Når inte över 120 Hz med Asus PG279Q och GTX 780

Permalänk
Medlem

Når inte över 120 Hz med Asus PG279Q och GTX 780

Hej sweclockers! Idag köpte jag en PG279Q och måste säga att den är riktigt mäktig. Det ända med skärmen som inte lirar är att den verkar vara låst i 120hz. Använde displayportkabeln som följde med och har testat att både sätta på och stänga av overclockfunktionen. Jag har också testat att stänga av G-Sync men skärmen är fortfarande låst i 120hz. Varken i windows skärminställningar eller i Nvidias kontrollpanel finns det 144hz. Testade till och med att köra en custom resolution i 1440p och 144hz men då sa skärmen till att upplösningen var "Out of range".

Min främsta farhåga är att mitt grafikkort, ett GTX 780, inte stödjer 1440p och 144hz men vad jag har hittat på google verkar det finnas support för det. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Förtydligade rubriken från "Asus PG279Q - Problem med 1440p och 144hz"/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Hej sweclockers! Idag köpte jag en PG279Q och måste säga att den är riktigt mäktig. Det ända med skärmen som inte lirar är att den verkar vara låst i 120hz. Använde displayportkabeln som följde med och har testat att både sätta på och stänga av overclockfunktionen. Jag har också testat att stänga av G-Sync men skärmen är fortfarande låst i 120hz. Varken i windows skärminställningar eller i Nvidias kontrollpanel finns det 144hz. Testade till och med att köra en custom resolution i 1440p och 144hz men då sa skärmen till att upplösningen var "Out of range".

Min främsta farhåga är att mitt grafikkort, ett GTX 780, inte stödjer 1440p och 144hz men vad jag har hittat på google verkar det finnas support för det. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Vad kan det tänkas vara för displayportversion på ett GTX 780? Undrar om det kan vara där skon klämmer.
Tror det behövs displayport 1.2 för att ha tillräcklig bandbredd för 2560x1440@144Hz.

Edit: Nej, det ska ju vara DP 1.2, vad jag kan se. Så isf borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wefod: Detta är en hyfsat återkommande fråga och jag förklara hur det fungerar i testet av PG279Q: https://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-...

Dvs, du måste stänga av skärmens överklockning eftersom GTX 700-serien inte når de överklockade frekvenserna. Alternativet närmast under den överklockade nivån är 120 Hz. När du stänger av överklockningen blir nästa steg istället 144 Hz.

Sedan kan det fortfarande var problem förbi 144 Hz och det kan beror på att grafikkortet inte kan alstra en tillräcklig stabil DP-signal i en hög bandbredd som låter dig kliva över 120 Hz i 1440p. Kan också bero på att DP-kabeln inte är tillräckligt bra. Även på för gamla drivrutiner. Kabeln som följer med bör dock vara fungerande. Var lite andra historier när skärmen och den här bandbredden var nytt.

Nu är en GTX 780 ändå inget som riktigt drar frekvenserna till 144 Hz alla gånger och 120 Hz är tämligen marginell skillnad kan tänkas. Vill du verkligen nå 144 eller 165 Hz, sikta på ett begagna GTX 980 eller motsvarande, även en GTX 1060 skulle vara en stor förbättring och inte ha problem med de den här bandbredden.