Kan jag använda detta nätagg till en ny dator?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda detta nätagg till en ny dator?

Min sons dator dog igår. Processorn verkar ha blivit grillad. Det luktade bränt. R.I.P. i5-2500k, 2011-2019.

Jag ska bygga ihop en ny dator åt honom men har lite halvstrikt budget och vill återanvända så många delar som möjligt. Jag hade tänkt mig en AMD Ryzen 5 3600 med ett GTX 1070. Moderkortet blir ett X470 eller X570.

Nätaggregatet jag vill återanvända är ett Corsair AX850 från 2011. Vet att det finns en nyare modell med samma namn men specifikationerna är inte lika. Här är specifikationerna på mitt nätagg.

Vet att man inte bara kan stirra sig blind på totalt antal watt, så min fråga är: Kommer jag kunna använda det här nätaggregatet till ovan nämnd hårdvara?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja inga problem om det är helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Absolut inga problem, nätaggregat fungerar nästan alltid att återanvända. Sålänge du inte byter formfaktor. Med 850w så har du kraft till råga. Kan rekommendera watt kalkylatorerna som vissa tillverkare har. Har för mig be quiet har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om något i datorn blivit "grillat" så finns det dock en risk att det orsakats av ett defekt nätaggregat. Jag skulle inte använt det igen utan att ha testat det med ändamålsenlig utrustning först.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Bränd processor låter extremt. Vet du vad orsaken var?
Jag skulle vilja utesluta nätagget som felkälla först. Har ni märkt någon instabilitet innan den brann?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var en gammal i5 2500k som var överklockad. Jag minns dock inte hur mycket den var överklockad.

Datorn har numera använts av min son när han varit på besök, så den har bara använts från och till. Under 4+ års tid har den dock fått blåskärmar under hög belastning. Inte alltid, men det hände ibland. Jag klockade ner processorn med ett par hundra megahertz i våras. Efter det så fick vi inte en enda blåskärm. Datorn har dock som sagt bara använts då och då men absolut märktes en förbättring.

Processorn i sig var luftkyld och datorn har varit med om en hel del. Den har varit med på fyra flygresor mellan Sverige och Sydamerika och kylaren har monterats av inför varje flygning. Skruvarna blev dock så pass slitna att efter sista flygningen har jag inte längre försökt ta loss kylaren eftersom jag vet att det inte skulle gå att skruva tillbaka den igen.

Chassit fick sig också en rejäl törn efter senaste flygningen för drygt 4 år sedan så att allt damm har haft öppen gata rakt in i chassit. Processorkylaren har inte kunnat rengöras ordentligt, så om den överhettades till slut så är jag inte överraskad. Kylaren var väldigt varm när jag vidrörde den några minuter efter att det inträffade. Jag har inte avmonterat den för att dubbelkolla ännu, men den brända lukten kom tydligt från processorn och inte från grafikkortet eller nätaggregatet.

Ska tilläggas att en aning rost har uppstått då vi bott intill havet i Sydamerika. Luften blir nämligen salthaltig och kan leda till detta. Det låter värre än vad det är dock. Egentligen bara utvändigt och i områden runt vissa USB-portar där det inträffat (vad jag kan se). Kan ju inte säga hur nätagget ser ut inuti, men utvändigt ser det ok ut.

Slutligen kan tilläggas att den här datorn har förbrukat 3 grafikkort. Jag hade två Radeon-kort i CrossFire för typ 6 år sedan som båda slutade fungera med några veckors marginal (under tiden moddade jag Skyrim extremt mycket, så hård belastning var ett faktum). För två år sedan så dog ett Radeon HD 7970 i samma dator. Om det kan vara relaterat till nätaggregatet vågar jag inte säga.

Så, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Gällande hur PSU mår så skulle jag säga att det är MER troligt att det var moderkortet än nätagget/cpu som gav upp, men det är såklart bara en gissning.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om dessutom flera grafikkort givit upp hade jag ABSOLUT investerat i ett nytt nätagg

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Avstängd

Jag skulle utan att tveka använd nätaggregatet. Ser inget som tyder på att det ger problem.
Du har haft lite otur med delar, ja men att det skull bero på nätaget.. nje..