ASUS XG32VQR tappar hela tiden adaptiv sync

Permalänk
Medlem

ASUS XG32VQR tappar hela tiden adaptiv sync

Har nyligen köpt en ASUS XG32VQR som har FreeSync 2, vilket ska fungera med G-Sync. Men har stött på ett problem med att G-Sync slutar fungera nästan konstant, och är en jävel att få igång igen. Använder NVIDIAs G-Sync Pendulum demo för att verifiera att G-Sync är igång.

Exempel: startar datorn och steam chrome osv. Testar G-Sync demon - fungerar. Startar vad som helst, ett till chrome fönster, spotify, uplay, Star Citizen, vad som - slutar fungera.
Stänger av och sätter på G-Sync, fungerar fortfarande inte 9/10 gånger... det kan även vara så att jag bara växlar mellan fönster så slutar det fungera...

Oerhört frustrerande...

Någon som stött på något liknande och vet hur man fixar detta? Har senaste NVIDIA + skärm drivrutinerna
Tack

Förtydligade rubriken från "Problem med G-Sync | ASUS XG32VQR"/Thomas Y
Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neeon123: Lite uppgivet svar men, detta är typiskt för de VESA Adaptive Sync-skärmar jag träffat på och försökt. Ganska många timmar bortslösade. Det är ofta det bara slutar fungera eller kliver in i något märkligt läge av tokhackande. Så får man starta om och fippla och försöka på nytt. Det som gäller för stabilitet är då att hålla det igång i ett spel och köra då i fullskärm och utan att växla till andra program/Windows och liknande. Då har jag fått en stabilitet som på något sätt går att utvärdera. Oftast. Men inte alltid.

Problemet ligger i första hand i skärmen och dess kretsuppsättning. Därför finns det egentligen bara en sak att göra: reklamera skärmen och välj en modell som har bekräftat funktion för Adaptiv Sync. Likt de från Nvidias lista:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Har väldigt sällan haft den här typen av problem med skärmar med Nvidia G-sync-modul. Då det inträffar så har en omstart räckt och det har glömts bort. Med VESA Adaptive – Freesync-stämpeln har aldrig garanterat något – har det verkligen varit tidsödande med att skärmarna kan bete sig olika från gång till gång.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för bra svar.

Svår att hitta en G-Sync skärm med minst 1440p, +32" för ett vettigt pris bara...

Tänker att denna skärmen är så pass mycket bättre än min föregående oavsett, så i värsta fall kan jag nog ändå leva med att G-Sync strular.
Min tanke med köpet var ändå att ha denna i två-tre år tills skärmar likt PG35VQ, X35 osv är nere på ca 10kkr nivån

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neeon123: Finns en del VA-paneler med 32-tum och 2560x1440 på Nvidias lista om inte annat. Tror inte att X35 med flera någonsin kommer sjunka i pris. Den panelen kan mycket väl dyka upp i skärmar med statisk bakgrundsbelysning men gissar då på en bra bit över 10kkr i pris.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tex Acer 32" Predator Z321QU Men, vad för trade-off får jag istället om jag skulle byta till en sådan här? 2 år äldre modell för samma pris, trots dyrare G-Sync modul. Får kanske fungerande adaptiv synk, men får mer ghosting osv istället? Sämre ljusstyrka osv... jobbigt det här med skärmar...

ska försöka få G-sync att fungera när jag kommer hem och försöka se skillnad på G-Sync av/på i NVIDIA demon...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neeon123: Det är detta som är så svårt med VA-paneler. Tenderar att eftersläpa eller flimra beroende på overdrive-inställning. Har tyvärr inte sett någon VA-spelskärm som undviker det ena utan att drabbas av det andra. Men det finns också många fler VA-spelskärmar än jag skulle hinna testa någonsin.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så klart, hoppas på lite revolutionerande tillverkning som drar ner priserna på det bättre panelerna

Tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: fick ett tips från reddit som fungerat hittills: att i programmets .exe gå in på egenskaper, kompatibilitet och sen kryssa "inaktivera helskärmsoptimering"
Vet inte riktigt vad nackdelen med detta är men G-Sync ser ut att funka iaf

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neeon123: Alright! Ska försöka komma ihåg detta inför nästa felsökningsstund med krånglande VESA Adaptive-skärm.