Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vissa av siffrorna känns otroligt vanskliga, såsom "Bland andra punkter finns exempelvis lägre produktivitet när föräldrar behöver jobba hemifrån, ett minus som beräknas till 234 miljoner norska kronor per dag". Vad baseras det på? Känns som en siffra tagen ur luften, finns ju mycket forskning som visat det motsatta..

Det motsatta? Att länder går plus om föräldrar behöver vara hemma med barnen? Är man intresserad så går det säkert att gräva fram info från källan, dvs norska SSB.

Permalänk
Medlem

@raGGGe: Tegnells ståndpunkt var ju dock mer eller mindre baserades på WHOs analys vid tillfället, inte hans egna gissningar/uppfattningar vilket man märker att han är extremt försiktigt med att ge ut. Du måste förstå att Tegnell handlar utifrån förutsättningen att han är en myndighetsperson, inte som individ.

Permalänk
Medlem

Folk måste sluta leta syndabockar hela jävla tiden. Dom får ta på sig hit och dit. Ska det vara så jävla svårt att stanna hemma? Folk visar sina rätta färger i och med denna pandemi, och det skrämmer mig nästan mer än sjukdomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ett mindre antal avvikande fall förändrar antagligen inte helhetsbilden värst mycket.
Jag tycker att det ser ut som att en stor del av fallen är inrapporterade inom 3-4 dagar.

Worldometer där det ser bra ut på helgerna:

FHM där efterrapportering sker:

Märkligt att det ser så bra ut när man tittar på staplarna från FHM men tittar man på Worldometer så ser det fortsatt brant ut?

Lyckligtvis så ser det dock ut som det stannat av något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Hur han dog har du ingen aning om. På sjukhuset medicineras du med massa mediciner så var han där när han dog så är jag rätt säker på att han inte dog med ångest ivf. När patienten blir väldigt dålig så kan jag i stort sett garantera att du är helt nedsövd. Det är inte som att de ger dig en Alvedon och sedan så sitter de och sjunger runt sjukhus sängen. Det har ju bland annat varit prat om att det kanske kan bli bris på propofol. Jag tycker du ska ta och läsa på vad den medicinen används till så inser du att man ligger inte ångestfull och känner att man håller på och kvävs när man har fått den medicinen.

https://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=PFJ_V9Lw4_EZA1aUP_...

Tack för upplysningen, jag har helt enkelt läst för mycket skit på nätet om hur folk dör i Corona, att man kvävs när lungornas kapacitet till slut blir för svaga. Jag kopplar att det finns smärtlindring/lugnande och annat, bra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag lyssnade på intervjuven med henne och instämmer till fullo i allt hon säger. Hon vill ju ta del i de beräkningsmodeller som FHM gjort. Själv gissar jag att FHM saknar bra modeller och därför har dom inget att dela med sig av.

Problemet är att även om hon hade något vettigt att framföra så har hon mer eller mindre sumpat sina chanser nu.

Regel nummer ett när det kommer till professionalitet? Vill du bli tagen seriöst, så bete dig seriöst.
Cecilia har gjort allt annat än att bete sig seriöst den senaste veckan;

- Hon är en del av en grupp forskare (borde kanske säga "forskare" då många i gruppen inte verkar vara aktiva forskare längre. Vilka relevanta kunskaper innom epidemiologi och smittprevention har någon som arbetat som författare de senaste 20-25 åren?) som skriver en debattartikel där de redan i ingressen börjar smutskasta och förlöjliga de nuvarande experterna på området. Väldigt oprofessionellt och oseriöst.

- I artikeln använder sig gruppen av data och jämförelser som inte är helt ärliga, eller t.om. felaktig. När detta sen påtalas så hävdar dom att datan inte är viktig, det är principen de försöker förmedla som är viktig...okej? Sen när arbetare forskare på det viset? Denna punkt blir extra märklig när hon i en intervju med VICE för en vecka sedan sa "I'm a scientist. I don't trust the authorities, I trust data" - så bevisligen så litar hon bara på data som stödjer hennes agenda? Återigen, oprofessionellt och oseriöst.

- Hon låter sig bli intervjuad av Aftonbladet(?) och svarar på en fråga att hon anser att Tegnell m.fl. bör avgå med omedelbar verkan. Sedan förnekar hon att hon sagt detta och kritiserar via twitter journalisten som intervjuade henne ända tills denne släppte ljudinspelningen där vem som helst kan höra vad hon säger, varpå hon helt slutar kommentera.

- Hon twittrar och säger att alla som gav regeringen sitt stöd (passivt eller aktivt framgår inte) är medskyldiga till alla dödsfallen. Detta är verkligen inget som jag ens skulle kunna inbilla mig att en seriös forskare skulle skriva, det låter mer som en hysterisk domedagsprofet. Vad vill hon uppnå med detta egentligen?

- Hon har agerat nyttig idiot åt Ryssland. (Skrolla ner i artikeln.)

Hon har säkert gjort fler klavertramp, men klockan är mycket och jag orkar inte leta upp fler.
För min del så kan jag inte ta kvinnan seriöst längre. Hon framstår som oseriös, oprofesionell, oärlig och bitter.
Vad hennes agenda är, om hon bara är sur för att hon inte får vara med och bestämma, eller har någon personlig vendetta med FHM är oklart.

Slutligen vill jag bara säga att man behöver inte vara politiskt skolad för att ha lite normalt folkvett där man kanske försöker vara åtminstonde lite ärlig och ödmjuk, och ha vett nog vad man bör och inte bör häva ur sig på sociala medier - men jag tror att dom flesta håller med mig när jag säger att ribban ligger betydligt högre för professorer och forskare än för lekmän.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Märkligt att det ser så bra ut när man tittar på staplarna från FHM men tittar man på Worldometer så ser det fortsatt brant ut?

Du har säkert sett det, men FHM anger vilken dag de avlidna dog, medan worldometer verkar ange vilken dag dödsfallen rapporterades. Det ger de stora fluktuationerna vid helger, och särskilt långhelger som den senaste. Om du "kapar" topparna i worldometer's diagram och placerar dem i helggroparna, så får du något betydligt jämnare som mer liknar FHMs.

Med det sagt så har ju antalet fall per dag fortfarande ökat, bara inte så dramatiskt som det verkar på worldometer's diagram. Toppen efter nästa helg borde t.ex. bli lägre än den efter påsk om det verkligen lugnat ned sig, men det återstår att se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad hennes agenda är, om hon bara är sur för att hon inte får vara med och bestämma, eller har någon personlig vendetta med FHM är oklart.

Jag håller med om att hon gjort bort sig, men tror samtidigt att det beror på ärlig rädsla snarare än någon konspiratorisk agenda. Rädsla kan blockera rationellt tänkande och göra att man tar ogenomtänkta beslut. I sökandet efter att hitta det som bekräftar ens tro är det lätt att missa att vara källkritisk, vilket användandet av RT och felaktiga (och vinklade) data visar.

Hon borde lugna ned sig, lämna offentligheten och mer noggrannt tänka igenom exakt vad det är som oroar henne och formulera sina farhågor på ett mer konstruktivt sätt.

Jag skulle tippa på att det finns de som skrev under "22"-debattartikeln som idag ångrar sin medverkan där. De kanske inte ens fick se den slutgiltiga versionen, men det går ju bara att spekulera i.

Permalänk
Medlem

Jag själv ogillar Tegnell men medger att hon också framstår som oseriös. Allt är försent nu så ingen ide att fortsätta diskutera om saken egentligen. Det bästa vore om vi slutar spinna vidare om det och det och vänta tills det kommer ut botemedel eller vaccin.

Permalänk
Medlem

Stockholms fotbollssäsong (lägre divisioner) ska dra igång nu tydligen: http://www.stff.se/arkiv/2020/04/stffs-tavlingsverksamhet-inl...
Man har pratat med FHM och Smittskydd Stockholm och anser sig bara "bidra marginellt" till smittspridningen, så det är fritt fram. Löfven är inte helt positiv: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&arti...

Permalänk
Medlem

En intressant intervju med Tegnell:

Intervjun är gjord med perspektivet att från en amerikansk synvinkel försöka förstå varför Sverige har en annan strategi än många andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag själv ogillar Tegnell men medger att hon också framstår som oseriös. Allt är försent nu så ingen ide att fortsätta diskutera om saken egentligen. Det bästa vore om vi slutar spinna vidare om det och det och vänta tills det kommer ut botemedel eller vaccin.

Jag lägger ingen värdering i människan/personen Tegnell, han är språkrör för Folkhälsonmyndigheten bara, men att han skulle vara oseriös har jag svårt att tro.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Tack för upplysningen, jag har helt enkelt läst för mycket skit på nätet om hur folk dör i Corona. Jag kopplar att det finns smärtlindring och annat, bra det.

@makatech

Vi förlåter dig unge man för dina konstiga utspel, man ska inte tro på allt som folk skriver.
Världen är konstig ibland.

Vi måste hjälpas åt i dessa tider så gott vi kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@makatech

Vi förlåter dig unge man för dina konstiga utspel, man ska inte tro på allt som folk skriver.
Världen är konstig ibland.

Vi måste hjälpas åt i dessa tider så gott vi kan.

Eh..... jag svarade @ToddTheOdd och konstig kan du vara själv gamle man men du är förlåten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En intressant intervju med Tegnell:
https://youtu.be/Wo10IIMHYXk

Intervjun är gjord med perspektivet att från en amerikansk synvinkel försöka förstå varför Sverige har en annan strategi än många andra länder.

Hade inte sett den, den var väldigt informativ om hur de/han ser det och varför de gjort som de gör

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Här kommer tre diagram, där vi först ser hur olika länder har antal dödsfall per 1M. Andra bilden (dold) visar hur många dödsfall per dag, per miljon invånare samt sist andraderivatan (också dold), som visar i vilken riktning trenden är. Det här är en uppdatering från gårdagens diagram.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En intressant intervju med Tegnell:
https://youtu.be/Wo10IIMHYXk

Intervjun är gjord med perspektivet att från en amerikansk synvinkel försöka förstå varför Sverige har en annan strategi än många andra länder.

Väldigt bra, tack, ganska praktiskt att kunna skicka till bekanta i utlandet som läst för många konstiga nyheter om Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här kommer tre diagram, där vi först ser hur olika länder har antal dödsfall per 1M. Andra bilden (dold) visar hur många dödsfall per dag, per miljon invånare samt sist andraderivatan (också dold), som visar i vilken riktning trenden är. Det här är en uppdatering från gårdagens diagram.
https://i.imgur.com/hj0JTqh.png

Extremt intressant. Tack för detta! Väntar med spänning varje dag när du presenterar nya diagram med den nya datan.

På derivatan (bild 2) ser man ju att Tyskland börjar sakteliga stiga uppåt, Norge och Finland sakta uppåt med. Sverige fortsatt nedåt.

Bild 3 är också intressant, Sverige håller sig fortsatt på negativ andraderivata. Norge är väl på gränsen och något positiv? Finland definitivt positiv. Danmark börjar närma sig 0 också.

Är det bara jag, eller ser det rätt bra ut för Sverige..? Vem kunde tro det? Om vi nu kan lita på siffrorna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av j1ggly:

Är det bara jag, eller ser det rätt bra ut för Sverige..? Vem kunde tro det? Om vi nu kan lita på siffrorna..

"So far, so good", vi behöver nog dagens samt morgondagens siffror för att säkert se trenden.

Sen är det här ju bara början på maratonloppet, nu börjar det svåra med upploppande cluster av nya smittade. Man verkar ha fått igång provtagning i större skala och sedan kommer det verktyg som smittspårningsappar. (bla Google/Apple får fram ett nytt gemensamt API)

Sen blir det kritiska punkter som sista april, konfirmationer, bröllop, skolavslutningar där det verkar som en del resonerar att det här drabbar inte oss....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En intressant intervju med Tegnell:
https://youtu.be/Wo10IIMHYXk

Intervjun är gjord med perspektivet att från en amerikansk synvinkel försöka förstå varför Sverige har en annan strategi än många andra länder.

Intressant käns som ett understatement En otroligt bra intervju.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här kommer tre diagram, där vi först ser hur olika länder har antal dödsfall per 1M. Andra bilden (dold) visar hur många dödsfall per dag, per miljon invånare samt sist andraderivatan (också dold), som visar i vilken riktning trenden är. Det här är en uppdatering från gårdagens diagram.
https://i.imgur.com/hj0JTqh.png

Ett förlag: Skulle du kunna plotta med andra symboler än fyllda cirklar på kurvorna? Dvs så at tman kan särskilja kurvorna med symbol och färg? Jag är iofs inte färgblind, men jag har svårt att skilja kurvorna från varandra och har därmed svårt att se vilket land som är vilket.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En intressant intervju med Tegnell:
https://youtu.be/Wo10IIMHYXk

Intervjun är gjord med perspektivet att från en amerikansk synvinkel försöka förstå varför Sverige har en annan strategi än många andra länder.

Anders Tegnell ca 58:52 in i videon:
"We tried to protect the elderies. No, we haven't succeed in that very well, I am the first to admit that."
https://youtu.be/Wo10IIMHYXk?t=3531

Rakryggat av Anders att erkänna detta men det är fascinerande hur detta inte uppmärksammas ännu mer (att smittan kom in på såpass många ålderdomshem med dramatiska följder) utan bara nämns i en mening eller två.

Anders skyller också indirekt ifrån sig lite efter ca 1:02:04 in i videon. Man skulle kunna säga att han lägger en del av skulden till de höga dödsfallen på hur ålderdomshemmen drivs i Sverige, säger något i stil med:
"A major revision on how the elderly homes are run is also something we need to look into very carefully."
https://youtu.be/Wo10IIMHYXk?t=3723

Anders Tegnell: Vi har misslyckats med att skydda våra äldre
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-vi-har-missl...

Sjukvårdens insatser sätts på prov när Sverige nu tycks ha fått sina första fall av inhemsk coronasmitta. Framför allt måste Sveriges äldre skyddas från viruset, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.hd.se/2020-03-11/aldre-i-riskzonen-nar-coronahote...

Min åsikt: Till Anders försvar så har dock Sverige generellt "bra" siffror om man bortser från just de äldsta (och ålderdomshemmen) men smärtsamma undantag finns som vi alla vet. Men just att det så enormt tydligt uttalades från början gång på gång att just de äldre skulle skyddas... att prioriteten låg där.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte unikt för Sverige att smittan kommer in på äldreboenden.

Belgien noterade 417 nya dödsfall det senaste dygnet, varav 289, dvs mer än 2/3 inträffade på landets äldreboenden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

Det är också ett stort mörkertal på många platser, Coumo t.ex sa ju att dom nu jobbar med att få fram dom siffrorna då långt ifrån alla som insjuknat och dött inom äldrevården finns med i den officiella statistiken i New York. Han pratade då om att det kommer tillkomma tusentals fall, vilket inte är förvånande med tanke på vad vi själva sett från Stockholm.

I slutändan får vi nog titta på överdödligheten under tiden för utbrotten om vi vill ha korrekta dödssiffror, för att på andra sidan har vi ju t.ex Belgien som verkar rapporter tom dödsfall med misstänka symptom som COVID-19, och det är ju inte hela sanningen heller.

Permalänk
Relik 📜

Ta i trä tio gånger, men det ser.. ganska stabilt ut nu. Måtte nu folk inte vara sämst utan fortsätta hålla rutiner för avstånd och liknande ett (bra) tag till. Varje dag vi kan hålla nuvarande nivå är en stor, stor seger. Även om det är supertragiskt med dödsfallen vi har så räcker sjukvården, och det är ju extremt värdefullt.

(Förtydligande: Kommentar till dagens presskonferens.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ta i trä tio gånger, men det ser.. ganska stabilt ut nu. Måtte nu folk inte vara sämst utan fortsätta hålla rutiner för avstånd och liknande ett (bra) tag till. Varje dag vi kan hålla nuvarande nivå är en stor, stor seger. Även om det är supertragiskt med dödsfallen vi har så räcker sjukvården, och det är ju extremt värdefullt.

(Förtydligande: Kommentar till dagens presskonferens.)

Tror att många som inte insett allvaret innan kommer göra det nu efter Adam Alsings tragiska bortgång i Covid 19. Så tror och hoppas verkligen att folk håller i detta nu och sköter sig.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Nu är det väldigt tydligt att det inte längre funkar att approximera utvecklingen (i Sverige) med en exponentialfunktion.
Det var inte bara att påsken fördröjt rapporteringen, utan färre har faktiskt dött.

Långt kvar ännu...

Permalänk
Medlem

Antalet inlagda IVA-patienter verkar dessutom ha gått ner det senaste dygnet:

Det har nog inte hänt tidigare.

Permalänk
Lego Master

@lorgix:
Ja, givet att vi lyckas hålla smittspridningen nere på en hållbar nivå, så är det nu alltså ett race mellan vaccin och flockimmunitet.
Och kommer vi till naturlig immunitet först, kan vi alltså slippa vaccinera andra än riskgrupper och därmed minska risken att vi får en stor spridning av biverkningar av vaccinet, om det visar sig ha såna (det får vi ju hoppas att det inte har, men...).

Och förhoppningsvis kan vi hålla i hatten och näsan över ytan ekonomiskt också.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ett förlag: Skulle du kunna plotta med andra symboler än fyllda cirklar på kurvorna? Dvs så at tman kan särskilja kurvorna med symbol och färg? Jag är iofs inte färgblind, men jag har svårt att skilja kurvorna från varandra och har därmed svårt att se vilket land som är vilket.

Okej! Här kommer en uppdatering, med dagens nya siffror för Sverige.

Även om det är en ökning så är ökningen avtagande, vilket vi ser på en negativ andraderivata.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|