Jedi Fallen Order och Battlefield V till Steam

Permalänk
Melding Plague

Jedi Fallen Order och Battlefield V till Steam

Electronic Arts går nu officiellt ut med att bolagets spelutbud flyttar in till Steam, ett partnerskap som sjösätts med Star Wars Jedi: Fallen Order i november.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer origin att läggas ner nu?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Kanske det blir dags att testa på Battlefield 5 då, och nya star wars spelet hamnar på kartan med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att det verkar kräva att man ansluter steam till origin, verkar likt det ubisoft har med uplay. Kanske krävs dock för att man ska kunna ansluta till de som spelar på origin.

Skrivet av Simpledream:

Kommer origin att läggas ner nu?

Ser ej ut så, utifrån pressmeddelandet ser det mer ut som de kommer samverka.

Permalänk
Medlem

Så de onda (EA) ansluter sig till de goda (Steam) och inte till de andra onda (EGS)?

Så betyder det nu att EA är goda eller att Steam är onda?

Permalänk
Hedersmedlem

Åhh. Det hade varit så intressant att veta varför EA väljer att börja publicera på Steam igen.
Varför alls, och varför just nu.
Valet gjordes ju en gång i tiden att kapa banden.
Det var tydligen inte det bästa alternativet.
Vad har fått EA att ändra riktning?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så de onda (EA) ansluter sig till de goda (Steam) och inte de andra onda (EGS)?

Så betyder det nu att EA är goda eller att Steam är onda?

Tittar man på hur ofta EA vinner priset som USAs värsta arbetsgivare så spelar det nog ingen roll om de säljer hos Steam eller EGS, EA är onda oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Det här känns som en nödvändig ändring för båda parter. Valve som känner sig hotade av Epic och EA som försöker räta till sina försäljningssiffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Simpledream: nej det här är bara ett partnerskap som innebär att EA:s titlar och prenumerationstjänst blir tillgängliga på Steam också. Lade till en rad om det i nyheten för att undvika missförstånd.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åhh. Det hade varit så intressant att veta varför EA väljer att börja publicera på Steam igen.
Varför alls, och varför just nu.
Valet gjordes ju en gång i tiden att kapa banden.
Det var tydligen inte det bästa alternativet.
Vad har fått EA att ändra riktning?

Dock krävs fortfarande att du har Origin installerat, även om du kör det via Steam. Inte samma typ av "samarbete" som fanns förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@söderbäck
Gissningsvis har Steam börjat böja knäet efter alla pilar. EA har nog kunnat avtala om en mer fördelaktig deal där steam tar en mindre bit av kakan.

Steam är trots allt endast en digital affär, man vill göra sin produkt så tillgänglig som möjligt för kunder. Att vägra sälja i en butik eller binda exklusivitetsavtal med en annan orsakar att folk helt enkelt undviker att köpa spelet.

Outer worlds är ett bra exempel på ett sådant fiasko. Höga förväntningar för det, breda annonskampanjer, så blir det Epic games store och Windows store exklusiv.

Har aldrig sett ett spel mer piratkopierat än Outer Worlds, och det är inte för att det saknar DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt måste man ju använda Origin fortfarande, man länkar sitt Steam konto till den, mycket likt hur Assassins Creed Origin på Steam startar Uplay och GTA 5 på Steam nuförtiden startar Rockstar Launcher.
Men spelet dyker upp i Steam listan och jag antar att Steams overlay finns med m.m. vilket är hela poängen för mig, då jag helt enkelt glömmer bort att spela spel som inte finns i Steam listan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@söderbäck
Gissningsvis har Steam börjat böja knäet efter alla pilar. EA har nog kunnat avtala om en mer fördelaktig deal där steam tar en mindre bit av kakan.

Steam är trots allt endast en digital affär, man vill göra sin produkt så tillgänglig som möjligt för kunder. Att vägra sälja i en butik eller binda exklusivitetsavtal med en annan orsakar att folk helt enkelt undviker att köpa spelet.

Outer worlds är ett bra exempel på ett sådant fiasko. Höga förväntningar för det, breda annonskampanjer, så blir det Epic games store och Windows store exklusiv.

Har aldrig sett ett spel mer piratkopierat än Outer Worlds, och det är inte för att det saknar DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Kanske. Jag tänker såhär. Det var EA som valde att sätta upp en egen launcher och lämna Steam helt. Det här var aldrig Steams val. Att återgå till steam tänker jag är ett beslut som behöver initieras hos EA. Inte hos Steam. Så jag tänker att steam inte har dragit igång karusellen riktigt.
Något har gjort att EA inte längre nöjer sig med sin egen launcher vilket är en ändring från hur det varit senaste åren.

Kanske är det just så att EA själva börjar ge upp med sin egen launcher? Något de inte lär berätta om öppet om så är fallet. Eller så är det något annat.
Spännande är det iaf. Man blir nyfiken på mer information om bakgrunden alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Trevligt, men hur kommer det sig att Swec är före FZ på en stor spel-nyhet som denna?

Stämmer ju inte.
https://www.fz.se/nyhet/281373-ea-atervander-till-steam-jedi-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Dock krävs fortfarande att du har Origin installerat, även om du kör det via Steam. Inte samma typ av "samarbete" som fanns förut.

Nä. Det är inte samma typ av samarbete. You are right.
Men det samarbete EA och Valve nu ingår hade kunnat användas från dag ett när Origin kom. Det valde EA att inte göra. De klippte hellre banden helt.
Av någon anledning.
Och nu några år senare verkar de ändra inriktning och gå mer på linjen ubisoft valde.
Av någon anledning.

Det är de där bakomliggande orsakerna som hade varit så smaskigt att få veta mer om ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Får skylla på cache i detta fallet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ser det som rätt så sannolikt att Valve har erbjudit EA en lägre procent för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ser det som rätt så sannolikt att Valve har erbjudit EA en lägre procent för detta.

Fler sålda ex = lägre andel som Valve tar. Så har det varit länge. EA:s spel på Steam kommer sälja bra om vi säger så.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fler sålda ex = lägre andel som Valve tar. Så har det varit länge. EA:s spel på Steam kommer sälja bra om vi säger så.

Det vet jag redan om. Lägre än dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åhh. Det hade varit så intressant att veta varför EA väljer att börja publicera på Steam igen.
Varför alls, och varför just nu.
Valet gjordes ju en gång i tiden att kapa banden.
Det var tydligen inte det bästa alternativet.
Vad har fått EA att ändra riktning?

Jo det hadde det ju helt klart, men corporate commanders skratt dök ju upp i huvudet direkt.

Permalänk
Medlem

Detta låter riktigt intressant. Första steget mot en bra användarupplevelse är att alla olika launchers får APIer så de kan prata med varandra.

Tids nog kanske vi kan sitta med en open sourcad launcher och nå bibliotek från samtliga launchers från en programvara.

För om Origin fortfarande krävs vid BFV via steam kan jag inte tolka nyheten på ett annat sätt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet, fast det jag undrar nu, om man startar t.ex. Jedi fallen order genom steam, är det game on eller är det som med uplay spel att origin kommer att krävas att ha installerat samt ha igång i bakgrunden? Oavsett så är det en bra nyhet då Origin verkligen är den sämsta klienten utav dom alla, oavsett vad man tycker om Ubisoft och Epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Underbar nyhet, fast det jag undrar nu, om man startar t.ex. Jedi fallen order genom steam, är det game on eller är det som med uplay spel att origin kommer att krävas att ha installerat samt ha igång i bakgrunden? Oavsett så är det en bra nyhet då Origin verkligen är den sämsta klienten utav dom alla, oavsett vad man tycker om Ubisoft och Epic.

Verkar kräva att man har origin igång, likt uplay när man startar via steam:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åhh. Det hade varit så intressant att veta varför EA väljer att börja publicera på Steam igen.
Varför alls, och varför just nu.
Valet gjordes ju en gång i tiden att kapa banden.
Det var tydligen inte det bästa alternativet.
Vad har fått EA att ändra riktning?

Mer pengar antagligen. Inget fel med att erbjuda fler återförsäljare och synas på fler plattformar. Detta är ju en som kommit på senare år, allting ska finnas tillgängligt överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Mer pengar antagligen. Inget fel med att erbjuda fler återförsäljare och synas på fler plattformar. Detta är ju en som kommit på senare år, allting ska finnas tillgängligt överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer pengar kanske inte riktigt svarar på frågan.
Snarare undrar jag varför EA tror att det finns mer pengar att tjäna nu jämfört med hur de tänkte för två år sedan.
För jag misstänker att EA hade vinstintresse även för två år sedan. Men då valde de inte att ställa om och börja sälja på Steam.

Alltså vad är det för beslutsunderlag som lett till att EA ändrat sig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: det här är bara en "snillen(?) spekulerar, och anledningarna är nog fler än bara detta, men jag misstänker att single player-spel som Jedi Fallen Order är betydligt mer beroende av traditionell försäljning eftersom faktorn "att polarna spelar BF V via Origin och då måste jag också göra det" inte finns där. Hade spel som Titanfall 2 släppts på Steam hade det nog sålt betydligt bättre, och det kanske har spelat in till viss del i beslutet att börja sälja spel på Steam.

Nu säljer de även spel med MP-komponenter, så det är nog inte bara detta som påverkat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad som är nytt? Man har ju sedan typ Steams begynnelse kunnat lägga till valfri annan (icke-Steam-spel) exe som redan finns på datorn och starta det spelet genom Steams gränssnitt, så om Origin fortfarande krävs kan man ju lika gärna köpa spelet där och lägga till spelet den vägen, slutresultatet blir ju detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mer pengar är väl kanske inte riktigt svarar på frågan.
Snarare undrar jag varför EA tror att det finns mer pengar att tjäna nu jämfört med hur de tänkte för två år sedan.
För jag misstänker att EA hade vinstintresse även för två år sedan. Men då valde de inte att ställa om och börja sälja på Steam.

Alltså vad är det för beslutsunderlag som lett till att EA ändrat sig?

Det var en fråga om avtal när EA lämnade steam.

Indirekt betyder avtal givetvis pengar, men vad som begränsar i avtalen kan ofta vara väldigt talande.

Skulle inte förvåna mig om detta "loophole" av origin som DRM och EA-konto kopplat till Steam kan gå runt en del begränsningar som en ren steampublicering har.

Hittade en artikel om det;

Citat:

EA has claimed that Steam has added a "set of restrictive terms of service" that limits how the company can provide patches and other content. "No other download service has adopted these practices," EA explained. Reading between the lines, it sounds like EA wants to offer patches as well as for-pay content directly to gamers through the games itself. Valve seems to have rules in place that state such content must be sent through the Steam servers.

We contacted Valve for comment on the limitations EA has complained about but have yet to receive a response.

EA has also released a statement detailing the company's own policies for digital distribution services that sell EA games. Each deal is slightly different, and EA pointed out that over 100 services will be selling Battlefield 3, but the company has a line it won't cross.

Citat:

"When a download service forbids publishers from contacting players with patches, new levels, items and other services—it disrupts our ability to provide the ongoing support players expect from us," EA said. "At present, this is the case with only one download service. While EA offers its entire portfolio to this site, they have elected to not post many of our games."

EA har tagit bort sitt statement om varför de försvann, men vi kan hitta det via archive.org.

Citat:

However, when a download service forbids publishers from contacting players with patches, new levels, items and other services – it disrupts our ability to provide the ongoing support players expect from us. At present, this is the case with only one download service

Min gissning är att Steams avtal ser ut som de gör för att skydda kunderna och låta interaktion och information ske genom steam, inte via epost eller andra tjänster där utvecklare felaktigt kan använda användaruppgifter.

Som kund är jag absolut inte intresserad av att EA ska kontakta mig, särskilt inte utanför Steam, Origin eller vad det kan vara. Det räcker utmärkt med att visa patch notes på spelets steam-/originsida och att jag som kund kan kontakta supporten i fall det behövs.

Så att EA drog sig ur, handlade nog mer om att de vill äga sina kunder och kunddatan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s0sdaf:

Fattar inte vad som är nytt? Man har ju sedan typ Steams begynnelse kunnat lägga till valfri annan (icke-Steam-spel) exe som redan finns på datorn och starta det spelet genom Steams gränssnitt, så om Origin fortfarande krävs kan man ju lika gärna köpa spelet där och lägga till spelet den vägen, slutresultatet blir ju detsamma?

Jag vet inte heller. Möjligtvis blir steam overlay i spelet tillgängligt om det finns steamintegration i grunden?
Mer än så borde väl inte vara nytt ur kundperspektiv tror jag.

Edit: Skulle väl vara att spelen då kan vara med i Steamreor haha. Senaste origin-rean kommer ingen ihåg

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: det här är bara en "snillen(?) spekulerar, och anledningarna är nog fler än bara detta, men jag misstänker att single player-spel som Jedi Fallen Order är betydligt mer beroende av traditionell försäljning eftersom faktorn "att polarna spelar BF V via Origin och då måste jag också göra det" inte finns där. Hade spel som Titanfall 2 släppts på Steam hade det nog sålt betydligt bättre, och det kanske har spelat in till viss del i beslutet att börja sälja spel på Steam.

Nu säljer de även spel med MP-komponenter, så det är nog inte bara detta som påverkat.

Intressant tanke! Inte alls otroligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled