Lenovo Thinkpad X390 – utmärkt och välbyggd arbetshäst

Permalänk
Medlem

Lenovo har systematiska BIOS-uppdateringar som är helt onormalt för produkttypen
Min egen misstanke är spionprogram
Finns tydligen mycket diskussioner kring detta dock med avseende på förinstallerade program

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Lenovo har systematiska BIOS-uppdateringar som är helt onormalt för produkttypen
Min egen misstanke är spionprogram
Finns tydligen mycket diskussioner kring detta dock med avseende på förinstallerade program

Inte bara misstankar, utan bevisat och erkänt.
https://arstechnica.com/information-technology/2015/02/lenovo...

Det finns ju helt klart anledning till att kolla närmare på Vad som är förinstallerat på en laptop i dag. Inte bara med tanke på spyware och dylikt, men också med tanke på prestanda och batteritid. I mitt tycke så är ingen laptop recension komplett utan det.

Permalänk
Medlem

Vi kör på Lenovo t4x0s modellerna men lägger till en 16gb sticka ram för att få 24gb totalt. Enda som egentligen går att klaga över är att den gamla pro dockan var bättre än den nya för usb-c.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fast P53 har inte heller limmat batteri. [...]

Då har jag missuppfattat det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har jag missuppfattat det.

Rossmann tror jag sa fel i någon video om att de inte skulle ha borttagbart batteri. Men enligt hardware maintenance manual så är det 3 skruv

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Stan Carley:

Älskar X-Serien, har haft samma Thinkpad sen 2012 och den bara jobbar på varje dag i alla väder.
Givetvis är jag sugen på en ny men kan inte försvara ett nyköp så länge min gamla trotjänare X230 fortfarande klarar alla uppgifter utan problem.

Lätt bästa datorn jag någonsin ägt.

Jag sitter med modellen innan, X220 och har heller inte känt behovet att uppgradera. Har räckt otroligt länge och aldrig känt att den är begränsade. Det skulle vara den lågupplöst skärmen då men eftersom datorn är så pass liten är den liksom ingen direkt biograf-dator ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har en X220, X270 och en helt ny X1 Carbon 7th med 4k skärm, mycket nöjd med alla dessa laptops.

Jag köper endast lenovo på grund av styrpinnen, mongotouchplattan stänger jag direkt i bios, önskar mest att de skulle erbjuda ett specialchassi där touchpaden är helt borttagen.

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Lenovo ThinkPad är underbara produkter, dock håller jag inte med kommentarerna om att det "bara är att ändra i BIOS". Det är en annan fysiskt storlek på tangenterna, som gör att det inte är lika bekvämt att trycka på den tangenten. Jag kommer vara lika missnöjd med den missen tills de flyttar tillbaka knappen till dit den hör hemma.

jag hatade det där i början också, tror även att jag mappade om en gång för kanske 10 år sedan, men nu tycker jag att det är riktigt bra som det är, tycker att det är mer ergonomiskt i alla fall för mig att använda Ctrl där som Lenovo har placerat den

Skrivet av hunden:

Jag sitter med modellen innan, X220 och har heller inte känt behovet att uppgradera. Har räckt otroligt länge och aldrig känt att den är begränsade. Det skulle vara den lågupplöst skärmen då men eftersom datorn är så pass liten är den liksom ingen direkt biograf-dator ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har/hade också en X220, har nog aldrig någonsin haft en dator så länge som den och använt nästan dagligen, jag uppgraderade med en mSATA SSD så den blev riktigt trevlig att använda, visst har jag stört mig på den låga upplösningen, men på senare år så har den börjat kännas lite långsam, trots att jag endast har använt den som en surfdator (I5 2520) batteriet har hållit riktigt bra, bästa laptop batteriet som jag någonsin har haft, trodde aldrig att ett batteri skulle hålla i 10 år, men på slutet så gick kapaciteten ner till 17% av ursprunglig kapacitet, dock så dog datorn helt plötsligt i våras, fick tag i en X1 Carbon 3rd Gen, en skjut stor uppgradering.

skrivet på en X250 på jobbet

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

@hunden: Har inte ens tänkt på att skärmen skulle vara lågupplöst
Kör Windows 10 på den och det skalar väldigt bra tycker jag.
Har förövrigt uppgraderat till 8GB RAM och SSD i samband med att Windows 10 trycktes in.

Permalänk
Medlem

@dakke: X61, den var perfekt. Ingen platta, 4:3 skärm, thinkpad tangentbordet när det var som bäst...
51nb gjorde en refresh på den för något årsen med ny prop och skärm.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Stan Carley:

@hunden: Har inte ens tänkt på att skärmen skulle vara lågupplöst
Kör Windows 10 på den och det skalar väldigt bra tycker jag.
Har förövrigt uppgraderat till 8GB RAM och SSD i samband med att Windows 10 trycktes in.

Beror ju på vad man använder den till såklart men du har helt rätt att skärmen egentligen inte är ett problem, det var mest om man var tvungen att hitta något att klaga på. SSD köpte jag till den direkt så jag har inte provat hur den känns utan. Har även köpt det stora batteriet då jag trodde att det medföljande gått sönder så jag har fruktansvärt lång batteritid på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Cordinator:

jag hatade det där i början också, tror även att jag mappade om en gång för kanske 10 år sedan, men nu tycker jag att det är riktigt bra som det är, tycker att det är mer ergonomiskt i alla fall för mig att använda Ctrl där som Lenovo har placerat den

Jag har inte mappat om det på nuvarande dator, för jag har den dockad till 99,99% av tiden och då sparar jag inte så mycket på att böka runt i BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag brukar oftast rekommendera ThinkPads till kunder för motsvarade från t.ex. HP spelar oftast inte i samma liga. Ett flertalet kunder har bytt till E490 vilket ändå är en instegsmodell, men måste säga att de känns riktigt trevliga sett till prislappen. Fortfarande bra tangentbord, helt okej skärm och kvalitetskänsla.

Någon enstaka kund har velat ha HP, men usch vad det känns som billigt skräp i jämförelse. Hemsk tangentbord och låter som en hårfön även i idle.

Behöver man inte mer kräm än för vanligt kontorsarbete så tycker jag att X1 Carbon är svårslagen. Den är riktigt trevlig, men kostar såklart en slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag brukar oftast rekommendera ThinkPads till kunder för motsvarade från t.ex. HP spelar oftast inte i samma liga. Ett flertalet kunder har bytt till E490 vilket ändå är en instegsmodell, men måste säga att de känns riktigt trevliga sett till prislappen. Fortfarande bra tangentbord, helt okej skärm och kvalitetskänsla.

Någon enstaka kund har velat ha HP, men usch vad det känns som billigt skräp i jämförelse. Hemsk tangentbord och låter som en hårfön även i idle.

Behöver man inte mer kräm än för vanligt kontorsarbete så tycker jag att X1 Carbon är svårslagen. Den är riktigt trevlig, men kostar såklart en slant.

Skickades från m.sweclockers.com

X1 Carbon gillade jag inte alls.

Dockan till den lyckas inte driva två skärmar utan att man måste installera några special-drivrutiner. Bootar inte om man har skärmen nedstängd och mus och tangentbord inkopplat; utan var tvungen att plugga ur de varenda gång jag startade datorn.

Kändes som måndagsexemplar och flera kollegor hade samma problem. Att man ska behöva lägga timmar på att felsöka datorn innan man kan nyttja den är ju fruktansvärt.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

X1 Carbon gillade jag inte alls.

Dockan till den lyckas inte driva två skärmar utan att man måste installera några special-drivrutiner. Bootar inte om man har skärmen nedstängd och mus och tangentbord inkopplat; utan var tvungen att plugga ur de varenda gång jag startade datorn.

Kändes som måndagsexemplar och flera kollegor hade samma problem. Att man ska behöva lägga timmar på att felsöka datorn innan man kan nyttja den är ju fruktansvärt.

vilken generation var detta och för hur länge sedan?

jag älskar min X1 ur tredje generationen, dock så har jag aldrig dockat datorn

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

vilken generation var detta och för hur länge sedan?

jag älskar min X1 ur tredje generationen, dock så har jag aldrig dockat datorn

Sjätte generationen för fyra månader sedan.

Två skärmar fungerade utmärkt i Windows, men inte i Ubuntu då var man tvungen att patcha dockan och den uppdateringen gick enbart att göra via Windows så man fick antingen installera om till Windows 10 igen, dual boota eller be en kollega. Var krångligt värre iaf

Annars var ju datorn rätt clean och så och det kändes väl som att den skulle kunna hålla några år.

Permalänk
Avstängd

Sällar mig också till hyllningskören. Min x220 har klarat diverse saker som en vanlig dator hade dött av direkt. Första året jag hade den lyckades jag tappa den från ett ståbord ner på stengolv två gånger och dessutom spillde jag en hel kopp kaffe med mjölk och socker rätt ner i tangentbordet utan några problem. Den började dock kännas lite trött i somras så jag köpte en begagnad w540 som jag uppgraderade med bättre tochpad framför allt för att få knappar till touchpointen som de hade plockat bort på några av x40-modellerna.

Sen har jag haft diverse thinkpads i arbetet, blandat med motsvarande Dell och HP-maskiner och de är inte mycket att ha i jämförelse. Har en Dell workstation just nu och den är inte kul. Touchpointen är oanvändbar för den är så kass, vilket även gäller alla HP modeller med touchpoint. Locket skrapar i basen när man öppnar datorn. Tangentbordet är inte katastrof men inte stabilt och inte alls lika skön känsla som thinkpads. Coilwhine och högljudda fläktar.

Det är lite tråkigt att de inte har samma uppgraderingsmöjligheter som förr. X-modellerna har visserligen alltid varit inriktade mot det tunnare och lättare segmentet men fördelen har ju varit att de aldrig har låtit det ta överhanden. De har i alla fall behållit längre slaglängd på tangentbordet och fullstora portar. Hade de låtit en konfigurera 16GB utan att uppgradera annat, till ett rimligt pris, så hade det inte varit ett problem för mig i alla fall, men det gör de ju inte.

Angående fn/ctrl så var det "fel" redan på min x220. Jag har bara bytt i bios en gång per dator och aldrig tänkt på det igen. Andra som använder min dator, och som inte är touch-typists, blir lite konfunderade men det har typ hänt tre gånger på de typ åtta år jag har kört thinkpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Sjätte generationen för fyra månader sedan.

Två skärmar fungerade utmärkt i Windows, men inte i Ubuntu då var man tvungen att patcha dockan och den uppdateringen gick enbart att göra via Windows så man fick antingen installera om till Windows 10 igen, dual boota eller be en kollega. Var krångligt värre iaf

Annars var ju datorn rätt clean och så och det kändes väl som att den skulle kunna hålla några år.

Har också haft stora problem med X1 Carbon 6th gen, extremt sluggish prestanda. Gjorde en totalblåsning igår och installerade om allt, än så länge är det bättre men den lever inte upp till förväntningarna alls.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon99339:

Finns även ThinkPad X395 med Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi försökte faktiskt få tag på en Thinkpad X395, men dessvärre fanns det inga testexemplar tillgängliga i Norden. Om allt går som det ska blir dock nästa laptop som testas en Ryzen-baserad variant.

Permalänk
Medlem

under 14" gör den ointresant

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ser rätt stilig ut förutom den blaffiga loggan som dessutom sitter på två ställen. Men det ser ut som den kanske kan gå att spackla igen? 🤔 🙃

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tycker att trackpaden är urusuel på ThinkPad. Vill sula datorn genom fönstret om jag inte har en vanlig mus ansluten

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag kan inte direkt påstå att en 13.3" 16:9 laptop är en bra kompis på jobbet direkt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Jag kan inte direkt påstå att en 13.3" 16:9 laptop är en bra kompis på jobbet direkt.

De har andra modeller också om denna inte passar, men syftet med X-serien är ju portabilitet främst. Jag är ganska nöjd att de har gått från 12,5 tum till 13,3 utan att storleken har ökat så mycket. För jobbet blir det dock ingen sådan utan en modell från P-serien, men om jag skulle plugga eller ha en dator privat för resor och liknande så hade denna varit perfekt. Det är också denna dator (dock inte AMD-varianten tyvärr) som projektledare, chefer och liknande får på mitt jobb, de som inte har så stora prestandabehov men desto större behov av portabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har andra modeller också om denna inte passar, men syftet med X-serien är ju portabilitet främst. Jag är ganska nöjd att de har gått från 12,5 tum till 13,3 utan att storleken har ökat så mycket. För jobbet blir det dock ingen sådan utan en modell från P-serien, men om jag skulle plugga eller ha en dator privat för resor och liknande så hade denna varit perfekt. Det är också denna dator (dock inte AMD-varianten tyvärr) som projektledare, chefer och liknande får på mitt jobb, de som inte har så stora prestandabehov men desto större behov av portabilitet.

16:9 under 15" är rena rama tortyren att använda som jobbdator. Fick använda dell latitude 13.3" 16:9 maskin som åkte i soptunnan, då det inte gick att programmera i samt sjukt jobbigt skriva affärsplaner på. MS surface laptop 13" samt Huawei matebook x 14" med sina 3:2 skärmar var ju sjukt mycket bättre för jobb samt en super bra kompromiss när det gäller portabiliteten. Apples 16:10 maskiner funkar oxå men för jobb finns det inget som de maskiner jag pratat varmt om. Dyra, sure men så perfekta för jobb.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

om Dell XPS 13/15 är bättre på typ allt - bättre skärm, bättre batteritid o portar som är enklare att nå - varför ska man då kolla på en StinkPad?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om Dell XPS 13/15 är bättre på typ allt - bättre skärm, bättre batteritid o portar som är enklare att nå - varför ska man då kolla på en StinkPad?

// LZ

Dell XPS är ju en produktlinje, inte en enskild dator, känns ju lite sådär att försöka jämföra en specifik dator med en hel produktlinje. Antingen får du vara mer specifik eller jämföra alla Lenovo ThinkPad med Dell XPS.

Annars känns det bara som att du kommer men en näva fanboism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

16:9 under 15" är rena rama tortyren att använda som jobbdator. Fick använda dell latitude 13.3" 16:9 maskin som åkte i soptunnan, då det inte gick att programmera i samt sjukt jobbigt skriva affärsplaner på. MS surface laptop 13" samt Huawei matebook x 14" med sina 3:2 skärmar var ju sjukt mycket bättre för jobb samt en super bra kompromiss när det gäller portabiliteten. Apples 16:10 maskiner funkar oxå men för jobb finns det inget som de maskiner jag pratat varmt om. Dyra, sure men så perfekta för jobb.

That's just, like, your opinion, man...

Men allvarligt så hade jag gärna sett mer kvadratiska format på skärmar, både laptop och desktop, men det skeppet seglade för länge sedan och så djävla stor skillnad gör det inte, och det finns ju sätt att bättre utnyttja utrymmet. Lägg aktivitetsfältet på sidan, installera Vivaldi och lägg dina flikar på sidan osv. Jag jobbar främst i VS och då behöver man alltid mer utrymme, men placering av fält och fönster är ju helt fri så det funkar bra på 16:9 likväl som 4:3 eller 21:9 liksom.

Sen spelar inte storleken så stor roll i mina ögon, upplösningen är ju samma som på de flesta 14- och 15-tummare så utrymmet på skärmen är ju samma.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt timing för detta test då jag just nu tittar på lenovos olika bärbara eftersom mitt nya jobb normalt har Thinkpads för PC och de sa jag kunde plocka ut en modell som de skaffar tills jag börjar i slutet av November.

De har ju en bunt med modeller och jag började bli lite småsnurrig när jag kollar på Dustin. Ni som har erfarenhet av Thinkpads, jag är utvecklare som visserligen sitter en del . med extern skärm på jobbet men annars hemma där jag sitter direkt och jobbar på datorn. Kommer säkert ha någon VM installerad för att testa saker. Eftersom jag bär datorn varje dag vill jag ha en inte för tung modell. Idag sitter jag på en 15" Mac Book Pro men jag vill inte ha Mac på nya jobbet.

Vilken modell skulle ni rekommendera?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Björn Endre:

Vilken modell skulle ni rekommendera?

Beror lite på vad för krav du har på funktionalitet av dator. Jag är lite av en udda fågel och vill ha en riktig RJ45 (@emilakered) på mina datorer, och ingen dongel. Och då blir det L490 eller T490 om man nu har dessa krav.

Annars sitter det en i7, 16GB RAM och 512GB hårddisk. Och det fungerar ju utmärkt att spinna upp 3 Linuxburkar på för att köra webbutveckling med. Jag kör MySQL på min egen burk och inte virtualiserat.

Om du inte har krav på ett riktigt RJ45 uttag så skulle jag säga; L390*, T490s eller X390. T och X skrapar ju bort en 0,2 kg av viken mot L, samt lägger till Thunderbolt om det är ett krav. Byggkvalitén går ju också upp mellan de olika serierna.

Det är inte alla konfigurationer som kan leverera 2st 4k@60Hz och jag är osäker på vilka som egentligen har stöd för det (2st 4k@30Hz är inga problem). Vissa konfigurationer fungera bara med toppmodellen X1 Carbon t.ex.

Du finner hela guiden om de jobbiga undantagen här; Display and Video Output Configurations - Docking Stations

EDIT: Om du beställer från Lenovo direkt kan du anpassa datorn, då det är svårt att få specifika konfigurationer på Dustin.

* L390 har inte vPro™ om det är något du söker. Då är det L490 som gäller, den väger dock in från 1,69 kg.