Permalänk
Medlem

Uppgradera ram laptop

Hej,

Vill sätta in en sticka 16gb ram till i min Omen HP 15.

Har tagit reda på att det är följande jag ska ha https://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgrade-for/HP-Compa... inga konstigheter där egentligen, skulle kunna beställa och uppgradera men....

Vad jag undrar är om man kan uppgradera med 8GB och få 24gb ram? Skulle det köra dual channel då? 1x 16gb och 1 x 8 GB. Samt om timingen är samma som nuvarande + 2666mhz går det att välja ett annat märke en crucial då? Skulle vilja köpa direkt ur butik idag nämligen och orkar inte vänta på 2 dagars leverenstid

Med vänlig hälsning, Ludwig

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hej,

Vill sätta in en sticka 16gb ram till i min Omen HP 15.

Har tagit reda på att det är följande jag ska ha https://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgrade-for/HP-Compa... inga konstigheter där egentligen, skulle kunna beställa och uppgradera men....

Vad jag undrar är om man kan uppgradera med 8GB och få 24gb ram? Skulle det köra dual channel då? 1x 16gb och 1 x 8 GB. Samt om timingen är samma som nuvarande + 2666mhz går det att välja ett annat märke en crucial då? Skulle vilja köpa direkt ur butik idag nämligen och orkar inte vänta på 2 dagars leverenstid

Med vänlig hälsning, Ludwig

Du behöver inte tvunget köpa Crucial, denna Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR4 2666MHz bör också fungera enligt denna 2018 HP Omen 15 – SSD, RAM and HDD upgrade de bytar iofs. ut båda.

Angående om du kan köra med 1x16GB + 1x8GB och köra i Dual channel, så är svaret både ja & nej, om moderkortet stödjer det (vilket de flesta nyare gör vad jag vet iaf. eftersom den tekniken är gammal) så kommer de att köras i så kallad Flex Mode, vilket innebär att 2x8GB kommer att köras i Dual channel, medans resterande 8GB på 16GB stickan kommer att köras i Single channel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: stort tack för väldigt bra svar. Jag googleade väldigt mycket men tyckte inte mig få ett bra svar. provar att beställa hyperx och se vad som händer. Har nog öppet köp

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |