Köpa vinterdäck med lite större profil?

Permalänk
Medlem

Köpa vinterdäck med lite större profil?

Tjena,

Ska köpa mina första vinterdäck och har hittat ett par begagnade som sånär passar bilen, endast två år gamla och gott om spår kvar samt bra med dubbar.

Det enda som inte stämmer är profilmåtten, enligt car.info kan jag maximalt ha 215/55 (R16), dessa är 205/60 (R16).

Är det här ett problem, dvs att jag går upp till 60 i däckprofil? Eller är det försumbart och helt OK?

Mvh

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Det skiljer 1,5% i rullomkrets mellan dessa och det ska inte vara någon fara.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Tack för info, jag misstänkte att det var försumbart men jag ville vara på den säkra sidan innan köp. Trots allt några tusenlappar och det är första däckinköpet, lärt onödigt mycket om däck senaste kvällarna.

Kör säkert!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för bredd på fälgarna samt vad sitter det på dem idag?
Köper du kompletta hjul med däck och fälg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Dimensioner av däck
Registrerade dimensioner

Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.
Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt vinterhjul men profilen är inte riktigt i enlighet med rekommendationerna.

Min bil är rekommenderad:
225/45R17

Jag köpte
215/55R17

Är det OK eller är det något jag bör tänka på?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

OK,

Jag får fram 5.36. "Får över- eller understiga 5%", Är det inom rimliga marginaler eller är det att överstiga/understiga? Är det endast exakt 5% som är godkänt?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

OK,

Jag får fram 5.36. "Får över- eller understiga 5%", Är det inom rimliga marginaler eller är det att överstiga/understiga? Är det endast exakt 5% som är godkänt?

Det beror lite på besiktningsman, men är det en nitisk Besiktningsman så är det prick 5%.
Besiktade bilen i fredags med för stora däck, köpte nya hjul som var för stora och inte tänkt på det. De tar i hjulhuset när man ska svänga, så de är aningen för breda, hastighetsmätare visar dock rätt inpå 1km/h. Gick igenom utan problem.
Frågan är ju vad som som händer vid flygande besiktning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xtQ:

OK,

Jag får fram 5.36. "Får över- eller understiga 5%", Är det inom rimliga marginaler eller är det att överstiga/understiga? Är det endast exakt 5% som är godkänt?

5,36% är mer än 5% så nej, strikt sett kör du olagligt med de däcken. Sen som ovan säger lär det variera om någon bryr sig.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Hastighetsmätaren kommer tydligen inte visa helt rätt för mig. Kommer att skilja 5km/h.
Bilen ska inte besiktigas fören 2021 då den är ny. Men jag får väl göra det på sommardäcken helt enkelt.

Får fundera lite. De sitter inte på bilen ännu, så jag har nog goda möjligheter att ordna ett återköp.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Utöver att det är rent teoretiskt är olagligt, finns det någon faktiskt säkerhetsaspekt som gör att jag bör fundera om? Jag är inte beredd att ta någon sådan risk nämligen.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag hade ångrat köpet. Speciellt när det är ny bil och så stor avvikelse

Permalänk
Medlem

@xtQ: Är det en såpass ny bil tycker jag du ska göra rätt istället. Gå till en auktoriserad verkstad, de brukar ha fina kampanjer med 4 kompletta hjul.
Nu vet jag inte vilken bil du har, hur är det med TPMS? Har du separata sensorer i hjulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@xtQ: Är det en såpass ny bil tycker jag du ska göra rätt istället. Gå till en auktoriserad verkstad, de brukar ha fina kampanjer med 4 kompletta hjul.
Nu vet jag inte vilken bil du har, hur är det med TPMS? Har du separata sensorer i hjulen?

Varför auktoriserad? Totalt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@xtQ: Är det en såpass ny bil tycker jag du ska göra rätt istället. Gå till en auktoriserad verkstad, de brukar ha fina kampanjer med 4 kompletta hjul.
Nu vet jag inte vilken bil du har, hur är det med TPMS? Har du separata sensorer i hjulen?

När jag besökt verkstäder och däckverkstäder inför däckköp har det varit högre priser, även på kampanjerna. Värsta var dock när jag kunde köpa hankook ipike däck monterade på nya fälgar för samma pris online som samma hankook däck med montering/balansering i verkstad.

Skrivet av xtQ:

@moonblase: Hastighetsmätaren kommer tydligen inte visa helt rätt för mig. Kommer att skilja 5km/h.
Bilen ska inte besiktigas fören 2021 då den är ny. Men jag får väl göra det på sommardäcken helt enkelt.

Får fundera lite. De sitter inte på bilen ännu, så jag har nog goda möjligheter att ordna ett återköp.

Beror på om mätaren visar rätt eller fel i nuvarande form, testat med GPS?
Min bil visar 5% för mycket med originaldäck

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@xtQ: Nu vet jag inte vad det är för pris för dessa däck men kolla in däck på nätet det är mycket billigare än på en däckverkstad.
Köpte nya sommardäck i år och sparade några tusenlappar på att köpa på nätet jämfört med en vanlig ockerverkstad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag läser på sidan rullomkrets.se; "Rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%, max 2% är dock rekommenderat. "
Jag har alltså 0,36% skillnad, det är således inom rimliga gränser enligt den sidan.

Fälgen är original för min bilmodell och däcken är rekommenderade till en snarlik version av min bil, om än lite "tuffare" dvs tyngre och längre.

Jag har fått ett bra pris på däck+fälg, speciellt jämfört mot auktoriserad däckverkstad som ville ha nästan 40% mer för samma uppsättning, dock rekommenderad profil.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Inga sensorer i däcken. Då hade jag varit mer varsam. Jag ställer däcktryck genom displayen i bilen efter byte, så håller den koll på nya däcken.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

För vinterväglag är smalare däck och högre däck bättre. Skär genom snö och modd bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nu har jag köpt vinterhjul men profilen är inte riktigt i enlighet med rekommendationerna.

Min bil är rekommenderad:
225/45R17

Jag köpte
215/55R17

Är det OK eller är det något jag bör tänka på?

tok fel kommer inte funka

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

tok fel kommer inte funka

Va? Lust att förklara?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nu har jag köpt vinterhjul men profilen är inte riktigt i enlighet med rekommendationerna.

Min bil är rekommenderad:
225/45R17

Jag köpte
215/55R17

Är det OK eller är det något jag bör tänka på?

Varför köper du först fel däck och frågar sen

Om du nu ändå har köpt dem så....

Jag hade personligen köpt rätt däck.

Men det är bara jag som tänker att de arbetat fram en lämplig storlek till min bil när de konstruerade den.

Precis som man ska välja rätt hastighetsklassning och belastningsindex för sin bil.
I alla fall aldrig sämre än rekommenderat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Va? Lust att förklara?

Kommer ta i när du rattar fullt. Sedan har 215/55R17 betydligt högre belastnings index viket kommer göra att komforten blir lidande. Ditt säkerhetssystem i bilen kommer få det betydligt svårare att hjälpa dig i en nödsituation. Vid en olycka så kan ditt försäkringsbolag kräva en högre självrisk då du inte följer bilens rekommendationer. (eventuella skador på servo eller övriga produkter som skadas av fel däck kan du inte räkna med att få på garantin) Ställer du däcken vid sidan om varandra så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Fast det du säger går rakt emot vad jag hört från andra samt vad rullomkrets.se anser är inom marginalen. Jag har haft bredare däck på bilen än dessa, varför skulle de här däcken ta i sidorna, det låter ologiskt? Högre, ja visst, men det är inget problem rent utrymmesmässigt då det finns gott om utrymme i hjulhuset.

Däremot kanske du har en poäng rörande försäkring, säkerhetssystem och servo med mera, det har jag ingen aning om och låter vara osagt.

Nåväl, ska in till en däckverkstad i veckan med dessa och se vad de säger. Om deras utlåtande är negativt så försöker jag återköp hos säljaren. Om däckverkstaden säger allez gut, då kör jag.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Väldans mycket info du fick ut ur den däckdimensionen sesese
Att du inte drog till med att han kommer volta av vägen innan han kommit ur garaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kommer ta i när du rattar fullt. Sedan har 215/55R17 betydligt högre belastnings index viket kommer göra att komforten blir lidande. Ditt säkerhetssystem i bilen kommer få det betydligt svårare att hjälpa dig i en nödsituation. Vid en olycka så kan ditt försäkringsbolag kräva en högre självrisk då du inte följer bilens rekommendationer. (eventuella skador på servo eller övriga produkter som skadas av fel däck kan du inte räkna med att få på garantin) Ställer du däcken vid sidan om varandra så förstår du vad jag menar.

Belastningsindex anges väl ändå som en separat siffra ?

Tex 91V, 94XL etc..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@sesese: Fast det du säger går rakt emot vad jag hört från andra samt vad rullomkrets.se anser är inom marginalen. Jag har haft bredare däck på bilen än dessa, varför skulle de här däcken ta i sidorna, det låter ologiskt? Högre, ja visst, men det är inget problem rent utrymmesmässigt då det finns gott om utrymme i hjulhuset.

Däremot kanske du har en poäng rörande försäkring, säkerhetssystem och servo med mera, det har jag ingen aning om och låter vara osagt.

Nåväl, ska in till en däckverkstad i veckan med dessa och se vad de säger. Om deras utlåtande är negativt så försöker jag återköp hos säljaren. Om däckverkstaden säger allez gut, då kör jag.

ex NOKIAN H9 225/45R17 94T XL Studded (däck till en liten V40) (då Nokian alltid kör med XL stomme så har de en belastning på 670kg 94 du har troligen ett sommardäck med 91 som belastningskod 615kg

samma däck med 215/55R17 98 i belastning=750kg (däck till en stor tung volvo V70)

Alltså en betydligt högre bärighet/styvare stomme som inte är anpassad till din bil.

Har jobbat i branschen i många år så vill påstå att detta kan jag.

Ställ det nya däcket vid sidan om ditt sommardäck så tror jag även du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Belastningsindex anges väl ändå som en separat siffra ?

Tex 91V, 94XL etc..

JA 91 belastnings index

XL= betyder att det är ett förstärkt däck i sin klass
V som du skrivit efter belastningen beskriver max hastighet V=240km/h (ett "riktigt" vinterdäck har max T=190km/h)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Väldans mycket info du fick ut ur den däckdimensionen sesese
Att du inte drog till med att han kommer volta av vägen innan han kommit ur garaget?

det som står på sidan av ett däck är så mycket mer än bara ett nummer. vill du ha mer info så sök till https://www.tya.se/dackskolan/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090