40 tums Smart TV - vad ska jag tänka på? (8-9k budget)

Permalänk
Medlem

40 tums Smart TV - vad ska jag tänka på? (8-9k budget)

Hej hopp!
Nu är jag ute på djupt vatten känner jag. Jag ska köpa en Smart TV som måste vara 40 tum för att få plats där den ska stå.

Användningsområden är:
1. Kolla på sport, mestadels via Viaplay.
2. Streama serier från Netflix, SVT Play osv.

Krav på TVn:
1. Smart TV, eftersom allt streamas och jag vill slippa ethernetsladd ska det ske via trådlöst internet.
2. Prick 40 tum, har mätt och det måste vara den storleken.

Jag har kikat på dessa två:
https://www.audiovideo.se/tv-kategori/tv-produkter/32-till-42-tum/tx-40gx710e
https://www.audiovideo.se/tv-kategori/tv-produkter/32-till-42-tum/tx-40gx810e

Är TV-apparaterna jag kikat på overkill?
Kan jag ens utnyttja 4k när jag streamar? (Tolkade det som att det kanske inte gick på Viaplay exempelvis)
Vilka märken förutom Panasonic borde jag kika på?

Min budget är ca 9k, TVn får gärna kosta mindre men kan också gå upp lite om det krävs.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av matski4:

Kan jag ens utnyttja 4k när jag streamar? (Tolkade det som att det kanske inte gick på Viaplay exempelvis)

Alla nya TV av värde har 4K-paneler. Köper man något som inte är 4K är det gamla apparater, små specialapparater eller det absoluta bottenskrapet. Handlar inte om att "utnyttja pixlarna" utan om att kvaliteten på bilden. Netflix och Amazon har mycket material i 4K och HDR. Där kan du få ännu högra kvalitet på bilden med rätt abonnemang. På sporten är man fortfarande efter.

Alla TV idag har någon form av smartunktion. Dock kan det vara klurigt att matcha en specifik tjänst med ett visst smartsystem. Panasonic 2019 kör "My Homescreen 4.0" som är Firefox OS. Netflix och Youtube är sällan problem. Adraa tjänster måste du kolla varje tjänst vad som fungerar med vad.

Du kan alltid gå omvägen över andra lösningar som fristående AndroidTV-boxar eller AppleTV. Även Chromecast för castning från telefon och liknande. Generellt ökar kvaliteten/minskar risken för sämre kvalitet när du kör inbyggd app eller fristående box.

Panasonic gör vettiga apparater i 8-serien och 7-serien är mer budgetbetonade i formen och tappar en del finesser som Dolby Vision vilket GX8-serien har.

För motsvarande modeller från andra tillverkare, titta på motsvarande 8-serier, likt Samsung RU8, LG:s SM8-serie, Sonys XG8-modeller och Philips PUS8-modeller.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack så mycket för svar, ska söka runt lite!
Jag har förstått (och ser vid sidan av ditt användarnamn ) att du har bra koll på detta område.
Skulle du säga att en 40 tummare i Panasonics 8-serie för 9000 kr är prisvärt?
Tänker specifikt på denna: https://www.audiovideo.se/tv-kategori/tv-produkter/32-till-42-tum/tx-40gx810e.

Permalänk
Bildexpert 📺

@matski4: Vad som är prisvärt kan du bara själv svara på. Jag vet att Panasonics 8-serier brukar vara kompetenta apparater med jämn kvalitetsnivå. Så jämför motsvarande modeller som nämner i inlägget ovan. Där har du en samling apparater som är trygga köp av just anledning att inte kliver på topp i vare sig prestanda eller pris men också är långt ifrån botten.