Aorus B450 Elite - ingen bild & leds för cpu och dram blinkar rött

Permalänk
Medlem

Aorus B450 Elite - ingen bild & leds för cpu och dram blinkar rött

God kväll!
Idag var jag och köpte en SSD och en chassifläkt som lite uppgradering av min dator, monterade in SSDn och allt fungerade som det skulle när jag väl hittade och formaterade den. Jag gick till jobbet och när jag var hemma igen så monterade jag i fläkten och skulle starta datorn. Då har jag ingen signal till skärmen (TVn) och när jag tog av sidan och kollade moderkortet såg jag att två leds turades om att blinka rött, cpu och dram.

Jag har försökt leta efter lösning och det ser inte så ljust ut. Det pratas om att minnena, cpun eller moderkortet är sönder och att man ska felsöka. Någon pratade om att de kunde få datorn att posta med bas-bios genom att hålla inne chassits reset och power samtidigt i tio sekunder. MEN jag har ingen reset på mitt chassi (Phanteks nånting, det är oviktigt) och kan inte göra den här saken, om det inte finns något sätt att gå runt.

Just detta att prova andra minnen eller en annan cpu på moderkortet kan jag inte göra för att jag inte har någon AM4-cpu eller andra ddr4-minnen. Kanske har jag tur och någon här i Jönköping läser och har ett set över och vill hjälpa mig att prova? Det hade varit väldigt uppskattat!

Vad jag har gjort själv är följande:

  • Plockat bort nya fläkten, den är inte inkopplad längre alls.

  • Tagit ur nya SSDn, fortfarande urtagen för övrigt.

  • Testat att flytta mina två 8gb ram från slot 1 & 3 till slot 2 & 4 samt provat med bara ena av dem.

  • Plockat ur en psu från en äldre dator och kopplat in den istället för psun i den här datorn.

  • Jag har även försökt med clear CMOS.

Inget har gjort någon skillnad.

I datorn har jag:
Aorus B450 Elite
AMD Ryzen 5 2400G
2x8 Gb Gskill nånting
Inget grafikkort

Permalänk
Medlem

Det är inte bara du. Det verkar ligga på Gigabytes moderkort vad jag har fattat det för.

Jag har letat runt lite efter en tråd där jag läste om något snarlikt problem men tror inte jag hittade rätt. Det var då även gigabytes aorus moderkort men minns inte modell. Problemet verkade vara kompabilitet med RAM men TS där kunde få igång datorn efter han bytt plats på stickorna till udda position typ 2+3 eller 1+4 nåt sånt. Ytterligare någon kom runt snarlikt problem genom att hålla inne power+reset i 10-15 sekunder för "reset-bios".

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det är inte bara du. Det verkar ligga på Gigabytes moderkort vad jag har fattat det för.

Jag har letat runt lite efter en tråd där jag läste om något snarlikt problem men tror inte jag hittade rätt. Det var då även gigabytes aorus moderkort men minns inte modell. Problemet verkade vara kompabilitet med RAM men TS där kunde få igång datorn efter han bytt plats på stickorna till udda position typ 2+3 eller 1+4 nåt sånt. Ytterligare någon kom runt snarlikt problem genom att hålla inne power+reset i 10-15 sekunder för "reset-bios".

Det låter ju inte roligt 😕 Just det där med power och reset vet jag ju inte hur jag ska göra eftersom jag inte har en resetknapp på chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det låter ju inte roligt 😕 Just det där med power och reset vet jag ju inte hur jag ska göra eftersom jag inte har en resetknapp på chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Reset pins finns på moderkortet där du satt in power knapp, sätt en liten mejsel och kortslut dom och sen power knapp samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Reset pins finns på moderkortet där du satt in power knapp, sätt en liten mejsel och kortslut dom och sen power knapp samtidigt.

Tack för tipset. Nu provade jag det och det hände inget speciellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ibland behöver man plocka ur batteriet för att göra en CMOS reset, du kan ju pröva - skadar inte i alla fall (se sidan 19 i manualen, https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b450-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ibland behöver man plocka ur batteriet för att göra en CMOS reset, du kan ju pröva - skadar inte i alla fall (se sidan 19 i manualen, https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b450-...

Tackar, jag testade det här också enligt manualen och det hjälpte inte tyvärr. Om man ändå hade kunnat utesluta annat än moderkortet så kunde man ju lämna in det på garanti och samtidigt plocka upp ett nytt så att man slipper vänta i evigheter på svar om man får nytt moderkort. Det brukar ju vara mer regel än undantag att få vänta länge och sen få avslag och jag vill inte vara utan fungerande dator så länge, speciellt när det är enda datorn jag äger som har m.2-plats och allt jag behöver/vill ha ligger på dessa m.2-SSDs som sitter i min burk