna dator och ja har slängt ut 1GB grafikkortet och ersatt det med ett GTX760 som jag fick sjukt billigt.
Fick en ny PSU som levererar kräm så det räcker.
Bytte ut RAM-minnena till två stycken "HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB" så jag är uppe i 16GB ram.

Satte in en till disk då det mestadels blir en lagringsstation.

Sen köpte jag en oversized " Cooler Master ML120L RGB Kylare " som typ hänger ut ur datorn så den ser lite ut som en abomination just ju /bild bifogas/ https://i.imgur.com/MVv3LsK.jpg
men det får jag leva med. Har aldrig sett processorn gått över 30 grader förmodligen för att den ej har mer värme att erbjuda

Vi pratar alltså om en i 5 2320 på 3GHZ med en LGA1155 Socket.

Var hittar jag en äldre " LGA1155 Socket " processor med högre effektivitet, dom lär vara ganska billiga just nu right om om man väl hittar en, var letar man?
Just min går att klocka umm 3% det låter ganska meningslöst, kanske går det hitta en processor som jag bara är nöjd med som inte flaskhalsar hela datorn utan att behöva klocka den, men finns det en processor som går klocka utan större problem så vore det ju en fördel.

Vilken skruttig gammal LGA155 socket piskar min ännu skruttigare 2320 och kanske bara kanske kan ge min kylare en utmaning?

Vänligaste hälsningar

Permalänk
Medlem

Det moderkortet stödjer med största sannolikhet inte överklockning, ditt hopp blir istället att hitta en i7 processor som är snabb från början.

Problemet är att intel låst klockning till vissa dyrare chipset som sällan sitter i färdigbyggda system.

I7 som sagt med nummer 2600, 2700, 3770. Hittar du en med ’K’ på så gör det inget, men de brukar kosta mer eftersom de tillåter överklockning (som du troligen ändå inte kan utnyttja)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@medbor: Lite så jag tänkte, köpa den kraftfullaste processorn för LG1155 socket eftersom jag antar att moderkortet också är rätt mesigt, men inte lär ställa till med någon flaskhalsning om jag bara får tag på en processor som "är till för den datorn" på nåt vis.
En lite bättre i5 skadar inte men om jag söker upp i7 2600 / 2700 / 3770 (K meningslöst) så maxxar jag denna lilla rackare som får ha sitt ursprungliga gamla chassi och moderkort i.

Har en RTX laptop om jag vill spela t.ex JEDI Fallen order eller FFVIIR men den där burken är ändå fin att ha att lira lite äldre spel på när bruden vill sitta i photoshop på bärbara.
Tack så jättemycket för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Tradera eller här på marknaden borde du hitta något. Tradera brukar vara dyrare att handla från

Permalänk
Medlem

Släng i en enkel ssd så blir datorn så mycket snabbare med.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Tradera eller här på marknaden borde du hitta något. Tradera brukar vara dyrare att handla från

Skrivet av Fantomen:

Släng i en enkel ssd så blir datorn så mycket snabbare med.

Håller utkik här inför löningen! Folk på tradera verkar inte ha expertisen här.
Ja varför inte, laptopten startar på typ 10 sek medans jag får vänta ett par minuter ändå är dom helt cleana;P

Permalänk
Medlem

En 2600 eller 2700 fungerar troligtvis rakt av, men vill du använda en 3770 så kan du behöva uppdatera BIOS:et först om det inte redan är gjort. Moderkortet använder för övrigt styrkretsen H61 som inte har något stöd för överklockning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En 2600 eller 2700 fungerar troligtvis rakt av, men vill du använda en 3770 så kan du behöva uppdatera BIOS:et först om det inte redan är gjort. Moderkortet använder för övrigt styrkretsen H61 som inte har något stöd för överklockning alls.

Det glömde jag helt. Finns det ens bios att uppdatera till? Säkrast att köra på 2000 serien

Skickades från m.sweclockers.com