Proshop hävdar att jag inte kan reklamera ett moderkort för att kopparen syns vid skruvhål.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En dumt förslag då det handlar om reklamation.
Man kan däremot anmäla till ARN när det handlar om en produkt som kostar över 500 kr.

Senast jag kontrollerade så låg summan på 1000:-. Fick nämligen avslag på ett ärende där varan/tjänstens värde var under 1000:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Proshop har återkallat kortet med Postnord innan jag hann hämta ut det. Jag mailade och frågade vad som händer och de meddelade att deras tekniker och jurist kommit fram till att det var bästa lösningen.

Undra om ARN eller att de kanske sett den här tråden som är anledningen?

ASrock har efter lite mailade skickat mitt ärende till sin Europeiska RMA avdelning. Så på något sätt ska det väl lösa sig nu.

Tack för all hjälp hittils!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Uppdatering!
Proshop har återkallat kortet med Postnord innan jag hann hämta ut det. Jag mailade och frågade vad som händer och de meddelade att deras tekniker och jurist kommit fram till att det var bästa lösningen.

Undra om ARN eller att de kanske sett den här tråden som är anledningen?

ASrock har efter lite mailade skickat mitt ärende till sin Europeiska RMA avdelning. Så på något sätt ska det väl lösa sig nu.

Tack för all hjälp hittils!

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att det löste sig!

Jag brukar alltid skriva i ärendet att jag startat en tråd på ett nätforum för att få råd och tips, oavsett vilken butik som jag skickar reklamationsärende till. Jag har märkt att korrespondensen genast blir artigare och trevligare och har inte hänt mig en enda gång (sedan 2005 då jag började med taktiken) att jag fått avslag på en begäran. Hade heller inte varit befogat om jag fått det men men... Grejen är att företag idag är livrädda för dålig "word of mouth", och som Proshop i det här fallet hållit på så blir det ju knappast bra reklam för dem. Så det kan vara värt att nämna om du måste reklamera en produkt igen hos någon butik. Skriv att du startat en tråd på ett välbesökt närforum. Då förstår de ju att de har tusentals som kommer bedöma hur de behandlar sina kunder och då brukar det bli den trevliga ton och det vettiga bemötande jag anser att man har rätt till som kund.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att det löste sig!

Jag brukar alltid skriva i ärendet att jag startat en tråd på ett nätforum för att få råd och tips, oavsett vilken butik som jag skickar reklamationsärende till. Jag har märkt att korrespondensen genast blir artigare och trevligare och har inte hänt mig en enda gång (sedan 2005 då jag började med taktiken) att jag fått avslag på en begäran. Hade heller inte varit befogat om jag fått det men men... Grejen är att företag idag är livrädda för dålig "word of mouth", och som Proshop i det här fallet hållit på så blir det ju knappast bra reklam för dem. Så det kan vara värt att nämna om du måste reklamera en produkt igen hos någon butik. Skriv att du startat en tråd på ett välbesökt närforum. Då förstår de ju att de har tusentals som kommer bedöma hur de behandlar sina kunder och då brukar det bli den trevliga ton och det vettiga bemötande jag anser att man har rätt till som kund.

klurigt taktik av dig

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att det löste sig!

Jag brukar alltid skriva i ärendet att jag startat en tråd på ett nätforum för att få råd och tips, oavsett vilken butik som jag skickar reklamationsärende till. Jag har märkt att korrespondensen genast blir artigare och trevligare och har inte hänt mig en enda gång (sedan 2005 då jag började med taktiken) att jag fått avslag på en begäran. Hade heller inte varit befogat om jag fått det men men... Grejen är att företag idag är livrädda för dålig "word of mouth", och som Proshop i det här fallet hållit på så blir det ju knappast bra reklam för dem. Så det kan vara värt att nämna om du måste reklamera en produkt igen hos någon butik. Skriv att du startat en tråd på ett välbesökt närforum. Då förstår de ju att de har tusentals som kommer bedöma hur de behandlar sina kunder och då brukar det bli den trevliga ton och det vettiga bemötande jag anser att man har rätt till som kund.

Riktigt bra förslag. Har väldigt sällan egna reklamationer men ska definitivt skriva så nästa gång. Och till TS är det bara att gratulera, din flit och uthållighet kommer belönas.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Uppdatering!
Proshop har återkallat kortet med Postnord innan jag hann hämta ut det. Jag mailade och frågade vad som händer och de meddelade att deras tekniker och jurist kommit fram till att det var bästa lösningen.

Undra om ARN eller att de kanske sett den här tråden som är anledningen?

ASrock har efter lite mailade skickat mitt ärende till sin Europeiska RMA avdelning. Så på något sätt ska det väl lösa sig nu.

Tack för all hjälp hittils!

Skickades från m.sweclockers.com

Lysande, håll oss underrättade

Permalänk
Medlem

TS: Man insåg att du inte skulle ge med dig eftersom rätten var på din sida, det sistnämnda har de sannolikt varit medvetna om hela vägen.

Skrivet av Ozzed:

Kul att det löste sig!

Jag brukar alltid skriva i ärendet att jag startat en tråd på ett nätforum för att få råd och tips, oavsett vilken butik som jag skickar reklamationsärende till. Jag har märkt att korrespondensen genast blir artigare och trevligare och har inte hänt mig en enda gång (sedan 2005 då jag började med taktiken) att jag fått avslag på en begäran. Hade heller inte varit befogat om jag fått det men men... Grejen är att företag idag är livrädda för dålig "word of mouth", och som Proshop i det här fallet hållit på så blir det ju knappast bra reklam för dem. Så det kan vara värt att nämna om du måste reklamera en produkt igen hos någon butik. Skriv att du startat en tråd på ett välbesökt närforum. Då förstår de ju att de har tusentals som kommer bedöma hur de behandlar sina kunder och då brukar det bli den trevliga ton och det vettiga bemötande jag anser att man har rätt till som kund.

Det här är ett väldigt bra sätt att på ett osynligt sätt uppmana respektfullt och regelrätt bemötande, istället för det faktiska tvång kunderna måste ta till med för att Proshop ska göra något. Men det ställer också krav på ett schysst bemötande från vår sida, och att man nämner det nästan som en parentes.

För läsarna: kom ihåg att i ett kundtjänstärende är det du och den anställde som ska lösa ert gemensamma problem. Det är inte du mot dem, vilket Proshop tydligt uppvisar på ett enormt tråkigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det här är ett väldigt bra sätt att på ett osynligt sätt uppmana respektfullt och regelrätt bemötande, istället för det faktiska tvång kunderna måste ta till med för att Proshop ska göra något. Men det ställer också krav på ett schysst bemötande från vår sida, och att man nämner det nästan som en parentes.

För läsarna: kom ihåg att i ett kundtjänstärende är det du och den anställde som ska lösa ert gemensamma problem. Det är inte du mot dem, vilket Proshop tydligt uppvisar på ett enormt tråkigt sätt.

Absolut. Det handlar inte om "Jag har minsann startat en tråd som alla ser så om ni inte bemöter mig på ett trevligt sätt då jävlar!!!111"

Utan mer att jag brukar skriva att jag startat en tråd för att få hjälp med felsökning och sådant. men bara det ligger i det undermedvetna att de har ögonen på sig så brukar folk vara trevliga och tillmötesgående. Mycket av det här med "otrevlig" kundtjänst i allmänhet verkar mer handla om att folk har en dålig dag på jobbet eller har en "good enough"-attityd, och det får man bort när man lägger in parametrar som gör att hela företagets anseende kan skadas i mångas ögon pga den enskilde medarbetarens beteende. Med det för ögonen så sträcker folk upp sig och den dåliga attityden försvinner.

Samma sak har jag märkt om det ringer en telefonförsäljare och jag säger att jag spelar in samtalet i eget dokumentationssyfte för att vara säker på vad som sagts. Då blir de genast mindre mumliga och pushiga av sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Absolut. Det handlar inte om "Jag har minsann startat en tråd som alla ser så om ni inte bemöter mig på ett trevligt sätt då jävlar!!!111"

Utan mer att jag brukar skriva att jag startat en tråd för att få hjälp med felsökning och sådant. men bara det ligger i det undermedvetna att de har ögonen på sig så brukar folk vara trevliga och tillmötesgående. Mycket av det här med "otrevlig" kundtjänst i allmänhet verkar mer handla om att folk har en dålig dag på jobbet eller har en "good enough"-attityd, och det får man bort när man lägger in parametrar som gör att hela företagets anseende kan skadas i mångas ögon pga den enskilde medarbetarens beteende. Med det för ögonen så sträcker folk upp sig och den dåliga attityden försvinner.

Samma sak har jag märkt om det ringer en telefonförsäljare och jag säger att jag spelar in samtalet i eget dokumentationssyfte för att vara säker på vad som sagts. Då blir de genast mindre mumliga och pushiga av sig.

Det jag älskar med såna här situationer är ju att man i stunden omprogrammerar individen att bete sig enligt Gyllene Regeln. Det är ren manipulation för det bättre, och personen på andra sidan har ingen aning om att man faktiskt gjort det av egoistiska skäl, för de lider inte av det. Faktum är att individen på andra sidan drar fördel av det eftersom man sannolikt har en trevlig ton och enbart fokuserar på problemet, istället för att se problemet som del av en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det jag älskar med såna här situationer är ju att man i stunden omprogrammerar individen att bete sig enligt Gyllene Regeln. Det är ren manipulation för det bättre, och personen på andra sidan har ingen aning om att man faktiskt gjort det av egoistiska skäl, för de lider inte av det. Faktum är att individen på andra sidan drar fördel av det eftersom man sannolikt har en trevlig ton och enbart fokuserar på problemet, istället för att se problemet som del av en person.

Japp, finns väl inget företag som tjänar långsiktigt på att deras anställda beter sig otrevligt (eller i många telemerketer-fall direkt olagligt), så man hjälper både sig själv, den anställde och företaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu har de testat kortet, uppgraderat bios så det ska klara ryzen 3000 och säger att det funkar som det ska.. Dock testade jag kortet med en Athlon för am4 innan jag reklamerade och fick ändå fel. Hur som helst har de till slut gjort vad de ska. Det verkar av dialogen som ARN anmälan hade en motiverande effekt Men den drar jag tillbaka nu.

Men jag får testa vidare hemma när det kommer tillbaka, ev är det minnena som spökar isf. Men de funkar fint med mitt ASUS kort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack får tråden!
Jag kommer då hålla mig ifrån Proshop.
Stödjer hellre Inet som verkar vara kända för att vara bra att göra med!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Nästa gång kan du skicka kortet direkt till Asrock och reklamera det direkt mot tillverkaren.

Handla aldrig någonsin från ProShop, riktiga pajasar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Fick ett utbyteskort från Proshop förra veckan.
Jag har alltså bättre erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Fick ett utbyteskort från Proshop förra veckan.
Jag har alltså bättre erfarenhet.

Jag har också bara bra erfarenhet med dem då jag fick bytt mitt RAM-minne när en av stickorna slutade fungera.
Snabba leveranser har de med. Så nej de är inte de sämsta på marknaden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej de har inget med jordningen att göra, då skulle du inte kunnat använda kortet utanför chassit. PUNKT!

Tror inte du förstår jord i detta sammanhang, jordpunkterna används för att eliminera skillnaden i potentialen mellan chassit och moderkort, är de tea isolerade så kan chassit laddas upp och ge smällar till moderkortet. Man använder dessa jordpunkter för att utjämna spänningspotential, inte "jorda" mot "marken".

Så de ska skrapas sönder, vissa har mjukt lod som ska dras sönder av skruvarna, vissa skruvar har piggar för att skrapa ned i plattorna/lodet.

Proshop har förmodligen samma okunskap om ämnet och funktionen. Vilket är varför de har agerat som de har. Frågan är om de lärt sig något eller gjort ett undantagsfalll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

Tror inte du förstår jord i detta sammanhang, jordpunkterna används för att eliminera potentialen mellan chassit och moderkort, är de två isolerade så kan chassit laddas upp och ge smällar till moderkortet. Man använder dessa jordpunkter för att utjämna spänningspotential, inte "jorda" mot "marken".

Så de ska skrapas sönder, vissa har mjukt lod som ska dras sönder av skruvarna, vissa skruvar har piggar för att skrapa ned i plattorna/lodet.

Proshop har förmodligen samma okunskap om ämnet och funktionen. Vilket är varför de har agerat som de har. Frågan är om de lärt sig något eller gjort ett undantagsfalll?

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt skall man ju inte dra sönder kretskortet, det skall fortfarande vara ett mjukt motstånd.
Sista biten drar jag försiktigt med skruvmejseln mellan tumme och långfinger, kanske 1/8 dels varv, efter det att skruven fått kontakt.

Säger inte att så skett i detta fall, men tycker att det är viktigt att påpeka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@ratatosk visst ska man inte ta i för kung och fosterland, men det är break by design, som brandsprinklers. Meningen är att ytan ska penetreras så det ger bra kontakt. Vissa moderkort visar koppar direkt då de enbart har ett tunt lager med mjukt lod på, andra har lodberg. Oavsett kommer det se trasigt ut vid korrekt montering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Tror inte du förstår jord i detta sammanhang, jordpunkterna används för att eliminera potentialen mellan chassit och moderkort, är de två isolerade så kan chassit laddas upp och ge smällar till moderkortet. Man använder dessa jordpunkter för att utjämna spänningspotential, inte "jorda" mot "marken".

Så de ska skrapas sönder, vissa har mjukt lod som ska dras sönder av skruvarna, vissa skruvar har piggar för att skrapa ned i plattorna/lodet.

Proshop har förmodligen samma okunskap om ämnet och funktionen. Vilket är varför de har agerat som de har. Frågan är om de lärt sig något eller gjort ett undantagsfalll?

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa punkter du nämner har väldigt lite med just den funktionen, då iss noll eller intet går genom dessa. Jordning sker genom nätagget och dess kabelanslutning till största del. Har du inte fått småsmällar av chassiet om du koppat det till ojordade kontakter? Där har du källan till hur jord fungerar i datorn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)