GPU Clock fast i 139MHZ Nvidia 1060 6gb

Permalänk

GPU Clock fast i 139MHZ Nvidia 1060 6gb

Hej allesammans!

Jag har ett stort problem med mitt grafikkort. Som det står i rubriken så har det helt fastnat i en GPU Clock på 139MHZ. Det går varken upp eller ner när jag försöker belasta kortet utan ger mig istället en kass framerate. Mem clock verkar fungera ibland, men är istället låst på en högre frekvens vilket gör det användbart jämfört med GPU clocken. Grafikkortet är inte överklockat eller förändrat på något sätt, slutade bara fungera från ingenstans.

Jag startade Call of Duty Ghosts bara för att försöka anstränga datorn lite och då så fastnar mem clock på 2003.4mhz och gpu clock rör sig som vanligt inte från 139mhz. GPU loaden går upp till 99% men temperaturen liggger lågt emellan 43-48 grader. Jag har prövat allt som jag hittat online med power options, uppdatera windows, avinstallera drivers o.s.v. utan någon som helst lycka.

Jag skulle vara så hemskt hemskt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta eller ge mig lite tips hur jag ska försöka lösa detta. Jag bifogar mina specs för referens.

mvh,
Wille

ProcessorIntel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
ManufacturerIntel
Speed3.8 GHz
Number of Cores4
CPU IDBFEBFBFF000306A9
Family06
Model3A
Stepping9

Video CardNVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Manufacturer
ChipsetGeForce GTX 1060 6GB
Dedicated Memory6.0 GB
Total Memory10 GB
Device1C03
Plug and Play IDVEN_10DE&DEV_1C03&SUBSYS_1C0310DE&REV_A1
Driver Version26.21.14.3630

Operating SystemWindows 10
Service Pack0
Size64-bit
Version10.0.17763

BIOS0501
ManufacturerAmerican Megatrends Inc.

Permalänk

@Wilhelm_35: Har detta problem med, eller haft i typ 1år slutade spela ett tag pågrund av detta problem trots jag testat allt möjligt och lämnat in datorn. suck. Hör gärna av dig om du löst eller löser problemet! (likadant grafikkort)

Permalänk
Medlem

Jag hade nästan liknande problem, fast tvärtom. Mitt kort vägrade klocka ner sig i idle när jag använde två skärmar. Ladda ner Nvidia Inspector. Finns ett tab eller nåt som heter overclocking, samt en som heter multi display power saver. I MDPS sätt en bock för din gpu. Å sen en bock i nedre vänstra hörnet och dra reglaget till typ 10% å se om det blir bättre...

Verkar ju tydligt vara nåt med att den inte byter powerstate.
Du kan ju ladda ner gpu-z och kolla under tabben Sensors om PerfCap Reason ligger på Idle även när du är i ett spel, så är du helt på det klara med vad problemet är iaf (mitt nvidia kort ändrar text till VRel i den rutan vid full load). Antar att du redan ligger i Max Performance på energisparfunktioner.

http://pcgamesbeat.blogspot.com/2012/08/enable-power-saving-m...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk

@L-stream: Ska kolal det med inspector. Använder GPU Tweak och har 139 i gpu clock (mhz) sen memoryclock 1620 mhz, alltså oavsett i spel eller idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raketbomben:

@L-stream: Ska kolal det med inspector. Använder GPU Tweak och har 139 i gpu clock (mhz) sen memoryclock 1620 mhz, alltså oavsett i spel eller idle.

Okok, vet inte hur just det programmet fungerar men i GPU-z kan man ha koll på vilket powerstate man ligger i (finns ju många fler än load & idle).

Bara ett tips

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

När hände detta?

Skulle kunna vara tredjepartsmjukvara som låser frekvensen, kanske ligger spår kvar av någon överklockningsprogram? Thundermaster, Afterburner eller kanske riva tuner.

En annan vild gissning...
Använder du strömadapter, exempelvis molex till 6-pin?
Testat med en annan kabel från nätagget?
Sitter strömkabeln fast riktigt i moderkort samt grafikkort?

Annars generellt skulle jag titta efter ny bios för moderkort samt grafikkort, det kan göra underverk ibland.
Även en simpel grej som att återställa biosinställningarna till standard (om man vet vad man håller på med) kan hjälpa.

Permalänk

@Dalton Sleeper: Funkat bra innan har inte försökt något med oc, gtx 1060 6gb OC är de ju visso men inte försökt något själv. Har testat en del även kontaktat nvidia osv utan framgång ska nog lämna in datorn då inget verkar funka..

Permalänk

@L-stream: Perfcap reason tabben är fullt grön ingame. Om det betyder något?

Permalänk
Medlem

Hmm för mig är den blå och står VRel i fältet till vänster. Kan ändå minnas att jag sett den grön tror jag. Men minns inte nu vad det betyder. Borde nog gå att söka fram i nåt av GPU-z hjälpdokument.
Så för mig är Grå = Idle, Blå = VRel.

Kör dock ROG-versionen med ett lite annat skin, vet inte alls om det spelar nån roll.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Läste runt på lite andra forum om andra som haft liknande, att installera om drivrutinerna tycks ha löst det för vissa, för andra är det bara en temporär lösning och måste göras om varje gång de startat om datorn. Underligt jävla problem måste jag säga.

EDIT: after I did some more research, I found out that resetting the driver may perhaps help in this. Try installing GPU-Z and press "extract BIOS" button. It will halt the driver for a few seconds and then recover it, sometimes it helps with such issues.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

Läste runt på lite andra forum om andra som haft liknande, att installera om drivrutinerna tycks ha löst det för vissa, för andra är det bara en temporär lösning och måste göras om varje gång de startat om datorn. Underligt jävla problem måste jag säga.

EDIT: after I did some more research, I found out that resetting the driver may perhaps help in this. Try installing GPU-Z and press "extract BIOS" button. It will halt the driver for a few seconds and then recover it, sometimes it helps with such issues.

Hmm använder rog temat också, ändå grönt! Lämnade in dator och dem sa att dem hade löst det.. fast nope de hade dem inte. ska lämna in det igen då jag hört att det kanske hjälpt att byta grafikkort. nu har även mitt (nätagg) börja låta? börjat höra att dovt knackande ljud från datorn.. återkommer med resultat. Kan tillägga att innan har det funkat med att byta driver varje gång man startat datorn, men inte längre.

Permalänk
Medlem

Hmm kollade lite på GPU-z. VRel är när man gått i taket för inställd spänning för GPUn. Grönt är när man slår i taket för strömmen istället. Så är det utrett iaf

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z