Höja turbotrycket på en 1.8t eller "chippa"?

Permalänk
Medlem

Höja turbotrycket på en 1.8t eller "chippa"?

Hej!
Jag har en Seat Ibiza cupra -06a som jag är sugen på att få upp hästarna lite. Har kikat runt lite och funderat på ifall jag bara ska lämna in bilen på BSR och därigenom få ut runt 35 hästar (från 180-215). Men så funderade jag på ifall jag bara skulle kunna öka hur mycket "boost" turbon laddar(har redan ett sportfilter och turbo-visslandet är ju något av det bästa som finns). Kikade runt lite och som jag förstår det så har turbon en ventil vid namn N75. Audi TT med 1.8t motorn har 225 hästar och har en ventil som heter N75j, så frågan är ifall det smidigaste kanske bara är att beställa en annan ventil till bilen och byta? Jag är tillräckligt kunnig vad gäller motorer för att byta en ventil fast jag undrar ju hur mycket mer jag kan förvänta mig att få av att bara byta ventilen eller om det är mer värt att låta BSR göra sitt...

Mvh Hjalle

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Framhjulen kommer snurra bra i vilket fall. Skulle chippat om jag vore du, mindre risk för att det blir massa krångel. Dock ser jag inte vad du ska med så mycket hästar i en framhjulsdriven bil till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Dock ser jag inte vad du ska med så mycket hästar i en framhjulsdriven bil till.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag chansar på att driva den frammåt.

Garaget.org finns annars för ett mera fordonsinriktat community

Permalänk

@Klonk97: Ändrar du på laddtryck genom att byta ventil så får datorboxen fel värden mot vad den är anpassad för och det kan strula till det med att varningslampor tänds och i värsta fall har du en bil som inte går att köra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Vilken turbo sitter i Seaten?

Audi hade K03 turbo på vanliga 1.8T modellerna, de orkar inte med mer än ca 210hk max.

TT:n har väl K04 om jag inte minns fel, en större turbo med andra ord, så det kommer nog inte göra någon skillnad att byta ventil.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är också om turbon orkar klämma ur mer häst på hjulen för att du ökar laddtrycket.
Högre laddtryck är ingen garant för mer hästkrafter.

Det du borde göra om du nu vill få mer hästkrafter är ju att dra en riktig optimering.

Sen gör ju inte ett sportluftfilter att du få mer kräm heller, i slutändan kanske det ger dig 2-3 hk efter att resten av registret är bytt såsom soppapump, grövre downpipe, grövre catback, spridare, turbo, intercooler, rejäl dumpventil med återcirkulering, byta ecu och en rejäl optimering på det så kan du kräma ut ett gäng extra hästar.
Sen efter allt det är bytt, större turbo med ökat laddtryck samt lätta bilen från diverse inredning och små plock som inte behövs

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

Jag chansar på att driva den frammåt.

Garaget.org finns annars för ett mera fordonsinriktat community

Suck. Kul tills det kommer en kurva....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Suck. Kul tills det kommer en kurva....

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte kurvan ändrar sina egenskaper individuellt efter hur mycket en bil har i hästkrafter.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett chip från ebay och bytte i boxen på min audi a3 20v 1.8 turbo.
Det är ytmonterat och lite pilligt.

Den laddade ca 0.5 bar original och efter byte av chip laddar den 1.4 bar och är en helt annan bil kan jag lova.

Fullt hjulspinn när man ska köra om på 70 väg om man har 2ans växel i och bara ger gas, så det är lite farligt då man kan tappa kontrollen lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

Tror inte kurvan ändrar sina egenskaper individuellt efter hur mycket en bil har i hästkrafter.

Meningslöst att diskutera med en som inte har körkort. Pröva samma kurva med en framhjulsdriven respektive bakhjulsdriven bil i samma hastighet så är du kanske med på vad jag menar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Meningslöst att diskutera med en som inte har körkort. Pröva samma kurva med en framhjulsdriven respektive bakhjulsdriven bil i samma hastighet så är du kanske med på vad jag menar.

krävs inte bredställ så brukar det fungera att släppa på gasen, vill man däremot ha bredställ så får man använda handbromsen och vara skicklig förare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

krävs inte bredställ så brukar det fungera att släppa på gasen, vill man däremot ha bredställ så får man använda handbromsen och vara skicklig förare.

Givetvis inte. Lät dock som att TS var ute efter att få en roligare bil men det finns en gräns för hur kul man kan ha med drift på framhjulen (börjar låta som en trasig grammofon, jag ska sluta nu).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Ännu roligare blir det om den inte har någon bromsad diff, och börjar spinna med ena framhjulet

edit: nu är det ju en cupra det rör sig om, så den har ju lite finare väghållning än vanliga seat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Givetvis inte. Lät dock som att TS var ute efter att få en roligare bil men det finns en gräns för hur kul man kan ha med drift på framhjulen (börjar låta som en trasig grammofon, jag ska sluta nu).

Den blir ju roligare i alla fall. Och lite bättre vid omkörningar osv beroende på hur effektkurvan blir.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Givetvis inte. Lät dock som att TS var ute efter att få en roligare bil men det finns en gräns för hur kul man kan ha med drift på framhjulen (börjar låta som en trasig grammofon, jag ska sluta nu).

Jag hade möjlighet att prova en Hyundai I30 N Performance.
FF
275 hästkrafter
LSD

Jag blev imponerad av hur bra grepp den hade i acceleration i kurva.
Klart en rolig bil om man kör i N mode och trycker på.

Permalänk
Medlem

Med en så gammal bil skulle jag inte ens fundera på det, Vet du vilket skick motorn är i ?.

Permalänk
Medlem

Tack för så många svar! Mer än vad jag förväntade mig av ett dator-forum, kul att det är många bilkunniga personer!

Skrivet av ImTheMeaN:

Högre laddtryck är ingen garant för mer hästkrafter.

Sen gör ju inte ett sportluftfilter att du få mer kräm heller, i slutändan kanske det ger dig 2-3 hk

Mja jo, det är ju precis som du säger inte alltid garanterat, men oftast ger det väl mer effekt? Däremot är väl högre tryck i turbon = mer turbovisslande?
Och ja det med sportfilter är jag helt med på, var mer för att få fram att jag gillar visslandet.

@firstofmay: Vill ha mer lite mer kraft för att 1: det är roligare(Ja jag är barnslig), 2: effektivare acceleration på till exempel 5:an. Och det är absolut inte svårt att ta kurvor med den, den har rätt mycket stelare chassi jämfört med den vanliga Ibizan.

@CIA_SWE: Föredrar Sweclockers community faktiskt. Finns ju tydligen ett par personer som förstår sig på bilar här också!

@F.Fairlane: Ja det är ju sant, så långt tänkte jag inte riktigt...

@CubaCola: Det är en K03, och isåfall känns det ju lite dumt att försöka pilla ur mer hästar än vad turbon orkar med.

@anon298854: Då är det ungefär som ett sånt chip de fixar på BSR? Lutar ju starkt åt att jag bara låter dem fixa bilen, får ju även garanti då.

Som många av er säger så låter det ju smartast att bara köra förbi BSR. Annars måste jag byta turbo också och det kostar ju lite mer.

Mvh Hjalle

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vet du vilket skick motorn är i ?

Det är en 1.8t, den är nästan lika odödlig som farfars gamla toyota!
Men inget problem med motorn, den har bara gått 15k mil.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Skit i chip. Åk och bänka den i stället och låt dom optimera styrboxen.
Betydligt snällare mot motorn.

Permalänk

Optimera den hos någon, AK tuning fick upp min Focus ST från 225hk till 270 på 98oktan.

Spinner lite mer under 70km/h men det är ju efter 80-90 km/h + man verkligen märker de extra hästarna.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@firstofmay: jag har framdriven bil med närmare 300hk, har inga problem att leka med den
gasa in i kurvan, släpp gasen fort och gasa igen så får man fina ställ och kan gasa ur kurvan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har ~315hk i min Mazda 3 mps, den går hur bra som helst för att vara framhjulsdriven. Visst skulle jag hellre velat att den va bak eller awd, men det funkar kanon som det är.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Att bara byta N75 kommer förmodligen göra att du förstör motorn... du kommer inte några 225 HP genom bara det heller
1;8t 225hp har en större turbo k04 större intercooler spridare mm. Du har nog en k03s i din

Din bästa chans är en mapning eller chip eller egentligen är det en ny mjukvara man tankar in.
Det kommer göra stor skillnad! Gjorde det på en octavia rs 03 men den var ny då...

Har bilen gått 10 000 mil eller mer så hade jag låtit bli. Motorn håller säkert men påfrestningarna på turbon ökar ju enormt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Att bara byta N75 kommer förmodligen göra att du förstör motorn... du kommer inte några 225 HP genom bara det heller
1;8t 225hp har en större turbo k04 större intercooler spridare mm. Du har nog en k03s i din

Din bästa chans är en mapning eller chip eller egentligen är det en ny mjukvara man tankar in.
Det kommer göra stor skillnad! Gjorde det på en octavia rs 03 men den var ny då...

Har bilen gått 10 000 mil eller mer så hade jag låtit bli. Motorn håller säkert men påfrestningarna på turbon ökar ju enormt

Jag tänker helt tvärtom har den gått under 15 skulle jag ej optimera men efter det kör bara. har haft 20+ bilar med diverse trim och inga av mina har krånglat iaf

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@Klonk97: Att bara byta ventil ger inget. Du skriver inte heller om det är en dumpventil, wastegate eller bara en vakuumventil.
Högst sannolikt kommer motorn upptäcka fel värden på två röda och sätta motorfelkod med helt uteblivet laddtryck som följd.

Det billigaste är att byta det ytmonterade chippet som föreslogs i tråden, men risken är att du sabbar din box och är den sabbad kan den vara besvärlig att byta.

Jag rekommendar GDM Performance. Han är jävligt kunnig och är känd i hela Skåne för det. Du behöver inte köra dit, du kan ringa ringa och fråga om tips och råd angående trimning innan du bestämmer dig.
Han har bara steg 1 på hemsidan, men frågar du honom kan han fixa steg 2, 3 och mer samt berätta vad som behöver bytas under huven för att uppnå detta.
Han är även relativt aktiv på Facebook.

http://www.gdmperformance.se/steg-1-bensin/1836-seat-ibiza-12...

Permalänk
Medlem

Än en gång, tack så mycket för alla svar!
Som alla säger så låter en sån här optimering helt klart som det smartaste valet.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk

Celtic tunings optimering skulle ge 210hp 294nm. De är ivarjefall kända att ha bra program vad jag hört

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Gör man fel så riskerar man att smälta hål i kolvarna. Mindre kul och ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Givetvis inte. Lät dock som att TS var ute efter att få en roligare bil men det finns en gräns för hur kul man kan ha med drift på framhjulen (börjar låta som en trasig grammofon, jag ska sluta nu).

Jag trimmade en gammal saab 900 turbo med större IC och ökat och bibehållet ladd det var kul trots framhjulsdrift. Fast o andra sidan kör vi inte på bana eller har riktiga racer bilar heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att sen tro att man får 35hk av att bara byta chip kan ni glömma.
Är enbart dåligt försäljningstrick dom kör med, Ca 5-10hk är vad det brukar ge om man har tur+ökat vrid. Vi har bänkat ett flertal billar med olika chip och det är så värkligheten ser ut.