Snabbtest: Grafikprestanda i Red Dead Redemption 2

Permalänk

Kliiiiar lite just nu

Ett till 2080 TI till innan nästa bygge Hmmm

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Var gissar vi på att Stadia kommer placera sig på 4K-listan?

På en extra månadsavgift kanske..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Läs min signatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Och? Säger du att JayZ har fel då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Och? Säger du att JayZ har fel då?

JayZ har helt klart fel. JayzTwoCents däremot han värkar kunna sin sak. kolla på hela videon du själv länkade.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
Det verkar vara skillnader i benchmarktestet när jag ser video från olika källor, ska det vara så, buggar i testet. eller beror skillnaderna i t ex väder på inställningarna? Har ju inte spelet själv.

Från Sweclockers:
solsken, blå himmel, vänder sig om så man ser förföljarna när dynamiten kastas:
https://youtu.be/Hs1QXyZ_wVM?t=209

Från VG247:
solsken, blå himmel, men vänder sig inte om när dynamiten kastas:
https://youtu.be/C3I9ErcmyvQ?t=189

Från Hardware Unboxed:
har snö och dis och inte solsken och blå himmel:
https://youtu.be/kYudE7kAEHo?t=145

Konstigt?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu är artikeln uppdaterad med lite fler grafikkort och annat gott

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneth:

Nu är artikeln uppdaterad med lite fler grafikkort och annat gott

F5, F5, F5.
Hittar inga testresultat för många av de GPUr som listas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av bopp:

@Kenneth:
Det verkar vara skillnader i benchmarktestet när jag ser video från olika källor, ska det vara så, buggar i testet. eller beror skillnaderna i t ex väder på inställningarna? Har ju inte spelet själv.

Från Sweclockers:
solsken, blå himmel, vänder sig om så man ser förföljarna när dynamiten kastas:
https://youtu.be/Hs1QXyZ_wVM?t=209

Från VG247:
solsken, blå himmel, men vänder sig inte om när dynamiten kastas:
https://youtu.be/C3I9ErcmyvQ?t=189

Från Hardware Unboxed:
har snö och dis och inte solsken och blå himmel:
https://youtu.be/kYudE7kAEHo?t=145

Konstigt?

Jag är inte säker, men jag upplever det som att det är fint väder i sista testet när man kör med Vulkan, och dåligt väder när man kör med directx 12, men det kan hända att det bara är en slump. Det att kameran inte vänder sig vid dynamitkastet och att han ibland "joggar" när han går ut från butiken är nog buggar.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det jag gärna vill se är inte bara presets utan att försöka hitta extra tunga settings som inte ger så mycket visuellt och testa med de av eller tweakade. Behöver inte vara perfekt men ofta är det några settings som drar en jäkla massa prestanda men ger rätt lite för det.

Något annat intressant är att att se hur pass CPU eller GPU bound spelet är och i vilka scenarios, även hur effektivt det kan utnyttja multipla CPU kärnor.

Håller med.
Lite överskådlig info om vilka settings som inte ger så mycket visuellt men som ger lite extra fps tillbaka när de skruvas ned.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Jag är inte säker, men jag upplever det som att det är fint väder i sista testet när man kör med Vulkan, och dåligt väder när man kör med directx 12, men det kan hända att det bara är en slump. Det att kameran inte vänder sig vid dynamitkastet och att han ibland "joggar" när han går ut från butiken är nog buggar.

Det låter helt klart som en trolig förklaring. Hardware Unboxed testade ju i DirectX12, och Sweclockers i Vulkan, som dessutom verkar vara standardinställningen, så förmodligen är VG247-videon också Vulkan. Lite synd att det är olika väder i api:erna, isf kommer det inte att gå att jämföra DirectX12 och Vulkan rätt av.

Och i VG247-videon flyger hatten (slumpmässigt) av, kanske kan det vara det som gör att testet buggar ur och inte triggar kameran att ändra perspektiv?

Permalänk
Skrivet av bopp:

Det låter helt klart som en trolig förklaring. Hardware Unboxed testade ju i DirectX12, och Sweclockers i Vulkan, som dessutom verkar vara standardinställningen, så förmodligen är VG247-videon också Vulkan. Lite synd att det är olika väder i api:erna, isf kommer det inte att gå att jämföra DirectX12 och Vulkan rätt av.

Och i VG247-videon flyger hatten (slumpmässigt) av, kanske kan det vara det som gör att testet buggar ur och inte triggar kameran att ändra perspektiv?

Ja jag vet inte, lite konstigt att de skulle använda sig av olika väderlekar beroende på om man kör med Vulkan eller Directx 12, frågan är ju varför och hur det påverkar resultatet av testen.
Haha ja vi får väl se om de patchar i ordning benchmarken så småning också.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

JayZ har helt klart fel. JayzTwoCents däremot han värkar kunna sin sak. kolla på hela videon du själv länkade.

Nu har jag inte orkat kolla på Zombie Jay, men om ni pratar om NVLink så använder de väll SLI protokollet över NVLink istället. Dvs det fungerar på samma sätt som tidigare fast över en ny länk, i princip är det SLI men ändå inte. Det kommer inte att vara någon skillnad...

Permalänk
Medlem

Kanske anledningen att 1000-serien presterar kasst är den dåliga parallelliseringen jämfört med 2000-serien. Nvidia brukar alltid ha flaskhalsar i sina kort så livslängden generellt inte blir speciellt lång, lite minne, minimal minnesbuss, kass mjukvaruscheduler, få parallella tasks... där AMD brukar ligga bättre till.

Nu antar jag att de utnyttjar flera trådar samt async jobb både mot DX12 och Vulkan, och då spelet inte stödjer DX11 så blir det svårare att luska ut flaskhalsen. Gissning: AMD hade legat betydligt sämre till i DX11 men knappar in i DX12 jämfört med 1000-serien, därav ser 1000-serien ut att prestera kasst.

Möjligen kan nVidia optimera några code paths för 1000-serien men jag tror att arkitekturen är det egentliga problemet.

Permalänk
Medlem

Om man ska vara petig så använder inte ens Vulkan eller DX12 Sli/Crossfire.

Stödet är inbyggt direkt i grafikmotorn och kallas för Multi-GPU.

Och AMD verkar dra fördel av konsoloptimeringar än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om man ska vara petig så använder inte ens Vulkan eller DX12 Sli/Crossfire.
Stödet är inbyggt direkt i grafikmotorn och kallas för Multi-GPU.

Vilket är varför SLI/Multi-GPU är mer eller mindre utdött... ingen orkar bränna energi på att lägga till detta.

Dock finns det olika lägen i DX12:
"Image 3. Enabling SLI in NVIDIA control panel enables linked node mode in DirectX 12 API"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det låter helt klart som en trolig förklaring. Hardware Unboxed testade ju i DirectX12, och Sweclockers i Vulkan, som dessutom verkar vara standardinställningen, så förmodligen är VG247-videon också Vulkan. Lite synd att det är olika väder i api:erna, isf kommer det inte att gå att jämföra DirectX12 och Vulkan rätt av.

Och i VG247-videon flyger hatten (slumpmässigt) av, kanske kan det vara det som gör att testet buggar ur och inte triggar kameran att ändra perspektiv?

Benchmarken beter sig lite olika varje gång, jag har ENDAST benchat Vulkan de 6 senaste gångerna jag kört och ibland vänder sig t.ex inte kameran. Har även sett lite andra saker som varit annorlunda.
Så jagar man FPS med hjälp av benchmark funktionen får man ha det i åtanke, speciellt om det diffar på typ 3-4 FPS.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hur är grafiken i jämförelse med Xbox/Playstation varianten?

Med tanke på vilken skillnad det är i pris/prestanda mellan en XBOX/PS och en PC med de senaste komponenterna så hade man ju kunnat förvänta sig mycket mer.

Kan inte påstå att det är någon markant skillnad mellan de bägge versionerna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ratatosk:

F5, F5, F5.
Hittar inga testresultat för många av de GPUr som listas.

Kör en CTRL+F5 så borde webbläsarens cache rensas och de nya diagrammen synas.

Permalänk

Lägger in lite benchmarks med testslingan i denna tråd.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

@Kenneth och @JonasT har helt enkelt inte hunnit längre. De har kämpat konstant sedan lanseringsminuten, och är nu på väg hem för några timmars sömn. Det kommer fler tester senare i veckan!

@Kenneth @JonasT

Hörde att det flyter på mycket bättre med DX12 över Vulkan, stämmer det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blir ju nästan mörkrädd av testresultaten, mitt 1070Ti presterar ju som rena plebkortet. Blir nog att vänta på nästa GPUer från Nvidia innan jag lirar RDR2 på PC. Förhoppningsvis så släpps de lagom till Cyberpunk 2077

Mest intressanta tycker jag är nog som flera påpekat att 1000-korten presterar avsevärt sämre än 2000-korten. Ett 1070Ti ska ju på pappret vara likvärdigt som ett 2060, vilket det långt ifrån är i detta fallet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

jag spelar i 1400 ultrawide med ett 2080Ti, körde lite igår på stock inställningarna default, inte ändrat något än, men tror allt var ställt på high, en del setting ultra, ligger på 60-90 FPS

Awesome, köpte det så installeras, blir en hel del spelande i helgen

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Asssor:

Blir ju nästan mörkrädd av testresultaten, mitt 1070Ti presterar ju som rena plebkortet. Blir nog att vänta på nästa GPUer från Nvidia innan jag lirar RDR2 på PC. Förhoppningsvis så släpps de lagom till Cyberpunk 2077

Mest intressanta tycker jag är nog som flera påpekat att 1000-korten presterar avsevärt sämre än 2000-korten. Ett 1070Ti ska ju på pappret vara likvärdigt som ett 2060, vilket det långt ifrån är i detta fallet.

Pascal är ju bättre än AMD på DX11 men sämre i Vulkan och DX12, Turing har rykt upp sig rejält i i Vulkan och DX12, därför verkar Turing rycka ifrån ju fler spel som blir renodlade för Vulkan och DX12.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Trillade över denna videon på Youtube, och bara för att sticka ut från mängden så kör killen med en AMD Athlon 200GE och dess inbygda Vega 3 iGPU på RDR2...

Över alla andra resultat som mestadels handlar om topp-kort och 4K, så är här istället "en påse skridskor" som @Kenneth så fint la fram det i videon igår

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av andreas_dock:

Trillade över denna videon på Youtube, och bara för att sticka ut från mängden så kör killen med en AMD Athlon 200GE och dess inbygda Vega 3 iGPU på RDR2...

https://youtu.be/51k3wZ988Ss

Över alla andra resultat som mestadels handlar om topp-kort och 4K, så är här istället "en påse skridskor" som @Kenneth så fint la fram det i videon igår

Haha, det ser verkligen hemskt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så lite mer än 50% mer prestanda med ett 5700xt än mitt 1070. Kanske måste offra sig på black friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Så lite mer än 50% mer prestanda med ett 5700xt än mitt 1070. Kanske måste offra sig på black friday

Jo antingen det eller ett RTX 2070 Super om man hittar det till bra pris.

Permalänk
Medlem

Är det en dålig port från PS4 eller är det bara sjukt tungdrivet?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Är det en dålig port från PS4 eller är det bara sjukt tungdrivet?

Tungt, det är verkligen mycket ögongodis, går säkert att optimera men kan inte direkt påstå att det är en dålig port, jämför med ps4 med grafiken och fps i upplösningen osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2