Radera stipeat lagringsutrymme Aaarrrghh!

Permalänk

Radera stipeat lagringsutrymme Aaarrrghh!

Bygger en burk till systersonen och tänkte att han kunde få mina två äldre Intel SSD 160 + 180 som start. De satt i en mjukvaruarray via windows lagringsutrymmen motsvarande Raid 0. Jag tänkte att det går nog att formattera vid installation sedan, så jag slet ut diskarna (Utan att först unmounta lagringsutrymmet!! Big mistake), in i nya burken och började installera.

Proceduren verkade gå vägen men windows vägrade att boota. Hmmm, kompabilitetsproblem kanske? Hur var det nu med MBR och GPT, går in och pillar med olika CSM-inställningar i UEFI, testar att installera om i alla t'änkbara scenarion. Kom på att diskpart finns med win 10's installationssticka, kör clean ställer in på GPT, inget hjälper.

2,5 timmar senare:

Men vänta nu varför är min hårddisk 313 GB? Har bestämt för mig att den ena disken är 160 och den andra är 180... Arrgh!

Sliter ut diskarna och in i första datorn som hade mjukvaru-arrayen. Halva är fungerande, men efter flertalet wipes och formatteringsförsök på disk nr 2 är den så paj att den inte längre går att avmontera. Jag kan inte ta bort lagringsutrymmet via GUI för att det är för skadat. Heeeelveeetteee! (klockan närmar sig 00.23 och jag ska upp 06.00)

Hmmm, det mesta går väl att göra i Power Shell nu för tiden?
Öppnar upp PS som admin och surfar upp syntax..
Ett "Remove-VirtualDisk -FriendlyName "Cache" + " "Remove-StoragePool -FriendlyName "Flashdisk"" senare och den försvann från GUI. Bra!
Startar om.
Nej den är tillbaka?!
Klockan är 00.42
Alternativet ta bort lagringsutrymme dyker upp i GUI, klickar, BORTAA!

Ut med diskarna och in med dem i andra datorn, installerar windows som nu uppmärksammat den verkliga storleken 180 GB! Ser fint ut! Kvarten senare så klickar jag runt i windows, stänger ned, går och lägger mig. Klockan är väl runt 01.00.
"Är man dum i huvudet får kroppen ingen sömn"

Frågan som kvarstår är ju dock, hur fasiken raderar man Raid-informationen på en disk på annat sätt än att un-mounta den från sin array? Windows inbyggda diskhantering grejar det inte.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Bygger en burk till systersonen och tänkte att han kunde få mina två äldre Intel SSD 160 + 180 som start. De satt i en mjukvaruarray via windows lagringsutrymmen motsvarande Raid 0. Jag tänkte att det går nog att formattera vid installation sedan, så jag slet ut diskarna, in i nya burken och började installera.

Proceduren verkade gå vägen men windows vägrade att boota. Hmmm, kompabilitetsproblem kanske? Hur var det nu med MBR och GPT, går in och pillar med olika CSM-inställningar i UEFI, testar att installera om i alla t'änkbara scenarion. Kom på att diskpart finns med win 10's installationssticka, kör clean ställer in på GPT, inget hjälper.

2,5 timmar senare:

Men vänta nu varför är min hårddisk 313 GB? Har bestämt för mig att den ena disken är 160 och den andra är 180... Arrgh!

Sliter ut diskarna och in i första datorn som hade mjukvaru-arrayen. Halva är fungerande, men efter flertalet wipes och formatteringsförsök på disk nr 2 är den så paj att den inte längre går att avmontera. Jag kan inte ta bort lagringsutrymmet via GUI för att det är för skadat. Heeeelveeetteee! (klockan närmar sig 00.23 och jag ska upp 06.00)

Hmmm, det mesta går väl att göra i Power Shell nu för tiden?
Öppnar upp PS som admin och surfar upp syntax..
Ett "Remove-VirtualDisk -FriendlyName "Cache" + " "Remove-StoragePool -FriendlyName "Flashdisk"" senare och den försvann från GUI. Bra!
Startar om.
Nej den är tillbaka?!
Klockan är 00.42
Alternativet ta bort lagringsutrymme dyker upp i GUI, klickar, BORTAA!

Ut med diskarna och in med dem i andra datorn, installerar windows som nu uppmärksammat den verkliga storleken 180 GB! Ser fint ut! Kvarten senare så klickar jag runt i windows, stänger ned, går och lägger mig. Klockan är väl runt 01.00.
"Är man dum i huvudet får kroppen ingen sömn"

Frågan som kvarstår är ju dock, hur fasiken raderar man Raid-informationen på en disk på annat sätt än att un-mounta den från sin array? Windows inbyggda diskhantering grejar det inte.

Köra någon linux dist ifrån USB och göra det därifrån?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor: Nu gick det ju till slut, men att behöva plocka bort raid-info skapad i windows lagringsutrymmen via Linux känns så, fel.

Linux kanske redovisar mer transparent vad som finns på disk och har möjligheten att ta bort information som verkar kräva självaste Bill om man skulle få för sig att göra det i Win 10-miljö?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Alltså - windows är inte rolig att arbeta i när det gäller diskmek...

Som redan nämnt en räddningsdisk baserat Linux och uppstartat via USB - ta bort alla diskar utom de som skall raderas för säkerhets skull och de för kommandot nu måste sitta på SATA-sladdar - se till att det i BIOS att diskarna körs i läge AHCI och inte i någon RAID-mode.

som root i konsol

lsblk <enter>

du bör få upp vilka enheter som syns

säg att 'sda' och 'sdb' stämmer i storlekar som du vill radera

Är inte diskarna väldigt gamla (dvs inte stöder TRIM) så kan man sedan göra en

blkdiscard /dev/sda <enter>

blkdiscard /dev/sdb <enter>

med detta bör diskarna bli så resettade att till och med TRIM blir nollställd och är nästan samma som av disktillverkarnas program görs med 'secure erase' förutom att evetuella nycklar inte byts ut.

körs det via diskdocka fungerar det dock inte för de flesta diskdockor och man istället får köra en "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024k status=progress" och samma sedan för /dev/sdb

Man kan bryta redan efter några sekunder med ctrl-c men genom att skriva disken med '0' hela vägen är samma sak som att nollställa TRIM och det kan börja på ny kula - äldre SSD från Intel mm. som inte stöder TRIM via API så är det enda sättet att aktivera vad som sker bakom kulisserna i samband med TRIM genom att skriva tillräckligt stora sammanhängande block med just '0' på SSD.

Att kolla är också vad som står i BIOS så att det inte forceras så fort det är RAID och den känner igen headrarna på diskens början och maskar dem så att det inte sedan syns på den synliga delen av disken och därmed inte åtkomlig vid senare raderings-försök

Permalänk

@xxargs: @Maxizor
Man får kanske tanka ned någon dist att ha liggandes på en sticka just in case då.
Haha, fan vad knöligt det skulle vara att nolla en disk. Var nästan beredd att elda upp dem och köpa nya.

Tack hörni!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@xxargs: @Maxizor
Man får kanske tanka ned någon dist att ha liggandes på en sticka just in case då.
Haha, fan vad knöligt det skulle vara att nolla en disk. Var nästan beredd att elda upp dem och köpa nya.

Tack hörni!

Skönt att det löste sig

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor: Efter en hård natt ja. Kändes som att jag ville skriva av mig för att avskräcka andra likasinnade.

Huvudpoäng med tråden: Koppla loss din virtuella disk Innan du fysiskt sliter dem ur datorn, om du vill spara fyra timmar felsök.. -_-

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision