HTPC med Core i3 3225, värt att uppgradera till i5/i7?

Permalänk
Medlem

HTPC med Core i3 3225, värt att uppgradera till i5/i7?

Hej!

Har en HTPC med ett Asrock Z77 4-M (socket 1155) och en Ivy Bridge Core i3 3225 (tillsammans med 16gb ram och ett GTX1060):
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189954

Igår när vi kikade på Avengers End Game i H265, 4k och HDR så började det lagga en hel del i de scener som innehåller mkt detaljer. CPU-användningen låg konstant på 85%+ och 100% när lagget skedde (GPUn belastas till ca 50%). Körde med Media Player Classic HC och hardware acceleration på DXVA.

HTPC'n är i grunden 7 år gammal så det är väl inte helt orimligt att börja tänka på att byta ut komponenterna från scratch, MEN - tror ni en uppgradering av CPU till en Ivy Bridge i5 (3570k) eller i7 (3770k) ger tillräckligt stor prestandaskillnad vs i3an för att åtminstone kunna köra ett par år till utan lagg vid krävande filmer?

Permalänk
Medlem

@chrillol: Vilket os kör du? Om windows, så är det känt att det den är "kass" på att hantera hdr.
Vad ligger cpu användningen på? Kör du hårdvaruaccelerering via grafikkortet?
Jag hade hellre köpt en Nvidia Shield än att testa med en annan cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@chrillol: Vilket os kör du? Om windows, så är det känt att det den är "kass" på att hantera hdr.
Vad ligger cpu användningen på? Kör du hårdvaruaccelerering via grafikkortet?
Jag hade hellre köpt en Nvidia Shield än att testa med en annan cpu.

Win 10. CPU'n ligger i princip konstant på 85%+ och peakar på 100% när mkt detaljer visas trots att hårdvaruaccelering är aktivt (DXVA i Media Player Classic HC).

Vill fortsätta med Win 10 och klassisk HTPC, frågan är mest om ni tror att en CPU-uppgradering inom samma generation (dvs. fler cores, turbo/hyperthreading på i5/i7) har någon effekt eller om man ska satsa på att byta socket/generation. Har googlat en del men svårt att dra några slutsatser då det inte var så mkt snack om 4K/HDR 2012 när Ivy Bridge lanserades.

Permalänk
Medlem

Om CPU-användningen ligger så högt beror det antingen på att CPU:n inte räcker till eller att det inte körs på rätt sätt (hårdvaruaccelererat). Hur går det om du provar någon annan mediaspelare?

Men får du tag på någon sådan CPU billigt (vilket de nog borde börja vara) kan det vara värt att prova då maskinen i övrigt verkar ok.

En snabbkoll på Tradera ger flertalet lämpliga exemplar för småpengar. Köp någon och prova, rapportera sen här hur det gick.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Om CPU-användningen ligger så högt beror det antingen på att CPU:n inte räcker till eller att det inte körs på rätt sätt (hårdvaruaccelererat). Hur går det om du provar någon annan mediaspelare?

Men får du tag på någon sådan CPU billigt (vilket de nog borde börja vara) kan det vara värt att prova då maskinen i övrigt verkar ok.

En snabbkoll på Tradera ger flertalet lämpliga exemplar för småpengar. Köp någon och prova, rapportera sen här hur det gick.
Skickades från m.sweclockers.com

Titta på Tradera du kan hitta i5 3470/3570k eller liknande. Billigt så kan du ju slå till såg några nu för 200-400kr kan vara värt billigaste låg nu på 2kr haha

I7 lär du ha svårare att hitta billigt dvs under 400-500kr

Permalänk
Medlem

@sifri:

Lade ett bud på Tradera igår. Får helt enkelt prova om det blir någon skillnad. Återkommer om/när det blir av!

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Lyckades till slut hitta en i7 3770k för ynka 500-spänn. Det visar sig vara rätt stor skillnad mellan i3 och i7 på Ivy Bridge (fler kärnor, turbo och hyperthreading) samt att i7an går att överklocka. Problemen jag upplevde med i3an är väck!

Köpte även en Noctua NH-U12S (dyrare än CPUn, men kan återanvändas längre fram) som gör att jag kan överklocka i7an runt 20% (3,5 -> 4.2) utan att jag hör fläktarna på 3-meters avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

En liten uppdatering:

Lyckades till slut hitta en i7 3770k för ynka 500-spänn. Det visar sig vara rätt stor skillnad mellan i3 och i7 på Ivy Bridge (fler kärnor, turbo och hyperthreading) samt att i7an går att överklocka. Problemen jag upplevde med i3an är väck!

Köpte även en Noctua NH-U12S (dyrare än CPUn, men kan återanvändas längre fram) som gör att jag kan överklocka i7an runt 20% (3,5 -> 4.2) utan att jag hör fläktarna på 3-meters avstånd.

Vrf behöver du överklocka den? Den boostar väl till 3,9?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett 1060 borde väl dock kunna hantera detta även utan uppgraderingen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Vrf behöver du överklocka den? Den boostar väl till 3,9?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör den stock, men testade att se hur mycket man kan kräma på utan att kylningen blir störande. Maxade på 4,7 men då går fläktarna för fullt under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Kör den stock, men testade att se hur mycket man kan kräma på utan att kylningen blir störande. Maxade på 4,7 men då går fläktarna för fullt under load.

Some förra sa varför kör du inte dedikerat grafikkort för att avlasta CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ett 1060 borde väl dock kunna hantera detta även utan uppgraderingen?

Trodde det också men kombinationen H265 och 4k HDR verkar tydligen kräva en del av CPUn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Trodde det också men kombinationen H265 och 4k HDR verkar tydligen kräva en del av CPUn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kör du för gpu i bygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Some förra sa varför kör du inte dedikerat grafikkort för att avlasta CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju ett GTX1060 i burken som nämnts tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Jag har ju ett GTX1060 i burken som nämnts tidigare?

Måste ha missat sry

Skickades från m.sweclockers.com