Permalänk
Medlem

USB-portar döda efter flytt av dator

Ja, som topicen säger, jag skaffade nytt skrivbord, kopplade ur allt och sen in det igen med det nya skrivbordet på plats. Kommer inte i windows, får något felmeddelande om nån USB-enhet men mus osv funkar så tänker inte så mycket på det. Öppnar firefox och märker att jag inte kan skriva något i adressfältet, tangentbordet är dött.

Startar om datorn ett par gånger och försöker avinstallera de USB-enheter som inte funkar, men när de hittas igen blir det samma fel. Testar tangentbordet i olika USB-portar utan någon framgång. Stänger av igen och hämtar ett annat tangentbord och kopplar in det, men när jag startar datorn nu så fastnar jag på "Press F2 or Delete to enter UEFI". Testar 3 olika tangentbord i alla USB-portar, inget funkar, dock tar mobilen laddning så något liv är där. Har pluggat ur frontpanel på chassit osv inne i datorn och resettat CMOS.

Så där sitter jag fast nu, moderkortet (ett Asus Z370 Gaming Strix-F) saknar PS2-port och alla USB-portar är döda, så jag kan inte ta mig förbi den rutan. Tangentbordet som satt i när det hände är också helt dött även i andra datorer. Så, finns det något att göra eller är det bara att reklamera? Någon som har något förslag?

Mvh

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

usb portar på moderkortet eller chassit ?
Kör du någon USB hubb ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: USB-portarna på moderkortet. Allt är urkopplat, testat bara tangentbordet i varje port men alla är tvärdöda.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

@NoAim: Kolla USB portar efter skador och kolla att du inte har glömt ta bort något som du trodde inte spelarde roll. Nollställ sen bios (CMOS) igen och glöm inte att dra ur strömkabeln.

Flera USB portar kan slås ut mm om man kopplar tex trasig USB kabel/pryl eller kopplar in saker som funkar i en trasig USB port. Vissa behövde nollställa bios efteråt innan datorn startade normalt igen.

Chassit USB portar kan du kopplar ur från moderkortet för att utesluta att dom orsakar fel. Nollställ bios igen.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Testat allt detta också. Det är nog bara att konstatera att det är dött, eller ja, oanvändbart iaf

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

@NoAim:
Har du kollat så att det inte är kortis i någon port? Det är inte helt ovanligt att plastbiten i i kanten är trasig, kan vara svårt att se, och att det blir kortis. Kan ha hänt när du tryckte i grejerna igen efter flytten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Ursäkta sent svar. Har kollat alla portar och vad jag kan se så ser allt ok ut!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Testa om de ger spänning, anslut något via USB som kan laddas. Det kan rent teoretiskt vara fel på ditt nätagg. Skulle även kunna vara något som fallit ner och kortsluter på ditt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dunde: Mobilen tar laddning så något liv är där, men det känns ändå rätt rökt med tanke på att tangentbordet som var inkopplat också är stendött. Inget inne i chassit som kan ramla ner direkt, allt sitter i ett Define S så det "lösa" är på baksidan av moderkortsplåten, det enda som finns på moderkortssidan är cpu-kylaren, grafikkortet, ett ljudkort och kablarna från chassifronten.

Jag har skickat över ett äldre moderkort med cpu som jag hade liggandes i chassit nu och det funkar fint, så jag tror inte att det är något med nätdelen, men det är ju inte helt omöjligt heller då det inte blir exakt samma belastning osv nu som tidigare.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Kopplade in ett nätagg jag hade liggandes i moderkortet utanför chassit och det är faktiskt en port som funkar. Moderkortet har en USB 3.1-port och den funkar banne mig. Förmodligen så testade jag bara den med det tangentbordet som också gick sönder (innan jag visste att det var sönder), men kopplade in ett annat i den porten nu och då jävlar. Så nu använder jag "rätt" dator igen, en port räcker långt när skärmen har inbyggd USB-hub Så det är ju inte helt super ännu, alla USB 2.0 och 3.0-portar är döda, men det är ju jäkligt nice att kunna använda datorn iaf, reklamationer och sånt är ju inte jättesnabbt vid denna tiden på året

Det känns väldigt mycket som samma problem som ett par snubbar i denna tråden har:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?100548-All-USB-port...

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för detta också - det sitter vanligen en liten ytmonterad säkring inlödd på moderkortet som brinner av när man kopplar in en defekt enhet.

Fullkomlig idiotkonstruktion, det borde finnas med en strömbegränsare som temporärt stänger strömmen istället för att brinna av eftersom det är vanligt att man kopplar in på nästa port när något inte fungerar på en port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag har råkat ut för detta också - det sitter vanligen en liten ytmonterad säkring inlödd på moderkortet som brinner av när man kopplar in en defekt enhet.

Fullkomlig idiotkonstruktion, det borde finnas med en strömbegränsare som temporärt stänger strömmen istället för att brinna av eftersom det är vanligt att man kopplar in på nästa port när något inte fungerar på en port.

Är det enkelt att byta den säkringen?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Är det enkelt att byta den säkringen?

Om du är bra på att löda ytmonterat och kan hitta den - finns normalt en för varje port intill själva porten.

Titta litet på "Louis Rossmann" för att se hur du fixar ytmonterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om du är bra på att löda ytmonterat och kan hitta den - finns normalt en för varje port intill själva porten.

Titta litet på "Louis Rossmann" för att se hur du fixar ytmonterat.

Det låter inte som något jag ska ge mig på då Jag får se om det går att reklamera, men om det är så att jag har anslutit någon defekt enhet så lär det väl inte gå heller.

Visa signatur

E det så?