EU-parlamentet röstar igenom laddstandard

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått hur det här var ett problem.
Apple kör deras eget "race" med deras kontakt, även om de börjat gå över till USB-C på allt förutom iPhone.

Alla tillverkare har valt att köra med USB-C, och då är det bra att vi får in en lag så att alla kör med USB-C?
Känns lika värdefullt som en lag som säger att alla drickburkar ska vara gjorda i aluminium, eller att alla kuvert måste vara gjorda i papper.
Alla, förutom delvis Apple, har redan valt att köra USB-standarden, så en lag känns helt meningslös.

Ska vi ha en lag som säger att Displayport ska vara standard, och att man inte får köra HDMI eller DVI?
Varför ska EU överhuvudtaget lägga sig i o styra sånt här? Måste finnas bättre saker att göra.

Vad händer om t.ex Sony och Samsung kommer på riktigt bra kontakter själva ungefär samtidigt. Deras kontakter kanske håller i 50 år, och är snabbare än USB någonsin har varit. Varför får dom inte byta till dessa kontakter själva om dom nu vill? Måste dom prata med USB för att bygga in deras innovation i USB-standarden? Ska USB då välja Samsungs nya kontakt, eller Sonys? Vem får betalt för sin innovation? Och hur?

Har aldrig haft Apple, just för att jag avskyr deras kontakter och hela infrastrukturen dom har. Men dom har valt att köra på det, och varför skulle dom inte få det? Känns som en väldigt märklig lag, som bara hämmar innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Nja.
Jag tror inte det är samt för mobiltelefoner.
Samsungs laddare idag maxar ut på 15W med kabel.
Det är tillräckligt för att ladda batteriet från helt tomt till helt fullt på 1 timme. Om batteriet är tomt så får jag 70-80% av full laddning på en halvtimme. Jag har svårt att se att det skulle vara något krav med mycket högre effekt än så.

Jag har faktiskt till och med snabbladdning avstängt i telefonen. Detta eftersom jag vet att ju snabbare laddning desto fortare dödar man batteriet. Och jag låter hellre telefonen ladda lite långsammare och ser helt enkelt till att stoppa i laddaren om jag är under hälften och jag inte är på språng.
Kör jag konstant snabbladdning så har jag ju 1 år senare dödat batteriet såpass att den plötsligt inte klarar 1 dag.

Det är ju något att tänka på. Om du inte klarar en dag med en nyh telefon som har nytt batteri så är det ju en sak men om du gör det och ändå väljer att alltid snabbladda så kommer det ju att resultera i att den tidpunkt när batteriet degraderat såpass att du inte längre klarar en hel dag och därmed mer eller mindre behöver snabbladningen för att klara dagen uppstår mycket tidigare.

https://www.amazon.co.uk/s?k=samsung+45w+usb+c+super+fast+cha...

Varför finns det då 45W laddare om 15W är max?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad menar du, att det är lätt att få tag i delar till en android-telefon? För det är inte min erfarenhet.

Lätt och lätt, beror väl på vad för delar vi pratar om, men ny skärm går ju få tag i om man spräckt sin exempelvis.
Jag har aldrig behövt leta eller reparera mina telefoner utan det jag skrev är baserat på vad jag fått höra av de som har lagat sina android lurar själva som tyckt att det varit relativt enkelt att hitta och beställa hem reservdelar.

Sedan kanske det beror på tillverkare bakom telefonen huruvida det är en huvudvärk eller inte.

Permalänk
Skrivet av twonkey:

Vore trevligt om man kunde uppgradera sina enheter till usb-c, massa "gamla" saker. T ex Sony hörlurar mdrx-1000 som är 1500kr dyrare om man vill ha med usb-c istället för micro-usb

Men nu är det ändå så att kontakten är den minsta skillnaden, det sitter andra högtalarmembran och annan ljudkrets som sköter både ljud och brusreduceringen som är förbättrad i sista generationen (som har usb-c). Men visst, försök sprid falsk fakta du.
https://www.pricerunner.se/bo/test-av-3-generationer-sony-100...

Standardisering har i regel alltid varit positivt för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Lätt och lätt, beror väl på vad för delar vi pratar om, men ny skärm går ju få tag i om man spräckt sin exempelvis.
Jag har aldrig behövt leta eller reparera mina telefoner utan det jag skrev är baserat på vad jag fått höra av de som har lagat sina android lurar själva som tyckt att det varit relativt enkelt att hitta och beställa hem reservdelar.

Ja, komponenterna går ofta att få tag i. Vad det faller på är delarnas kvalitet. Jag har testat att beställa några delar från exempelvis Ebay men alltid blivit besviken. Skulle jag numera behöva något beställer jag direkt från en seriös återförsäljare i Hong Kong jag känner till. Men det är ju inget som en normal Svensson ska behöva ge sig på, de borde kunna ringa upp Samsung eller Apple eller LG och de första åren av telefonens liv beställa delarna. Och dessutom ska telefonen gå att laga utan att man ska behöva ha tillgång till flytande kväve, laser eller vacuumpumpar. Vi behöver inte gå tillbaka mer än 4-5 år för befinna oss i en tid där alla telefoner gick att laga så länge som man hade några elektronikmejslar och kanske 1-2 olika torx-mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungholio:

Men nu är det ändå så att kontakten är den minsta skillnaden, det sitter andra högtalarmembran och annan ljudkrets som sköter både ljud och brusreduceringen som är förbättrad i sista generationen (som har usb-c). Men visst, försök sprid falsk fakta du.
https://www.pricerunner.se/bo/test-av-3-generationer-sony-100...

Standardisering har i regel alltid varit positivt för oss konsumenter.

Så klart det är fler skillnader mellan generationer, men jag är jättenöjd med den versionen jag har. Hade jag uppgraderat så hade det enbart varit för usb-c (en sladd mindre att ha med sig) då både brusreducering, batteritid och ljudkvalitet är i topp

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vet inte riktigt om de räknas som radioutrustning men det hade ju varit trevligt om Microsoft ordentligt går över till USB-C istället för sin Surface Connector.
Microsoft har alldeles för många olika laddkontakter. Jag har en Surface Pro och en Surface Pro 3 hemma som laddar med olika Surface Connecters och pappa har en Surface 3 som laddar med Micro USB. Tre olika kontakter under tre år... -_-
Dessutom supersvårt att låna laddare av någon, två andra i min högskoleklass (där alla har nyinköpta laptops) har en Surface laddare.

De har alla radiomottagare så vore konstigt om det inte räknades.

Det är en sak att tycka att Microsoft borde förenklat det hela, och önska sig en viss kontakt. Det är en helt annan att tycka EU ska ta fram tvingande lagstiftning.

Jag hade för övrigt gärna sett en liten, smidig, magnetisk kontakt. Knappast något jag velat lagstifta fram, men nu kommer ändå vara omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vet inte att jag har tvingats köpa en ny laddare till varje ny enhet?
Brukar ju följa med en ny laddare till den enhet man köper.

Brukar följa med en pommes när man köper en Big Mac & Co också, betyder dock inte att man får den gratis.

Skrivet av Chrisism8:

Av det jag har hört och snappat upp i olika sammanhang så är det kontakten som är dyr att implementera. Jag vet inte varför, ifall det handlar om komplexitet eller licensavgifter. Men en del chassitillverkare fick skit för att de inte hade USBC på sina chassin och de pratade då om att det var väldigt dyrt och att det skulle trycka upp priset med "hundralappar". Hört samma anekdot från flera Youtubers som frågat tillverkare och tillverkaren har haft ungefär samma svar. För dyrt för att kunna hålla en viss prispunkt. Sen ska man ju räkna med att om tillverkningen är 50kr extra, så vill de ju ha samma vinstmarginal, så efter det påslaget är det 80kr. Sen är det moms och vips så är det 100kr. (Förenklat exempel)

Kontakten i sig är inte dyr, du kan köpa den av återförsäljare i europa för en eller någon tia styck, garanterat billigare för stora tillverkare.

https://se.farnell.com/c/kontaktdon/usb-kontakter-och-adaptra...

Kostnaderna för att införa USB-C i datorer handlade snarare om kostnader för USB 3.1 controllers, då äldre chipsets givetvis saknade inbyggt stöd för detta.

Skrivet av Chrisism8:

Det är svårt att förutse vad man kan förbättra och hur. Personligen tycker jag att steget från Micro USB till USB-C var super nice. Tänk om vi hade haft EU som satt käppar i hjulet och fortfarande satt kvar på Micro USB. Jag vet inte hur mycket EU vill in och peta i trådlös laddning, men det är ju absolut en kategori som har mil kvar innan den kan räknas som bra. Jag vet inte hur mycket detta lagförslaget gäller trådlös, men det känns som ett område där utveckling är viktig och att vi inte bör stoppa nya innovativa lösningar.

Att man genom lag kräver att produkter ska uppfylla vissa standarder är inget nytt, och långlivade standarder uppdateras i regel med ett par års mellanrum. Det finns trots allt tre europeiska standardiseringsorgan, CEN, CENELEC och ETSI som kan hantera den biten. Det är trots allt så det fungerar med allt från mobiltelefoni till drivmedlet du köper på macken.

Skrivet av jehuty:

Enda problemet jag kan se att det kommer bli en massa extra köp pga av ett mobiler kan känna av om man har en original sladd och kan då stänga av snabbladdning om det inte är en.

Rimligtvis så blir standarden USB-C + USB-PD vilket löser den biten. Google införde detta som krav redan under slutet av 2019 för Android 9 och 10. Denna kombo klarar upp till 20V och 5A för max 100W, dvs bortsett från vissa strömkrävande laptops så kan man ladda det mesta med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Kontakten i sig är inte dyr, du kan köpa den av återförsäljare i europa för en eller någon tia styck, garanterat billigare för stora tillverkare.

Kostnaderna för att införa USB-C i datorer handlade snarare om kostnader för USB 3.1 controllers, då äldre chipsets givetvis saknade inbyggt stöd för detta.

Kommer inte ihåg hur jag uttryckte mig tidigare i tråden men jag har ju ingen första hands kunskap om detta. Jag upprepar bara vad jag vid flertalet tillfällen hört, fram för allt Tech Youtubers, säga om USB-C. Vi får se vad som händer helt enkelt

Skrivet av Cad_edis:

Att man genom lag kräver att produkter ska uppfylla vissa standarder är inget nytt, och långlivade standarder uppdateras i regel med ett par års mellanrum. Det finns trots allt tre europeiska standardiseringsorgan, CEN, CENELEC och ETSI som kan hantera den biten. Det är trots allt så det fungerar med allt från mobiltelefoni till drivmedlet du köper på macken.

Rimligtvis så blir standarden USB-C + USB-PD vilket löser den biten. Google införde detta som krav redan under slutet av 2019 för Android 9 och 10. Denna kombo klarar upp till 20V och 5A för max 100W, dvs bortsett från vissa strömkrävande laptops så kan man ladda det mesta med detta.

Jag skrev precis en hel uppsats till svar på detta, men ju mer jag skrev desto mer kluven blev jag. Jag är egentligen väldigt för att samhällsstyret sätter regler/riktlinjer och krav på företag. Jag tycker att utvecklingen vi har haft de senaste 30 åren där vi låter företag styra sig själva mer fritt för varje år är värdelös för arbetare och invånare. Jag tror däremot på att det håller tillbaka utvecklingen. Dock, vad fan spelar utveckling för roll ifall det inte gör att invånarna mår bättre av den. Vi får se hur det går helt enkelt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Av det jag har hört och snappat upp i olika sammanhang så är det kontakten som är dyr att implementera. Jag vet inte varför, ifall det handlar om komplexitet eller licensavgifter. Men en del chassitillverkare fick skit för att de inte hade USBC på sina chassin och de pratade då om att det var väldigt dyrt och att det skulle trycka upp priset med "hundralappar". Hört samma anekdot från flera Youtubers som frågat tillverkare och tillverkaren har haft ungefär samma svar. För dyrt för att kunna hålla en viss prispunkt. Sen ska man ju räkna med att om tillverkningen är 50kr extra, så vill de ju ha samma vinstmarginal, så efter det påslaget är det 80kr. Sen är det moms och vips så är det 100kr. (Förenklat exempel)

Tja, det kan vara så, eller så har de för långa ledtider för sina produkter och skyller på detta. Tror inte det är en särskilt stor kostnad i alla fall och standardiseringen kommer ju att pressa priserna ytterligare då fler kommer att tillverka och använda standarden. HDMI är en ganska dyr standard exempelvis men Raspberry har nu tryckt in två sådana på sin lilla billiga enhet.

Citat:

Det är svårt att förutse vad man kan förbättra och hur. Personligen tycker jag att steget från Micro USB till USB-C var super nice. Tänk om vi hade haft EU som satt käppar i hjulet och fortfarande satt kvar på Micro USB. Jag vet inte hur mycket EU vill in och peta i trådlös laddning, men det är ju absolut en kategori som har mil kvar innan den kan räknas som bra. Jag vet inte hur mycket detta lagförslaget gäller trådlös, men det känns som ett område där utveckling är viktig och att vi inte bör stoppa nya innovativa lösningar.

EU hade lagstiftning som gjorde att de flesta landade i micro USB. Apple lyckades snika undan då de ju hade USB som som standard, dock bara på andra änden av kabeln. Men alla proprietära kontakter försvann, som alla konstiga varianter av mini USB som inte var kompatibla med varandara (Nokia exempelvis). Likväl lyckades man gå över till USB-C när den kontakten kom.

Permalänk

Brukar inte bry mig så mycket om ämnen i forumtrådar men kan som inte släppa just det här ämnet.

Kan någon på ett lätt sätt förklara hur detta lagförslag (om det går hela vägen) minskar elektronikavfallet innom EU?
Man byter väl laddare när den går sönder eller när man byter telefon? Alla telefontillverkare skickar väl med en laddare till varje telefon när man köper en ny? Då kanske en del kastar sin gamla eller så har man kvar den i reserv. Efter säg 10 år så har telefonanvändare kanske kastat 5-10 laddare eller så har de lika många kvar i reserv.
Det kommer väl att bli likadant även om alla telefontillverkare har samma standard som om något märke har en egen standard? Eller tänker jag fel?
Sen om man byter från ett märke till ett annat som har olika standarder så kanske det kasseras laddare eller kablar. Men det kan väl aldrig bli några 51.000 ton skrot när det händer eftersom de flesta människor är rätt märkestrogna.

Sen såg jag ett rykte om att Apple funderat på att köra helt utan uttag. Om det nu skulle bli så om x antal år men en lag som säger att man ska följa en viss standard finns, hur blir det då? Måste de då följa lagen och skrota sin teknik?
Vill inte starta en diskussion om huruvida en helt sladdlös teknik kan fungera eller hur hjärndött det ryktet är. Mest bara en fundering hur en eventuell inovation uteblir pga en lag.

Är inte märkespartisk på nått sätt eller tycker att USB-C eller Lightning har några egenskaper som spelar någon roll för mitt användande så att alla enheter borde ha samma-lika.

Permalänk

@Phoenix_1976: De flesta har en drös olika laddare för att kunna ladda allt hemma, på jobbet, bilen, i väskan, hos sitt vänsterprassel osv.
Om man håller nere på antalet olika laddapparater som "gör exakt samma sak", så innebär det att man inte behöver ha så många laddare över allt. Det leder också till att det är lättare att låna någon annans laddare.
Ta ens vänsterprassel som kanske har en iPhone, ja då måste man bära med sig sin usb c laddare dit. Om hon också hade haft usb c, så hade man inte behövt ha med någon laddare alls.

När "alla" telefontillverkare förutom en bestämde sig för usb micro, så förändrade det folks liv. Tidigare fick de köpa svindyra laddare som bara såldes i vissa butiker, helt plötsligt kunde folk besöka andra och låna deras laddare.

Jag ser dock Apple inte gillar detta på deras iPad. Tidigare kostade den första vettiga iPaden ca 9000kr, nu kommer troligen de billigare också få en bra usb c port. Varför ska folk då köpa de dyra iPad nu när den största fördelen försvinner?

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Ja jag ser absolut att det underlättar för människor om de kan låna laddare till sina enheter överallt. Men jag ser inte hur det minskar elektronikavfall. Vad du än köper så får du med en laddare. Det kommer ju inte att försvinna.
Problemet att inte kunna ladda vart du än är kan väl ändå inte vara ett problem som ska dras ända upp i EU Parlamentet. Tycker väl bara att man ska kunna planera utifrån vad man gör på dagarna och se till att ha sina enheter laddade därefter. Det är smidigt att kunna låna laddare var som helst. Men det kan inte hänga på att det måste lagstadgas för att vardagen ska fungera. Ska man hem till sitt vänsterprassel är det förmodligen lite planering bakom det hela. Då får man väl smyga ner lightningkabeln eller USB-C kabeln i smyg.

Förstår smidigheten i att allt har samma kablar, absolut. Det jag tror jag stör mig på är att EU ska bestämma. Och om dem vill komma åt skrotet är det kanske bättre att lagstadga att telefontillverkare ska ha ett inbytesprogram för sina enheter. Så när du byter får du en slant för din gamla telefon som du kan lägga på en ny. Vet att just Apple kör det borta i USA iallafall. Min bror bor därborta och bytte in sin gamla iPhone 8---> fick 2000.---> la dem på en iPhone 11 (ingen pro) ----> betalade 4000:- vips en ny telefon för 4000:- och inget elektronikskrot då telefonen säljs i andrahandsval eller återvinns på material.
Jag tycker det känns vettigare än att "tvinga" tillverkare att ha en standard på laddkablar.

Sen om man köper en iPad Pro (eller vad den heter som har USB-C enbart för att få USB-C.... ja då har Apple verkligen lyckats lura folk. Respect!

Permalänk
Skrivet av Phoenix_1976:

@lillaankan_i_dammen: Ja jag ser absolut att det underlättar för människor om de kan låna laddare till sina enheter överallt. Men jag ser inte hur det minskar elektronikavfall. Vad du än köper så får du med en laddare. Det kommer ju inte att försvinna.
Problemet att inte kunna ladda vart du än är kan väl ändå inte vara ett problem som ska dras ända upp i EU Parlamentet. Tycker väl bara att man ska kunna planera utifrån vad man gör på dagarna och se till att ha sina enheter laddade därefter. Det är smidigt att kunna låna laddare var som helst. Men det kan inte hänga på att det måste lagstadgas för att vardagen ska fungera. Ska man hem till sitt vänsterprassel är det förmodligen lite planering bakom det hela. Då får man väl smyga ner lightningkabeln eller USB-C kabeln i smyg.

Förstår smidigheten i att allt har samma kablar, absolut. Det jag tror jag stör mig på är att EU ska bestämma. Och om dem vill komma åt skrotet är det kanske bättre att lagstadga att telefontillverkare ska ha ett inbytesprogram för sina enheter. Så när du byter får du en slant för din gamla telefon som du kan lägga på en ny. Vet att just Apple kör det borta i USA iallafall. Min bror bor därborta och bytte in sin gamla iPhone 8---> fick 2000.---> la dem på en iPhone 11 (ingen pro) ----> betalade 4000:- vips en ny telefon för 4000:- och inget elektronikskrot då telefonen säljs i andrahandsval eller återvinns på material.
Jag tycker det känns vettigare än att "tvinga" tillverkare att ha en standard på laddkablar.

Sen om man köper en iPad Pro (eller vad den heter som har USB-C enbart för att få USB-C.... ja då har Apple verkligen lyckats lura folk. Respect!

Långtifrån allt man köper får man till en laddare. Det är enbart dyrare saker som denna medföljer. Min raspberry pi, nes classic, ficklampor, min billiga surfplatta och en massa andra saker medföljde det ingen laddare till. Orsaken till detta är inget miljötänk utan ren ekonomi, det kostar pengar att skicka med en laddare.
Ju mer standard laddarna blir ju mindre upprörda blir folk att ingen laddare skickas med. Men om man köper en ny telefon för nästan 10 000kr som har en "supersnabbladdning", så blir kunderna ganska förbannade om ingen laddare för denna snabba laddare ingår. Än idag är usb C inte helt vanlig i alla hem, men snart kommer vi till ett skede där de även på de billigare mobilerna strunta att skicka med en sådan. Nej, det har inget med miljön att göra, utan att företaget kan enkelt spara pengar detta sätt.

Eus byråkrati som gjorde att alla tillverkare förutom Apple valde samma lösning ledde till något superbra för precis alla. Hade Apple inte haft en sådan stor marknadsandel, så hade man kunnat skita i dem och folk skulle bojkotta dem när de kör med så udda lösningar.

*edit*
Jag som flera har en drös med laddbara verktyg. Där vissa fabrikat de senaste åren har standardiserat sitt sortiment. Så att när man köper ett elverktyg får man vare med sig batteri eller laddare. Och kunderna är jätteglada. Man kan tro att det är miljötänk, men det är ekonomitänk. Sedan är det skit att man måste hålla sig till en visst märke och man låser in sig.
Kommer det en bättre verktyg från ett annat märke eller är utförsäljning på den, så får man likaväl köpa ens märkes modell. Så standardisering hade även behövs på verktyg. Skillnaden med dessa elverktyg är att inte lika många har dem. Elektroniska prylar som surfplatta, mobil etc är det mängder av i alla hushåll.

Mobiltelefoner, surfplattor etc är mycket enklare att standardisera än borrmaskiner. Då borrmaskinerna inte ens har samma spänning-

*edit2*
Angående miljöpopulism. Så har matbutiker i min stad sätt ut lappar där det står på de färdiglagade rätterna. Tänk på miljön, ta den rätt som har den utgångsdatum som räcker för dig. Detta för att folk vill ha den färskaste lådan när priset är detsamma. Vilket i sin tur leder till att de hela tiden får maträtter som de får rea ut med kort datum.
Lite samma kan mobiltillverkare hävda, att mobilen tack vare ingen extra laddare, hörlurar medföljer är bättre för miljön.
Men i själva verket så är orsakerna i matbutikerna och mobiltillverkarna rent ekonomiska, de tjänar mest pengar på om folk väljer som de vill.
Skulle de just nu sälja billiga mobiler utan usb c laddare så blir resultatet förbannade kunder som lämnar tillbaka varan, så usb c måste som sagt bli ännu mer populär innan detta inträffar.
-Folk som köper billiga mobier är ofta folk som inte köper mycket konsument elektronik och därför inte redan nu har så många usb c laddare som de behöver ha överallt i hem, väskor, jobb, vänsterprassel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

@lillaankan_i_dammen: Ja jag ser absolut att det underlättar för människor om de kan låna laddare till sina enheter överallt. Men jag ser inte hur det minskar elektronikavfall. Vad du än köper så får du med en laddare. Det kommer ju inte att försvinna.
Problemet att inte kunna ladda vart du än är kan väl ändå inte vara ett problem som ska dras ända upp i EU Parlamentet. Tycker väl bara att man ska kunna planera utifrån vad man gör på dagarna och se till att ha sina enheter laddade därefter. Det är smidigt att kunna låna laddare var som helst. Men det kan inte hänga på att det måste lagstadgas för att vardagen ska fungera. Ska man hem till sitt vänsterprassel är det förmodligen lite planering bakom det hela. Då får man väl smyga ner lightningkabeln eller USB-C kabeln i smyg.

Förstår smidigheten i att allt har samma kablar, absolut. Det jag tror jag stör mig på är att EU ska bestämma. Och om dem vill komma åt skrotet är det kanske bättre att lagstadga att telefontillverkare ska ha ett inbytesprogram för sina enheter. Så när du byter får du en slant för din gamla telefon som du kan lägga på en ny. Vet att just Apple kör det borta i USA iallafall. Min bror bor därborta och bytte in sin gamla iPhone 8---> fick 2000.---> la dem på en iPhone 11 (ingen pro) ----> betalade 4000:- vips en ny telefon för 4000:- och inget elektronikskrot då telefonen säljs i andrahandsval eller återvinns på material.
Jag tycker det känns vettigare än att "tvinga" tillverkare att ha en standard på laddkablar.

Sen om man köper en iPad Pro (eller vad den heter som har USB-C enbart för att få USB-C.... ja då har Apple verkligen lyckats lura folk. Respect!

Varför måste en laddare följa med?

Jag fick ingen laddare till mina airphones pro och det tycker jag är ok.

Om jag skulle köpa en ny telefon så behöver jag inte en ny laddare, om de har samma anslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@PlogarN97: Precis det jag tycker också. Även det ett bättre förslag än standardisering av uttag/laddsladd. Köper lite av det Apple säger att det hämmar inovationen. Är alla tvingade att köra en standard försvinner lite av det ekonomiska intresset att utveckla nytt.

Permalänk
Skrivet av Phoenix_1976:

@PlogarN97: Precis det jag tycker också. Även det ett bättre förslag än standardisering av uttag/laddsladd. Köper lite av det Apple säger att det hämmar inovationen. Är alla tvingade att köra en standard försvinner lite av det ekonomiska intresset att utveckla nytt.

Problemet med det nya är att det är ytterst begränsat vad som kan vara bättre.
Då den nya saken inte är kompatibel med den typ av laddare/kabel som precis alla äger. Det måste till något extremt för att porten ska bli bättre än usb c för användaren. Det räcker inte med att den bara håller X antal insättningar mer, är lite mindre, lite enklare att sätta in etc. För det överväger inte problemet med att man ej kan ladda den överallt.

Men usb porten som 1996 har hela tiden förbättras när de olika företagen har kommit fram till olika förbättringar, som usb c också kommer att göra.
Bluetooth är en annan standard, där man kunde hävda att olika tillverkare borde ha sin egen trådlös kommunikation protokoll för det bäst gynnar utvecklingen. Där jag tvärt om vill hävda att det är tack vare att tillverkare kan enas om ett protokoll som har gjort att trådlös kommunikation har utvecklas så rejält.

Så usb c precis som bluetooth, wifi m.m kommer att fortsätta utvecklas. Om det efter 10år kommer en ny bättre port så kommer tillverkare gå över till den. Även om jag nu tror att trådlös laddning kan ha slagit igenom då. Där folk självklart vill att dessa ska följa standarder så att man ej behöver en laddplatta per pryl.

*edit*
Ett tanke-expermint. Tänk om Apple inte skulle köra med bluetooth de skulle ha ett eget protokoll där absolut inga som helst fördelar fanns på något område. Om EU då skulle bestämma att alla nya mobiler ska ha Bluetooth för att få ner all elektronik som uppstår med inkompatibla hårdvaror. Så tror jag exakt samma individer i tråden som argumenterar emot USB C standardråden hade argumenterat emot detta. Och exakt samma argument hade använts att det härmar utvecklingen etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte EU ska tvinga. Däremot bör EU kunna säga något i stil med : Vi förespråkar standarden X. Produkter som stödjer X kommer att prioriteras när upphandlingar görs. Att stödja en proprietär "standard" kommer att ses som negativt vid en bedömning av produkters lämplighet, osv, osv. Dvs, trycka rätt hårt men inte förbjuda alternativ. Kräver också att EU då ligger i framkant så att "USB D" kan fasas in vid lämpligt tillfälle.

Jag är mer sur på att mina gamla fungerande telefoner, med bra prestanda (Galaxy S4 i9506 och Nexus 4), som mycket väl kan köra nyare OS än Lollipop (Android 5) i praktiken måste bytas ut då de inte längre går att använda i praktiken (läs, när Bank-ID släpper support är en produkt död, för den stora massan). Man kan såklart diskutera hur länge säkerhetsuppdateringar, och uppdateringar överlag, ska komma - och om de ska kosta pengar efter exv 3 år, men faktum är att nu när mobilerna och plattorna sedan flera år är "tillräckligt bra" så kasseras en massa telefoner i förtid i onödan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag tycker inte EU ska tvinga. Däremot bör EU kunna säga något i stil med : Vi förespråkar standarden X. Produkter som stödjer X kommer att prioriteras när upphandlingar görs. Att stödja en proprietär "standard" kommer att ses som negativt vid en bedömning av produkters lämplighet, osv, osv. Dvs, trycka rätt hårt men inte förbjuda alternativ. Kräver också att EU då ligger i framkant så att "USB D" kan fasas in vid lämpligt tillfälle.

Jag är mer sur på att mina gamla fungerande telefoner, med bra prestanda (Galaxy S4 i9506 och Nexus 4), som mycket väl kan köra nyare OS än Lollipop (Android 5) i praktiken måste bytas ut då de inte längre går att använda i praktiken (läs, när Bank-ID släpper support är en produkt död, för den stora massan). Man kan såklart diskutera hur länge säkerhetsuppdateringar, och uppdateringar överlag, ska komma - och om de ska kosta pengar efter exv 3 år, men faktum är att nu när mobilerna och plattorna sedan flera år är "tillräckligt bra" så kasseras en massa telefoner i förtid i onödan.

Du pratar om mobiler som är 7år gamla, detta i ett skede när utvecklingen har gått supersnabbt. För väldigt många är dessa mobiler idag alldeles för slöa.
Det kostar väldigt mycket arbetskraft att underhålla så gamla apparater, där denna arbetskraft kunde göra annat. Arbetskraft för att utföra kan också ses som negativt ur miljösynpunkt.

Nu stöds BankId till android version 5, så alla mobiler som har android 5 kan köra dem. Utvecklingen av mobiler håller nu på att saknas ner, så att man idag inte med mobiler som är runt 8år gamla ej kan köra bankid (minst android 5), kan en dag bli 15år. Och efter 15 år, ja så bra kvalité har ej mobilerna.

Och mobiler behöver ej kasseras för att de ej stöder bankid. Många vill ha en mobil som de ej behöver vara rädd om när de ska göra diverse sysslor där de blir blöta eller annat. Likaså finns det barn som idag inte precis behöver ha bankid.
Men i praktiken, vem idag vill använda en galaxy s4? Då köper folk en billig enkel mobil och har denna som sekundhand.

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Ja jag är helt med på att USB-C är en grym anslutning när det gäller både ström och data. Men som du säger så går utvecklingen snabbt framåt.
Det jag tankeexprimenterar om är ifall ett företag skulle vilja hoppa över en fysisk anslutning helt och köra trådlös laddning och dataöverföring, får dem då göra det ifall EU beslutar att alla ska ha samma standard? Tänkte mest på ett rykte som säger att Apple tänkt köra trådlöst redan i slutet av året. Nu tror jag inte att det är så men ifall att, då är det kört för dem?

Ja jag som samma individ kan tycka att EU i tankeexperimentet är lika fel ute när de vill att alla tillverkare ska köra BT för att få ner elektronikskrotet. Tycker det finns bättre insatser att ta till. Vill någon köra ett annat protokoll eller dylikt istället för att följa strömmen vet man ju aldrig vad för kul som kan komma därifrån.
Men man kan ju tvinga alla biltillverkare att köra med samma motorer från tex BMW för att de är snålast och därmed bäst för miljön. (Nu är ju inte just BMW:s motorer snålast men som exempel.

Permalänk
Skrivet av Phoenix_1976:

@lillaankan_i_dammen: Ja jag är helt med på att USB-C är en grym anslutning när det gäller både ström och data. Men som du säger så går utvecklingen snabbt framåt.
Det jag tankeexprimenterar om är ifall ett företag skulle vilja hoppa över en fysisk anslutning helt och köra trådlös laddning och dataöverföring, får dem då göra det ifall EU beslutar att alla ska ha samma standard? Tänkte mest på ett rykte som säger att Apple tänkt köra trådlöst redan i slutet av året. Nu tror jag inte att det är så men ifall att, då är det kört för dem?

Ja jag som samma individ kan tycka att EU i tankeexperimentet är lika fel ute när de vill att alla tillverkare ska köra BT för att få ner elektronikskrotet. Tycker det finns bättre insatser att ta till. Vill någon köra ett annat protokoll eller dylikt istället för att följa strömmen vet man ju aldrig vad för kul som kan komma därifrån.
Men man kan ju tvinga alla biltillverkare att köra med samma motorer från tex BMW för att de är snålast och därmed bäst för miljön. (Nu är ju inte just BMW:s motorer snålast men som exempel.

Flera i tråden har nämnt att det handlar om att tillverkare ska komma överens om en standard. Där jag inte kan se att det ska tvingas vara en fysisk laddport.

Angående ditt tankeexperiment med motor, så handlar det inte om att använda en viss tillverkares produkt. Snarare att man ska följa en standard.
Så ditt bilmotorexempel är lite som att EU ska tvinga biltillverkare att tillverka motorer som går på samma slags bränsle, använder samma slags olja, har samma spänning på batteriet o.s.v. Detta med att biltillverkare körde med standardiserade saker innebar att konsumenter inte var tvungen att köpa ett nytt specialbatteri för säg 4000kr till sin bil, utan de kunde köpa en motsvarande på biltema för 400kr. Och detta har inte hindrat utvecklingen på några produkter, snanare lett den framåt.
Om vi tar usb C porten så är den väldigt vagt utfärdad och det finns hur många varianter som helst. Med både bättre dataöverföring, bättre laddning och annat. Det finns hur mycket förbättringspotential som helst på denna port utan att för dens skull ändra formatet.

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Ok. En sista fundering då bara. Kan Apple välja att köra USB-C men med en lightningport in i telefonen då? Likaväl som att det kan vara USB-C till en laddplatta?

Sen bilexemplet var väldigt dåligt kan jag erkänna. Men det är ju väldigt mycket på en bil som ändå måste köpas original från det bilmärket. Mycket slitagedelar kan visserligen köpas tredjepartstillverkat men det finns många detaljer som är specifikt för just ett visst märke.
Men det ska nog hamna i en egen tråd.

Permalänk
Skrivet av Phoenix_1976:

@lillaankan_i_dammen: Ok. En sista fundering då bara. Kan Apple välja att köra USB-C men med en lightningport in i telefonen då? Likaväl som att det kan vara USB-C till en laddplatta?

Det är så de gör på de nya prylarna från Phone 8 har jag hört: https://www.apple.com/shop/product/MU7T2LL/A/18w-usb-c-power-...
Men lösningen blir ju milt sagt dum och man undrar hur den som utvecklade denna tänkte? För varför inte bara dra usb c hela vägen och folk får en betydligt bättre produkt? Den är betydligt bättre då man kan använda en standardkabel, där man kan använda denna kabel på allt möjligt.

Liksom folk som köper bra Apple iPads idag kör med usb c, så man ska ha en separat kabel enbart för telefonen, där de flesta inte kan använda denna till något annat. Och kabeln har för de flesta inga som helst fördelar.

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Ja dumt håller jag med om. Bara tanken att Apple kör lightning av någon anledning idag med. Rent ekonomiskt kan jag tänka mig. De tjänar väl pengar på något vis genom att köra vidare på sin lightning port.
Jag är bara "rädd" att det här lagförslaget kommer kosta mer än det smakar.

De skulle ju på rent jävulskap då kunna köra USB-C---> Lightning. Eller USB-C---> Laddplatta och då känns det som att lagförslaget var ett slag i luften. Men nu tror jag inte att de är så taskiga. De verkar vara ett hyvens företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Typiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler. Tänk om de istället hade lagstiftat om att alla telefoner skulle kunna repareras av en lekman och att tillverkaren var skyldig att tillhandahålla reservdelar till vettiga priser. Hur mycket slängs idag inte för att det är för dyrt att laga?

Californien har ett lagförslag som diskuteras, "Right to Repair". Om det går igenom i USA så kommer det säkert bli standard världen över. Vi kan ju hoppas. (källa: right-to-repair bill)

källa
Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Det här var ju en i raden av onödiga beslut från EU, mest sannolikt blir det prisökningar för konsumenterna utan att göra någon större skillnad för miljön. Du får bra många laddare på ~16kg elektronikskrot.

Sen i vanlig ordning så ser folk på SweC det som en chans för att klanka på Apple. Det konstiga är bara att jag har haft samma typ av laddare sen 2012, jag vet inte många Android-användare som kan säga samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte vanligt med laddare med USB-A port 2012 när det gäller Android-telefoner? I alla fall min laddare till Galaxy S3 hade det, och den köpte jag när den kom ut 2012.
Har däremot gett bort alla laddare som följde med de Samsung jag haft (S3, S4 och S7), men de är fortfarande i användning vad jag vet. Och borde inte vara några problem att ladda nya telefoner när S3 laddaren gav ut 2 ampere om jag minns rätt. Tror det var därför jag gav bort den typ ett år efter för systern behövde en extra laddare som gav ut 2A till någon Samsung surfplatta.

Är det en laddare till Ipad 3 eller till Iphone 5 du har då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

En tanke som jag fått sen detta förslaget kom upp:
Finns det någon gemensam standard för vilken ström en laddare ska ge ut?
Diverse olika saker kommer ju idag bara med en "usb"-sladd i olika varianter utan någon laddare.
Har själv inte reflekterat över detta tidigare utan bara utgått ifrån:
"Kan man koppla in usb-sladden ska det bara fungera"
Känns som att steget till en gemensam standard idag är ganska liten då jag inte stött på några större problem med att ladda mina saker oberoende på vad det varit för något. Snabbladdningen till min s8+ fungera visserligen inte om man inte kör med laddaren som följde med.
Har inte läst igenom förslagen ännu men blir det en gemensam standard för hur "laddningen" ska ske och inte bara vilken kabel som ska användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

En tanke som jag fått sen detta förslaget kom upp:
Finns det någon gemensam standard för vilken ström en laddare ska ge ut?
Diverse olika saker kommer ju idag bara med en "usb"-sladd i olika varianter utan någon laddare.
Har själv inte reflekterat över detta tidigare utan bara utgått ifrån:
"Kan man koppla in usb-sladden ska det bara fungera"
Känns som att steget till en gemensam standard idag är ganska liten då jag inte stött på några större problem med att ladda mina saker oberoende på vad det varit för något. Snabbladdningen till min s8+ fungera visserligen inte om man inte kör med laddaren som följde med.
Har inte läst igenom förslagen ännu men blir det en gemensam standard för hur "laddningen" ska ske och inte bara vilken kabel som ska användas?

Det styrs av prylen i kombination med laddaren.

T ex, laddaren till min ipad pro är på 12W (5V/2,4A) medans den till iphonen är 5W (5V/1A).

Ipaden kan laddas med iphone laddaren men det tar mycket längre tid. Använder man ipaden samtidigt dessutom kommer batteriet laddas ur eftersom laddaren inte kan ge tillräckligt med ström, men långsammare än om man inte haft laddare inkopplad.
Tvärtom så kan iphonen ladda snabbare med ipad-laddaren än med den medföljande, eftersom enheten klarar att dra mer ström.
En annan enhet kanske inte kan dra mer än 2,5W (5V/0,5A) och det fungerar med båda laddarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Har aldrig förstått hur det här var ett problem.
Apple kör deras eget "race" med deras kontakt, även om de börjat gå över till USB-C på allt förutom iPhone.

Alla tillverkare har valt att köra med USB-C, och då är det bra att vi får in en lag så att alla kör med USB-C?
Känns lika värdefullt som en lag som säger att alla drickburkar ska vara gjorda i aluminium, eller att alla kuvert måste vara gjorda i papper.
Alla, förutom delvis Apple, har redan valt att köra USB-standarden, så en lag känns helt meningslös.

Ska vi ha en lag som säger att Displayport ska vara standard, och att man inte får köra HDMI eller DVI?
Varför ska EU överhuvudtaget lägga sig i o styra sånt här? Måste finnas bättre saker att göra.

Vad händer om t.ex Sony och Samsung kommer på riktigt bra kontakter själva ungefär samtidigt. Deras kontakter kanske håller i 50 år, och är snabbare än USB någonsin har varit. Varför får dom inte byta till dessa kontakter själva om dom nu vill? Måste dom prata med USB för att bygga in deras innovation i USB-standarden? Ska USB då välja Samsungs nya kontakt, eller Sonys? Vem får betalt för sin innovation? Och hur?

Har aldrig haft Apple, just för att jag avskyr deras kontakter och hela infrastrukturen dom har. Men dom har valt att köra på det, och varför skulle dom inte få det? Känns som en väldigt märklig lag, som bara hämmar innovation.

Läs EU's tankegång och betänkande som röstades igenom, vilket jag lade upp tidigare i tråden.
Då hade du inte haft något att oroa dig för

Saxat:
"Europaparlamentet poängterar att EU-kommissionen, utan att hämma innovationen, bör säkerställa att den rättsliga ramen för en gemensam laddare granskas regelbundet för att ta hänsyn till teknikens framsteg. Kammaren upprepar också vikten av forskning och innovation på detta område för att förbättra den befintliga tekniken och ta fram ny teknik."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!