Kinesiska telefonjättar förbereder konkurrent till Google Play Store

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska telefonjättar förbereder konkurrent till Google Play Store

De kinesiska telefontillverkarna vill bryta beroendet till Googles Android-butik och satsar på en gemensam inhemsk lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Hoppas det blir en internationell satsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

40% är ju galet mycket... undrar hur detta kommer påverka Android, vilka tjänster kommer finnas på mobiler framöver etc... Googles monopol kanske är över till slut? Android kanske blir en öppen plattform!

Hoppas Cydia eller liknande hakar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hoppas det blir en internationell satsning.

Tänkte samma som du! Hoppas vi får en appstore där kinesiska staten har godkänt apparna <3

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Säger XDA att detta är helt okey och inte värre än Google när det kommer till ens integritet och säkerhet så ja gärna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De första intrycken blir nog rätt viktigt, det duger nog inte om butiken lanseras internationellt med majoriteten av apparna på halvt översatt kinesiska och resten med kyrilliska/indonesiska tecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

40% är ju galet mycket... undrar hur detta kommer påverka Android, vilka tjänster kommer finnas på mobiler framöver etc... Googles monopol kanske är över till slut? Android kanske blir en öppen plattform!

Hoppas Cydia eller liknande hakar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog instämma, även om jag inte är sådär sugen på just en kinesisk variant. Men mobilvärlden behöver konkurrens, där det idag finns två alternativ, Android och iOS och där Android snudd på har monopol.
Hade känts bättre om företagets bas låg i EU istället. USA, Kina, Ryssland, Saudiarabien och allt fan det är kan alla med rätt ses som yttre hot. Galningar som styr i vardera land.

Permalänk
Medlem

Allting runtomkring som apputveckling och affärsmodeller är idag hårt knutna till googles tjänster. Mycket som behöver ändras och omutvecklas i befintliga appar om detta ska kunna gå vägen. Intressant att se hur det kommer utveckla sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra med konkurens... Med tur mer bra appar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat med tanke på hur Huawei haft det på sistone. Blir väl ett perfekt verktyg för diverse skumrask att samla in data med...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

0% intresse.

Permalänk
Medlem

Fan låter intressant.. varför vara svinrädd för kinesiska staten när USA redan har bakdörrar på samma sätt till vår integritet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Android är redan en öppen plattform

Skrivet av medbor:

40% är ju galet mycket... undrar hur detta kommer påverka Android, vilka tjänster kommer finnas på mobiler framöver etc... Googles monopol kanske är över till slut? Android kanske blir en öppen plattform!

Hoppas Cydia eller liknande hakar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Android är redan en öppen plattform. Därför Huawei kan fortsätta använda Android men inte med Googles appar och tjänster.

LineageOS bygger ju på Android plattformen och Huawei har ju en egen variant av Android nu när de inte får använda Googles appar och tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Android är redan en öppen plattform. Därför Huawei kan fortsätta använda Android men inte med Googles appar och tjänster.

LineageOS bygger ju på Android plattformen och Huawei har ju en egen variant av Android nu när de inte får använda Googles appar och tjänster.

En väldigt stor andel av alla appar kräver saker som finns i googles tjänster som qr-scanning eller annonser, dessa kan inte ersättas enkelt utan varje utvecklare måste släppa nya versioner med specialstöd för nya affären

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

alla dessa spionföretag avskyr verkligen varandra, vad vi konsumenter behöver är någon opensource lösning för telefoner så man kan lämna android,apple och whatever kines grejs långt bort från ens telefon.

har inte mycket kunskap kring android men jag finner det intressant att efter 2-3 år så blir mobilen så seg att den knappt går att använda detta trotts att man aldrig installerat en ända app förutom de påtvingade uppdateringarna... känns som man pushar ut updates som gör gammal hårdvara seg med flit för att pusha försäljning.

mina linux maskiner är gamla, över 10 år på vissa, de är precis lika snabba som de var när de var nya.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

alla dessa spionföretag avskyr verkligen varandra, vad vi konsumenter behöver är någon opensource lösning för telefoner så man kan lämna android,apple och whatever kines grejs långt bort från ens telefon.

har inte mycket kunskap kring android men jag finner det intressant att efter 2-3 år så blir mobilen så seg att den knappt går att använda detta trotts att man aldrig installerat en ända app förutom de påtvingade uppdateringarna... känns som man pushar ut updates som gör gammal hårdvara seg med flit för att pusha försäljning.

mina linux maskiner är gamla, över 10 år på vissa, de är precis lika snabba som de var när de var nya.

Jag hoppades själv mycket på Firefox OS, och även Ubuntu OS. Men ingetdera blev något av i slutändan.

Utrymme för konkurrens finns, jag undrar själv hur Google lär ha lockat Samsung att stanna kvar i deras sfär. De var under lång tid inne på att gå ifrån Google. Och med tanke på hur stor de är (var?) så hade Google kunnat få en farlig konkurrent där.

Känns som det blir svårare för vart år som går, men helt kört är det inte. Och vem vet, kanske Kinesernas tilltag skulle kunna vara början på något nytt, även för andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

har inte mycket kunskap kring android men jag finner det intressant att efter 2-3 år så blir mobilen så seg att den knappt går att använda detta trotts att man aldrig installerat en ända app förutom de påtvingade uppdateringarna...

Hur vet du det om du ingen erfarenhet har av android? Hörsägen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur vet du det om du ingen erfarenhet har av android? Hörsägen?

Kunskap och erfarenhet är inte samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kunskap och erfarenhet är inte samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant, bara för man har teoretisk kunskap gör inte att man har praktisk erfarenhet av något!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jo det är sant, bara för man har teoretisk kunskap gör inte att man har praktisk erfarenhet av något!

I det här fallet tror jag det var precis tvärt om, praktisk erfarenhet av seghet utan djupare kunskap om anledningen till varför

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I det här fallet tror jag det var precis tvärt om, praktisk erfarenhet av seghet utan djupare kunskap om anledningen till varför

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, känner mig lite som undantaget som bekräftar regeln, då min Honor 8 Lite som är inköpt i mars -17 känns lika snabb i dag som när jag köpte den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fan låter intressant.. varför vara svinrädd för kinesiska staten när USA redan har bakdörrar på samma sätt till vår integritet.

Varför vara rädd för kärnvapenkrig när bilar redan brinner i förorten?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Min guldfärgade Huawei Honor 8 kan jag lätt säga är den bästa mobil telefonen jag ägt någonsin.(aldrig ägt iphone, kommer aldrig äga en heller, USCH!). Snygg är den också! Men jag vet inte vad dakke babblar om, för de stämmer inte alls angående android. Jag håller med om att spioneriet är äckligt vanligt idag, mer än folk anar, och mycket mer avancerat och dolt än man kan ens föreställa sig. Men jag kan inte säga något negativt angående min huawei honor8, den har jag ägt par år nu, den ser och känns lika fräsch som första dagen jag köpte den. Så vissa android "paranoida" myter som folk slänger ur sig, är exakt det som människor är så duktiga på, inbillningar som förstärks av en misstänksamhet för ett visst företag, speciellt om företaget kommer från ett land känt för extremt låg respekt för människors rätttigheter eller frihet.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför vara rädd för kärnvapenkrig när bilar redan brinner i förorten?

Varför vara rädd för brinnande bilar i förorten, tänk om nätet går ner snacka om katastrof!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Detta kommer slå hårt mot svenska pensionssparare som satsar på USA-företagen via soffliggarfonden ap7 mm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Varför vara rädd för brinnande bilar i förorten, tänk om nätet går ner snacka om katastrof!

Kanske därför bilarna brinner? Internet har kraschat i området och ungdomar tar det ut på andras egendom? :<

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det behövs konkurrens men att ersätta Googles monopol med en kinesisk satsning är att ersätta ont med ont. Vill gärna se en genuin open source-backad alternativ butik som ingen nation kontrollerar. Är det för mycket begärt? Måste teknik nu också vara politik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det behövs konkurrens men att ersätta Googles monopol med en kinesisk satsning är att ersätta ont med ont. Vill gärna se en genuin open source-backad alternativ butik som ingen nation kontrollerar. Är det för mycket begärt? Måste teknik nu också vara politik?

Känns som ett perfekt tillfälle att annonsera en sån nu om du har en på gång. Jag skulle gärna testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Varför vara rädd för brinnande bilar i förorten, tänk om nätet går ner snacka om katastrof!

Där har vi ett äkta domedagsscenario.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Fan låter intressant.. varför vara svinrädd för kinesiska staten när USA redan har bakdörrar på samma sätt till vår integritet.

Jag vet att USA har massvis med bakdörrar i allt mjukvara vi använder men finns det verkligen något konkret bevis att att kineserna gör samma sak?