Permalänk
Medlem

Hur gör ni rent era datorer?

Skulle vara kul med lite tips och best practice för hur ni gör rent era datorer på ett smart och effektivt sätt.

Tex fläktar, radiatorer för vatten, strömagg, gpu...

Tänkte att kanske kan man fånga upp ett och annat bra knep.

Permalänk
Medlem

Komprimerad luft, håller fast fläktar och dylikt när de ska blåsas av. Brukar även använda mig av tex. en lite grövre pensel för att få bort ingrott damm. Använder givetvis ett ESD-armband för säkerhets skull.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Skulle vara kul med lite tips och best practice för hur ni gör rent era datorer på ett smart och effektivt sätt.

Tex fläktar, radiatorer för vatten, strömagg, gpu...

Tänkte att kanske kan man fånga upp ett och annat bra knep.

Jag brukar plocka ur och skölja alla damfilter direkt under kranen, resten av datorn blåser jag rent med tryckluft på burk. Tar några minuter och har hittills fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Jag brukar plocka ur och skölja alla damfilter direkt under kranen, resten av datorn blåser jag rent med tryckluft på burk. Tar några minuter och har hittills fungerat bra för mig.

Får ni verkligen bort allt damm enbart genom att blåsa med tryckluft på burk eller behöver man komplettera med tex pensel för tex dammiga fläktblad som @fromis tipsade om?

Permalänk
Moderator
Moderator

Använder en oljefri liten kompressor.

I normala fall har jag en robotdammsugare, Roborock S5, som regelbundet ser till att det inte finns så mycket damm "att ta av" så behöver inte blåsa ur så ofta. Nu har den precis gått sönder så blir RMA på den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Får ni verkligen bort allt damm enbart genom att blåsa med tryckluft på burk eller behöver man komplettera med tex pensel som @fromis tipsade om?

Brukar inte få in så mycket damm i burken då det mesta fastnar i damfiltren på framsidan och undersidan. Det lilla som hamnar i chassit och fastnar i fläktbladen brukar inte vara några problem att blåsa bort. Visst det blir kanske inte 100% damfritt men det är inget som brukar synas om man gör rent datorn hyfsat ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Använder en oljefri liten kompressor.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/200055.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

I normala fall har jag en robotdammsugare, Roborock S5, som regelbundet ser till att det inte finns så mycket damm "att ta av" så behöver inte blåsa ur så ofta. Nu har den precis gått sönder så blir RMA på den.

Ja, att hålla rent på golv etc hjälper så klart en hel del.

Intressant och mycket smart lösning med din kompressor "Mini Boxy", luft på burk är ju inte gratis det heller och det är ju lite jobbigt när det tar slut.

Permalänk
Medlem

@makatech: Ja, det är precis därför jag använder en pensel, för att kunna rensa bort allt från fläktar etc. Har själv inget dammfilter, vilket gör väl att det fastnar lite snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget slår att ha en kompressor hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag dammar av filtren. Inne i datorn är helt dammfritt. Blir det mot all förmodan dammigt tar jag dammsugaren. Har gjort så sedan 1996. Funkar fint för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K