AMD: "Zen 3 är en helt ny arkitektur"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Zen 3 är en helt ny arkitektur"

Serverchefen Forrest Norrod på AMD uttalar sig i en intervju om Zen 3, som sägs erbjuda större förbättringar än Zen 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara.. Kommer den på AM4 eller sitter man där med ett svindyrt moderkort?
Dom sa väl att AM4 skulle vara aktuellt till DDR5 och det känns väl lite väl tidigt för att komma nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir nästan tårögd av glädje. Vi har två.. TVÅ företag på hela jävla planeten att välja mellan när vi ska handla cpu.
Riktigt konkurrens är enbart av godo för oss konsumenter.

Går det bra för AMD så blir Intel billigare om jag vill ha det. Vill jag inte ha Intel så kan jag handla en bra från AMD. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Okeyokey! Då sätter jag mig ner i väntebåten en liten stund till då.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tvåsiffrigt låter bra.
Misstänker att det finns mer prestanda att hämta i flerkärniga processorer, än inuti varje enskild processor.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Oj. Vilken sansad ”graf”.

Om det varit nvidia hade y axeln varit korrigerad så att Ryzen 3 varit mycket högre upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@slusk: Senaste ropet var väl AM4 tills det inte går längre. DDR5 är väl det steget och som du säger lär det ju inte komma nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Oj. Vilken sansad ”graf”.

Om det varit nvidia hade y axeln varit korrigerad så att Ryzen 3 varit mycket högre upp

https://www-gamespace-com.cdn.ampproject.org/i/s/www.gamespace.com/wp-content/uploads/2018/08/Screen-Shot-2018-08-20-at-6.48.18-PM-1024x640.png

Skickades från m.sweclockers.com

Den där grafen från nvidia är dock korrekt skalad med tydliga märkningar. Skulle knappt våga kalla det i artikeln en graf.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okeyokey! Då sätter jag mig ner i väntebåten en liten stund till då.

Beror på vad du menar liten, nästa höst är det som gäller, men det kanske går fort?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Menar han verkligen prestanda/klockcykel? Tvåsiffriga ökningar för vsrje generation till överskådlig framtid verkar magiskt.

Permalänk
Medlem

StopBeatingItItsAlreadyDead.jpg

AMD fortsätter att bomba Intel.

Permalänk
Medlem

Trevlig framtid vi lever i hoppas innerligt att amd fortsätter i samma spår och ger ut mer kärnor till mainstream! 18 kärnor så ryker alla tre burkar hemma och ersätts av en maskin med vm's ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hjälpsam

Intel körde Tic-Toc och dominerade marknaden i decennium
Intel gav upp Tic-Toc och tappade mark
AMD tar upp Tic-Toc och tar ledningen

Jag ser ett mönster.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Den där grafen från nvidia är dock korrekt skalad med tydliga märkningar. Skulle knappt våga kalla det i artikeln en graf.

Yes. Sitter på mobilen så orkar inte hitta ett perfekt exempel.

Men genomgående brukar det vara så med nvidia grafer på ett eller annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nog för att jag gillar zen. Men 10%+ för varje känns önske tänkande.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jaja, men hur är Zen3 i "real world performance"?

Frågan är om man skall köpa AMD-aktier, det känns som att framgångssagan har bara börjat.
David vs Goliat...

Permalänk
Medlem

Min plånbok tittar på mig med sorgsna ögon.... Ska du ha mer från mig nu igen?

Ja plånbok... Hit med stålarna!!! gif it to me... i needz it

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Frågan är bara.. Kommer den på AM4 eller sitter man där med ett svindyrt moderkort?
Dom sa väl att AM4 skulle vara aktuellt till DDR5 och det känns väl lite väl tidigt för att komma nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Har pratats om att DDR5 ska lanseras redan nästa år, men i och med att Intel väljer att släppa sockel 4677 som kommer stödja både DDR5 och PCIe 5.0 år 2021 så antar jag att DDR5 för desktops kommer att dröja tills dess. Men vi får se - för mig är det bara ett stort plus om Zen 3 släpps till AM4 så man slipper uppgradera moderkort och minnen

Skrivet av _Merc_:

Nog för att jag gillar zen. Men 10%+ för varje känns önske tänkande.

Nja, lär nog snarare bli närmare 1% än 10% IPC-ökning jämfört mot Zen 2:

"Norrod tillägger att Zen 2 gav en större IPC-ökning än vad som är normalt av en evolutionär utveckling, och att Zen 3 ska erbjuda prestandaökningar "i linje med vad som kan förväntas av en helt ny arkitektur"."

EDIT: Eller kanske inte?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Frågan är bara.. Kommer den på AM4 eller sitter man där med ett svindyrt moderkort?
Dom sa väl att AM4 skulle vara aktuellt till DDR5 och det känns väl lite väl tidigt för att komma nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

AM4 svindyrt? Finns ju snorbilliga AM4 kort. Väljer man att köpa det dyraste så är det ju inte för att man inte hade något val

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Min plånbok tittar på mig med sorgsna ögon.... Ska du ha mer från mig nu igen?

Ja plånbok... Hit med stålarna!!! gif it to me... i needz it

Hets mot plånbok. Blir rättegång det här

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Nu hade jag tänkt överväga uppgradering när Zen 3 kommer men sker det redan nästa år så får det nog bli Zen 4 helt enkelt. Mycket beror i slutändan på hur mycket snabbare aktuell plattform är och vilka features den ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu väntar bara Hollywood filmen som visar AMD slåss mot alla odds och "onda" Intel skrattar dem i ansiktet och så vinner AMD i slutet.

Men seriöst så är det väl bra att AMD är med i spelet igen efter att varot sämre på allt jämfört med Intel ändå sedan C2D lanserades.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu hade jag tänkt överväga uppgradering när Zen 3 kommer men sker det redan nästa år så får det nog bli Zen 4 helt enkelt. Mycket beror i slutändan på hur mycket snabbare aktuell plattform är och vilka features den ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Har sparat ihop cash till en ny dator men väntar tills nästa generation Nvidia kort och CPUs.
Har inga spel jag vill spela just nu så väntar tills dess.
Undrar vilka som blir först med PCIE-5

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Några tankar kring detta.

Det ena är risken att skada sig själva genom att allt för tajta förbättring få kunder att göra den klassiska vänta tills nästa år metoden. Särskilt nu när det ändå går rätt bra. Risken jag ser är att dom sjabblar deras nuvarande momentum så kan det skada dom hårt. T.ex så har ju AMD fortfarande inte det bästa ryktet kring drivrutiner och annat strul. Även om det i flera fall är tillverkarna av modekort som klantat sig så har dom ändå en del att säkra upp i sina processer kring detta.

Dock så är det roligt att se förändringar!

Och utöver det så är det ofta man stöter på att folk påpekar att AMD just nu är ikapp intel fast dom är på en mindre nod och när intel kliver ner så kommer dom smiska AMD. Kan vara så kan vara så. Är så fallet så är just arkitektur förbättringar antagligen nödvändiga. Dock så tror jag att Intel inte "bara" måste krympa sin arkitektur utan faktiskt komma fram med något nytt för vi går mot fler kärnor och trådar och med det tillsist även mjukvaran och om dom fortsätter med samma arkitektur med samma sort hål så är det bara mer och mer tid och pengar som sänks i det hålet istället för något nytt.

Spännande spännande är iaf min känsla. Det känns som det rör på sig. Trots en CPU jag haft i Ca 1år så kanske det faktiskt lönar sig att uppgradera om bara något år igen. Förra hoppet var till en 6år yngre processor med 24% nättre single core prestanda. Sjukt mycket bättre multicore. Uppgraderar jag idag så skulle de vara ca 12% single core prestanda på ett år. Så inte helt omöjligt att Zen3 skulle ge en förbättring liknande min senaste förbättring. Och det på ca 2-3 år istället för 6år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Frågan är bara.. Kommer den på AM4 eller sitter man där med ett svindyrt moderkort?
Dom sa väl att AM4 skulle vara aktuellt till DDR5 och det känns väl lite väl tidigt för att komma nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

https://amp.hothardware.com/news/amd-confirms-am4-socket-supp...

Det har aldrig talats om DDR5. Det var fram till och med 2020 som AM4 skulle vara aktuell.

Permalänk
Medlem

Håller deras prognos så ber jag till den gud jag inte tror på att min 8600K håller till Zen5. Blir då en total overhaul av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hjälper ingenting för min del med tvåsiffrig % bättre prestanda/cykel när det är annat i processorn som mer eller mindre flaskar. Gör dom ingenting åt limmet så måste dom erbjuda 4 minneskanaler även i Ryzen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hjälper ingenting för min del med tvåsiffrig % bättre prestanda/cykel när det är annat i processorn som mer eller mindre flaskar. Gör dom ingenting åt limmet så måste dom erbjuda 4 minneskanaler även i Ryzen.

Får se hur det blir för Intels del när dom också börjar ”klippa och klistra”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Frågan är bara.. Kommer den på AM4 eller sitter man där med ett svindyrt moderkort?
Dom sa väl att AM4 skulle vara aktuellt till DDR5 och det känns väl lite väl tidigt för att komma nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD menade att de kommer köra på AM4 sockeln fram tills 2020. Inte fram till DDR5 lanserades.. vilket snarare är en spekulation från användare till varför man skulle gå från AM4 sockeln.

Skrivet av marcusOCZ:

Hjälper ingenting för min del med tvåsiffrig % bättre prestanda/cykel när det är annat i processorn som mer eller mindre flaskar. Gör dom ingenting åt limmet så måste dom erbjuda 4 minneskanaler även i Ryzen.

Huh? Uppenbarligen behöver inte AMD 4 minneskanaler i sina "Ryzen" eftersom de verkar sälja som smör ändå. Sedan "limmet"? Hänvisar du till Intels påstående om CCX-klustren?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

Frågan är bara.. Kommer den på AM4 eller sitter man där med ett svindyrt moderkort?
Dom sa väl att AM4 skulle vara aktuellt till DDR5 och det känns väl lite väl tidigt för att komma nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Zen3 är am4 annars skulle amd redan ha sagt nåt om ändrad socket.
+- 10% ipc lyft med + 100-200mhz processor hastigheter gör Zen3 till en bomb.

Fantastiskt att amd skapade am4 så en annan kunnat byta upp sig med enbart prolle varje år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)