Permalänk

Juldator 2019?

Någon som vet om det kommer en juldator i år? Behöver ju dyka upp nu om man ska hinna få hem grejer innan jul 😊
Byggde den från 2015 till grabben och den fungerar fortfarande väldigt bra men bör nog snabbas upp lite. Sen gillar jag verkligen hjälpfilmen från sweclockers då man inte har tid att kolla av hur man gör och vad man behöver osv.

Permalänk
Medlem

Vet du specifikationen på den befintliga datorn?
Kanske kvitto från inet eller liknande.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

@Bmannu:
https://m.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterdat...

Har nog inget kvitto men var den där, var nog bara hårddisken jag ändra.

Permalänk
Medlem

Lägg till 8gb ram och ett nyare grafikkort, så lär han klara sig ett bra tag till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den går att piffa upp så håller den sig bra ett tag till.

1. Nytt grafikkort RTX 2060 eller GTX 1660 Ti/Super.
2. Begaganad i7-6700K eller i7-7700K processor. Om 7700K så ska moderkortets BIOS uppdateras först.
3. 8GB (2x4GB) RAM-minne till eller byt ut mot typ 3200MHz 16GB (2x8GB)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen:
Tack för tipsen, uppskattas.

Har ni nån tips på vilket 2060 kort? finns ju en jungel av de.. 😊
Köper hellre kvalité och nått som är rätt tyst än nått billigt.

Permalänk

Jag väntar också på Juldator 2019, är det på gång eller, någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteolof:

@fantomsmurfen:
Tack för tipsen, uppskattas.

Har ni nån tips på vilket 2060 kort? finns ju en jungel av de.. 😊
Köper hellre kvalité och nått som är rätt tyst än nått billigt.

Har inte så bra koll nuförtiden men MSI Gaming X modellerna brukar vara tysta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det heter vinterdator..

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteolof:

@fantomsmurfen:
Tack för tipsen, uppskattas.

Har ni nån tips på vilket 2060 kort? finns ju en jungel av de.. 😊
Köper hellre kvalité och nått som är rätt tyst än nått billigt.

Rekommenderar ett Radeon RX 5700 istället för 2060. Då får du högre prestanda för samma pengar. Är du intresserad av att pilla på konfigurationen m.m. så kan man flasha upp den till
Radeon RX 5700 XT då det är samma GPU. Det ger dig prestanda i likhet med ett 2070 Super för en kostnad av ett 2060.

Även om du kör den stock är Radeon RX 5700 snabbare än Nvidia 2060.

https://m.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om herren i fråga streamar så skulle jag rekommendera Nvidia.

Hardware offloada streamingen från cpu/gpu performance.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVENC.
https://www.youtube.com/watch?v=ApqQhHun_FY

Ang. 2060 och du söker ett tystare kort så är det 3 fläktars som gäller. GPU sag blir då ett problem istället i värsta fall.

Edit: https://youtu.be/I-DXzX8CAUI?t=541

Sen kan du även ställa in fläktkurvan själv om du vill den ska gå lite hetare men lite tystare. Och begränsa FPS i spelen.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Rekommenderar ett Radeon RX 5700 istället för 2060. Då får du högre prestanda för samma pengar. Är du intresserad av att pilla på konfigurationen m.m. så kan man flasha upp den till
Radeon RX 5700 XT då det är samma GPU. Det ger dig prestanda i likhet med ett 2070 Super för en kostnad av ett 2060.

Även om du kör den stock är Radeon RX 5700 snabbare än Nvidia 2060.

https://m.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

AMD är väl inte något bra val om låg ljudnivå är viktigt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Radeon pumpar ut mer värme då de är mindre effektiv, watt/perf. Har du bra kylning i burken ska de inte vara nå problem. Sen kan du ställa kurvan själv huruvida högljutt det ska va.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

AMD är väl inte något bra val om låg ljudnivå är viktigt?

Om man pratar Referenskylare så är Nvidia tystare men annars så beror det helt på vilken modell man pratar om. Finns modeller med både Nvidia GPU och AMD GPU där tillverkarna snålat med kylaren. Men det är inga problem att kyla 250W TDP kort tyst om det sitter en bra kylare på kortet.
Jag lyckades kyla mitt gamla Vega 64 lc (350w bios) tyst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Såhär blev det efter viss eftertanke och pga jag är lite sent ute, blev lite dyrt men räknade lite med det då jag tänkte vi kunde bygga en ny och sälja den han har 😊

AMD ryzen 7 3700x, pga i7 7700k är nästan slut på alla ställen och läste detta om att den går varm (sant eller falskt) men han multikör även lite annat när han spelar mm..

Byter moderkort pga det, asus b450f så den passar amd

Minnet uppgradera jag till 16gb

Sen kosta jag på grafiken med det som många hävdar inte är prisvärt.. blev ett rtx 2070 super. Det verkar vara lite bättre än RX 5700 men kanske inte värd slanten, det är däremot min grabb. 😉

Trevlig jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

AMD är väl inte något bra val om låg ljudnivå är viktigt?

Missade att han prioriterar låg ljudnivå. Då är nog mitt råd angående flashning och överklockning av en 5700 felaktigt. Oavsett så tror jag dock inte AMD styr samarbetspartnernas förmåga att få ner ljudnivån på korten särskilt mycket. Därav skulle jag säga att AMD visst kan vara ett bra val även för låga ljudnivåer. Framförallt på XT korten är de mer eller mindre detsamma som 2060 och 2070. Dvs. runt 40-43 dBA enligt Sweclockers tester.

Skickades från m.sweclockers.com