AMD Ryzen Threadripper 3970X och 3960X

Permalänk
Medlem

Windows 10 pro används till testerna här... betyder det att windows är helt OK med många trådar nuförtiden? Eller hade det varit av ytterligare fördel att köra linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om vi pratar framtidssäkring och tex jämför detta med Intels 2600 så måste detta väl vara en väldigt bra framtidssäkring i de närmsta 10 åren eftersom fler och fler speltillverkare verkar hoppa på programmeringen med flera kärnor. Så även om denna cpu inte alltid är i topp nu mot motsvarande modeller så undrar jag givetvis hur detta står sej mot samma modeller om 8 år och de spelen som spelas då. Kanske är det så att de modeller som "bara" har 6-8 kärnor inte längre hänger med då, men att denna klarar sej bra mycket längre eftersom mycket av spelen sköts av gpun. Vi får se 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag delvis hålla med om, enda skillnaden är väl att en 2600k kostade c:a 2800kr.
Medans dessa bestar går loss på vadå, 14 000 och 20 000 kr?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
Ryzen 3950x är väl den cpu som ger klart mest prestanda / watt i dagsläget ?

Från SWEC recension.
"Vid kraftigt flertrådade arbetslaster är Ryzen 9 3950X en synnerligen energieffektiv best. Modellen toppar tabellen med god marginal, och tycks ligga i en fin sweet spot klockfrekvensmässigt när den slår i sin strömbudget för att erbjuda mycket god effektivtet."

Permalänk
Medlem

Hmm intressant hur mycket lägre strömförbrukning Gamers Nexus visar upp när de mäter direkt genom eps12V kablarna istället för andra som Sweclockers eller t.ex. Hardware Unboxed som mäter för hela systemet. Får en att undra hur mycket dessa moderkort drar då de förmodligen är biffigare versioner av x570 och har likt x570 fläktar på chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fan så synd att Apple inte kommer använda dessa i deras kommande Mac Pro.

Vilka program på Mac kan hantera 32 trådar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Vilka program på Mac kan hantera 32 trådar?!

Skickades från m.sweclockers.com

De program som Sweclockers benchmarkade i detta test finns till Mac, förutom två, men där finns ekvivalenta program.

Corona: Finns till Mac.
Vision POV-Ray: Finns till Mac.
Handbrake: Finns till Mac.
7-Zip: Finns ej till Mac. (Men det finns ju andra arkiveringsprogram.)
Blender: Finns till Mac.
DaVinci Resolve: Finns till Mac.
Veracrypt: Finns ej till Mac. (Men det finns ju andra hårddiskkrypteringsprogram.)

De flesta av de testade spelen finns dock inte till Mac, men de kan ändå inte hantera 32 trådar.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Besviken att AMD inte släppte 12 eller 16-kärniga Threadripper men antar att Ryzen fyller det gapet. De har dock betydligt mindre PCI-E banor och bara stöd för double channel minne. Och de är alltför strömtörstiga.

Inte heller hjälper AMDs sämre latencer mot Intels dito. Som sagt besviken.

Jag skulle inte säga att jag är besviken och jag förstår varför det ser ut som det gör, men jag skulle verkligen velat ha en modell likt det du önskar dig. Allt jag vill ha är en 3900X med fler PCI-E-banor. Nu behöver man snegla på Intel, nöja sig med för få banor, hosta upp jättemycket pengar för 3960X eller gå tillbaka till förra generationens Threadripper. Inget känns optimalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galen Gurka:

Jag skulle inte säga att jag är besviken och jag förstår varför det ser ut som det gör, men jag skulle verkligen velat ha en modell likt det du önskar dig. Allt jag vill ha är en 3900X med fler PCI-E-banor. Nu behöver man snegla på Intel, nöja sig med för få banor, hosta upp jättemycket pengar för 3960X eller gå tillbaka till förra generationens Threadripper. Inget känns optimalt.

Lite nyfiken: Vad gör du som kräver så många PCIe-banor? Ryzen 9 3950X har nästan lika mycket PCIe-bandbredd (dock inte lika många banor!) som i9-10980XE p.g.a. PCIe 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, har man sett på maken! Vrôlasnabber, som man säger i mina hemtrakter.

Min 3700X framstår ju jämförelsevis nästan som en mobil-SoC i vissa scenarier.

Alla dina CPU kärnor du har skulle kunna fallera i detta monster och den skulle fortfarande vara ett monster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Galen Gurka:

Känns som att oavsett är 3960x ett bättre val än i9-10980XE om man inte av någon anledning måste ha en burk men inte klarar av de sista 2000:- ish emellan de två, vilket i normala fall är rimligt men inte riktigt i det här segmentet.

PCI-e 4.0 vs 3.0 i sig tycker jag gör det till en no-brainer, speciellt om man vill ha många banor. Sen springer ju 3960x cirklar runt Intel I det flesta laster.

Permalänk

@pv2b: Jag jobbar med animation och använder mig av GPU-rendering. Nu har jag verkligen ingen djup kunskap, men så som jag tolkat det så har inte t ex 2080Ti stöd för PCI-E 4.0 och blir således flaskhalsad till PCI-E 3 x8 om jag skulle köra två stycken på ett x570-moderkort. I praktiken verkar det i de flesta fallen inte vara någon fara, men vid vissa tunga scener har jag hört att det ska kunna ställa till det en del.

Edit:
@takeoninja: Nej, jag håller med dig där helt och hållet!

Permalänk
Medlem

Ser svettigt ut för Intel, men å andra sidan kan dom ta igen det på handkontroller

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

För de flesta entusiaster så är nog priset ett för stort steg jämfört med processorer som i9-9900K, Ryzen 3900X, Ryzen 3950X och kanske även i9-10980XE.

Speciellt användare som tycker spel är viktigt då ovan nämnda modeller ofta är snabbare i spel förutom att vara mycket billigare.

Men för rätt användare är det grymma processorer.
Stort steg upp från Ryzen 2000 serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galen Gurka:

@pv2b: Jag jobbar med animation och använder mig av GPU-rendering. Nu har jag verkligen ingen djup kunskap, men så som jag tolkat det så har inte t ex 2080Ti stöd för PCI-E 4.0 och blir således flaskhalsad till PCI-E 3 x8 om jag skulle köra två stycken på ett x570-moderkort. I praktiken verkar det i de flesta fallen inte vara någon fara, men vid vissa tunga scener har jag hört att det ska kunna ställa till det en del.

Edit:
@takeoninja: Nej, jag håller med dig där helt och hållet!

Ja, okej, om du verkligen behöver all denna PCIe-bandbredd till dina två kort så är det ju synd att det ska behöva vara en flaskhals!

Frågan är när Nvidia kommer med PCIe 4.0-stöd till sina grafikkort. Eller om det kommer moderkort som kan "splitta upp" brandbredden som PCIe 4.0 ger till dubbelt så många PCIe 3.0-banor. Marknaden verkar ju finnas.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ja, okej, om du verkligen behöver all denna PCIe-bandbredd till dina två kort så är det ju synd att det ska behöva vara en flaskhals!

Frågan är när Nvidia kommer med PCIe 4.0-stöd till sina grafikkort. Eller om det kommer moderkort som kan "splitta upp" brandbredden som PCIe 4.0 ger till dubbelt så många PCIe 3.0-banor. Marknaden verkar ju finnas.

Ja precis! Det jag funderar på är att köra på 3900X trots allt och låta flaskhalsen vara där, och sen uppgradera till nästa generations grafikkort så fort går, om de får stöd till PCI-E 4.0.
Men ja, nu när GPU-rendering har ökat explosionsartat i popularitet så tycker jag det är lite tråkigt att AMD inte har någon 3920X i sin line up. Det finns en marknad för oss där alla extra kärnor bara skulle stå och idla, men ändå vill ha snabb single core-prestanda och många PCI-E-linor.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra... Jag var helt inne på att byta ut min 1950X mot en 3950X då den är snabbare i multitrådat och man får lite mer spelprestanda när jag väl behöver det. Men det känns som det kommer bli svårt att ignorera en 3960X istället. Hade jag inte behövt byta moderkort hade det blivit en direkt. Så jag var helt bestämd att det fick bli den billigare AM4 plattformen istället då... Men... alltså... Kanske man skulle kunna köra på en TRX40 ändå

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ser ju intressanta användningsområden för de här även för hemmabruk, men man får ju se lite längre än att ha den i en dator vid skrivbordet.

Sätt upp en burk med en av dessa, en mängd ram, några tb ssd:er, och ordentliga grafikkort, virtualisera, göm den på vinden, och sen kör med tunna klienter.

Skulle man eller ens respektive jobba hemma så kan hela systemet användas, vill ungarna när de kommer hem spela eller arbeta så tilldelas de automatiskt de resurser de behöver även om de behöver köra ordentliga laster.

Man kan genom detta få tillgång till mer resurser när det behövs på ett sätt som inte skulle gå om alla sitter med var sin dator, hemmets totala datorkraft kan utnyttjas till fullo.

Permalänk
Medlem

Stor vill ha faktor, men får harva vidare med bara en 24-trådad som bästa rigg

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

RIP Intel, på riktigt nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

3950X är omöjlig att få tag på, men 3960X finns fortfarande i lager för den som är hugad!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@filbunke: Problemet de har i vilket fall som helst så kommer den ju ändå jämföras i testet av TR så de kommer ju på inget sätt undan jämförande tester. Hade de släppt den efter så hade de sluppit att den var med i TR-testerna som nu kom vid 15.00. SÅ jag skulle ändå säga att utfallet kvittar.

Permalänk

Om man bortser från priset så har det nu äntligen kommit en cpu som för hobbybruk i princip duger till alla. Visst finns det processorer som är marginellt bättre på något, men det är ingen extrem skillnad som förr.

Angående spelprestanda så självklart är den intressant, bara för att man använder datorn till större laster så betyder det inte att man ej gillar att spela. Och det är en väldigt liten skara som har råd att köpa 2st olika system.
Väljer de då en Threadripper 3960X som cpu så får de en dator som både klarar av lite mer ambitiösa skolarbeten/hobbys och spel.

Intels i9-10980XE är iofs inte fy skam den heller, men att priset har halveras har man AMD att tacka för.

Skrivet av pv2b:

De program som Sweclockers benchmarkade i detta test finns till Mac, förutom två, men där finns ekvivalenta program.

Corona: Finns till Mac.
Vision POV-Ray: Finns till Mac.
Handbrake: Finns till Mac.
7-Zip: Finns ej till Mac. (Men det finns ju andra arkiveringsprogram.)
Blender: Finns till Mac.
DaVinci Resolve: Finns till Mac.
Veracrypt: Finns ej till Mac. (Men det finns ju andra hårddiskkrypteringsprogram.)

De flesta av de testade spelen finns dock inte till Mac, men de kan ändå inte hantera 32 trådar.

Lägg till att sedan datorn Leo 3 som kom 1961 så kunde man multitaska och köra flera program samtidigt. Så om man har datorer och mjukvara nyare än 1961, så är problemet med att belasta flerkörninga processorer inte stort.
Dock kräver det att man är en person som inte bara sitter och gör en sak i taget vid datorn.
-Jag är ironisk, poängen kvarstår att det inte är några problem att lasta den. Men andra flaskhalsar som io, grafikkort etc kan flaska före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

But can it...

play crysis

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

3950X är omöjlig att få tag på, men 3960X finns fortfarande i lager för den som är hugad!

Såg 3950X på ett par siter men de gick åt fort

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Tja enligt testerna på Swec presterar de under en 8700k i 1080p, tom under 6700k.
1440p ändrar inte detta heller där i ex far cry den presterar sämre än 2600k som är en 10 år gammal cpu.

Och bilden är den samma i 4k.

Så ja jag kan kalla den rätt värdelös i spel, vilket är ok för den inte är till för spel.
Det ändrar dock inte detta

På detta kan man tänka att många utav dessa äldre går att klocka rejält också.
Och i en cpu som denna påverkar klockning inget för spel heller, den tom tappar i total war.

Ja och en Vespa 125 cc är snabbare upp till 70 km/t än en stridsvagn men när det skall vältas träd så föredrar jag stridsvagnen före vespan.

Permalänk
Datavetare

Tycker SweClockers var väl diplomatiska mot designen i första/andra generations ThreadRipper. Den designen lanserades initialt med Opteron Magny Cours med exakt samma problem då som för 1st gen Epyc och 1st/2nd gen TR: extremt inkonsekvent prestanda. Lysande prestanda i s.k. embarrassing parallel (t.ex. Cinebench) och rätt pissig prestanda i fall där flera trådar löste ett större problem (t.ex. spel, databaser, vissa men lång ifrån alla HPC-laster).

Tror faktiskt AMD i nuläget ska vara glada över att första generationen Epyc aldrig fick något genomslag, övertygade om att rätt många hade blivit rejält besvikna. Tyvärr för Intel är den designgrodan nu löst!

Däremot ställer jag mig lite frågande till hur relevanta renderingsbenchmark är 2019. Rendering är här någon form av raytracing (rendering kan också vara hantering av filmklipp, dessa benchmarks är i högsta grad relevanta för HEDT).

Jämför prestanda i Blender på CPU som drar nästan 400 W

mot en laptop GPU som drar 60 W

GTX 1660Ti Max-Q drar alltså jämt med TR3960X. Körde på kul även en vända i Blender 2.81 med ett RTX 2070, en nyhet i 2.81 är att RT-kärnorna har börjat användas (stödet är stämplat som experimentellt), där avklarades samma scen på 41s.

Finns vissa scener där vinsten med GPGPU inte är full lika brutal, men som jag förstått detta går den professionella marknaden helt över till GPUer för detta. Än större är vinsten när man jobbar i "view-port", med en fet GPU (typ RTX 2080 TI) går det att jobba i lägen som rätt mycket påminner om slutscenen, något som är totalt oanvändbart med CPU-rendering.

TR är helt klart en fullträff för saker som videoredigering, kompileringsserver (och där är typisk också komprimering prestanda rätt viktigt när man paketerar, något som Intel innan detta hade kvar som en fördel) och säker något mer!

Kan bara komma på en enda sak där Intels HEDT nu är vettig till: matematiska program som Matlab och Octave. Här får jag ge Phoronix (som normal gör ett strålade jobb) lite skäll. För nog kan man förvänta sig att man har lite verklighetscheck på sina resultat.

Att 10980XE skulle prestera sämre än 3900X i detta borde få alla möjliga klockor att ringa. Testade detta på två vettigt konfigurerade system (d.v.s. med OpenBLAS installerat), 3900X avklarar då det hela på 7,8s medan en i7-8559U tvålar till hela HEDT raddan och blir klar på 6,9s...

Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle köra Octave eller Matlab utan hårdoptimerade SSE/AVX/AVX512 plugins!!! Det är skillnaden mellan Phoronix resultat och mina. Även om Zen2 är ett klart lyft över Zen når man inte upp till Intel här, framförallt inte på CPUer med AVX512 stöd! Lite förvånad att min 3900X drar jämt med 8559U, men inte helt överraskad. Ibland hjälper eDRAM till rätt mycket i dessa laster då de äter rätt mycket minnesbandbredd (i7-8559U har 128 MB eDRAM).

OBS: jag är väl medveten om begränsningarna hos MKL ihop med AMD, mina resultat använder sig som sagt av OpenBLAS (även på Intel, inte värt att fippla med MKL på en 4C/8T NUC...) som fungerar bra både på AMD och Intel.

Phoronix test av Threadripper 3970X / 3960X är definitivt läsvärt. De har nog det största utbudet av program som faktiskt är relevant för HEDT av de tester jag sett så här långt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dyr tröja det där

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vad betalar man inte för en sjysst sepultura tröja

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hämta svabben. Hjärnsubstans över hela rummet.

Detta testet talar om för mig att en R9 3950x är en jävligt bra processor. Intel är helt akterseglade. De har fortfarande ledningen i de flesta speltitlar men det varierar ju från marginellt till kass spelmotor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Så då var det klart att den enda CPU:n Intel säljer idag som kan motiveras är 9900K. Det är dessutom på en plattform som nått vägs ände. AMD har verkligen gjort underverk med Zen.