Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

No Man's Sky får massiv uppdatering och byter till Vulkan-gränssnittet

Permalänk
Melding Plague

No Man's Sky får massiv uppdatering och byter till Vulkan-gränssnittet

Den nya Beyond-uppdateringen av No Man's Sky innehåller både en diger mängd nytt innehåll och prestandaoptimeringar, där det senare innefattar ett byte till Vulkan-gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja, nu tre år senare kanske det är värt att prova på! Får vänta in en sale. Jag var lite sugen för tre-fyra år sen efter alla trailers, och blev sen väldigt osugen efter all publicitet om hur ofärdigt det var.

Permalänk
Medlem

Kanske borde ha satt lanseringsår 2020 istället för 2016. Spelar någon detta fortfarande?

Permalänk
Hedersmedlem

Yes!
Kul att det här blev en nyhet!

Jag har haft min egen lilla hypefest inför den här uppdateringen.
Köpte spelet förra veckan och tänkte vänta in VRdelen. Så jädra fint!

Har själv ett windows mixed reality headset. Ser inte ut att vara oficiell support för dessa. Vet någon om det funkar bra ändå?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kanske borde ha satt lanseringsår 2020 istället för 2016. Spelar någon detta fortfarande?

Inte jag själv men vad jag har hört och sett på annat håll så har dessa kontinuerliga uppdateringar fått både gamla och nya spelare på kroken igen. För att inte tala om ARG-bitarna som har drivit hype inför en hel del av uppdateringarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: för ett tag sedan sålde jag min PSVR eftersom jag så sällan spelade på den. Kort efter det blev det klart att nästa No Man's Sky-uppdatering skulle får stöd för VR 😤 Men det gör ärligt talat inte så mycket, jag tror inte jag skulle orka spela några längre sessioner i VR och Beyond ser onekligen ut att göra en massiv upprustning av upplevelsen. Hoppas spelupplevelsen matchar din hype-nivå!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kanske borde ha satt lanseringsår 2020 istället för 2016. Spelar någon detta fortfarande?

Kollade på steam för några veckor sen och vid den tidpunkten så var det ca 15000 some spelade just då. Baserad på deras subreddit så är det väldigt många som både spelar kontinueligt och varit väldigt taggade för uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes!
Kul att det här blev en nyhet!

Jag har haft min egen lilla hypefest inför den här uppdateringen.
Köpte spelet förra veckan och tänkte vänta in VRdelen. Så jädra fint!

Har själv ett windows mixed reality headset. Ser inte ut att vara oficiell support för dessa. Vet någon om det funkar bra ändå?

Jag ska testa detta i helgen. Efter att ha använt VR sedan 2016 så uppskattar jag mest att få sittande cockpit-liknande upplevelser med vr-kontroller. Jag tror nog Oculus Rift S är det bästa headsetet för just detta då det är så smidigt och komforten är ju verkligen tip-top.

Permalänk

Detta spel kanske är värt att prova nu, är väldigt sugen på det och gillar spel att mysa runt i.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag tror nog Oculus Rift S är det bästa headsetet för just detta då det är så smidigt och komforten är ju verkligen tip-top.

Sjukt nöjd över min uppdatering från Rift CV1 till Rift S, bättre på alla punkter utom det intergrerade ljudet. Men bara att köra egna hörlurar över så problem solved. Sen är det rätt skönt att bara köra högtalarna ibland om man bara vill spela en liten stund. Dock inte provat NMS i VR än, har ju det så kanske bordet göra det.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Provade lite snabbt igår - är en psvr-port och det finns optimeringar kvar att göra till pcvr. Tycker mitt 2080Ti får jobba onödigt mycket. Avsaknaden av riktig finger tracking (Index controllers) är tråkigt även om detta säkerligen kommer i framtida uppdateringar. Mysigt är det dock, perfekt för VR!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 2TB NVMe
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | 2 x PG279Q | PG32UQ | Valve Index

Permalänk
Medlem

Köpte spelet för 6-7 månaders sedan och spelet var helt ospelbart då för mig då. Ska testa ikväll igen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av twix112:

Kollade på steam för några veckor sen och vid den tidpunkten så var det ca 15000 some spelade just då. Baserad på deras subreddit så är det väldigt många som både spelar kontinueligt och varit väldigt taggade för uppdateringen.

Jag vet inte om det är mkt eller lite, men som jämförelse så kan 250,000st spela en mod i Dota2 samtidigt.

Så om det verkligen är väldigt många eller inte är en definitionsfråga

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag vaknar fortfarande ibland kallsvettig skrikandes "Murray! MURRAY!!!". Glömmer aldrig antiklimaxet som infann sig när man kom till mitten.

All grinding för

INGENTING!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har själv ett windows mixed reality headset. Ser inte ut att vara oficiell support för dessa. Vet någon om det funkar bra ändå?

Tyvärr inte:

Citat:

Windows MR headset owners are having even less luck with the game. Though Hello Games doesn’t list support for Windows-based “MR” headsets, sometimes games work anyway through a compatibility mode. No Man’s Sky, though, crashes on launch. Indie game programmer Bernhard Schelling released a custom open source driver on GitHub to overcome this problem. It works by reporting WMR headsets to SteamVR as HTC Vives. Even so, two Upload staffers using VR headsets with official support are reporting frequent crashing in and around the Space Anomaly’s new social hub.

Vad gäller PCVR generellt så ska de snart komma med en patch som fixar till några av sakerna folk klagat på. Sedan har folk på Reddit klurat ut olika inställningar man kan göra (både i och utanför spelet) för förbättrad prestanda. Jag tänker vänta på patchen innan jag börjar spela.

Citat:

A new build has been sent to experimental branch on PC with fixes for a number of issues experienced since release.
This will go live to everyone on PC soon.

Permalänk
Medlem

Så folk har Beta testat No mans sky i 3 år, och betalat för det dessutom.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag vet inte om det är mkt eller lite, men som jämförelse så kan 250,000st spela en mod i Dota2 samtidigt.

Så om det verkligen är väldigt många eller inte är en definitionsfråga

Absolut, ville bara visa att spelet inte var helt dött Detta är också ett år efter förra uppdateringen, jag antar att det kommer vara lite högre siffror nu direkt efter releasen men vore spännande och se vad de haft för siffror över tid.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ureet: Tackar tackar!

Ja jag har ju uppenbarligen fel VRheadset för det här spelet hehe.
Aja.
Jag gör nog som dig då.
Ligger lågt ett litet tag till och inväntar lite patchar. Sedan kanske man kan ge sig på att trixa fram WMRstöd i spelet själv.

Det är fortfarande sommar och "to-do" listan är lång utanför datorn så det går fint för min del att vänta lite till ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag vet inte om det är mkt eller lite, men som jämförelse så kan 250,000st spela en mod i Dota2 samtidigt.

Så om det verkligen är väldigt många eller inte är en definitionsfråga

Dota är också ett av världens mest populära spel, lite orättvist att påstå att om man inte är top 5 så finns det ingen som spelar?
Total War: 3k har just nu ca 17000, med 24h peak på 21.5k och all time peak på 191k.
TW:3k är just nu ett av det mest populära i sin genre och har uppenbarligen en tillräcklig följarbas för att CA ska må bra. Där får du en bättre jämförelse med NMS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Helt underbart i VR... Flyter på som smör, skönt att man väntat ett tag så man har ett nästan nytt spel att dra igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Så folk har Beta testat No mans sky i 3 år, och betalat för det dessutom.

Ja du... det är flera som till och med Alpha-testar samt skaffar "Early access" och betalar för det. Ett populärt sådant är Rust och kostade ca 12€ runt 2013. Ska inte sticka under stolen med att jag har lagt alldeles för mycket tid på det spelet i dess sedan det dök upp på Steam.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkeg:

Provade lite snabbt igår - är en psvr-port och det finns optimeringar kvar att göra till pcvr. Tycker mitt 2080Ti får jobba onödigt mycket. Avsaknaden av riktig finger tracking (Index controllers) är tråkigt även om detta säkerligen kommer i framtida uppdateringar. Mysigt är det dock, perfekt för VR!

Provade för några dagar sedan då jag inte visste att uppdateringen var på gång. Håller med dig om att spelet är för krävande för hur det ser ut (trots allt är det inget grafisk imponerande spel). Så Vulkan hjälpte inte?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ja du... det är flera som till och med Alpha-testar samt skaffar "Early access" och betalar för det. Ett populärt sådant är Rust och kostade ca 12€ runt 2013. Ska inte sticka under stolen med att jag har lagt alldeles för mycket tid på det spelet i dess sedan det dök upp på Steam.

Stor skillnad dock. Early access är klart och tydligt att du köper ätt ofärdigt spel som det inte finns någon garanti för att det någonsin blir klart. No Mans Sky var ett AAA retail spel som släpptes för 600kr som ett färdigt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

MEN kan man spela i Ultra-wide nu utan grafikbuggar med HUDen ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Ja, nu tre år senare kanske det är värt att prova på! Får vänta in en sale. Jag var lite sugen för tre-fyra år sen efter alla trailers, och blev sen väldigt osugen efter all publicitet om hur ofärdigt det var.

Det är på 50% rea på steam.

Dock 100kr billigare än så om man köper på GreenManGamings rea och även använder "august12" som rabatt-kod. Då blir det ca 180kr.

Permalänk
Medlem

Beyond? Här härmas det tydligen friskt bland rymdspelen. Den senaste säsongen av Elite Dangerous kallas "Beyond" och har gjort det ett bra tag.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kanske borde ha satt lanseringsår 2020 istället för 2016. Spelar någon detta fortfarande?

Det lär ju komma många både gamla och nya spelare pga uppdateringarna. Som det bra implementerade VR-läget t ex.

Permalänk
Medlem

@Vinolik: Det är som vilket annat EA AAA-spel med andra ord. Fyra-fem DLC innan det blir klart

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Provade för några dagar sedan då jag inte visste att uppdateringen var på gång. Håller med dig om att spelet är för krävande för hur det ser ut (trots allt är det inget grafisk imponerande spel). Så Vulkan hjälpte inte?

För nVidia användare ska det inte göra så stor skillnad. Men för oss med Amd kort ska det hjälpa en del. Är stor prestanda skillnad mellan de båda lagen i detta spel. Men Vulkan ska fixa till det. Påstår dock ej att nvidia användare får ut bra prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggalaxyy:

MEN kan man spela i Ultra-wide nu utan grafikbuggar med HUDen ?

Verkar inte vara fixat.
Känns ju faktiskt lite sloppy.

https://steamcommunity.com/app/275850/discussions/0/164317153...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled