Sista kollen innan uppgradering, typ

Permalänk
Medlem

Sista kollen innan uppgradering, typ

Tjena,

Har tänkt att "uppgradera" en längre tid nu, började i Maj men blev aldrig av då jag såg nya zen2 var på g. Sen tänkte man en vända till och kom fram till att det inte behövdes. Men så lyckades jag få tag på en 3700x som är på g nu så de kan man ju inte hålla sig!

Egentligen behöver jag inte uppgradera men prylgalning som man är så gör man det i alla fall!

Delar jag har just nu:

  • i5-7500

  • Corsair CX550M

  • Evga GTX 1060 6GB

  • Node 304

  • B250I Gaming Pro AC

  • Corsair Vengeance LPX 16GB 2400MHz/CL16

  • Samsung EVO 850 250gb

  • 1tb HDD

  • be quiet! Pure Rock

Det jag har i åtanke är att gå över till:

  • 3700x

  • b450 Tomahawk kanske alternativ x470 gaming pro carbon

  • Seasonic focus+ 750w alt. corsair RM750x (Är av någon outgrundlig anledning väldigt mkt mer sugen på seasonic men kommentarer mottages väldigt gärna här)

  • Define C

  • Ram, ja det är väl den stora frågan egentligen. Hade tänkt att avvakta lite här för att se hur bra 3600mhz fungerar på en 450 bräda. Men har väl tänkt antingen 3200mhz cl14 eller 3600mhz cl16 då de egentligen inte skiljer så mycket i pris. Men tills bios och allt lugnar ner sig behåller jag nog mina 2400mhz stickor

  • 2070s troligtvis, får se lite hur det ser ut med tillgång och liknande. Funderat lite gran på både 5700xt samt 2060s. Men sitter idag på en g-sync skärm så är la lite fast i träsket.

  • Sen funderar jag på om det är värt med en ny cpu cooler eller om man ska köra på stock/Pure Rock. Hade då tänkt antingen Dark Rock Pro eller DH15, kommentarer mottages gärna

.

Kommer nog ta det i två steg, köper allt utom ram och gpu just nu och kör på med 1060 tills jag bestämmer mig hur overkill jag vill gå med grafikkortet.

Som sagt, detta paket är väl extremt overkill för min del då jag använder datorn till kanske 80% gaming och 20% work. För work så är ju det självklart nice med ryzen cpun men i5an är inte på något sätt ett problem idag. För gaming är det just nu 1080p som gäller och vill gärna upp en bit över 144hz (sitter på 180hz skärm). Titlar är la främst typ PUBG som är en diskussion i sig. Anledning till att jag vill uppgradera är som sagt 80% prylgalningen i mig, men också att jag är trött på att snitta 100fps med 30 1%low utan vill ligga stabilt över 144hz.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Kör med stockkylaren till att börja med, den bör duga om du inte ska överklocka, kan byta senare om det behövs.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Kör med stockkylaren till att börja med, den bör duga om du inte ska överklocka, kan byta senare om det behövs.

Det var min ursprungliga tanke, är mitt andra bygge så därav lite osäkerheten. Men sen kände jag också lite om jag ändå lägger i runda slänger 15 tusen på datorn så känns det för jävla dumt att snåla på CPU kylaren. Men kör nog på stock tills dess att ändå ska öppna och byta GPU

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce