Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Packet Tracket nätverkadmin

Hej!

Jag har gjort simpel anslutning från datorn till switch som sedan anslutts vidare från router till server.

Jag får problem med att framkalla dator 1A från dator 1B. Jag skriver I command prompt 'ping' sedan dator 1A's ip nummer.

Vad kan jag ha gjort fel för att få denna fel som uppstår nu? Får Inga mottagning av signal tillbaks.

Permalänk
Medlem

Vad kul,

har du routad nätverket mellan routrarna?

Du kan se grafiskt vart paketet stannar när du pingar, minns inte vad verktyget heter men den finns bakom fliken "real-time" på din printscreen. Filtrera bort alla paket förrutom ipv4 ping så lär du se vart pingen stoppar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad kul,

har du routad nätverket mellan routrarna?

Du kan se grafiskt vart paketet stannar när du pingar, minns inte vad verktyget heter men den finns bakom fliken "real-time" på din printscreen. Filtrera bort alla paket förrutom ipv4 ping så lär du se vart pingen stoppar.

Hej!

Kollade realtime och fick Inga utskrifter där.

Hur menar du om jag har routat nätverk mellan routrarna?

Jag skrev in router 1 samt 2 på router 3.
router 2 och 3 på router 1
router 3 och 1 på router 2

Ska jag länka anslutningarna så du kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturaljoin:

Hej!

Jag har gjort simpel anslutning från datorn till switch som sedan anslutts vidare från router till server.

Jag får problem med att framkalla dator 1A från dator 1B. Jag skriver I command prompt 'ping' sedan dator 1A's ip nummer.

Vad kan jag ha gjort fel för att få denna fel som uppstår nu? Får Inga mottagning av signal tillbaks.

http://www.bilddump.se/bilder/20190915184823-84.43.221.99.png

Du måste skapa en routing tabell för att paket ska veta vart dom ska ta vägen för att kunna nå fram till destinationsnätverket. Jag var själv urusel på routing tabeller så kan inte ge något vettigt tips förutom att det är där du behöver pilla.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Du måste skapa en routing tabell för att paket ska veta vart dom ska ta vägen för att kunna nå fram till destinationsnätverket. Jag var själv urusel på routing tabeller så kan inte ge något vettigt tips förutom att det är där du behöver pilla.

Hej menar du såhär?

http://www.bilddump.se/bilder/20190915192220-84.43.221.99.png

Permalänk
Medlem

Vad får du när du skriver

#show ip route

tänk på att trafiken måste tillbaka vid ping.

Sedan kika om ...
1) Kan PC A och B pinga sin default-gateway?
2) Kan R1 pinga R2?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad får du när du skriver

#show ip route

tänk på att trafiken måste tillbaka vid ping.

Sedan kika om ...
1) Kan PC A och B pinga sin default-gateway?
2) Kan R1 pinga R2?

Hur kikar jag det??

Permalänk
Medlem

@naturaljoin: Kanske borde börja med det teoretiska innan du börjar labba?

http://itlararen.se/index.html

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Packet Tracer filnerladdning

Hejsan!

Jag har laddat upp filen för att dela med mig så ni kan köra och saga vad som är fel med min ip nummer och routrar.

Har provat hela dagen men har misslyckats av någon anledning

Länk till delade filen:

https://files.fm/u/hg42aqmn

Kan ni köra den och saga vad för fel jag har gjort?

Tack

Permalänk

@TheBodyLotion: Det var så man skulle börja

Permalänk
Medlem

Var länge sedan man körde packet tracer. Men ska inte länkarna mellan routrarna vara gröna? Är portarna aktiva?

Permalänk
Hedersmedlem

@naturaljoin: Du skapade en ny tråd för länken till din nedladdning, jag har sammanfogat den med din gamla. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma fråga och det blir lättare för alla om all information finns på samma ställe.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

@naturaljoin: Du skapade en ny tråd för länken till din nedladdning, jag har sammanfogat den med din gamla. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma fråga och det blir lättare för alla om all information finns på samma ställe.

hejsan!

tack ser nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturaljoin:

hejsan!

tack ser nu

Ursäkta väldigt sen återkoppling. Jobb och plugg tar mycket tid. Jag tog mig friheten att göra ett eget nätverk för att inte ge dig svaren på hur ditt ska se ut. Som sagt det har med routingen att göra, och att ge routern informationen den behöver för att veta vart paket ska skickas för att dom ska komma rätt. Du kan ladda ner mitt exempel i packet tracer ifrån länken här nedan.

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=3495445285123924...

Det du måste tänka på är att när du går in i routern -> routing så måste du ange tre saker. Det översta fältet ber om att få veta vilket Destinationsnätverket är. Om servern du vill nå har adress 192.168.10.32 med subnet 255.255.255.0 så blir Destinationsnätverket 192.168.10.0. Det handlar alltså om NetID här.

Det mellersta fältet subnet handlar om vilken subnetmask nätverket du försöker routa till har. Det sista fältet handlar om vilken väg paketet ska ta. Varje interface (Anslutning) i routern har en egen ip-adress. I det sista fältet så anger du NetID och inte HostID, så får du till en routing. Tänk också på att när du avser att skicka en ping eller paket som genererar ett svar så måste du också routa för dom återkommande svaren.

Hoppas det gav något svar på frågan, men som sagt routing var aldrig mitt starkare område.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Ursäkta väldigt sen återkoppling. Jobb och plugg tar mycket tid. Jag tog mig friheten att göra ett eget nätverk för att inte ge dig svaren på hur ditt ska se ut. Som sagt det har med routingen att göra, och att ge routern informationen den behöver för att veta vart paket ska skickas för att dom ska komma rätt. Du kan ladda ner mitt exempel i packet tracer ifrån länken här nedan.

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=3495445285123924...

Det du måste tänka på är att när du går in i routern -> routing så måste du ange tre saker. Det översta fältet ber om att få veta vilket Destinationsnätverket är. Om servern du vill nå har adress 192.168.10.32 med subnet 255.255.255.0 så blir Destinationsnätverket 192.168.10.0. Det handlar alltså om NetID här.

Det mellersta fältet subnet handlar om vilken subnetmask nätverket du försöker routa till har. Det sista fältet handlar om vilken väg paketet ska ta. Varje interface (Anslutning) i routern har en egen ip-adress. I det sista fältet så anger du NetID och inte HostID, så får du till en routing. Tänk också på att när du avser att skicka en ping eller paket som genererar ett svar så måste du också routa för dom återkommande svaren.

Hoppas det gav något svar på frågan, men som sagt routing var aldrig mitt starkare område.

Tack! Denna uppgiften är jag redan klar med! Tacksam för att du tog tiden att göra den. Jag har löst alla uppgifter samt lämnat in den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturaljoin:

Tack! Denna uppgiften är jag redan klar med! Tacksam för att du tog tiden att göra den. Jag har löst alla uppgifter samt lämnat in den!

Skickades från m.sweclockers.com

Göttmos!

Är det nätverksteknik du läser?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova