Konsten att hitta Praktikplats, Front-end Utvecklare

Permalänk
Medlem

Konsten att hitta Praktikplats, Front-end Utvecklare

Hej,

Är självlärd Front-end utvecklare. Har bara grunderna än sålänge, men det går framåt.

Har ni några tips på hur och var man kan leta efter praktikplats? Vad behöver jag tänka på? Något som är bra att veta innan jag slungar mig ut i praktikvärlden?

Alla tips är välkomna!

Permalänk
Medlem

@Kaffe:
Jag tippar att visa framfötterna genom att kontakta företag och fråga om de kan tänka sig en praktikant är det bästa, då många företag kanske inte rekryterar/anställer så ofta men kan mycket väl tänka sig en praktikant.

Det blir säkerligen många nej, så man får inte ge upp bara för det!

Här Lär dig söka praktikplats skrivs det lite tips på hur man kan göra det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe:

Hej,

Är självlärd Front-end utvecklare. Har bara grunderna än sålänge, men det går framåt.

Har ni några tips på hur och var man kan leta efter praktikplats? Vad behöver jag tänka på? Något som är bra att veta innan jag slungar mig ut i praktikvärlden?

Alla tips är välkomna!

Då du inte har utbildning lär du få kämpa lite. De som söker praktik och som du får konkurrerar med har antingen högskoleutbildning eller utbildning från YH, där många företag samarbetar med skolan.
Att ta in praktikanter kostar för företaget även om man arbetar gratis. Det tar tid från seniorer att lära upp dig.

Råden jag kan ge är att fixa ett bra portfolio med några bra projekt. Hosta på GitHub för att visa att du kan arbeta med versionshantering av din kod.
Kvalitét för kvantitet. Satsa på 4-5 bra projekt som påvisar att du förstår vad som efterfrågas av marknaden på en junior nivå.
Kort och gott, läs jobbannonser och se vad det söker för kunskaper och påvisa att du kan och förstår det.

Exempelvis som front-end utvecklare:

  • - En responsiv sida gjort med HTML/CSS utan färdiga librarys/ramverk. Skriv gärna med SASS/LESS.

  • - En sida gjord med Materialize / Bootstrap eller liknande.

  • - En sida där du integrerar ett open-source API, t.ex en väderapplikation etc. Detta för att påvisa att du förstår JavaScript och asynkron programmering. Kan du integrera login mot ett API med JWT-Tokens är det en bonus.

  • - En sida eller app gjort med något av the big three (Angular/React/Vue), dra gärna in Redux eller liknande för att visa att du förstår hur man arbetar i större projekt.

En bonus är om du slänger med exempelvis nodeJS tillsammans med någon databas för att visa att du förstår hela kedjan. Även om man arbetar inom front-end så händer det att man får skriva serverkod, speciellt då nodeJS skrivs i JavaScript och front-end utvecklarna brukar vara något hajjare på det än personer som jobbar mest med exempelvis .NET eller Java.

Sen är det bara att maila runt till företag som verkar intressanta. Adda folk på LinkedIn, gå på meetups (https://www.meetup.com/) och mingla runt.