Speldator inkl. skärm 15k, prioriteringsråd

Permalänk

Speldator inkl. skärm 15k, prioriteringsråd

Hej,

Jag har en budgetgamingdator från 2014 som kämpar med spel på ultra-low, och vill ha något snabbare. Har inte själv byggt dator sedan 2005 men har spenderat senaste veckorna med att läsa på om dagens komponenter. Jag har inte så bra koll på hur bra och snygga spel kan bli, eller hur värt det är med t ex 144Hz, upplösning över 1080p eller 4k - där hoppas jag få hjälp vad som är realistiskt att få för min budget.

Användningsområde: Spel typ Path of Exile, World of Tanks, Outer Worlds, Cyberpunk 2077, Red Dead Rendemption 2, Borderlands 3 osv. Ej online-spel av tävlingsinriktade FPS, ingen streaming.

Önskemål: relativt kompakt form, tyst

Total budget: 14k-15k inkl skärm.

* Plan för skärm
--> Vet ej!

* Plan för datorkomponenter och resonemang:

CPU: Ryzen 3600
--> Mest prisvärd för en mid-range speldator från vad jag läst
GPU: Geforce RTX 2060S eller 2070, Radeon 5700 XT
--> Ej bestämt, letar efter något under ~4500kr som presterar bra men också har bra och tyst kylning
Chassi: Fractal Meshify Mini
--> Meshify verkar populär på forumet, tänker mesh chassi + tysta komponenter hellre än ljuddämpat chassi
Mobo: MSI Mortar MAX
--> "MAX" kort verkar rekommenderas till Ryzen 3600
RAM: 16GB
-->  Välj 3200Mhz, sen väljer billigaste
SSD: Corsair Force MP510 1TB
--> Snabb läshastighet, billig på black friday och 1TB räcker längre än 500GB
PSU: Corsair Vengeance 650M
--> Prisvärd på black friday, rimligt bra kvalitet
CPU kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare
--> Verkar prisvärd, förslag mottages tacksamt

* Frågor
--> Något i bygget jag bör ändra?
--> Är det värt att satsa på "högre upplösning" eller t o m 4k, för snyggt spelande, och isf är min budget rimlig?
--> Ni som kör liknande spel, har ni glädje av 144Hz, eller är en 60Hz  skärm med bättre färger och högre upplösning att föredra? Kan man få båda?

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolklarse:

Hej,

Jag har en budgetgamingdator från 2014 som kämpar med spel på ultra-low, och vill ha något snabbare. Har inte själv byggt dator sedan 2005 men har spenderat senaste veckorna med att läsa på om dagens komponenter. Jag har inte så bra koll på hur bra och snygga spel kan bli, eller hur värt det är med t ex 144Hz, upplösning över 1080p eller 4k - där hoppas jag få hjälp vad som är realistiskt att få för min budget.

Användningsområde: Spel typ Path of Exile, World of Tanks, Outer Worlds, Cyberpunk 2077, Red Dead Rendemption 2, Borderlands 3 osv. Ej online-spel av tävlingsinriktade FPS, ingen streaming.

Önskemål: relativt kompakt form, tyst

Total budget: 14k-15k inkl skärm.

* Plan för skärm
--> Vet ej!

* Plan för datorkomponenter och resonemang:

CPU: Ryzen 3600
--> Mest prisvärd för en mid-range speldator från vad jag läst
GPU: Geforce RTX 2060S eller 2070, Radeon 5700 XT
--> Ej bestämt, letar efter något under ~4500kr som presterar bra men också har bra och tyst kylning
Chassi: Fractal Meshify Mini
--> Meshify verkar populär på forumet, tänker mesh chassi + tysta komponenter hellre än ljuddämpat chassi
Mobo: MSI Mortar MAX
--> "MAX" kort verkar rekommenderas till Ryzen 3600
RAM: 16GB
-->  Välj 3200Mhz, sen väljer billigaste
SSD: Corsair Force MP510 1TB
--> Snabb läshastighet, billig på black friday och 1TB räcker längre än 500GB
PSU: Corsair Vengeance 650M
--> Prisvärd på black friday, rimligt bra kvalitet
CPU kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare
--> Verkar prisvärd, förslag mottages tacksamt

* Frågor
--> Något i bygget jag bör ändra?
--> Är det värt att satsa på "högre upplösning" eller t o m 4k, för snyggt spelande, och isf är min budget rimlig?
--> Ni som kör liknande spel, har ni glädje av 144Hz, eller är en 60Hz  skärm med bättre färger och högre upplösning att föredra? Kan man få båda?

https://komponentkoll.se/bild/tgHXl.png

Kylare ingår till ryzen 3600 som ska vara ok utan monsteröverklockning.

Maxkorten rekommenderaras för att de är garanterat uppdaterade för ryzen 3000. Annars är Asus b450 på komplett uppdaterad. Leta efter märkningen "ready for ryzen 3000" i produktbeskrivningarna om du handlar på nätet. Beror på hur gamla kort återförsäljarna har.

Billigare meshchassi på rea, med RGB om man som jag gillar sånt bling.
https://www.komplett.se/product/1136152/datorutrustning/dator...

Mitt beställda bygge. Hoppas dock hitta ett annat rx5700xt då Asusen ska vara ett av de sämre korten sett till temp/ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mjolklarse:
Jag skulle valt ett Meshify C TG istället för mini.
Då kan du köra på ett MSI B450 Tomahawk MAX istället, eller ett MSI B450 Carbon Gaming AC (om du vill ha wifi och BT)

De är väldigt liten skillnad i storlek, typ 2,5cm i djup och 1,5 i höjd.
Men bägge ovanstående har bättre kylning på VRM och fler faser (?)
MSI B450 Tomahawk Vs B450M Mortar

B450 ..Carbon AC har dessutom Intel GB LAN och betydligt bättre ljudkrets än de andra två.

Permalänk

@Slinge

Tack för input! Jag är inget fan av RGB-bling, hade helst haft diskret låda, men jag kan stå ut med bling om det inte kostar extra.

@willienelpson:

Ok. Jag var redan tveksam till mATX chassin eftersom jag kommer köpa ett stort grafikkort, men det verkar ju inte skilja så mycket oavsett. Är ju smidigt att slippa begränsa sig. Först kollade jag på Fractal Define R6, men sen insåg att detta var ett enormt chassi och jag behöver inte CD-läsare...

Jag har ett PCIe wifi-kort och Bluetooth dongel redan (eftersom gamla datorn saknade dessa) så wifi och bluetooth är inte avgörande.

Bra tänkt med ljudet! Kör endast hörlurar dock.

Något råd kring skärm?

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk

Endast skärm kvar, svårt att veta vad som är bra.

Freesync, 144Hz?

Detta blev beställt. Tror jag fick rätt mkt för pengarna. 3600X för 2390kr och ingen lös fläkt, samt 2x16Gb istället för 2x8Gb.

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."