Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia visar nya spel med ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar nya spel med ray tracing

Utbudet av speltitlar med stöd för ray tracing växer sakta men säkert. Nu tillkommer sex nya titlar till uppställningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag bubblar av entusiasm.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om de spelen. Kul för ägare av RTX-kort men jag kan inte säga att det ger mig nåt ha-begär. FPS-smällen man tar verkar vara för stor för att det ska vara intressant för mig. Jag prioriterar flyt över kvalité.

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer mera spel med ray tracing men, eh, dessa spel som verkar ytterst mediokra med lanseringsdatum "nån gång" lär väl knappast få någon att bli upphetsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Har aldrig hört talas om de spelen. Kul för ägare av RTX-kort men jag kan inte säga att det ger mig nåt ha-begär. FPS-smällen man tar verkar vara för stor för att det ska vara intressant för mig. Jag prioriterar flyt över kvalité.

Ja det känns fortfarande som om att det blir bra om 1-2 generationer grafikkort. Men fram tills då klarar jag mig utan RTX.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

😍👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Move on folks...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Boundary såg jag från Gamescom, verkar ha en unik tvist. Får se om det är kul i praktiken också.
Angående Ray Tracing känns det som en omogen teknik, eller kanske mer att korten vi har idag är för dyra och för klena. Känns som vi ligger åtminstone en, antagligen två generationer bort innan det kanske slår och finns att införskaffa och inte kostar typ 20 papp...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Just buy it!

Seriöst. Inte ens de 20 titlarna som Nvidia sa skulle få stöd för RTX har fått det efter snart två år.

Permalänk
Medlem

Ägare av RTX och och ska jag vara ärlig är det ingen aha känsla med de två spelen med RTX jag provat. BF V och Metro Exodus. Men köpte mitt för att kunna nyttja VRR på min OLED TV. Fast borde nog inte tagit i med ett 2080 Ti. Lite pengar i sjön förutom när man Videoredigerar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag tycker Control har bra ray tracing.
Äger själv ett 2080 Ti som jag kör i 1440. Dock så gav jag inte fullpris för grafikkortet gav 8100 kr för ett en månad begagnat kort.

Tror ändå att det smartaste är att vänta till nästa generation när det gäller ray tracing.

Permalänk
Medlem

Räcker att titta på titlarna för att förstå att det går trögt för raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Räcker att titta på titlarna för att förstå att det går trögt för raytracing.

Var exakt samma sak jag tänkte. Kollar man man på steam datan så är det populäraste RTX kortet en 2060 och 1,95% (2070 ligger strax efter med 1,60%) av alla användarna har en sån. Är väl bara dumt att spendera en massa tid och pengar på ray tracing när så få kan använda det.

Kommer förmodligen kicka igång 2021 när en massa PS5 och xbox spel kommer ha ray tracing.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att dom på nått magiskt sätt borde ha löst raytracing i hårdvara som inte bråkar med dom vanliga beräkningarna, dvs RT=on => 0-fps-förlust.

Jag själv sitter ju på ett 2060 och kan inte vara mer lurad, är ju mer eller mindre omöjligt att slå på RT med ett lyckat resultat...

Permalänk
Medlem

Själv ser jag fram emot när det första spelet med 100% raytracing kommer.
Som det är just nu så är det ju av nödvändighet en hybrid av tekniker som i slutändan ändå är rasterbaserad.

ps , skulle vara kul att se hur långt man skulle komma med 100% raytracing i dagsläget, typ en väldigt begränsad grafik. hmmm kanske en AI-bil emulator, där man bara ser vad sensorerna ser?

Permalänk
Inaktiv

Kan nog bli intressant den dag det blir grafikkortsbyte. Inga av spelen intresserar mig i dagsläget dock.
Control och CoD: Modern Warfare (2019) intresserar mig mer men som det ser ut idagsläget så kommer jag invänta snabbare kort även för dessa. Control kan bli svår att stå emot om priset dyker under 300kr. Eller än bättre, plötsligt dyker upp på Game Pass.

Skrivet av letin:

Jag tycker Control har bra ray tracing.
Äger själv ett 2080 Ti som jag kör i 1440. Dock så gav jag inte fullpris för grafikkortet gav 8100 kr för ett en månad begagnat kort.

Tror ändå att det smartaste är att vänta till nästa generation när det gäller ray tracing.

Du fick ju ditt kort för ett helt okej pris med dock. Hade 2080Ti kostat så hade jag nog uppgraderat för längesedan, även om prestandaökningen och den bristfälliga DXR-prestandan inte är fullt så motiverande som jag önskat.

Permalänk
Medlem

Ray Tracing i Ring of Elysium. Det är ett BR fast pase FPS spel.
Man bryr sig inte ett dugg om Raytracing där. T.o.m vanliga inställningar kör man ju på low som alla BRs.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Jahapp, och man behöver dubbla 2080 Ti för stabila 120 FPS+ antar jag?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Boundary ser ju skit coolt ut. Men inte en chans att jag tänker offra 20-30% prestanda i ett FPS spel för lite fina skuggor och reflektioner...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jahapp, och man behöver dubbla 2080 Ti för stabila 120 FPS+ antar jag?

Nej. Typ inget stödjer multi GPU idag. Död spelteknik.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Alla vill invänta tills "RTX blir bra" men ingen vill investera i tekniken.
Som att utveckling kommer av sig själv och utan stöd. Nåväl, det stora hoppet ligger nog i att de kommande storkonsolerna (räknar inte in Nintendo där, de har väl stöd om tre-fyra generationer eller så) stödjer tekniken. Då lär fler frälsas och vilja ha fler spel med strålspårning!

Permalänk
Medlem

Sicka skitspel, pinsamt nVidia! Gör om gör rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Själv ser jag fram emot när det första spelet med 100% raytracing kommer.
Som det är just nu så är det ju av nödvändighet en hybrid av tekniker som i slutändan ändå är rasterbaserad.

ps , skulle vara kul att se hur långt man skulle komma med 100% raytracing i dagsläget, typ en väldigt begränsad grafik. hmmm kanske en AI-bil emulator, där man bara ser vad sensorerna ser?

Är inte Quake 2 RTX bara Ray/Path tracing?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är inte Quake 2 RTX bara Ray/Path tracing?

Skickades från m.sweclockers.com

hmm, må så vara , men det är ju inte riktigt skapat för raytracing, utan omgjort för det.
Jag är mest nyfiken på vad dom kan göra om dom får gå hela vägen ut med raytracing från skratch, om du förstår vad jag menar. Helt klart är ju att prestandan inte räcker till ett "modernt" spel, så från är lite vad den räcker till. hur långt kan man gå om man bara använder raytracing tekniker.

Permalänk
Medlem

Gäsp... Har gett de röda laget en chans istället även om de inte har RT cores i sina kort, ett RX 5700 xt kostar ju som ett RTX 2060 super och presterar nästan som ett RTX 2070 super.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det där såg riktigt intessant ut,ska följas.Ray-tracing är definitivt framtiden för spel,skulle aldrig köpa ett nytt kort som inte stödjer det.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingenstans att Nvidia är på gång med något nytt och AMD ligger där de ligger och kommer troligen hotta upp någonting men vad jag förstår kommer RTX 2080/Ti vara grädde på moset ett bra tag framöver.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Datavetare

Släpptes också en ny video på Minecraft med ray-tracing stöd. Just Minecraft är nog bland det bästa exemplet som kunde väljas för denna första generation ray-tracing kort. Relativt enkel grafik i ett spel som tjänar enormt på "korrekt" ljussättning.

Det här är vad vi kan förvänta oss i AAA-spel om ett par generationer, för precis som all annan ny teknik tar det ett par generationer för både maskinvaran och kanske än mer programvaran att anpassa sig.

Skrivet av employed:

Just buy it!

Seriöst. Inte ens de 20 titlarna som Nvidia sa skulle få stöd för RTX har fått det efter snart två år.

RTX 2080 Ti släpptes september 2019, det är strax över ett år.

Givet ledtiderna för moderna spel är borde det inte komma som en överraskning för någon att få spel fått tekniken så här långt och de som fått det lär garanterat inte implementerat det optimalt.

Lär komma ut en del lite enklare spel baserat på UE 4.22 eller senare som har ray-tracingstöd. För även det borde vara en stark vink om varför få spel har ray-tracingstöd just nu: UE 4.22 lanserades våren 2019 och var mig veterligen första populära spelmotor att få officiellt stöd för ray-tracing. De som utvecklar spel lär knappast byta spelmotorversion sen i cykeln, om något år lär UE spelen köra på tillräckligt nya versioner och då är tröskeln väldigt låg för att lägga till stöd.

Unity jobbar också med ray-tracingstöd, men tror inte man ännu lanserat en version där beta-stämpeln är borttagen.

Positiva är ändå att de professionella programmen verkar ha anammat nyheterna i Turing långt snabbare än vad man normalt brukar se, så där finns definitivt fördelar med RTX serien redan nu!

Skrivet av Lordsqueak:

Själv ser jag fram emot när det första spelet med 100% raytracing kommer.
Som det är just nu så är det ju av nödvändighet en hybrid av tekniker som i slutändan ändå är rasterbaserad.

ps , skulle vara kul att se hur långt man skulle komma med 100% raytracing i dagsläget, typ en väldigt begränsad grafik. hmmm kanske en AI-bil emulator, där man bara ser vad sensorerna ser?

Hybrid-rendering lär vara ett krav under många år framöver i mer avancerade titlar. Ray-tracing är en väldigt gammal teknik, den fanns långt innan rastering på GPUer blev populärt under 90-talet. Fördelen med rastrering är att det är väldigt billigt jämfört med ray-tracing, ju närmare man vill komma "korrekt" ljussättning, ju mindre blir skillnaden i kostnad. För rastrering blir det snabbt riktigt hårigt att implementera, medan ray-tracing är otroligt simpelt rent matematiskt.

Skrivet av Oliver91:

Gäsp... Har gett de röda laget en chans istället även om de inte har RT cores i sina kort, ett RX 5700 xt kostar ju som ett RTX 2060 super och presterar nästan som ett RTX 2070 super.

Du menar att RX 5700 XT presterar som ett RTX 2070 (utan S)? Det är i alla fall rätt exakt vad SweClockers tester visade. RTX 2060S presterar ju inom 10 % av ett 2070, medan 2070S är närmare ett 2080 än ett 2070.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer