AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Har börjat leka runt med senaste beta BIOS för mitt B550 Aorus Pro som lägger till AGESA 1.2.0.0. På det hela har CPU-prestanda sjunkit något jämfört med 1.1.0.0 men jag kan åtminstone få samtliga kärnor förbi -2 i CO utan att tappa prestanda.

Som jag skrev tidigare så upplever jag samma sak. Men man kan dra på mer på CO nu, jag kunde inte köra -2 all core innan. Nu kör jag allt mellan -4 till -30 på kärnorna. Majoriteten är över -20 och både min multiscore och singelscore har ökat sedan 1.1.0.0.

För första gången så ändrade jag prioritet till real tid i aktivitetshanteraren när jag körde en R20, datorn låste musen och allt. Men jag hörde att pumpen ökade i varvtal. Efter testet så gick de bra och använda datorn igen. 8770 poäng i multi dessutom. 643 i singel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Finns det någon poäng att höja prioriterade kärnor i Curve Optimizer?
Vad har jag att vinna på att tweaka mina kärnor separat?

5900X
X570 Tomahawk 7C84v153
G.Skill F4-3600C16D-32GTZN XMP

PBO:
Curve -20 på alla cores. Moderkortets power profile.

Cinebench r20
Multi: 8835 pts
Single: 634 pts

Cinebench r23
Multi: 22739 pts
Single: 1610 pts

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Finns det någon poäng att höja prioriterade kärnor i Curve Optimizer?
Vad har jag att vinna på att tweaka mina kärnor separat?

5900X
X570 Tomahawk 7C84v153
G.Skill F4-3600C16D-32GTZN XMP

PBO:
Curve -20 på alla cores. Moderkortets power profile.

Cinebench r20
Multi: 8835 pts
Single: 634 pts

Cinebench r23
Multi: 22739 pts
Single: 1610 pts

Du får ju grymt bra multi score. Fördelen är att vissa kärnor når högre än andra, och då kan du vinna mera multi performance. -15 all core är ju bra om de är stabilt i idle också, där har jag haft mest problem. Har du testat -20 all core?
Jag kan inte riktigt svara vart min gräns går just nu, men innan denna bios jag kör nu, kunde jag inte köra -2 all core pga att jag hade 1 eller fler kärnor som va ostabila i -2. Så jag körde ju 0 på de sämsta kärnorna, och -13 till -15 på andra som fixade det.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Du får ju grymt bra multi score. Fördelen är att vissa kärnor når högre än andra, och då kan du vinna mera multi performance. -15 all core är ju bra om de är stabilt i idle också, där har jag haft mest problem. Har du testat -20 all core?
Jag kan inte riktigt svara vart min gräns går just nu, men innan denna bios jag kör nu, kunde jag inte köra -2 all core pga att jag hade 1 eller fler kärnor som va ostabila i -2. Så jag körde ju 0 på de sämsta kärnorna, och -13 till -15 på andra som fixade det.

Ja mina scores känns bra, nästan för bra? (Klagar inte, försöker bara fundera ut varför)

Förslagvis höja mina bättre cores till t.ex. -15 och sen fortsätta eller kanske t.o.m. sänka resterande cores ännu längre än -20?
Jag kör ju -20 idag på alla och det är absolut stabilt. T.ex. kört Prime95 mördartestversionen i 1h utan error.

Tolkar jag de rätt att de är smartare att inte sänka spänningen för mycket på de bättre kärnorna för att vinna single core prestanda?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xarvaz:

Ja mina scores känns bra, nästan för bra? (Klagar inte, försöker bara fundera ut varför)

Förslagvis höja mina bättre cores till t.ex. -15 och sen fortsätta eller kanske t.o.m. sänka resterande cores ännu längre än -20?
Jag kör ju -20 idag på alla och det är absolut stabilt. T.ex. kört Prime95 mördartestversionen i 1h utan error.

Tolkar jag de rätt att de är smartare att inte sänka spänningen för mycket på de bättre kärnorna för att vinna single core prestanda?

Prime95 är inte rätt test; krascherna kommer lättast vid lätt eller ingen last. Typ surfa, eller låta datorn stå på skrivbordet. Jag kan köra prime95 i -15 och kraschar i Windows vid -5.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Ja mina scores känns bra, nästan för bra? (Klagar inte, försöker bara fundera ut varför)

Förslagvis höja mina bättre cores till t.ex. -15 och sen fortsätta eller kanske t.o.m. sänka resterande cores ännu längre än -20?
Jag kör ju -20 idag på alla och det är absolut stabilt. T.ex. kört Prime95 mördartestversionen i 1h utan error.

Tolkar jag de rätt att de är smartare att inte sänka spänningen för mycket på de bättre kärnorna för att vinna single core prestanda?

De är rätt vad jag förstått också, att inte sänka för mycket på dina bäst boostande kärnor, samtidigt har min singelcore ökat när jag justerat alla kärnor, men kan ha med nya agesa och bios och göra också.

Men har du testat lämna datorn över natten i idle?
Problemet numera är om du slösurfar eller går från datorn, och du upptäcker att datorn har startat om av någon anledning. BSOD eller blackscreen. Och detta verkar vara ett problem när man kör för hög CO negativ. Min dator stod på nu i över 36h+ idle. De är lite överdrivet, men de råkade bara bli så. Men ingen omstart alls. Verkar vara en bra cpu du fått tag i iallafall. Bra kylning också antar jag?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Prime95 är inte rätt test; krascherna kommer lättast vid lätt eller ingen last. Typ surfa, eller låta datorn stå på skrivbordet. Jag kan köra prime95 i -15 och kraschar i Windows vid -5.

Okej jag förstår, jag har nog kört dessa settings någon vecka nu utan problem. Hur utmärker sig det isf? Märkt att går jag längre än -20 (-22 t.ex.) kan jag få random reboots men de verkar inte hända med -20.

Skrivet av TaunyTiger:

De är rätt vad jag förstått också, att inte sänka för mycket på dina bäst boostande kärnor, samtidigt har min singelcore ökat när jag justerat alla kärnor, men kan ha med nya agesa och bios och göra också.

Men har du testat lämna datorn över natten i idle?
Problemet numera är om du slösurfar eller går från datorn, och du upptäcker att datorn har startat om av någon anledning. BSOD eller blackscreen. Och detta verkar vara ett problem när man kör för hög CO negativ. Min dator stod på nu i över 36h+ idle. De är lite överdrivet, men de råkade bara bli så. Men ingen omstart alls. Verkar vara en bra cpu du fått tag i iallafall. Bra kylning också antar jag?

De låter ju bra! Jag har inte märkt av några omstarter med mina settings idag.
Som jag skrev ovan har jag kört det här ett bra tag nu. Men jag ska nog laborera lite mer med Per Core kurvan och se om jag kan optimera den lite.

Jag kör en Noctua NH-D15. Så den anses väl ganska bra om man gillar luft.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Okej jag förstår, jag har nog kört dessa settings någon vecka nu utan problem. Hur utmärker sig det isf? Märkt att går jag längre än -20 (-22 t.ex.) kan jag få random reboots men de verkar inte hända med -20.

De låter ju bra! Jag har inte märkt av några omstarter med mina settings idag.
Som jag skrev ovan har jag kört det här ett bra tag nu. Men jag ska nog laborera lite mer med Per Core kurvan och se om jag kan optimera den lite.

Jag kör en Noctua NH-D15. Så den anses väl ganska bra om man gillar luft.

Ja de är tidskrävande när man går på per core. Mina dåliga kärnor boostar ganska dåligt dessutom, och testade lite snabbt nu med -10 på dessa som gav debugg i R20. Så ställde dessa på -5. Tänkte lämna datorn på över natten igen för att se så den inte startat om. Mina bäst boostande kärnor kör jag just nu på -20 tror jag, kanske tom -22. Men får en singelscore på 643 i R20. 683 i cpuZ. Och multiscore börjar ju närma sig dina score.

Update: Jag kör nog minst 2 kärnor på -30.

Update:
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja de är tidskrävande när man går på per core. Mina dåliga kärnor boostar ganska dåligt dessutom, och testade lite snabbt nu med -10 på dessa som gav debugg i R20. Så ställde dessa på -5. Tänkte lämna datorn på över natten igen för att se så den inte startat om. Mina bäst boostande kärnor kör jag just nu på -20 tror jag, kanske tom -22. Men får en singelscore på 643 i R20. 683 i cpuZ. Och multiscore börjar ju närma sig dina score.

Update: Jag kör nog minst 2 kärnor på -30.

Låter bra, lycka till!

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Låter bra, lycka till!

Kan du köra -20 all core så kan du utgå från de. Ställ alla kärnor på -20, sen testar du core 0 på -25 eller -30 tom. Kör något test för att se att score ökar, sen lämna i idle/slösurf i 2-3h? De är så sjukt för läst på andra forum där folk haft stabilt i flera dagar, sen helt plötsligt kommer dessa reboots. CO är en "pain in the ass".

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sjukt nära 8800 nu!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

jag la curve optimiser på negative -25 på all cores igår kväll datorn är på fortfarande inga reboots ska man testa -30? på all core på HWIinfo når alla cores över 5ghz frågan är vilken av de som är bäst. INGA WHEA errors

Permalänk
Medlem

Snudd på nybörjarfråga här.

Köpte ett Rog Strix B550 F efter tips i tråden men CPU har 8+4 pin? Har inte ens 4-pin på mitt nya Fractal 860W plat+?

Kan man köra ändå och även överklocka eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Snudd på nybörjarfråga här.

Köpte ett Rog Strix B550 F efter tips i tråden men CPU har 8+4 pin? Har inte ens 4-pin på mitt nya Fractal 860W plat+?

Kan man köra ändå och även överklocka eller vad är det frågan om?

Enligt FD:

ATX12V 4+4 pin / EPS12V 8-pin
2

Enligt manualen på ditt moderkort:

• DO NOT connect the 4-pin power plug only. The motherboard may overheat under
heavy usage.
• Ensure to connect the 8-pin power plug, or connect both the 8-pin and 4-pin power
plugs.

Så bara köra den 4+4 in i 8an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Snudd på nybörjarfråga här.

Köpte ett Rog Strix B550 F efter tips i tråden men CPU har 8+4 pin? Har inte ens 4-pin på mitt nya Fractal 860W plat+?

Kan man köra ändå och även överklocka eller vad är det frågan om?

Din Fractal-PSU har förmodligen två åttapinnars som kan delas i två fyrapinnars vardera. I alla fall så har min motsvarande 760W det.

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mig råd hur jag får upp mer i Singel core prestanda ni ser vilken mobo jag har.
Detta är nu på all core curve optimizer Negative 30 verkar vara stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

jag la curve optimiser på negative -25 på all cores igår kväll datorn är på fortfarande inga reboots ska man testa -30? på all core på HWIinfo når alla cores över 5ghz frågan är vilken av de som är bäst. INGA WHEA errors

Vad kör du för PBO inställningar för att nå över 5GHz?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Vad kör du för PBO inställningar för att nå över 5GHz?

Advanced Motherboard
och sedan 175 mhz
Curve optimiser -30
Fmax 175 mhz tror jag det var eller 125 Mhz har inte testat högre bara slängt på en sifra

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Någon som kan ge mig råd hur jag får upp mer i Singel core prestanda ni ser vilken mobo jag har.
Detta är nu på all core curve optimizer Negative 30 verkar vara stabilt.

https://i.ibb.co/Fh66Hqw/yo.png

När man undervoltar är det bäst att köra några benchmarks varje gång du sänker spänningen ett snäpp. Frekvenser och stabilitet kan vara bra vid ett visst värde men spänningen som matas är inte tillräcklig för att processorn (eller GPU:n) ska prestera som den ska, du har troligtvis passerat den gränsen.

Börja med att köra lite benches utan CO för att få startvärden, sen varje gång du sänker CO med ett snäpp benchar du igen för att kolla så du inte tappar prestanda. Fortsätt med all-core till dess att du ser ett prestandatapp, ta tillbaka till förra värdet och byt till per core CO och sen börjar den riktiga kampen med att hitta varje enskild kärnas lägsta värde. Återigen, bencha efter varje ändring för att kolla så du inte tappar prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Advanced Motherboard
och sedan 175 mhz
Curve optimiser -30
Fmax 175 mhz tror jag det var eller 125 Mhz har inte testat högre bara slängt på en sifra

Stäng av Fmax Enhancer eller vad den heter(disabled), den gör att EDC blir 0 och fuckar upp PBO2, det kunde göra viss nytta för single thread med Ryzen 3000 men för Ryzen 5000 orsakar det bara instabilitet. Det du kallar Fmax, dvs Boost Override gör ingen nytta att sätta så högt. Det ger bara glädjeboost i HWINFO64, du får sannolikt bättre benchmarks med den satt från 0 tilll 50 MHz. Det som är intressant är sustained boost. Då får inte TDC och EDC vara för låga heller. PPT kan du sätta efter hurpass bra kylning du har.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Stäng av Fmax Enhancer eller vad den heter(disabled), den gör att EDC blir 0 och fuckar upp PBO2, det kunde göra viss nytta för single thread med Ryzen 3000 men för Ryzen 5000 orsakar det bara instabilitet. Det du kallar Fmax, dvs Boost Override gör ingen nytta att sätta så högt. Det ger bara glädjeboost i HWINFO64, du får sannolikt bättre benchmarks med den satt från 0 tilll 50 MHz. Det som är intressant är sustained boost. Då får inte TDC och EDC vara för låga heller. PPT kan du sätta efter hurpass bra kylning du har.

Det funkade mycket bättre tackar, är det ens värt för mig o jaga curve optimizer allt ligger nu på -30 och stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Det funkade mycket bättre tackar, är det ens värt för mig o jaga curve optimizer allt ligger nu på -30 och stable

https://i.ibb.co/vBKg8PY/1234.png

Det där är mycket bra scores, finns inget alls att jaga i prestanda.

Men, frågan är om du har några WHEA errors? Kan du enklast se längst ner i HWINFO64 om du låter det vara igång i bakgrunden.
Om du har det, kommer du säkert att få en sudden reboot inom ett para dagar och risken finns att Windows blir korrupt. Om du inte har det, grattis! Du har ett guldexemplar som nästan ingen har fått.

Om du har WHEA, då återstår att jaga CO inställningar som inte ger WHEA. Då får du vara beredd att gå ner en hel del i prestanda för att helt slippa WHEA. Ofta är det en eller flera cores som är mycket sämre, då får man isolera dom och ge dom mindre CO.

Jag har i dagsläget identifierat en kass core och en halvkass, dom har -1 och -10, dom andra varierar mellan -15 och -20.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det där är mycket bra scores, finns inget alls att jaga i prestanda.

Men, frågan är om du har några WHEA errors? Kan du enklast se längst ner i HWINFO64 om du låter det vara igång i bakgrunden.
Om du har det, kommer du säkert att få en sudden reboot inom ett para dagar och risken finns att Windows blir korrupt. Om du inte har det, grattis! Du har ett guldexemplar som nästan ingen har fått.

Om du har WHEA, då återstår att jaga CO inställningar som inte ger WHEA. Då får du vara beredd att gå ner en hel del i prestanda för att helt slippa WHEA. Ofta är det en eller flera cores som är mycket sämre, då får man isolera dom och ge dom mindre CO.

Jag har i dagsläget identifierat en kass core och en halvkass, dom har -1 och -10, dom andra varierar mellan -15 och -20.

Jag får inga WHEA errors i HWINO eller event viewer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Jag får inga WHEA errors i HWINO eller event viewer

Grattis! Då har du fått ett av vad det verkar mycket få felfria exemplar, använd den med andakt!

Det här är vad jag får just nu(exakt just nu när jag sitter vid datorn), med mycket mindre CO som jag skrev ovan, men inga WHEA heller.
Jag har begränsat PPT på 165W går aldrig över 75C oavsett last. Detta är också med lågvarviga(tysta) fläktar i normal inomhustemperatur. Skulle kunna bli några snäpp bättre med max fläktar och lägre ambient, särskilt eftersom temp ligger och balanserar på 60C i single och det är en treshold för boostnivå. Men jag gillar tyst och trimmar datorn för daglig användning hellre än för bench.

Dock hoppas jag hitta några fler cores som klarar -20, kanske några som klarar mer än det, men det är tidskrävande har inte riktigt så mycket tid. -20 eller -30 rakt av är ett definitivt no-go, det blir sudden reboot när man minst anar det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Grattis! Då har du fått ett av vad det verkar mycket få felfria exemplar, använd den med andakt!

Det här är vad jag får just nu(exakt just nu när jag sitter vid datorn), med mycket mindre CO som jag skrev ovan, men inga WHEA heller.
Jag har begränsat PPT på 165W går aldrig över 75C oavsett last. Detta är också med lågvarviga(tysta) fläktar i normal inomhustemperatur. Skulle kunna bli några snäpp bättre med max fläktar och lägre ambient, särskilt eftersom temp ligger och balanserar på 60C i single och det är en treshold för boostnivå. Men jag gillar tyst och trimmar datorn för daglig användning hellre än för bench.

Dock hoppas jag hitta några fler cores som klarar -20, kanske några som klarar mer än det, men det är tidskrävande har inte riktigt så mycket tid. -20 eller -30 rakt av är ett definitivt no-go, det blir sudden reboot när man minst anar det.

https://1.bp.blogspot.com/-eq5xmMalncA/YBW21PV9I6I/AAAAAAAA6tE/mfWo8VlHimE7pNt331mBwXQLyd9_1VTAQCLcBGAsYHQ/s850/NoWHEA.png

https://1.bp.blogspot.com/-6hkLsiNV3Jk/YBW21JbP-bI/AAAAAAAA6tA/vr6Om-MzbgAuV6vbMtGD3854Ca2XPVHZQCLcBGAsYHQ/s427/NoWHEA2.png

Vad recommenderar du för värden för mig PPT EDT osv.. allt sköts nu av moderkortet

Permalänk

Halloj!

Uppdaterade precis bios på mitt asus strix b550-F till version 1801.
Allt verkar OK men musen har HEMSKT låg känslighet i bios.
Knappt användbar.
Får öka till Max dpi för att kunna navigera och även då så känns den väldigt laggig.

Är det någon som märkt av något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Vad recommenderar du för värden för mig PPT EDT osv.. allt sköts nu av moderkortet

Kolla i HWinfo hur PPT/TDC/EDC belastas. När jag kör tex R20 med MB limits, så slår EDC 100% vid 215A. PPT och TDC är ju så uppskruvat, så jag når ju 193W på PPT, 16,1%, så PPT är väl ställd till 1000W+. TDC når 122A, 22,7%, så antagligen ställd på 600A+.

Kika kärna och jämnför dina siffror med mina, De lär ju skilja beroende på vrm etc. Men med MB limits så slår EDC i taket och jag toppar ca 78C på cpu tdie. Man kan dra ner om man vill dra ner på temp och förbrukning. Annars ser jag ingen större mening och dra ner om man inte har tempproblem?

Jag har även testat högre EDC manuellt, men då ligger den sällan på 100% i tex EDC, tempen stiger såklart, men aldrig över 83C. Så något som stoppar mig, men vet inte riktigt vad och inte utforskat heller. VRM, som dessutom är vattenkyld har nog aldrig överskridit 50C. Oftast under 40C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kolla i HWinfo hur PPT/TDC/EDC belastas. När jag kör tex R20 med MB limits, så slår EDC 100% vid 215A. PPT och TDC är ju så uppskruvat, så jag når ju 193W på PPT, 16,1%, så PPT är väl ställd till 1000W+. TDC når 122A, 22,7%, så antagligen ställd på 600A+.

Kika kärna och jämnför dina siffror med mina, De lär ju skilja beroende på vrm etc. Men med MB limits så slår EDC i taket och jag toppar ca 78C på cpu tdie. Man kan dra ner om man vill dra ner på temp och förbrukning. Annars ser jag ingen större mening och dra ner om man inte har tempproblem?

Jag har även testat högre EDC manuellt, men då ligger den sällan på 100% i tex EDC, tempen stiger såklart, men aldrig över 83C. Så något som stoppar mig, men vet inte riktigt vad och inte utforskat heller. VRM, som dessutom är vattenkyld har nog aldrig överskridit 50C. Oftast under 40C.

Det som stoppar dig är FIT, det begränsar hur mycket ström som kan gå igenom chippet under viss last med viss temp och vid viss frekvens vid vilken spänning. FIT kan endast kringgås genom EDC bugg eller genom manuell OC. På så vis kan man få Zen1-3 att dra precis hur mycket ström som helst (tills den brinner). Med stock frekvens och lite PBO så kommer FIT ligga aktivt och rädda kislet från skada, så även om du skulle sätta gränser extremt högt för PBO så kommer det helt enkelt gå till FIT gränserna & stanna där. Men som sagt, med buggad PBO eller manuell OC kan man kringgå FIT gränserna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Så är mina värden nu, detta är under CB20 run

Permalänk

Vart laddar ni ner senaste versionen av cb20?