Permalänk
Medlem

Intel NUC5i3RYK

Jag har en, vad jag tror är, mediaspelare som jag är lite sugen på att testa, men vet inte vad jag ska ha den till. Vad använder ni Era till, och kör ni med externa hårddiskar, för vad jag kan läsa mig till så sitter det inga diskar i den?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Inaktiv

Den har en plats för en intern SSD-hårddisk i form av en M.2-plats. Du kan inte ha en mekanisk hårddisk i den men en SSD går utmärkt.

Om det inte redan finns RAM i den så kan du stoppa in upp till 16GB vilket räcker långt.

Duger för lite vad som helst så länge du kör något tungt som spel eller videoredigering etc.

Funderar själv på en nyare variant av samma serie för att ha som stationär arbetsdator. Mediespelare är en annan klassisk användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Den har en plats för en intern SSD-hårddisk i form av en M.2-plats. Du kan inte ha en mekanisk hårddisk i den men en SSD går utmärkt.

Om det inte redan finns RAM i den så kan du stoppa in upp till 16GB vilket räcker långt.

Duger för lite vad som helst så länge du kör något tungt som spel eller videoredigering etc.

Funderar själv på en nyare variant av samma serie för att ha som stationär arbetsdator. Mediespelare är en annan klassisk användning.

Lite som en Raspberry Pi, fast du får plats med mer RAM och SSD? M2, det ää samma som sitter i surfplattor va? Tror fasen jag har sådana liggande, och gissar att det är samma RAM som i laptops, med tanke på enhetens storlek?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Den stöder upp till 16GB DDR3L-1333/1600 1.35V SO-DIMM minnen.
https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheJonaz:

Lite som en Raspberry Pi, fast du får plats med mer RAM och SSD? M2, det ää samma som sitter i surfplattor va? Tror fasen jag har sådana liggande, och gissar att det är samma RAM som i laptops, med tanke på enhetens storlek?

Den här borde fungera:

https://www.inet.se/produkt/4300691/samsung-860-evo-500gb-m-2

Alltså en M.2 SSD med SATA gränssnitt. Din NUC är rätt gammal så den stödjer nog inte NVMe isf SATA.

Vad som sitter i surfplattor vet jag inte. Mycket möjligt att det är M.2. Kan vara något proprietärt. Har bara inte kollat.

Japp, samma SODIMM RAM-stickor som i bärbara.