Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybyggd dator blåskärmar lite då och då med ojämna mellanrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Har testat med stock frekvens 2666MHz och med 3200MHz...ingen skillnad. Skulle ju kunna plocka ur 2x8Gb Doninator Platinum minnen ur min dator och testa men de är inte heller med i listan för moderkortet. Techspot? Är det något i bios eller något program?

Detta är länken till programmet:
https://www.google.com/amp/s/www.techpowerup.com/download/ryz...

Ett enkelt program där du kan skriva in vilken typ av minne du har. B die eller ej osv. I mitt fall valde jag att ta timingarna från ett "långsammare" b-die (3600) med lite tightare timings istället då det är meningslöst att köra minnen i 3866 med ryzen. Det fungerar bra för mig iaf. Jag valde ryzen 2:a generationen då 3:e inte finns som förval ännu. Ställde IF (systembuss) i bios till 1800Mhz också vilket motsvarar 3600 på min mobo, för att matcha med minnet. Är långt ifrån ngn expert på detta, kört ryzen ett par veckor och famlar lite i mörkret ännu. Får läsa och pröva mig fram.

Edit: Jag valde zen2 plattform vilket ju är ryzen 3000.. ja, ni ser..😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Krokarn

Då dom första problemen kom redan före installation av Windows så kan det vara:

  • Hårdvara som strular (nu är grafikkortet uteslutet)

  • BIOS inställning

  • Eller helt enkelt något som gått fel/förbisetts vid montage

För det senare så räcker det med att en kontakt inte sitter helt i som exempel...

Jag skulle nog rivit ner bygget igen och byggt upp bit för bit och dubbelkollat att det blivit rätt.

Att installera Windows och drivrutiner med ett befintligt problem skapar bara mer problem med skadade filer.

Visst har jag varit inne på det jag med då det strulade redan från start, kanske skulle plocka ur processorn och kolla så det inte är några böjda pins, detta är första bygget som jag använt mig av AMD och de verkar ju vara lättare att böja pins på mot Intel.

Kontakter har jag känt på ett antal gånger.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Det här liknar lite ett problem jag hade med ett Asrock b450 moderkort.
Systemet funkade I nån månad efter nybygget, sen tvärhängde det systemet (körde linux då)
detta inträffade allt oftare och efter ett par veckor gick det inte gå in i bios utan att det hängde sig.
Men flyttade jag grafikkortet till en annan pciex plats, så fungerade det en dryg månad, innan historien upprepade sig.
Testade med windows och linux och hur mycket komponenter som helst, tog evigheter att felsöka när det funkade i en dryg månad efter hårdvara byte, men kom till slut fram att det måste vara moderkortet så skickade det tillbaka , och efter en långtidstest så blev det utbytt.

Permalänk
Medlem

Kompisen byggde en Ryzen dator i jul och har haft mycket strul med blåskärmar tills han följde denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=dHUgKgqiepQ&feature=share

Men antar att det redan tipsats om i tråden, tråkigt som fan när en helt ny dator strular. Hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Kompisen byggde en Ryzen dator i jul och har haft mycket strul med blåskärmar tills han följde denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=dHUgKgqiepQ&feature=share

Men antar att det redan tipsats om i tråden, tråkigt som fan när en helt ny dator strular. Hoppas det löser sig

Har inte ens "Gen 4" som alternativ att välja på med detta Asus B450 moderkort, har testat Auto, Gen 3 och Gen2 utan skillnad.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Visst har jag varit inne på det jag med då det strulade redan från start, kanske skulle plocka ur processorn och kolla så det inte är några böjda pins, detta är första bygget som jag använt mig av AMD och de verkar ju vara lättare att böja pins på mot Intel.

Kontakter har jag känt på ett antal gånger.

När vi är inne på kontakter, du kan ju prova med att ta bort alla utom dom som är till strömförsörjningen.
Om där är en cd spelare eller liknande så ta bort även den.
Skulle felet försvinna så är det en kortslutning eller jordfel någonstans i chassit.

Men innan dess så vänd på sladden till monitorn i nätuttaget, har varit utför det hos några att problemet försvunnit.
Kom till att tänka på det då jag såg att sladden nämndes av någon i tråden.
Orsaken är att nätdelar inte är gjorda helt symmetriska vilket ibland kan skapa sjuka strömmar, liknande jordfelet i en bil.
Edit: Menar då att nätdel i datorn och monitorn inte lirar bra ihop om fas nolla inte sitter lika hos båda.
Ska jag förklara bättre så får jag nog posta schema över nätdelar med ett stort utlägg..

Detta är ett fel som var mer vanligt förr med AT nätdelar (före ATX) men misstänker att det kan förekomma fortfarande då förslaget om att byta sladd troligen har det som grund.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Har skrivit i denna tråd tidigare med liknande hårdvara och problem. Fick ett nytt grafikkort idag och har spelat en timme utan problem. Så du borde absolut testa med ett annat grafikkort än 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Har skrivit i denna tråd tidigare med liknande hårdvara och problem. Fick ett nytt grafikkort idag och har spelat en timme utan problem. Så du borde absolut testa med ett annat grafikkort än 5700.

Testade med mitt 2080Ti och samma problem...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Idag plockade jag ur 2x8Gb Dominator Platinum ur min dator för att testa(vet att de inte heller finns med på minneslistan) för att testa och samma visa, blåskärmar.
Imorrn skall jag plocka loss kylaren samt lyfta på processorn och kolla ifall det kan vara någon pin som är böjd. Skall testa datorn utan chassi, lägga den på moderkortskartongen också.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Ni ju fel minnen.
Köp rätt och sälj de andra.
Använd listan från moderkortstillverkaren.
Om den blir blå med rätt minnen så prata med säljaren.
De förstår er situation. Ni har testat mycket och de kommer hjälpa er.
Om ni har rätt minnen. Svårt annars att hävda att det är CPU eller moderkort när det sitter fel minnen i.
Ibland är något sönder från början och det vet säljaren. Det har säljaren varit med om förut och de kommer hjälpa till.
Men byt minne. Eller prata med säljaren först och gör upp en plan.
Hoppas få höra om gaming utan blå skärmar snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Krokarn:
y-crusher

Är ett litet simpelt beräkningsprogram, där du dessutom kan välja vilka "kärnor/trådar" som skall användas.
Kan eventuellt vara ett sätt att komma fram till om problemet ligger i processorn på någon särskilld "kärna/tråd-minneskanal".

Du kan välja "logiska kärnor" under meny 1: "Component Stress Tester".
Väljer du sedan åter meny 1: "Logical Cores" så kan du välja vilka du vill använda.

Tankegången är lite såhär: Du nämnde i tidigare inlägg att Fortnite fungerade bra men inte CSGO eller Minecraft.

Permalänk
Medlem

Har idag lyft av processorn för all kolla ev. böjda pins, allt så bra ut. Plockade ur moderkort och kopplade ihop allt bredvid och den fortfarande blåskärmar.
Så nu har jag beställt nya minnen som är godkända i Asus lista för detta moderkort.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Okej, andra minnen valdes efter Asus lista som monterades ikväll. Grabben spelar just nu, hittills fungerar det. Jag håller tummarna att det fungerar nu efter denna tid med felsökning.
Än så länge med standard hastighet, men skall testa att köra dem i 3200MHz som de är specificerade för. Återkommer ifall något ändrar sig.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Låter bra!
Kul att det verkar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

Låter bra!
Kul att det verkar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller både tummar och tår.

Detta är ju mitt första AMD bygge någonsin, visste inte att de var så känsliga. Aldrig följt en tillverkares lista när det gäller minnen till Intel och det har fungerat varje gång och då har jag byggt ett 10-tal datorer.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Inte jag heller.
Råkade bara läsa om det för några månader sen och det verkar varit ett hett ämne ett tag.
Har bara otrevliga erfarenheter (andras datorer för över 20 år sen) av AMD, så jag har hittills inte haft någon egen.
Det är nog bra grejer idag och många verkar tycka om dem.

Fint att du gjorde detta för grabben!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krokarn:

...
Körde minnestest, inga fel.
...

Vilket minnestest körde du? Jag brukar köra memtest i 2 dygn, då kan man vara ganska säker på att minnena är okej.

Permalänk
Medlem

Kan vara minnes fel, testa en sticka åt gången, såg att du testade dina saker i grabbens dator, gör även det omvända, testa hans grejer i din och se vad som händer.
första och eventuellt andra gen ryzen hade problem med höga hastigheter på minnen men nya 3000 serien saknar dessa problem med få undantag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Vilket minnestest körde du? Jag brukar köra memtest i 2 dygn, då kan man vara ganska säker på att minnena är okej.

Jag körde det som är inbyggt i Windows, men endast en gång. Eftersom jag inte har tillgång till datorn hemma hos mig är det svårt att låta ett minnestest stå på i 2 dygn.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jaha, nu efter ca 4 timmars spelande kom då en blåskärm igen...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krokarn:

Jag körde det som är inbyggt i Windows, men endast en gång. Eftersom jag inte har tillgång till datorn hemma hos mig är det svårt att låta ett minnestest stå på i 2 dygn.

Två dygn är kanske inte ett måste, men ett antal timmar skulle nog vara bra. Kanske du kan köra det i 6 timmar iallafall? Du kan ju göra något annat sålänge MemTest86 rekommenderar jag, du behöver inte köpa det utan gratisversionen funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig haft sån otur.
Undrar om de lånar ut moderkort och processor eller om de måste ha in allt. Måste ligga en drös på "verkstan".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

Inte jag heller.
Råkade bara läsa om det för några månader sen och det verkar varit ett hett ämne ett tag.
Har bara otrevliga erfarenheter (andras datorer för över 20 år sen) av AMD, så jag har hittills inte haft någon egen.
Det är nog bra grejer idag och många verkar tycka om dem.

Frågan är om man ska lasta AMD för problemen som fanns på AM2 och Socket 939, redan då så var ju Nvidia ett namn så många valde moderkort med Nvidia chipset som inte ens klarade HT 1.0 hastigheten utan blåskärm, eller Hongkong baserade moderkortstillvarkaren PC-Chip som var allmänt kända för att producera billigt skit som inte fungerade så bra. Minnessocklar som slutade att fungera om man tog ut minnet och satte i det igen då kontakterna var av så dålig legering så dom inte fjädrade tillbaka. Som ex...

Skrivet av dpj:

Fint att du gjorde detta för grabben!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, verkligen!
Synd bara att hårdvaran skulle strula

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen, datorn blåskärmade 4ggr igår när grabben spelade. Har ju fungerat tidigare att spela Fortnite eller spela andra spel med Fortnite startat i bakgrunden men icke nu längre...
Börjar fundera på om det skulle vara moderkortet eller processorn som det är fel på, eller kan ett nätaggregat orsaka dessa bekymmer?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet borde inte reagera annorlunda med fortnight i bakgrunden men det går ju att testa med ditt.
Felet är oregelbundet och beror kanske på en dålig komponent på moderkortet?
Gissar att det är större risk med strulande moderkort än processorer. Görs ju också mycket mycket mer processorer av just den modellen än vad det görs av just det moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

Nätaggregatet borde inte reagera annorlunda med fortnight i bakgrunden men det går ju att testa med ditt.
Felet är oregelbundet och beror kanske på en dålig komponent på moderkortet?
Gissar att det är större risk med strulande moderkort än processorer. Görs ju också mycket mycket mer processorer av just den modellen än vad det görs av just det moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, tror jag kan utesluta nätaggregatet. En Corsair m.2 ssd borde inte heller bete sig så här heller tycker jag. Mest inne på att det är moderkortet.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Det kan bero på din hårddisk

Hej Krokarn
Det kan bero på din hårddisk.
Jag hadde en Corsair hårddisk som orsakade problem. När jag bytte ut den, så fungerade datorn utan problem.
Mvh
Diver57

Permalänk
Medlem

Hej, jag har ungefär samma uppsättning som du har men har inte ännu haft tid att bygga ihop datorn.
Jag har 2 st AMD RX 5700 och en AMD 3600 och en AMD 2600 och följande minnen: CMK16GX4M2B3000C15, moderkort: MSI B450 Tomahawk Max och ASUS TUF GAMING X570-PLUS.
Ska förmodligen bygga ihop allt i helgen. Kan dela med mig av mina erfarenheter om något problem skulle uppstå. Men som sagt jag kollade noga på moderkortstillverkarens hemsida vilka minnen som är kompatibla. Tidigare har jag aldrig gjort detta, men Ryzen ska visst vara ganska känsliga.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Hej, jag har ungefär samma uppsättning som du har men har inte ännu haft tid att bygga ihop datorn.
Jag har 2 st AMD RX 5700 och en AMD 3600 och en AMD 2600 och följande minnen: CMK16GX4M2B3000C15, moderkort: MSI B450 Tomahawk Max och ASUS TUF GAMING X570-PLUS.
Ska förmodligen bygga ihop allt i helgen. Kan dela med mig av mina erfarenheter om något problem skulle uppstå. Men som sagt jag kollade noga på moderkortstillverkarens hemsida vilka minnen som är kompatibla. Tidigare har jag aldrig gjort detta, men Ryzen ska visst vara ganska känsliga.

Har ju kört 3st olika uppsättningar minnen på detta moderkort och den sista uppsättningen skall finnas med i Asus lista över minnen som skall fungera.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Köpte du efter listan över godkända minnen eller fick du ett av någon som sa att det va rätt?
Kan det fortfarande vara fel minnen?

Skickades från m.sweclockers.com