Alternativ till Sketchup Pro för hobbybruk

Permalänk
Medlem

Alternativ till Sketchup Pro för hobbybruk

Hej,

Har i över 10 år använt mig av Sketchup för att rita upp lägenheter och inreda dem innan flytt, eller rita upp små hobbyprojekt för att få en bättre bild av hur det ser ut och fungerar. Jag gillar Sketchup för smidigheten av 3D warehouse där man kan hitta 25% av IKEAs utbud när man vill inreda. Kör på Sketchup Pro 2017 idag som jag inte betalar för, men som kraschar var 5:e minut, vilket gör att det inte går att arbeta med. Men eftersom jag använder det kanske totalt 10-40h/år så är jag inte superpepp på att betala för Sketchup Pro, men jag känner samtidigt inte att Sketchup Free i webbläsaren är nice att arbeta med. Jag ritar sällan saker där millimeter precision är viktig, och jag ritar inte upp något för 3D printing, även att det hade varit kul att skaffa i framtiden.

Har ni några bra tips på alternativ till Sketchup eller kanske en variant av Sketchup som är bra och gratis för hobbybruk? Jag har inget emot att lära mig ett mer avancerat program bara för att det är skoj. Om jag väl byter program så kan jag se mig själv lägga 5-10h/vecka bara för att lära mig programmet om det finns bra resurser och en bra anledning till att bli bättre på det programmet. Tyvärr konstant pank så gratis är gott tyvärr =/ Bifogade lite bilder på saker jag ritat upp tidigare så får ni en bild av ungefär vad jag använt det till tidigare. Edit: Jag har inte ritat upp soffgruppen/förstärkaren och lite andra saker som ser riktigt bra ut, utan dessa kommer från 3D warehouse.

Permalänk
Medlem

Har du felsökt kraschandet? Så ska det ju inte vara och låter som ett problem som oftast har en enkel lösning!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Har du felsökt kraschandet? Så ska det ju inte vara och låter som ett problem som oftast har en enkel lösning!

Yupp, letar runt efter lösningar och testat en hel drös. Tyvärr utan resultat =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Yupp, letar runt efter lösningar och testat en hel drös. Tyvärr utan resultat =(

Dela med dig av det i tråden också, det finns nog många som haft samma problem och kan hjälpa dig vidare. Det är ju onödigt att byta program pga tekniska problem som du kanske kan lösa

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Dela med dig av det i tråden också, det finns nog många som haft samma problem och kan hjälpa dig vidare. Det är ju onödigt att byta program pga tekniska problem som du kanske kan lösa

Edit: Du har rätt i att det är rimligt att fixa det ifall det går. Förra försöket var för snart ett år sedan så jag har dålig koll på vad det var jag försökte med, men jag kan testa lite igen och uppdatera. Det finns massor med trådar på nätet om det, men tyvärr 100 olika lösningar och inga riktigt tydliga svar. Jag testar igen och återkommer i tråden.

Samtidigt så sitter jag också och funderar på att om ett par år kanske man vill återgå till att plugga igen, och det känns mer användbart att t.ex kunna använda Solidworks eller AutoCad än Sketchup. Problemet är ju även att Sketchup Pro inte är gratis, och inte går att uppdatera ifall man har en version som "är gratis" idag. Den versionen kanske inte går att återfå igen ifall man ominstallerar datorn. Det hade på så vis varit smidigt att ha ett program som fyller mina behov men samtidigt är en bättre "life skill" än Sketchup och som helst då också har en begränsad version som är laglig att använda för hobbybruk utan att betala en licensavgift. Samtidigt så förstår jag det som att SolidWorks är mer för ingenjörsarbete än för inredning, så Sketchup kanske är ett bra "alltiallo" program. Skulle uppskatta lite feedback på ifall det ligger till så, för då är det ju mer värt att fixa till Sketchup.