Proshop hävdar att jag inte kan reklamera ett moderkort för att kopparen syns vid skruvhål.

Permalänk
Medlem

Proshop hävdar att jag inte kan reklamera ett moderkort för att kopparen syns vid skruvhål.

Hej,

Ja som rubriken säger, de hävdar att jag inte kan reklamera ett från dag ett ickefungerande moderkort för att kopparen syns vid tre skruvhål.

"Fysisk skade i form af blottet kobber i 3 hjørner"

Det är ett ASrock 450 kort som ej hade sån där små kontaktpunkter vid skruvhålen utan färg över och sen koppar under.

Vad jag lärt mig ska det vara kontakt där, eller är jag ute och cyklar?
https://imgur.com/a/hZo73Yb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neubac:

Hej,

Ja som rubriken säger, de hävdar att jag inte kan reklamera ett från dag ett ickefungerande moderkort för att kopparen syns vid tre skruvhål.

"Fysisk skade i form af blottet kobber i 3 hjørner"

Det är ett ASrock 450 kort som ej hade sån där små kontaktpunkter vid skruvhålen utan färg över och sen koppar under.

Vad jag lärt mig ska det vara kontakt där, eller är jag ute och cyklar?
https://imgur.com/a/hZo73Yb

De är ute och cyklar. Det ska vara koppar där och inget finns under. Du skulle kunna ta och borra upp hålet större utan problem om det skulle vara så.

Troligen har asrock dragit lödmasken hela vägen ut till borrhålet av kosmetiska skäl. Att nu skruven är i kontakt med moderkortet jordplan är bara positivt.

Fick du bara en bild? Om det är en krosskada runt ett av hålen är det dock större risk att det är handhavandefel och inte möjligt att få godkänd reklamation.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

gissar på att klegget som sitter på kopparn är färg?

skulle eventuellt kunna misstas för fukskador men om inte det är vad proshop syftar på så är ju att det slits vid fästpunkterna när man skruvar fast modermodemet helt normalt brukar generellt sett vara förtennade eller kopparöar där skruvarna ska monteras.

vad menar de att man ska montera sitt modermodem med för att det inte ska bli märken där skruvarna dras mot kortet?

skulle väl dock vilja påstå att det ser ut som du svarvad med skruvskallen lite väl hårt :/
du behöver inte dra dem för kungen och forsterlandet antar att skruvhålen såg ut som på bilden nedan från början?

(bara högg ett random svart asrock b450 kort på google)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neubac:

Hej,

Ja som rubriken säger, de hävdar att jag inte kan reklamera ett från dag ett ickefungerande moderkort för att kopparen syns vid tre skruvhål.

"Fysisk skade i form af blottet kobber i 3 hjørner"

Det är ett ASrock 450 kort som ej hade sån där små kontaktpunkter vid skruvhålen utan färg över och sen koppar under.

Vad jag lärt mig ska det vara kontakt där, eller är jag ute och cyklar?
https://imgur.com/a/hZo73Yb

Vad är det för fel på moderkortet? Inom sex månader från köpet så ska säljaren bevisa att felet du reklamerar inte fanns där vid inköpstillfället. Det räcker inte att bara säga att det finns en skada på moderkortet. Deras argumentation hade möjligtvis räckt om det hade varit senare än sex månader, men inte i detta läget. Detta resonemang tar jag ifrån att du skrivit att kortet inte fungerat sedan dag ett och att det därför inte kan ha gått sex månader.

Det kan också vara bra att veta att eftersom ProShop riktar sig specifikt till svenska kunder, svensk sida, svenska texter osv., så måste de följa svensk lag. Men även EU-direktivet som ligger bakom den svenska konsumentköplagen och som alla EU-länder behöver följa säger att

Citat:

3. Om inte motsatsen bevisas, skall en bristande avtalsenlighet som visar sig inom sex månader från leveransen av varan presumeras ha funnits vid tidpunkten för leveransen, utom när denna presumtion är oförenlig med varans eller den bristande avtalsenlighetens art.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Hej,

Ja som rubriken säger, de hävdar att jag inte kan reklamera ett från dag ett ickefungerande moderkort för att kopparen syns vid tre skruvhål.

"Fysisk skade i form af blottet kobber i 3 hjørner"

Det är ett ASrock 450 kort som ej hade sån där små kontaktpunkter vid skruvhålen utan färg över och sen koppar under.

Vad jag lärt mig ska det vara kontakt där, eller är jag ute och cyklar?
https://imgur.com/a/hZo73Yb

De har fel!
Du monterade mb i chassit som man ska med distanser och vill reklamera då det är defekt, ellerhur?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kollade mitt tidigare moderkort, det syns märken i tennkulorna efter skruvarna, men de är ju långt ifrån helt utplattade och absolut inte helt bortnötta. Jag har ingen aning om så är fallet, men jag kan ju tänka mig att de tunna kopparbanor som finns i ett moderkort inte mår alltför bra av kompressionen om skruvarna dras för hårt, även om tillverkarna lämnar viss marginal till skruvhålen.

Permalänk
Hjälpsam

Intressant, jag har skickat ett moderkort för reklamation till just Proshop, kommer fram i morgon.

Skall följa denna tråd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Neubac: Det ser ut som att någon har använt skruvdragare, sådant slitage får man inte om man handskruvar, såvida man inte tar i som en galning och försöker ha sönder det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, de hävdar att jag misshandlat kortet och på så vis förstört det.

Jag har inte använt skruvdragare, däremot monterat och demonterat kortet ett antal gånger (på distanser!) när jag felsökt så det har väl nöts lite mer än det gör vid EN installation. Det har betett sig exakt likadant alla gånger jag kört det.

Om man kollar på kortet på ASRocks hemsida ser man hur tunt färgen ligger, kopparna är blottad redan där..
http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/i...
Kolla bild #3 i övre högra hörnet.

Felet på kortet är att det aldrig kommer någon skärmsignal ut, det startar upp och kör lite omstarter (för att testa minnen har jag förstått) sen kör det på utan att någon bild kommer.

Att få reda på om det är fel på moderkortet kan ju vara lite knepigt så jag bytte ut komponenter för att utesluta. PSU, GPU, minnen, demontera allt, sätta ihop, köra utan för chassit osv. Alltid samma resultat. Den betedde sig lite annorlunda med en annan CPU men i stort sett samma, ingen bild.

Jag köpte ett nytt kort från webbhallen (ett ASUS) kopplade in, tjong allt rullade igång, inga problem. Jag har meddelat allt det här till Proshop också, men de verkar mer intresserade av att skjuta över felet på mig.

Permalänk
Skrivet av Neubac:

Tack för alla svar, de hävdar att jag misshandlat kortet och på så vis förstört det.

Jag har inte använt skruvdragare, däremot monterat och demonterat kortet ett antal gånger (på distanser!) när jag felsökt så det har väl nöts lite mer än det gör vid EN installation. Det har betett sig exakt likadant alla gånger jag kört det.

Om man kollar på kortet på ASRocks hemsida ser man hur tunt färgen ligger, kopparna är blottad redan där..
http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/i...
Kolla bild #3 i övre högra hörnet.

Felet på kortet är att det aldrig kommer någon skärmsignal ut, det startar upp och kör lite omstarter (för att testa minnen har jag förstått) sen kör det på utan att någon bild kommer.

Att få reda på om det är fel på moderkortet kan ju vara lite knepigt så jag bytte ut komponenter för att utesluta. PSU, GPU, minnen, demontera allt, sätta ihop, köra utan för chassit osv. Alltid samma resultat. Den betedde sig lite annorlunda med en annan CPU men i stort sett samma, ingen bild.

Jag köpte ett nytt kort från webbhallen (ett ASUS) kopplade in, tjong allt rullade igång, inga problem. Jag har meddelat allt det här till Proshop också, men de verkar mer intresserade av att skjuta över felet på mig.

skicka länken från asrocks hemsida och se hur de resonerarnär det kortet de har på asrocks produktsida också har blottad koppar om än inte lika extremt då det troligen aldrig monterats på produktbilderna.

angående ingen bild.

inte bara så enkelt att du satt skärmen i fel bildutgång?

om du har ett expansionsgrafikkort så är det vanligt att det default stänger av interna grafikchippet i cpu´n så sätter du bildkabeln på modermodemets bildutgångar kommer det inte ge någon bild.

och om du inte har ett expansionsgrafikkort har du en cpu med inbyggt grafikchip?

Edit: såg nu efteråt att du har ett annat kort som verkar fungera istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

https://imgur.com/a/BzaYrJO
Här är alla bilder, men ser nu när jag la upp dem att två bilder är på samma hål. Men det är vad jag fått från dom.

Permalänk
Skrivet av Neubac:

@DavidtheDoom:

https://imgur.com/a/BzaYrJO
Här är alla bilder, men ser nu när jag la upp dem att två bilder är på samma hål. Men det är vad jag fått från dom.

bild 2 ser ut att vara samma hål som har blottad koppar på asrocks produktbilder.

skulle dock rekommendera att tagga ner lite med dragandet av skruvarna även om de monterats flera gånger räcker gott o väl med att dra försiktigt tills man känner att det börjar gå tyngre typ 2-4N på sin höjd räcker vilket du typ kan dra genom att rulla skruvmejseln mellan tummen och pekfingret utan att ta i öht.

modermodemet ska ju monteras med minst 6 skruvar och typ 6-12N räcker lätt för att hålla kortet på plats iom att den mesta vikten kommer vara på sidan av skruven och inte på gängorna i sig såvida du inte monterat det i taket på chassit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Jo moderkortets displayport fungerar bara om CPUn har inbyggd GPU, vilket min inte har, men för säkerhets skull testade jag båda externa och interna med två olika sladdar och testade alla portar på skärmen ifall den skulle ballat ur, ingen funkade.

Permalänk
Medlem

Läste lite omdömen av proshop och hitta flera som fått problem med att returnera moderkort, som för dig hänvisar de till skada på moderkortet pga slitage vid skruvhålet och tyckte därför att kunden skulle betala för felsökning av kortet. De tycks leta efter minsta lilla anledning till att inte ta sitt ansvar. Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Tack för alla svar, de hävdar att jag misshandlat kortet och på så vis förstört det.

Jag har inte använt skruvdragare, däremot monterat och demonterat kortet ett antal gånger (på distanser!) när jag felsökt så det har väl nöts lite mer än det gör vid EN installation. Det har betett sig exakt likadant alla gånger jag kört det.

Om man kollar på kortet på ASRocks hemsida ser man hur tunt färgen ligger, kopparna är blottad redan där..
http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/i...
Kolla bild #3 i övre högra hörnet.

Felet på kortet är att det aldrig kommer någon skärmsignal ut, det startar upp och kör lite omstarter (för att testa minnen har jag förstått) sen kör det på utan att någon bild kommer.

Att få reda på om det är fel på moderkortet kan ju vara lite knepigt så jag bytte ut komponenter för att utesluta. PSU, GPU, minnen, demontera allt, sätta ihop, köra utan för chassit osv. Alltid samma resultat. Den betedde sig lite annorlunda med en annan CPU men i stort sett samma, ingen bild.

Jag köpte ett nytt kort från webbhallen (ett ASUS) kopplade in, tjong allt rullade igång, inga problem. Jag har meddelat allt det här till Proshop också, men de verkar mer intresserade av att skjuta över felet på mig.

De kan hävda vad de vill. Man måste i samma andetag presentera bevis, som utan tvekan visar att felet skapats efter försäljning. Proshop verkar ha som rutin att streta emot så långt de kan, eftersom många konsumenter helt enkelt inte vet sina rättigheter och ger upp. Samma gäller deras returförhållanden som är klumpiga och omständliga.

Stå på dig. Proshop försöker komma undan billigt, och detta är ännu en anledning till varför det är ett företag man i första hand inte ska handla ifrån.

Permalänk
Skrivet av knaz:

Läste lite omdömen av proshop och hitta flera som fått problem med att returnera moderkort, som för dig hänvisar de till skada på moderkortet pga slitage vid skruvhålet och tyckte därför att kunden skulle betala för felsökning av kortet. De tycks leta efter minsta lilla anledning till att inte ta sitt ansvar. Hoppas det löser sig för dig.

jo de har varit kända för det sedan de typ dök upp i sverige är väl därför det generellt sett inte rekommenderas att använda dem öht här i forumet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Yonie: Tack för stödet Jag har en dialog med proshop och de försöker slippa ansvar..

"Jag förstår att det kan vara lätt att färgen nöts ner. Men våra teknker har tagit beslutet att inte godkänna din reklamation, de har undersökt varan och kommit fram till det.

Det finns tyvärr inget mer jag kan göra. Vi kan inte ta in din vara på en reklamation."

Permalänk
Avstängd

Det är bara ta det med din bank och Visa som ett bedrägeri.

Då får du pengarna tillbaka. (om du nu betalat med kort)

Permalänk
Medlem

@Neubac: du behöver presentera den aktuella lagen de bryter mot. Du behöver även vidhålla att felet fanns från början, beroende på hur historien har spelats ut än så länge.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

"Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel."

Det du nu ska göra är att kräva Proshop på bevis, samtidigt som du upplyser om att en persons ord inte är godtagbart. De ska presentera faktiskt och obestridligt bevis. Och i samma veva ska du nu upplysa om att du tvingas ta ärendet vidare, ifall de fortsätter bryta mot lagen.

Du kan även presentera följande åtgärder som är godtagbara:

  • Avhjälpande, det vill säga att säljaren rättar till felet

  • Omleverans, vilket innebär att du får en ny likvärdig vara

  • Prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet

  • Hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka

  • Att hålla inne med betalning

  • Skadestånd, vilket är ersättning för merkostnader du fått på grund av felet.

De bryter mot lagen. Du har rätt. Stå på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det är bara ta det med din bank och Visa som ett bedrägeri.

Då får du pengarna tillbaka. (om du nu betalat med kort)

Nja, riktigt så enkelt är det nog inte, bedrägeri är inget man bara på egen hand kan döma ut så där.

I övrigt verkar mina erfarenheter av ProShop tyvärr vara samma som hos flera, med en del ytterligare tveksamhet kring deras anonyma recensioner som lovprisar allt och alla (eller snarare, lovprisar precis samma sak trots att det ska vara betyg från olika personer....hmmm).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Nja, riktigt så enkelt är det nog inte, bedrägeri är inget man bara på egen hand kan döma ut så där.

I övrigt verkar mina erfarenheter av ProShop tyvärr vara samma som hos flera, med en del ytterligare tveksamhet kring deras anonyma recensioner som lovprisar allt och alla (eller snarare, lovprisar precis samma sak trots att det ska vara betyg från olika personer....hmmm).

Nej precis, Visa, paypal, vem du nu betalt med gör bedömningen.

Har själv fått tillbaks pengar från visa vid 2 tillfällen.

Som jag ser det:

TS köpte ett moderkort som var defekt, TS skickade tillbaks det. Proshop vägrar ge pengarna tillbaka.

Summa: Proshop har tagit betalt för en vara de inte levererat, bedrägeri

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Det är bara ta det med din bank och Visa som ett bedrägeri.

Då får du pengarna tillbaka. (om du nu betalat med kort)

En dumt förslag då det handlar om reklamation.
Man kan däremot anmäla till ARN när det handlar om en produkt som kostar över 500 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, felet du har kommer ju knappast av det här då området faktiskt är till för att vara en jordpunkt (som kortet klarar sig utan då du har ett helt gäng av dem)...

Permalänk
Medlem

Jag har anmält till ARN nu. Senast i mailkonversationen med PS påpekade jag att bevisbördan ligger hos dom att kortet fungerade när jag fick det och att avvisa mina reklamationskrav med att avskavd färg på ett ställe som är gjort för att klara avskavd färg inte riktigt håller som bevis för detta.

Permalänk
Medlem

Borde väl vara Proshops uppgift att ange ett skäl till varför skruvhålets slitage påverkar ditt fel?

Det tråkiga är att ASRock inte listar de som en auktoriserad distributör, annars hade de eventuellt ha kunnat hjälpa till i ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nej precis, Visa, paypal, vem du nu betalt med gör bedömningen.

Har själv fått tillbaks pengar från visa vid 2 tillfällen.

Som jag ser det:

TS köpte ett moderkort som var defekt, TS skickade tillbaks det. Proshop vägrar ge pengarna tillbaka.

Summa: Proshop har tagit betalt för en vara de inte levererat, bedrägeri

Känns kanske lite aggressivt i det här stadiet (men jag har tänkt tanken) jag tror jag har ganska goda chanser att få rätt hos ARN.

Permalänk
Medlem

Proshop är kända för att inte vara riktigt vettiga vid reklamation.

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?q=proshop&f=12419

citat från Prisjakt "Varning för detta oseriösa företag som inte följer svensk konsumentlagstiftning och som vägrar ta ansvar när man gjort fel.

Lita inte på recensionerna från anonyma konton utan läs bara de från användare som faktiskt är skrivna på Prisjakt av faktiska medlemmar så blir det uppenbart att övriga recensioner är påhittade."

I mina öron låter som att proshop försöker slinga sig när det låter som att det rör sig om en DOA(dead on arrival) och då har du enligt svensk lag rätt att få häva köpet. Du har även som konsument rätt att pröva din produkt. så den valsen kan dom inte heller dra.

Som änvändare nämnt ovanför så kan du även vända dig till ARN för reklamation alternativt kontakta tillverkaren direkt och se om dom kan göra något för dig. Många tillverkare är mycket mer mån om sitt rykte än vad återförsäljare kan va.

Nu är det några år sedan men jag har nämligen jobbat med rekalamtionsärenden förr och det bör inte förändrats jättemycket.

Edit: såg nu att du redan kontaktat ARN

Permalänk
Avstängd

Som tidigare nämnt är det en jordpunkt. Färgen där SKA skavas bort så att kopparytan får bra kontakt med skruven.

Deras resonemang är ungefär som om du lämnar tillbaks ett bilbatteri och butiken säger "nej med det är ju exponerat bly på batteripolerna, det går inte"

Därför jag ser det mer som ett bedrägeriförsök, då deras påståenden är helt utanför kartan vad som är rimligt, men lycka till med ARN

Permalänk
Medlem

@Neubac: Fy, vad jobbigt. Önskar all lycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Känns kanske lite aggressivt i det här stadiet (men jag har tänkt tanken) jag tror jag har ganska goda chanser att få rätt hos ARN.

Stå på dig! Proshop är riktiga tjuvar och borde bannlysas! Så fort det är något problem anser de att de har 0 ansvar!

Genom att dra åt skruvarna kan inte moderkortet gå sönder, om inte du övervåldar otroligt mycket. Att det saknas lite färg är bara en dålig ursäkt från deras sida och färgen har NOLL betydelse för moderkortets funktion. Tillverkaren sätter inte ledningsbanor ens i närheten av hålen! Varför skulle de riskera att användarna tar sönder varje moderkort? Tror Proshop verkligen det? Goddag yxskaft!
Vänd på det istället till dem, hur tänker de att man ska skruva fast moderkortet om inte man får dra åt skruvar där??

Hur har teknikern tagit reda på att det är anledningen till att moderkortet inte fungerar? Be om specifik information hur deras s.k "tekniker" tagit reda på detta.

Lycka till!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II