Prispressa mitt första gaming bygge.

Permalänk
Skrivet av Wicker:

@HaMaxSoFTish:

3600X som är 6core 12 threads och ett 2070 Super för 800kr mer än mitt tidigare förslag

(200 kr skillnad på 3600 och 3600x, därav mitt val)

https://komponentkoll.se/bygg/cUuKV

https://komponentkoll.se/bild/cUuKV.png

Kall mig envis men jag vill helst inte blanda AMD med Nvidia. I så fall kör jag AMD all out haha xD

Permalänk
Medlem

@HaMaxSoFTish:

Haha ^^ Bara att ta ett 5700XT då!

https://komponentkoll.se/bygg/tYRQx

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

Nice haha. Men har du någon aning om ifall temperaturen på de grafikkorten har blivit bättre nu när det finns många tredjepartskylare? Kollade några tester och de ligger ju väldigt högt kontra andra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Vad tror ni om det här?

https://komponentkoll.se/bild/gqGNb.png

Är det lätt att installera fler M.2 SSD om jag så behöver?

Först av allt, du har lyckats tweaka ditt ursprungsbygge och "stött och blött" massa olika förslag.
Jag citerar @Oxies Husse "Personligen tycker jag det är trist att snåla in på det. PSU och moderkort lägger jag gärna lite mer på och i så fall snålar jag in på lite annat." gällande PSU frågan. Jag personligen hade gått på Corsair's RMx modell du ursprungligen valde och inte den som det är nu.

Angående installera M2 SSD, här är en länk som visar hur det går till. Det som kan "försvåra" är vad porten sitter och vad som är i vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=NCIqZjo34rw

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo:

Jo du har rätt. Händer ofta mig att jag tappar röda tråden när massa förslag kommer in. Men okej det är nog bäst att köra på 650 W och en lite high end modekort. CPU är nog struntsumma för mig. Både Ryzen och i5:an verkar vara fina grejjer. Det jag sitter och hänger på nu är i princip grafikkortet. Pendlar mellan RX 5700, RX 5700 XT, RTX 2060 Super och RTX 2070.

Tack för vidden angående SSD:n. Kanske inte ska snåla där heller och gå på 1 TB direkt. Speciellt nu när jag läste nyheten om att SSD ska bli dyrare hehe

Permalänk
Medlem

@HaMaxSoFTish:

MSIs GAMING X version av 5700XT är väl den "bästa" kylaren enligt tester (även den tyngsta kylflänsen) än så länge tror jag?

Den hade iaf inga problem att hålla temps nere Dessutom hyffsat tyst!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@HaMaxSoFTish:
Ytterst är det dina behov och din ekonomi som avgör

Lycka till

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Wicker:

@HaMaxSoFTish:

MSIs GAMING X version av 5700XT är väl den "bästa" kylaren enligt tester (även den tyngsta kylflänsen) än så länge tror jag?

Den hade iaf inga problem att hålla temps nere Dessutom hyffsat tyst!

Jaha ok, tack för infon (Y)

Skrivet av Farsan Baloo:

@HaMaxSoFTish:
Ytterst är det dina behov och din ekonomi som avgör

Lycka till

Tackar

Permalänk

Hej igen allihopa!

Har fortfarande inte köpt datorn, har tid och vänta lite till och det känns som att det gett lite payoff. Kommit in lite mer prissänkningar. Jag har också blivit övertygad om att det är bättre med en Ryzen 3600 än i5:an jag hade i mitt första förslag.

Här är då mitt senaste förslag från komponentkontroll.

Känns som man får det bästa av två världar. Bra processor och en stabil och kraftig grafikkort som inte har en massa drivrutinsproblem. Det jag egentligen nu undrar med detta inlägg är ifall det är värt med en CPU-kylare om jag aldrig överklockar? Detta blir första gången jag sätter ihop dator själv och tycker tamejfan det ser bökigt ut att montera tredjepartskylare xD.

AMD Wraith kylare som kommer med processorn verkar vara väldigt enkelt att installera och helt okej. Hittar inte så mycket infon om den på hemsidan.

Permalänk
Medlem

@HaMaxSoFTish:
Ja du...smaken är som baken - delad angående kylare
Kort sagt - prova med den medföljande kylaren. Passar den inte för dig, fråga här på forumet om rekommendation efter en annan.

Angående datorn ser det ut som du hittat din balans.

Lite djupare om kylaren:
Den som följer med är vad jag förstår bra för vad tillverkaren skickar med. En del har synpunkter hur den låter, andra är nöjda eller säger ingenting. Och ja, den är lättare att montera än en större kylare. Den största skillnaden i monteringen är att med en större och tyngre kylare behövs det ett "stöd" i form av en metallplatta på baksidan av moderkortet och lite mer delar som ska monteras. Känner du dig lite tveksam är det lite svårare att montera en större kylare ja. Tar du dig tiden och läser instruktionerna/kollar om det finns klipp på youtube som visar så går det nog bra.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo:

Tack för inputsen!

På min nuvarande rigg har jag en kylare som följde med Intel-processorn. Kan tycka att den låter lite väl irriterande vid tung belastning men då har jag bara kunnat höja chassits fläktstyrka så har problemet försvunnit.

Känns lite fegt av mig att inte köpa en eftermarknadskylare bara för att de kan vara lite jobbigt att montera den hehe. De är ju inte så dyra direkt. Men om det inte behövs då jag aldrig överklockar och håller på med tunga program så avstår jag. Ska se om jag kan hitta lite vids på AMD-kylarens ljudnivåer.