ZFS och uppgradering ifrån Ubuntu 16.04 till 18.04?

Permalänk
Medlem

ZFS och uppgradering ifrån Ubuntu 16.04 till 18.04?

Hallå allesammans. Skriver detta med lagom trötta ögon så jag ber om ursäkt för eventuella stav- och grammatikfel på direkten. Jag har försökt felsöka min uppgradering till tusen..

Med det sagt, var ska man börja? Den enkla förklaringen är att jag inte får igång ZFS på servern efter uppgraderingen i rubriken. Får inte igång modulen.
Själva uppgraderingen av OS:et gick bra, tuffar så fint framåt på 18.04.
I 16.04 hade jag manuellt installerat paketet medan det i 18.04 finns med i repot. Självklart är olika versioner mellan 16.04 och 18.04 och det är där som jag tror att det har strulat till sig. Jag avinstallerade nämligen inte det gamla ZFS innan jag uppgraderade utan hade servern igång som vanligt, med volymerna monterade och allt. I efterhand ett misstag tror jag, men nåväl. Jag gissar på att det kanske var någon dependency ifrån gamla som gjorde att något med 18.04-uppgraderingen inte gick igenom helt. Vet dock ej hur man bekräftar det. Kanske finns något sätt att, lika köra en 'do-release-upgrade', köra en 'do-check-for-upgrade-errors-gosh-darnit'. Skall söka lite på det.

Jag har försökt avinstallera allt vad ZFS heter och bara dunka in det ifrån repot i hopp om att 'nolla' allt men det fallerar. Har kompilerat nyaste ifrån deras hemsida också men det tog inte heller.

Efter en purge så försöker jag att dra in det igen..

server# apt-get install zfsutils-linux
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following additional packages will be installed:
zfs-zed
The following NEW packages will be installed:
zfs-zed zfsutils-linux

...

Created symlink /etc/systemd/system/zfs.target.wants/zfs-share.service → /lib/systemd/system/zfs-share.service.
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/zfs.target → /lib/systemd/system/zfs.target.
zfs-import-scan.service is a disabled or a static unit, not starting it.
Job for zfs-load-module.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-load-module.service" and "journalctl -xe" for details.
A dependency job for zfs-import-cache.service failed. See 'journalctl -xe' for details.
Job for zfs-mount.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-mount.service" and "journalctl -xe" for details.
Job for zfs-share.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-share.service" and "journalctl -xe" for details.
Setting up zfs-zed (0.7.5-1ubuntu16.6) ...

journalctl -xe:
msg="Failed to set new ZFS mountpoint: The ZFS modules are not loaded.\nTry running '/sbin/modprobe zfs' as root to load them.\n"

Ser att den även försöker montera alla datasets så själva datan finns ju kvar, vilket alltid är skönt att veta.
Så vad händer om vi kör kommandot då?
server# /sbin/modprobe zfs
modprobe: ERROR: could not insert 'zfs': Invalid argument

Googlade ganska många timmar och försökte mig på kommandon som jag aldrig tidigare har använt men det lyckades ej heller tyvärr.
Hittade dock en intressant länk om problemet men jag får ändå inte igång det:
https://icesquare.com/wordpress/how-to-fix-the-mess-created-b...

Div info:
server# uname -r
5.0.0-29-generic
server# uname -a
Linux telperion 5.0.0-29-generic #31~18.04.1-Ubuntu SMP Thu Sep 12 18:29:21 UTC 2019 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

dkms status:
spl, 0.7.5: added
zfs, 0.7.5: added

ZFS körs ej på root-filsystemet utan det hanteras separat av EXT4.

Tips?
Tänkte bege mig in med en live-cd och försöka montera det där för att se vart jag hamnar. Torde gå bra tycker jag. Återkommer med resultat. Det känns som att jag är ganska nära dock, även om jag tyvärr sneglar lite åt en total ominstallation av OS:et. Synd att 19.04 kommer om ett par dagar med ZFS 0.8.1 som har stöd för native encryption och att LTS:en väl kommer i april, vilket är långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Hallå allesammans. Skriver detta med lagom trötta ögon så jag ber om ursäkt för eventuella stav- och grammatikfel på direkten. Jag har försökt felsöka min uppgradering till tusen..

Med det sagt, var ska man börja? Den enkla förklaringen är att jag inte får igång ZFS på servern efter uppgraderingen i rubriken. Får inte igång modulen.
Själva uppgraderingen av OS:et gick bra, tuffar så fint framåt på 18.04.
I 16.04 hade jag manuellt installerat paketet medan det i 18.04 finns med i repot. Självklart är olika versioner mellan 16.04 och 18.04 och det är där som jag tror att det har strulat till sig. Jag avinstallerade nämligen inte det gamla ZFS innan jag uppgraderade utan hade servern igång som vanligt, med volymerna monterade och allt. I efterhand ett misstag tror jag, men nåväl. Jag gissar på att det kanske var någon dependency ifrån gamla som gjorde att något med 18.04-uppgraderingen inte gick igenom helt. Vet dock ej hur man bekräftar det. Kanske finns något sätt att, lika köra en 'do-release-upgrade', köra en 'do-check-for-upgrade-errors-gosh-darnit'. Skall söka lite på det.

Jag har försökt avinstallera allt vad ZFS heter och bara dunka in det ifrån repot i hopp om att 'nolla' allt men det fallerar. Har kompilerat nyaste ifrån deras hemsida också men det tog inte heller.

Efter en purge så försöker jag att dra in det igen..

server# apt-get install zfsutils-linux
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following additional packages will be installed:
zfs-zed
The following NEW packages will be installed:
zfs-zed zfsutils-linux

...

Created symlink /etc/systemd/system/zfs.target.wants/zfs-share.service → /lib/systemd/system/zfs-share.service.
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/zfs.target → /lib/systemd/system/zfs.target.
zfs-import-scan.service is a disabled or a static unit, not starting it.
Job for zfs-load-module.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-load-module.service" and "journalctl -xe" for details.
A dependency job for zfs-import-cache.service failed. See 'journalctl -xe' for details.
Job for zfs-mount.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-mount.service" and "journalctl -xe" for details.
Job for zfs-share.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-share.service" and "journalctl -xe" for details.
Setting up zfs-zed (0.7.5-1ubuntu16.6) ...

journalctl -xe:
msg="Failed to set new ZFS mountpoint: The ZFS modules are not loaded.\nTry running '/sbin/modprobe zfs' as root to load them.\n"

Ser att den även försöker montera alla datasets så själva datan finns ju kvar, vilket alltid är skönt att veta.
Så vad händer om vi kör kommandot då?
server# /sbin/modprobe zfs
modprobe: ERROR: could not insert 'zfs': Invalid argument

Googlade ganska många timmar och försökte mig på kommandon som jag aldrig tidigare har använt men det lyckades ej heller tyvärr.
Hittade dock en intressant länk om problemet men jag får ändå inte igång det:
https://icesquare.com/wordpress/how-to-fix-the-mess-created-b...

Div info:
server# uname -r
5.0.0-29-generic
server# uname -a
Linux telperion 5.0.0-29-generic #31~18.04.1-Ubuntu SMP Thu Sep 12 18:29:21 UTC 2019 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

dkms status:
spl, 0.7.5: added
zfs, 0.7.5: added

ZFS körs ej på root-filsystemet utan det hanteras separat av EXT4.

Tips?
Tänkte bege mig in med en live-cd och försöka montera det där för att se vart jag hamnar. Torde gå bra tycker jag. Återkommer med resultat. Det känns som att jag är ganska nära dock, även om jag tyvärr sneglar lite åt en total ominstallation av OS:et. Synd att 19.04 kommer om ett par dagar med ZFS 0.8.1 som har stöd för native encryption och att LTS:en väl kommer i april, vilket är långt bort.

Hjälper detta? https://askubuntu.com/questions/910828/ubuntu-14-04-to-16-04-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ZFS följer med ubuntu:
$ dpkg -S /lib/modules/5.0.0-29-generic/kernel/zfs/zfs.ko
linux-modules-5.0.0-29-generic: /lib/modules/5.0.0-29-generic/kernel/zfs/zfs.ko

Avinstallera dkms-zfs som länken ovan anger och kolla att linux-modules är installerat

Permalänk
Medlem

Hallå! Tack för svaren
Hjälpte dock ej tyvärr; de säger i princip att man skall ta bort allt ZFS och installera om igen och det är det som jag har gjort.

Tyvärr.

@thu: Gällande dkpg så körde jag likadant kommando och fick samma output som du fick.
Avinstallerade enligt länken ovan, etc etc. Har googlat på det och försökt själv innan jag skrev detta som sagt

dpkg -S /lib/modules/5.0.0-29-generic/kernel/zfs/zfs.ko
linux-modules-5.0.0-29-generic: /lib/modules/5.0.0-29-generic/kernel/zfs/zfs.ko

apt install zfsutils-linux
The following additional packages will be installed:
zfs-zed
Suggested packages:
zfs-initramfs | zfs-dracut
The following NEW packages will be installed:
zfs-zed zfsutils-linux

...

Unpacking zfs-zed (0.7.5-1ubuntu16.6) ...
Setting up zfsutils-linux (0.7.5-1ubuntu16.6) ...
Created symlink /etc/systemd/system/zfs-import.target.wants/zfs-import-cache.service → /lib/systemd/system/zfs-import-cache.service.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs-mount.service.wants/zfs-import.target → /lib/systemd/system/zfs-import.target.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs.target.wants/zfs-import.target → /lib/systemd/system/zfs-import.target.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs-mount.service.wants/zfs-load-module.service → /lib/systemd/system/zfs-load-module.service.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs.target.wants/zfs-load-module.service → /lib/systemd/system/zfs-load-module.service.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs-share.service.wants/zfs-mount.service → /lib/systemd/system/zfs-mount.service.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs.target.wants/zfs-mount.service → /lib/systemd/system/zfs-mount.service.
Created symlink /etc/systemd/system/zfs.target.wants/zfs-share.service → /lib/systemd/system/zfs-share.service.
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/zfs.target → /lib/systemd/system/zfs.target.
zfs-import-scan.service is a disabled or a static unit, not starting it.
Job for zfs-load-module.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-load-module.service" and "journalctl -xe" for details.
A dependency job for zfs-import-cache.service failed. See 'journalctl -xe' for details.
Job for zfs-mount.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-mount.service" and "journalctl -xe" for details.
Job for zfs-share.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status zfs-share.service" and "journalctl -xe" for details.

Samma felmeddelanden som ovan. Det är detta som jag inte förstår; allt är ju borttaget, omstartat och sedan installerat ifrån repot igen?

apt-get purge zfsutils-linux dkms spl-dkms spl
apt list --installed | grep zfs -> ta bort allt.
REBOOT.
apt-get install zfsutils-linux # dkms & SPL skall ingå i paketet nu när det finns i repot, behöver ej installera dem separat längre.
# Källa 1: https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/setup-zfs-storage-pool#...
# Källa 2: https://wiki.ubuntu.com/ZFS

Samma fel som förut.. Grrr.

Edit: Det roliga är att trots allt är avinstallerat så verkar det ändå finnas kvar.
whereis zfs
zfs: /usr/sbin/zfs /usr/etc/zfs /usr/local/sbin/zfs /usr/local/etc/zfs /usr/libexec/zfs /usr/share/zfs /usr/share/man/man8/zfs.8

Permalänk
Medlem

Får du fortfarande samma fel på "modprobe zfs"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Får du fortfarande samma fel på "modprobe zfs"?

Japp, stämmer bra. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad säger den om du kör
insmod /lib/modules/5.0.0-29-generic/kernel/zfs/zfs.ko
?

Edit: kom på att insmod inte hanterar dependencies åt dig, lär få köra insmod på spl först

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite framsteg under helgen åtminstone!
Även om det är ett steg framåt och två åt sidan samt ett tillbaka, precis som ett visst danssteg, så har jag fått lite mer kött på benen.

I och med att jag tog bort allting med ZFS men att det ändå är kvar (zfs- & zpool-kommandona dvs) under /sbin/ så är det nog det som strular.

Jag bootade med en live-cd idag som körde Ubuntu 18.04 och lyckades montera diskarna utan problem.
Såsom det ser ut nu så kommer jag helt enkelt att ominstallera servern om ett par veckor när 19.04 släpps; tills dess så kör jag på live-cd:n där jag har dunkat in Samba och dylikt för att överleva

Permalänk
Medlem

FreeBSD till skillnad från alla Linux har nativt stöd för ZFS. Detta av licensskäl, alltså på Linux måste man själv installera ZFS, medan FreeBSD kan genereras med stödet inbyggt i kärnan. Åtminstone tidigare låg dessutom Linux-versionen långt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

FreeBSD till skillnad från alla Linux har nativt stöd för ZFS. Detta av licensskäl, alltså på Linux måste man själv installera ZFS, medan FreeBSD kan genereras med stödet inbyggt i kärnan. Åtminstone tidigare låg dessutom Linux-versionen långt efter.

Jo så var det förr, men FreeBSD har bytt kodbas till ZoL (ZFS on Linux) sedan en tid tillbaka:

https://forums.freebsd.org/threads/freebsd-moving-to-zfs-on-l...
https://github.com/zfsonfreebsd/ZoF
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=freebsd-z...

Ubuntu Server har haft ZFS-stöd via install-kommando sedan 16.04 LTS (april, 2016).
Det mesta Coanincal riskerat med det tilltaget är väl att det kan trilla in ett kravbrev från Oracle, men ännu så länge har det lyst med sin frånvaro. I nästa steg tänker de väl försöka baka in det native i kärnan, men det får framtiden utvisa...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.