Permalänk
Medlem

Minsta möjliga ATX-chassi?

Jag byggde tidigare ett chassi utan hårddiskburar och storleken på chassit var nära på storleken av själva moderkortet och djupet precis så stort att 120mm fläktar fick plats på djupet. SSD-enheterna monterade jag i botten av chassit så någon bur som gör chassit onödigt långt behövdes inte. Nu visade materialvalet spånskivor var en dålig idé eftersom nivårerna av formaldehyd som skivorna gav ifrån sig vid upphettning var hälsovådliga så har fått skrota chassit. Nu är frågan om det finns något där ute som är lika, eller i närheten av lika kompakt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Cerberus X är praktiskt taget så litet man kommer undan med, och räknar man in att spånskivorna antagligen var betydligt tjockare än stålplåten kanske det till och med är mindre än ditt föregående chassi. Titta på user builds för att få ett bättre perspektiv mot komponenterna då det tomma chassit ser missledande stort ut.
Dock gjort i USA, kostar därefter och har tull/moms vid import.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Cerberus X är praktiskt taget så litet man kommer undan med, och räknar man in att spånskivorna antagligen var betydligt tjockare än stålplåten kanske det till och med är mindre än ditt föregående chassi. Titta på user builds för att få ett bättre perspektiv mot komponenterna då det tomma chassit ser missledande stort ut.
Dock gjort i USA, kostar därefter och har tull/moms vid import.

Grymt! Typ det jag är ute efter... fast helst under tusenlappen (glömde nämna budget). Det är en gammal i7 3770 mm som kommer sitta i.

Gissar att det kanske inte finns? Finns det i så fall något som är mindre än typ meshify c i samma prisklass?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Grymt! Typ det jag är ute efter... fast helst under tusenlappen (glömde nämna budget). Det är en gammal i7 3770 mm som kommer sitta i.

Jag hoppas att någon större tillverkare kommer på en liknande idé, det tillverkas ju nästan lika stora m-itx chassin så det skulle ju bara vara att slänga in lite andra distanser och lite fler hål i bakkant för pci-e...

Den här kanske skulle kunna vara ett alternativ? Den är liknande, om än aningens större i höjd och djup och ett par centimeter bredare (för att få plats med 140mm fläktar + kabelgömma bakom moderkortet). Är personligen inget fan av fönster eller placeringen av frontkontakterna, men annars verkar det helt OK.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Elite 361 är litet (och framförallt smalt), tar full ATX, och är dessutom billigt om du kan få tag i det. Vill minnas jag gav nånstans i häraden 400 spänn för mina.

Byggkvaliteten är riktigt bra för att vara ett budgetchassi. Visst, olackat inuti osv, men inga vassa kanter, och det känns relativt gediget. Den något märkliga placeringen av nätagget får det dessutom att faktiskt kännas ganska rymligt och lätt att jobba med. Låt dig inte luras av fronten, det som ser ut som tre stycken 5.25"-platser är bara en, nätagget sitter bakom de andra två. Recesserna i fronten är bara kosmetiska.

Den tråkiga biten av historian är att de verkar jäkligt svåra att få tag på numera. Har i alla fall halvhjärtat letat efter ett till, utan framgång. Mailat till åtminstone de stora leverantörerna, som verkar ha samma grossister, och de kan inte få hem det. Har dock inte gått direkt på CM:s officiella återförsäljarlista.

Skulle du vara sugen och lyckas skaffa ett får du gärna berätta var och hur du fick tag i det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!