Behöver tips för att få bort kylaren från CPU

Permalänk
Medlem

Behöver tips för att få bort kylaren från CPU

Hej, det här är en fortsättning på "vit klet på moderkortet"
Jag har fått tid över till att fixa datorn, så jag har köpt isopropanol så jag kan rengöra moderkortet.

Nu till problemet. Jag ska montera ned AIO kylaren från CPUn, jag har tagit bort monteringsfästet från kylaren och tänkte att det bara sedan skulle vara ta bort kylaren. Det sitter stenhårt fast, och jag har tagit i med ganska mycket.

Osäker på om jag ska ta i ännu mer kanske kommer skada moderkortet eller CPUn då?
Jag har prövat köra med hårtorken i hopp om att det kanske skulle lösgöra kylaren från CPUn med ack..

Någon på Sweclockers som haft samma problem och kan ge mig lite tips?

Permalänk
Medlem

Vrid kylaren och lyft. Men lyft den inte bara upp. Då finns ju risken att CPU åker med.

Permalänk
Medlem

@Lorault: har prövat det, men antar du menar att jag ska ta i ännu mer då när jag drar samtidigt som jag vrider?

Permalänk
Medlem

Nvm, det löste sig. Körde med hårtorkaren en lite längre stund och tog och vickade med två händer istället.
Nu återstår bara att rengöra moderkortet och skaffa en luftkyld CPU fläkt istället

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Brukar rekommendera att man kör ett stresstest (Aida64, Cinebench R20 etc några rundor) och sedan ta av cpun när pastan värmts upp.

Vad du/ni än gör, undvik att forcera ur den genom att tex. vrida kylaren, kan skapa en hel del eländen i onödan.