Lenovo Thinkpad X390 – utmärkt och välbyggd arbetshäst

Permalänk
Medlem

16x9-skärm, kan inte uppgradera processorn eller ramminnet och ingen RJ45-port. Vad har hänt med Thinkpad X-serien?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Perfekt timing för detta test då jag just nu tittar på lenovos olika bärbara eftersom mitt nya jobb normalt har Thinkpads för PC och de sa jag kunde plocka ut en modell som de skaffar tills jag börjar i slutet av November.

De har ju en bunt med modeller och jag började bli lite småsnurrig när jag kollar på Dustin. Ni som har erfarenhet av Thinkpads, jag är utvecklare som visserligen sitter en del . med extern skärm på jobbet men annars hemma där jag sitter direkt och jobbar på datorn. Kommer säkert ha någon VM installerad för att testa saker. Eftersom jag bär datorn varje dag vill jag ha en inte för tung modell. Idag sitter jag på en 15" Mac Book Pro men jag vill inte ha Mac på nya jobbet.

Vilken modell skulle ni rekommendera?

Du får väga portabilitet mot prestanda och skärmstorlek. P-serien är dagens workstations (de som tidigare hette W) och de är de vi använder för utveckling.

Skrivet av jreklund:

Beror lite på vad för krav du har på funktionalitet av dator. Jag är lite av en udda fågel och vill ha en riktig RJ45 (@emilakered) på mina datorer, och ingen dongel. Och då blir det L490 eller T490 om man nu har dessa krav.

Annars sitter det en i7, 16GB RAM och 512GB hårddisk. Och det fungerar ju utmärkt att spinna upp 3 Linuxburkar på för att köra webbutveckling med. Jag kör MySQL på min egen burk och inte virtualiserat.

Om du inte har krav på ett riktigt RJ45 uttag så skulle jag säga; L390*, T490s eller X390. T och X skrapar ju bort en 0,2 kg av viken mot L, samt lägger till Thunderbolt om det är ett krav. Byggkvalitén går ju också upp mellan de olika serierna.

Det är inte alla konfigurationer som kan leverera 2st 4k@60Hz och jag är osäker på vilka som egentligen har stöd för det (2st 4k@30Hz är inga problem). Vissa konfigurationer fungera bara med toppmodellen X1 Carbon t.ex.

Du finner hela guiden om de jobbiga undantagen här; Display and Video Output Configurations - Docking Stations

EDIT: Om du beställer från Lenovo direkt kan du anpassa datorn, då det är svårt att få specifika konfigurationer på Dustin.

* L390 har inte vPro™ om det är något du söker. Då är det L490 som gäller, den väger dock in från 1,69 kg.

L-serien är ju något av ett budgetalternativ, dock inte lika budget som E-serien. Personligen hade jag riktat in mig på P-, T- eller X-serien för professionell användning då det är de som är de bättre modellerna. X är mer portabla, T är mellanmjölken och P är workstations.

Skrivet av Leoms:

16x9-skärm, kan inte uppgradera processorn eller ramminnet och ingen RJ45-port. Vad har hänt med Thinkpad X-serien?

16:9 Har de haft länge, och nätverksporten har fått ge vika för dagens portabilitetskrav på en tunn och lätt maskin. Dock har de ju inbyggt nätverkskort med en adapter, alltså inte usb eller så. Sen är det förstås tråkigt att uppgraderings- eller reparationsmöjligheterna har begränsats. Men är det det man är ute efter så bör man titta på T- eller P-serien idag.