Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

jobblaptop plus gaming (eGPU)

Tja,

Jag tänkte göra några flugor på smällen, ersätta min 6 år gamla jobbdator (Surface Pro 2) samt avveckla en av de stationära datorna där hemma (i5 2500k samt gtx 1060).
Då tänkte jag att jag tar en jobbdator med hygglig prestanda och som fortfarande är bärbar men så köper jag till en thunderbolt eGPU docka som jag flyttar in mitt gtx 1060 i. Vad tror ni om en sådan lösning?

idag spelar jag nästan bara Overwatch på PC sen spelar jag resten på xbox eller ps4. men jag vill kunna ha möjligheten att spela på PC. Speciellt då jag har Game Pass Ultimate och några titlar spelas ju bäst på PC. Jag eftersträvar inte att spela allt på ultra eller med högre än 60fps.

Jag är inne på en X1 Carbon med i7 8550U 16GB ram samt 512gb nvme ssd och till den en Razor Core X, vad tror ni om det?

https://www.dustin.se/product/5011087649/thinkpad-x1-carbon?s...

https://www.dustin.se/product/5011087084/core-x?ssel=false&LG...

EDIT: och bara för att få in ett krav, datorn ska vara 14", för genom åren har jag kommit fram till att det är det som fungerar bäst i kombon ta med sig/jobba på. detta gör ju tyvärr att jag inte kan få någon i7 gen9 i dagsläget

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Bara en uppdatering, beställde en 4e generationen Lenovo X1 Yoga idag med i7-8665u, 16gb ram samt 512 gb nvme ssd. några veckors leveranstid men kommer beställa gpu docka när datorn kommit så får vi se ur det blir

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara en uppdatering, beställde en 4e generationen Lenovo X1 Yoga idag med i7-8665u, 16gb ram samt 512 gb nvme ssd. några veckors leveranstid men kommer beställa gpu docka när datorn kommit så får vi se ur det blir

Du får uppdatera och berätta hur det går när du fått alla delar. Detta är ju det perfekt läget för en GPU-docka.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Jag kör en razer blade stealth med en core x chroma. Fungerar bra bara man inte "hotpluggar" in Coren i laptopen medan laptop är igång. Då blåskärmar den och har sig. Har lagt en ticket till razer om detta.

Men om man har Coren inkopplad och startar datorn är det inga problem. Märker ingen som helst skillnad i de spelen jag spelar förutom att jag måste köra applikationer(spel, youtubevideor) i fullskärm för att undvika stutters.

Länk till ärendet: https://insider.razer.com/index.php?threads/bsod-driver_verif...

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Jag kör en razer blade stealth med en core x chroma. Fungerar bra bara man inte "hotpluggar" in Coren i laptopen medan laptop är igång. Då blåskärmar den och har sig. Har lagt en ticket till razer om detta.

Men om man har Coren inkopplad och startar datorn är det inga problem. Märker ingen som helst skillnad i de spelen jag spelar förutom att jag måste köra applikationer(spel, youtubevideor) i fullskärm för att undvika stutters.

Länk till ärendet: https://insider.razer.com/index.php?threads/bsod-driver_verif...

Fungerar "Full Screen Windowed Mode" eller måste man köra "äkta" full screen? Drygt när man kör riktig full screen och ska läsa nån guide på andra skärmen och spelet minimeras.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

@Tekanna218: vad tycker du om din chroma?
jag var inne på att köpa core x då den är så pass mycket billigare men vet ju själv hur skönt det skulle vara med en chroma så att allt kan vara ikopplat i den så man bara har en kabel att docka i. men funderar på om det verkligen är värt 2k extra

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Fungerar "Full Screen Windowed Mode" eller måste man köra "äkta" full screen? Drygt när man kör riktig full screen och ska läsa nån guide på andra skärmen och spelet minimeras.

Det är riktig fullscreen mode som gäller. Windowed bordeless är det jag vill köra men även om fps-mätaren säger att det är högt så känns det som hackiga 35 fps.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Tekanna218: vad tycker du om din chroma?
jag var inne på att köpa core x då den är så pass mycket billigare men vet ju själv hur skönt det skulle vara med en chroma så att allt kan vara ikopplat i den så man bara har en kabel att docka i. men funderar på om det verkligen är värt 2k extra

Ditt och mitt use case kanske är annorlunda. Men jag måste ha usbportar någon annanstans än på laptopen. Har externa ljudkort, mus och tangentbord och hörlurar och sånt som ska in. Utan den integrerade hubben i chroman så hade det varit en pain att använda, enligt mig iaf.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218: mm, ska man köpa en vettig usb-c hub så är ju det en del pengar det och som det är nu finns det inte tillräckligt med usb anslutningar på laptopen för att allt ska få plats.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Tekanna218: mm, ska man köpa en vettig usb-c hub så är ju det en del pengar det och som det är nu finns det inte tillräckligt med usb anslutningar på laptopen för att allt ska få plats.

Ja precis. en "vettig" hubb är väl en-två lax åtminstonde? Och då är det fortfarande två grejer som ska kopplas in. Inte bara en thunderboltsladd.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Testade koppla in Coren medan datorn sov nu och sedan väckte den. Verkade fungera

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218: trevligt

En annan fråga.
Går det smärtfritt att ha ett spel igång på extern skärm kopplat till eGPU samtidigt som laptopen är "öppen" och mam använder den skärmen som en andra skärm?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Tekanna218: trevligt

En annan fråga.
Går det smärtfritt att ha ett spel igång på extern skärm kopplat till eGPU samtidigt som laptopen är "öppen" och mam använder den skärmen som en andra skärm?

Ja det skulle jag tro. Jag kör 3st externa skärmar så jag har ju lyxen att stänga igen locket, har inte testat ha det öppet. Men som sagt så har jag varit tvungen att köra spel i fullskärm och då minimeras spelet om man ska dit och pilla på den andra skärmen.

EDIT: Detta kan ju vara laptopen i fråga och INTE coren. Värt att tänka på.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Hörs laptopens fläkt tydligt när man spelar? Eller kommer det höras mindre när all den biten ligger på eGPU istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Hörs laptopens fläkt tydligt när man spelar? Eller kommer det höras mindre när all den biten ligger på eGPU istället?

CPUn jobbar ju fortfarande när man gejmar, så ja den fläktar på rätt bra.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Hur gick det med datorn @issue ? (lite bumpning här)

Sitter själv i samma tankar, har egentligen mycket mer grafikprestanda än jag behöver, och de lite nyare pro-top:sen har ju faktiskt högre cpu-prestanda än min stationära.

Tycker det känns mer rimligt att köra på en biffig laptop med eGPU istället för att ha en biffig stationär med en okej laptop på sidan (rätt säker på att det blir dyrare).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: jag har inte kommit i mål med detta än varit mycket annat att göra så har inte avvecklat min stationära än utan använder fortfarande den

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...