Permalänk
Medlem

Skicka E-post utomlands?

Fick ett problem att lösa på en dator. Att skicka e-post utomlands funkar inte i outlook, ta emot funkar dock. Det är ownit som hanterar mejlen. Normalt byts utgående mejlserver till internetleverantören här i Thailand, varför man måste göra det förstår jag inte men det är väl så. Det har tydligen funkat 1 vecka men lade sedan av. Slå på autentisering sägs det då jag ska skicka mejl. Gör jag det krävs ett lösenord men enligt internetleverantören TOT krävs inget lösenord. Vad kan felet vara tro och går det att använda någon annan utgående server?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Vilken SMTP-server använder du?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske vara nån säkerhetsinställning men har du ingen webbversion av mailenn som funkar på resor eller möjlighet att köra vpn/fjärrskrivbord till en dator "hemma" ?
Vad säger it avdelningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Vilken SMTP-server använder du?

Jag har testat med default mail.ownit.nu och även den thailändska internetleverantörens utgående server som funkade 1 vecka. Jag har 3 killar från TOT hos mig men de klarar inte lösa problemet och de har dålig engelska. De verkar dock ha testat allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske vara nån säkerhetsinställning men har du ingen webbversion av mailenn som funkar på resor eller möjlighet att köra vpn/fjärrskrivbord till en dator "hemma" ?
Vad säger it avdelningen ?

Själv kör jag bara webbaserat och det går här med iof men alla kontakter/grupper finns i outlook. Vi befinner oss i Thailand nu och TOT utgående server har annars alltid funkat. Ägaren till datorn är aktiv som revisor och ordförande i föreningen hemma och här i Thailand och vill gärna att outlook funkar men går det inte att lösa så går det inte och då finns alltid webbaserad mejl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Löstes nu med smtp.ownit.nu och port 587

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Löstes nu med smtp.ownit.nu och port 587

Skickades från m.sweclockers.com

Körde du port 25 innan? Den brukar vara blockad utanför leverantörens egna nät.
587, gärna med kryptering och login burkar bli bäst.

/John

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Körde du port 25 innan? Den brukar vara blockad utanför leverantörens egna nät.
587, gärna med kryptering och login burkar bli bäst.

/John

Aha, då vet jag. Testade 25 & 1025 med Ownit men främst med TOT:s ugående server vilket tydligen alltid har funkat här i Thailand tidigare. För mig lät det konstigt att de var tvungna att byta utgående server och det behövdes ju inte heller. Nu vet jag att Ownits utgående server funkar bara man byter port. Tack alla för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.