Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skärmar på 16 tum framtiden för bärbara datorer – nästa Macbook först ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Hade en Vostro 1700 med 17" skärm för över 10 år sen. Så 16" är inget att skryta med.

I ett 15-tumschassi? För det är det som är imponerande i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

I ett 15-tumschassi? För det är det som är imponerande i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon mer än jag som inte är förtjust i det där säljtugget? Alltså jag förstår vad man försöker göra, "För x år sedan så hade vår motsvarande produkt med samma externa dimensioner bara en 15" skärm, men nu har vi tunnare bezels så vi får plats med en 27"-panel istället! Wooo!" Men vad är det egentligen man jämför med? Inte fasen finns det någon "gold standard" för hur stort ett "15-tumschassi" är?

Mindre fysiska dimensioner är ju coolt men det är ju försjutton fysiskt omöjligt att ha en 15" skärm i ett chassi som faktiskt ÄR 15", så hela terminologin är bananas imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Någon mer än jag som inte är förtjust i det där säljtugget? Alltså jag förstår vad man försöker göra, "För x år sedan så hade vår motsvarande produkt med samma externa dimensioner bara en 15" skärm, men nu har vi tunnare bezels så vi får plats med en 27"-panel istället! Wooo!" Men vad är det egentligen man jämför med? Inte fasen finns det någon "gold standard" för hur stort ett "15-tumschassi" är?

Mindre fysiska dimensioner är ju coolt men det är ju försjutton fysiskt omöjligt att ha en 15" skärm i ett chassi som faktiskt ÄR 15", så hela terminologin är bananas imo.

Fast här finns ju en fast referens i form av Apples tidigare modeller. Hade det varit en no-name-tillverkare så förstår jag din poäng, för då blir det mer abstrakt hur stor en "15-tummare" är. Men generellt så fattar ju folk att "16 tum i en 15-tummare" innebär väldigt tunna kanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Se där ja. Har precis lyckats fixa in macOS Catalina på min 11 år gamla MacBook Pro från 2008. Flyter på förvånansvärt bra men det skulle inte sitta fel med en ny dator med mindre skärmkanter. Dock så tänker jag inte köpa den om de fortfarande envisas med att löda fast lagringsmedian.

https://www.99mac.se/static/file/74001?key=lnwnjHvYrVs1g0VR

Varför inte uppgradera till en 2015 års retina modell? Mycket trevliga datorer och ej fastlödda lagringsmedia...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du kan försöka få tag på en begagnad MacBook Pro från 2011.
2.5" SATA HDD som går att byta ut mot SSD och RAM minnet är också utbytbart.
MacBook Pro 15" 2011 går att få med Quad Core processor. Något som inte gått att få på 13" MacBook Pro förrän 2018.

Försökte själv köpa en sån (Begagnad Macbook Pro 15" 2011).
Tyvärr dröjde det inte många dagar innan mitt exemplar började strula.
Tidigare i år köpte jag en ny Macbook Pro 13" istället. (Tillverkad 2019, men 2018 modellen, för det var innan 2019 modellen lanserades).
Tyckte att jag inte hade råd/tid att köpa macar som inte funkade ordentligt...
Betydligt dyrare i inköp än den begagnade, men billigare i kronor per dag eftersom den begagnade inte funkade så länge.

Du kanske har mer tur än mig.
Fortfarande lite sugen på att någon gång få tag på en fungerande 2011 bara för att.

Tyvärr finns det inget som tyder på att de tänker gå tillbaka till uppgraderbara/utbytbara RAM minnen och HDD/SSHD/SSD.

Min MacBook Pro 2008 har en lucka på undersidan så batteri går att byta på några sekunder. Hårddisken går att byta på kanske en halvminut. Internminnet måste man skruva loss undersidan för att komma åt, tar väl någon minut. Förstår att de inte kunnat göra de nya datorerna lika reparerbara pga dess slimmade design men någon måtta får det vara. En SSD som ju är flashminnesbaserad lagringsmedia och slits vid skrivningar är ett minimum att man kan byta ut. Även batteri givetvis.

Skrivet av TobiasStockholm:

Varför inte uppgradera till en 2015 års retina modell? Mycket trevliga datorer och ej fastlödda lagringsmedia...

Visar det sig att den nya 16" inte är någon hit så får det nog bli så. Dock så sitter batteriet fast i Top Case även på den modellen vilket inte är så bra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Min MacBook Pro 2008 har en lucka på undersidan så batteri går att byta på några sekunder. Hårddisken går att byta på kanske en halvminut. Internminnet måste man skruva loss undersidan för att komma åt, tar väl någon minut. Förstår att de inte kunnat göra de nya datorerna lika reparerbara pga dess slimmade design men någon måtta får det vara. En SSD som ju är flashminnesbaserad lagringsmedia och slits vid skrivningar är ett minimum att man kan byta ut. Även batteri givetvis.

Visar det sig att den nya 16" inte är någon hit så får det nog bli så. Dock så sitter batteriet fast i Top Case även på den modellen vilket inte är så bra.

Inget större problem i praktiken dock...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har hittats ikoner på nya MacBook Pro 16" i macOS Catalina 10.15.1 Beta.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är väl att få bort 16:9 formatet på skärmen så vi kan återgå till vettig höjd?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Det viktiga är väl att få bort 16:9 formatet på skärmen så vi kan återgå till vettig höjd?

MacBook Pro har redan 16:10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Skulle jag köpa en laptop idag skulle jag nog hellre gå ner till 12", i en bärbar söker jag i första hand mobilitet.

Det är den stora frågan: Bärbart eller "Släpbart" XD

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag hade gärna sett fler alternativ i 12.5" segmentet istället.. Tyvärr så har ju tillverkarna satsat på 14":arna som ett alternativ till 13.3" istället.

Om jag förstår det rätt så är 14" ersättarna för 15,6" som var vanligt förr.

11-12.5" verkar vara det som ersätter 13.3", även om 13.3" är populärt än. Tror det handlar om du jobbar på den produktivt, eller bara ska ha något att konsumera data på. 14" är väl en mellanväg som blivit mer prisvärd, vs de mindre dock.

Skrivet av KplSteiner:

I ett 15-tumschassi? För det är det som är imponerande i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Dell XPS är imponerande, där de får in 13" skärmar i 11,9" maskiner. Det gjordes för ett antal år sedan...

Att göra en släpbar 16" är inte imponerande för 5 öre, med tanke på hur mycket plats du har för alla delarna.

Permalänk
Medlem

Just med tanke på att Apple är lite "egen" med att köra 16:10, så undrar jag om deras förmodade övergång till 16 tum verkligen kommer få något större genomslag i branschen. Nästan alla andra kör väl 16:9? Stordriftsfördelarna med att Apple banar väg skulle i så fall utebli, möjligtvis skulle andra "inspireras" att gå till 16 tum. Fast en 16:9-skärm skulle behöva vara 16.4 tum för att ha motsvarande area som en 16 tum med 16:9. Det bekymrar nog iofs inte marknadsförarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

16" i 3:2 vore något...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, är mycket trevligt med det formatet!

Skrivet av Leoms:

Det jag får ge Apple cred för är att dom håller fast vid 16:10 i flesta fallen istället för horribla 16:9 på bärbara datorer.

Håller med. Allt som är 16:9 ratar jag av princip.

Skrivet av robbankentor:

Själv har jag en Mac Book pro 15" 2019 som jag tycker är lite stor att släpa på men underbar att jobba på.
16" blir nog lite för stor, men jag tyckte iphone 5 hade stor skärm en gång i tiden så vem vet.

Skriver detta på en av mina MBP15, och kan de knö in en 16" i princip samma chassi så är det helt OK för mig.

Det viktiga för mig är att de skippar de nuvarande horribla tangentborden med kassa fjärilsbrytare som jag inte klarar av (hade en sådan MBP15 tidigare med OLED-bar och allt, men bytte till en äldre årsmodell av MBP med klassiska saxbrytare - som är underbara att skriva på).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Min MacBook Pro 2008 har en lucka på undersidan så batteri går att byta på några sekunder. Hårddisken går att byta på kanske en halvminut. Internminnet måste man skruva loss undersidan för att komma åt, tar väl någon minut. Förstår att de inte kunnat göra de nya datorerna lika reparerbara pga dess slimmade design men någon måtta får det vara. En SSD som ju är flashminnesbaserad lagringsmedia och slits vid skrivningar är ett minimum att man kan byta ut. Även batteri givetvis.

Det går att byta batteri på MacBook Pro 2011 också.
Men man måste skruva loss undersidan. Så inget man gör under minuten.
Inte så svårt. Men för omständigt för att ha med sig laddade extra batterier och byta i fält.

Om jag hade haft mer tur och fått en 2011 som funkar utan strul så var tanken att man skulle kunna
Quad core i5/i7
16GB RAM
Upp till 2TB SDD (tänkte nöja mig med 512GB)

Att med Sandy Bridge processor och uppgraderingar som inte är så svårt att göra så kan den i mångt och mycket konkurrera med många MacBook Pro 2012-2017.
Långt ifrån alla som maxar sina datorer när de beställer och om det inte går att uppgradera så är det ingen som vill sälja en maxad 2017 billigt.

Annars har jag en gammal iBook G4 också.
+ Lite coolt med PowerPC.
+ Går att köra Mac OS 9 och/eller Mac OS X.
- Men inte kompatibelt med X86.
- Dåligt stöd för nyare versioner av Mac OS och nyare program.
- Så inte så bra för seriös användning idag.
+ Men det är lätt att byta batteri på den!

Tycker för övrigt att det inte hade gjort så mycket om Pro modellerna var lite tjockare.
Kan man få
Bättre tangentbord
Uppgraderingsbar
Bättre kylning
Längre batteritid

Så hade det varit värt att ha lite tjockare.

Gillar du PC så kan den här datorn vara något för dig
The CRAZY Upgradeable Laptop - Panasonic Modular AF

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

MacBook Pro har redan 16:10.

Jo fast nu handlade det om framtida datorskärmar och eftersom typ 90% av sålda laptops är PC, dvs 16:9, är min kommentar som den är.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Observera att det högst troligt inte gäller en ökning från 15.4" till 16", utan snarare en ökning från 15.4" till 16.39" (16.4).
Följer vi Apple:s "retina" begrepp med 220 ppi och en upplösning de förväntas ha så blir resultatet 16.39".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag nog det optimala för en "thin and light" arbetsdator hade vart 2880×1800 med 200% skalning på en 14" skärm med minimala bezels (IPS, matt, 100% sRGB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du kan försöka få tag på en begagnad MacBook Pro från 2011.
2.5" SATA HDD som går att byta ut mot SSD och RAM minnet är också utbytbart.
MacBook Pro 15" 2011 går att få med Quad Core processor. Något som inte gått att få på 13" MacBook Pro förrän 2018.

Försökte själv köpa en sån (Begagnad Macbook Pro 15" 2011).
Tyvärr dröjde det inte många dagar innan mitt exemplar började strula.
Tidigare i år köpte jag en ny Macbook Pro 13" istället. (Tillverkad 2019, men 2018 modellen, för det var innan 2019 modellen lanserades).
Tyckte att jag inte hade råd/tid att köpa macar som inte funkade ordentligt...
Betydligt dyrare i inköp än den begagnade, men billigare i kronor per dag eftersom den begagnade inte funkade så länge.

Du kanske har mer tur än mig.
Fortfarande lite sugen på att någon gång få tag på en fungerande 2011 bara för att.

Tyvärr finns det inget som tyder på att de tänker gå tillbaka till uppgraderbara/utbytbara RAM minnen och HDD/SSHD/SSD.

Satsa istället på 2012 15tum för dom har USB 3 och ett grafikkort som inte går sönder.