Permalänk

byta cpu på asus laptop a75v?

Hej! jag har en gammal laptop som jag funderar på om det GÅR att byta cpu på? det är en asus A75v (k75vm)

har inte hittat något om det ens går..och om det ens går..vilken är den snabbaste cpun att sätta dit? den som sitter i nu är Intel Core i7-3610QM som sniglar på i 2,30 ghz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kallstrom_74:

Hej! jag har en gammal laptop som jag funderar på om det GÅR att byta cpu på? det är en asus A75v (k75vm)

har inte hittat något om det ens går..och om det ens går..vilken är den snabbaste cpun att sätta dit? den som sitter i nu är Intel Core i7-3610QM som sniglar på i 2,30 ghz

Processorn som du har, i7-3610QM är en PGA-processor och sitter i en sockel.

Sedan vad du kan stoppa i samma dator hänger till stor del på BIOS-stöd och eventuell kylning.
Den snabbaste modellen i Ivy Bridge-serien är i7-3940XM.

Detta är en extreme-series processor och lär kosta skjortan.

Din processor snurrar i 2.3 GHz stock och 3.3 GHz. Som bäst kan du klämma in 20% mer prestanda kortvarigt i max turbo, vilket lär vara under mycket korta perioder. Rent krasst skulle jag spara tid och pengarna då vinsten är mycket begränsad.

TL;DR: Kanske, beror på vad du har för BIOS-stöd i datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

tack...ja då är det nog inte så mycket att göra.....bios är "låst" så att säga..inte mycket jag kan göra där heller

jag gillar denna, då den har 17 tumms skärm, verkar inte finnas så många så stora längre

tack så mycket för svaret