Höja turbotrycket på en 1.8t eller "chippa"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Att sen tro att man får 35hk av att bara byta chip kan ni glömma.
Är enbart dåligt försäljningstrick dom kör med, Ca 5-10hk är vad det brukar ge om man har tur+ökat vrid. Vi har bänkat ett flertal billar med olika chip och det är så värkligheten ser ut.

kanse är sant på någon bil men långt ifrån alla.
https://youtu.be/2KfMY96v_Gc?t=234

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

N75J är en snabbare ventil och kan hjälpa till att få snabbare ladd, kallas av bilfolk för "raceventil" men ökar inte laddtryck.
(Jag byggde dock en egen mekanisk ventil, kul men inte bra för motorn)

Chip från bsr är nog vad jag hade kört på, blir som en helt annan bil.

Rekommenderar att kolla över tryck slangar.

Har dock varit med om att flera bilar har tillslut börjat slira på kopplingen.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Dock ser jag inte vad du ska med så mycket hästar i en framhjulsdriven bil till.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-honda-civic-t...

Civicen har 316hk, verkar gå bra 🤷‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att så många har svarat och som en del skriver så är ju Optimering rätt väg att gå, ett chip som säger att du skall få +35HP är ju kul, men det är ju under optimala förutsättningar och skiljer sig nog väldigt mycket från bil till bil. Är det bara med "Turbotjut" du vill ha så har du ju redan ett öppet filter och en "Hybrid" dumpventil skulle kunna vara något då det kommer att låta mer då, e helt öppen Dumventil låter ju mest men då släpper den ju allt ladd när du släpper av, medans en återcirkulerande håller kvar, så en Hybrid kanske kan vara något (Vet inte själv hur dessa fungerar)

Jag hade själv en Saab 9000 2.3T CD -93 med MapTuns Steg3chip som var ombyggd mycket mer än bara det och jag hade över 300hk och det är kul absolut, dock var det bytt avgas från turbo och bak "3tum hela vägen med en 100Cells racekisse", Större IC, kylare samt en 50MM öppen Tial Dumpventil. Här hade vi turbotjut.

Så tänk efter vad du vill göra, men en optimering är ju det bästa du kan göra

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Meningslöst att diskutera med en som inte har körkort. Pröva samma kurva med en framhjulsdriven respektive bakhjulsdriven bil i samma hastighet så är du kanske med på vad jag menar.

Jag vet inte men jag körde min Mini JCW 2018 med ca 280 hästar på hjulen. Bästa och roligaste bilen jag någonsin haft.

Att framhjulsdrivna bilar inte klarar kurvor är ju lite myt, visst en bakhjulsdriven gör stor skillnad men det finns så mycket fina hjälpmedel idag som gör att hästar på framhjulen funkar otroligt bra, även på bana.

Nu har man tjänstebil och kör en Audi A3 e-tron, ändå 205HK men oj vilken skillnad

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

... men det finns så mycket fina hjälpmedel idag som gör att hästar på framhjulen funkar otroligt bra, även på bana.

Det måste ju ändå Honda civic type R visa perfekt:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nord...
07:43 för en framhjulsdriven bil, endast någon sekund efter en Porsche gt3 eller en BMW M5.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmgren3n:

Jag vet inte men jag körde min Mini JCW 2018 med ca 280 hästar på hjulen. Bästa och roligaste bilen jag någonsin haft.

Att framhjulsdrivna bilar inte klarar kurvor är ju lite myt, visst en bakhjulsdriven gör stor skillnad men det finns så mycket fina hjälpmedel idag som gör att hästar på framhjulen funkar otroligt bra, även på bana.

Nu har man tjänstebil och kör en Audi A3 e-tron, ändå 205HK men oj vilken skillnad

Jo. Till och med BMW börjar ju dra mot framhjulsdrivet nu med nya 1-serien (2-serie MPV ignorerar vi). Den verkar ju fungera bra även i motorstarkare versioner även om BMW-kännare förstås kommer att bli skitsura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Till och med BMW börjar ju dra mot framhjulsdrivet nu med nya 1-serien (2-serie MPV ignorerar vi). Den verkar ju fungera bra även i motorstarkare versioner även om BMW-kännare förstås kommer att bli skitsura.

Stämmer, dock är deras mer kraftfulla 1-serie fyrhjulsdriven.

Men till alla som tror att framhjul inte är kul, testkör antingen en Mini JCW (Kommer med 306HK original från och med nästa år, bara 230HK just nu original) eller en Honda Civic Type R.

Jag själv bytte bort min BMW 428i mot en Mini JCW för roligare köregenskaper på väg. Skall man sätta tider på en bana så visst det är en sak, men att kasta runt en bil på småvägar i skogen eller på andra roliga ställen så tycker jag Minin var överlägsen.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kul att så många har svarat och som en del skriver så är ju Optimering rätt väg att gå, ett chip som säger att du skall få +35HP är ju kul, men det är ju under optimala förutsättningar och skiljer sig nog väldigt mycket från bil till bil. Är det bara med "Turbotjut" du vill ha så har du ju redan ett öppet filter och en "Hybrid" dumpventil skulle kunna vara något då det kommer att låta mer då, e helt öppen Dumventil låter ju mest men då släpper den ju allt ladd när du släpper av, medans en återcirkulerande håller kvar, så en Hybrid kanske kan vara något (Vet inte själv hur dessa fungerar)

Jag hade själv en Saab 9000 2.3T CD -93 med MapTuns Steg3chip som var ombyggd mycket mer än bara det och jag hade över 300hk och det är kul absolut, dock var det bytt avgas från turbo och bak "3tum hela vägen med en 100Cells racekisse", Större IC, kylare samt en 50MM öppen Tial Dumpventil. Här hade vi turbotjut.

Så tänk efter vad du vill göra, men en optimering är ju det bästa du kan göra

Alla 3 dumpventiler släpper allt tryck, det är hela meningen med dom. Släppa allt tryck så att inte tryckvågen som blir när gasspjället stänger skickas in i turbon och bromsar den(även skadligt för turbon)

Återcirkulerande leder alla redan uppmätt luft tillbaka till turbons inlopp, detta ger minst problem med motorn då det annars saknas luft.

Hybrid dumpar en del av luften likt återcirkulerande och en del rakt ut, brukar inte vara några större problem, men somsagt så saknas en del av luften lmm redan mätt.

Öppen dumpar allt rakt ut, ger mest problem om det inte är omprogramerat för det.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmgren3n:

Stämmer, dock är deras mer kraftfulla 1-serie fyrhjulsdriven.

Men till alla som tror att framhjul inte är kul, testkör antingen en Mini JCW (Kommer med 306HK original från och med nästa år, bara 230HK just nu original) eller en Honda Civic Type R.

Jag själv bytte bort min BMW 428i mot en Mini JCW för roligare köregenskaper på väg. Skall man sätta tider på en bana så visst det är en sak, men att kasta runt en bil på småvägar i skogen eller på andra roliga ställen så tycker jag Minin var överlägsen.

Jo absolut. Vikten är viktig för att få till rolig körning på småvägar vilket är en stor fördel för minin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Till och med BMW börjar ju dra mot framhjulsdrivet nu med nya 1-serien (2-serie MPV ignorerar vi). Den verkar ju fungera bra även i motorstarkare versioner även om BMW-kännare förstås kommer att bli skitsura.

nya 1 serien är ingen bmw det är en mini cooper. det är samma platform.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

nya 1 serien är ingen bmw det är en mini cooper. det är samma platform.

Det är ett ganska simpelt sätt att se på saken. Är inte Audis modeller Audi heller för de har ju samma plattform som VW, Skoda och Seat? BMW äger Mini och plattformen är dessutom utvecklad av BMW och kom först i en BMW: X1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micke7406:

Att sen tro att man får 35hk av att bara byta chip kan ni glömma.
Är enbart dåligt försäljningstrick dom kör med, Ca 5-10hk är vad det brukar ge om man har tur+ökat vrid. Vi har bänkat ett flertal billar med olika chip och det är så värkligheten ser ut.

@micke7406

Jag bytte chip och gick i från 0.5bar till 1.4bar i ladd, det gav lite mer än 5-10 hästar kan jag lova.

Du kanske menar bilar utan överladdade motorer, de brukar inte ge så mycket om man chippar.

Permalänk
Medlem

I TS fall handlar det väl egentligen om hur mycket pengar man vill lägga. Dyrast är väl motoroptimering medans chipstrimning är väl billigare? Laddtrycket borde väl vara elektroniskt styrt så börja med mekaniska lösningar känns dumt.

Skrivet av snajk:

Det är ett ganska simpelt sätt att se på saken. Är inte Audis modeller Audi heller för de har ju samma plattform som VW, Skoda och Seat? BMW äger Mini och plattformen är dessutom utvecklad av BMW och kom först i en BMW: X1.

Just audi exemplet är ju dock löjligt dåligt. Tex Audi A3/Audi TT/Golf är i princip samma bil med lite kläder. Gäller särskilt de första generationerna.

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt ställe som ni rekommenderar att optimera bilen på? Närmast är BSR i Växjö, sen tror jag GDM performance i Skåne. Effektmässigt så får man ut ungefär samma vilken man väljer, men tänkte mer vilket ni som optimerat har bra erfarenheter av.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ett ganska simpelt sätt att se på saken. Är inte Audis modeller Audi heller för de har ju samma plattform som VW, Skoda och Seat? BMW äger Mini och plattformen är dessutom utvecklad av BMW och kom först i en BMW: X1.

Precis
Efter alla dessa år så är jag så fundersam att många fortfarande inte har förstått att Volkswagen gör plattformar.

Denna plattform används sedan till olika bilar inom de olika koncernerna som Volkswagen äger.

Vi kan ta ett exempel på plattform PQ35, denna används av tex följande bilmodeller:

Audi A3, Audi TT, Volkswagen Touran, Seat Toledo, Skoda Octavia, Volkswagen Caddy m.m.

Stor variation på bilarna utseendemässigt, men samma plattform.

En passat ifrån 98, och en Audi A4 ifrån 98 är i stort sett samma bil mekaniskt. Samma fel som du hittar på passaten mekaniskt kommer du hitta på Audin också.

Motorer delas mellan de olika bilmodellerna också, så en 1.8T på en Audi A3 är oftast nästan helt identisk med en 1.8T i en Golf.

Det som skiljer är karossen (ja inte ens det, då Seat fick återanvända Audi A4-karossen från några år sedan) och inredning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Är det något speciellt ställe som ni rekommenderar att optimera bilen på? Närmast är BSR i Växjö, sen tror jag GDM performance i Skåne. Effektmässigt så får man ut ungefär samma vilken man väljer, men tänkte mer vilket ni som optimerat har bra erfarenheter av.

Mvh

BSR är ju ett gammalt kännt märke så det är nog ett bra val.

Nu kanske du inte lämnar in bilen på orginalservice längre, men tänk på att de kan återställa bilen till orginal vid service om du har otur, vilket gör att allt trim är borta då.
Till vissa bilar kan man köpa en box för att själv återställa bilen innan service, tror BSR har en sådan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Börja med att byta koppling.

Det kommer en dag då varvräknaren är glad men hastighetsmätaren står still och 13000kr på verkstad väntar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Börja med att byta koppling.

Det kommer en dag då varvräknaren är glad men hastighetsmätaren står still och 13000kr på verkstad väntar

Skickades från m.sweclockers.com

Kopplingen byttes för dryga 5k mil sedan(vid 10k mil). Så det bör inte vara något problem med kopplingen.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@micke7406

Jag bytte chip och gick i från 0.5bar till 1.4bar i ladd, det gav lite mer än 5-10 hästar kan jag lova.

Du kanske menar bilar utan överladdade motorer, de brukar inte ge så mycket om man chippar.

Utan överladdning så är det bara flödesökning som ger något betydande. Så börja där, vilket brukar betyda portning, större ventiler, annat insug och avgassystem. Först när man gjort detta är det värt att ge sig på mjukvaran som mappnigskurvor. Fast det kan bli knepigt med besiktning eftersom alla utsläppsregleringar är då borta.

Om du nu inte laborerar med en stengammal bil före utsläppsreglementen. Volvo B20 med S-kam, extraktorgrenrör och dubbla 45;or...

Men räkna med ett tomgångsvarv på 2000+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Är det något speciellt ställe som ni rekommenderar att optimera bilen på? Närmast är BSR i Växjö, sen tror jag GDM performance i Skåne. Effektmässigt så får man ut ungefär samma vilken man väljer, men tänkte mer vilket ni som optimerat har bra erfarenheter av.

Mvh

Jag har haft ett par bilar hos Göran på GDM. Sjukt kunnig kille.
På Vallåkraträffen brukar han köra lite rabatter om du kan vänta till Augusti.

Permalänk
Inaktiv

Nu kör vi en lite best off, är ni med?
Motion hänger på ikväll

Vi har hittar rätt bra baslans i maskineriet