Brända låtar spelar inte upp

Permalänk
Medlem

Brända låtar spelar inte upp

Hej,

jag har en Mac book som jag bränt CD skivor tidigare. Laddar ner låtar från YT, konverterar dom online på en sida till mp3 låtar. Därefter bränner jag dom till en tom CD skiva. Men nu när jag ska spela upp skivan på en CD läsare står det error CD tror jag det stod? Jag har testat med en annan CD och den fungerar.
Gör jag något fel som jag inte ser, för det är andra skivan jag bränt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whiteeye:

Hej,

jag har en Mac book som jag bränt CD skivor tidigare. Laddar ner låtar från YT, konverterar dom online på en sida till mp3 låtar. Därefter bränner jag dom till en tom CD skiva. Men nu när jag ska spela upp skivan på en CD läsare står det error CD tror jag det stod? Jag har testat med en annan CD och den fungerar.
Gör jag något fel som jag inte ser, för det är andra skivan jag bränt.

Vilka filer är det du har bränt? Klarar spelaren av att läsa filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Vilka filer är det du har bränt? Klarar spelaren av att läsa filerna?

Vad menar du med vilka filer jag har bränt? En bra fråga om spelaren klarar av att läsa filerna, hur vet jag det? Det är en CD spelare i en bil.

Permalänk
Medlem

Kan cdspelaren i bilen spela andra (gamla) CD skivor med mp3 låtar på?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whiteeye:

Vad menar du med vilka filer jag har bränt? En bra fråga om spelaren klarar av att läsa filerna, hur vet jag det? Det är en CD spelare i en bil.

Är det mp3, MP4, wav osv? Kolla vilka filer din spelare klarar och bränn ut på formaten spelaren klarar av.

Permalänk
Medlem

Alla cd spelare kan inte spela av mp3 filer, om den inte kan läsa av så måste du bränna skivan som en faktisk audio CD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kan cdspelaren i bilen spela andra (gamla) CD skivor med mp3 låtar på?

Vet inte, jag hittade en original CD skiva hemma bara för att testa om CD spelaren fungerade i bilen vilket den gör. Bilen är inte så gammal heller, haft äldre bilar som spelat upp brända skivor.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur man bränner låtarna till skivan också. Vill minnas att vissa gamla cd spelare inte klarade av att man brände filerna rakt av, men om man brände som någon slags musikskiva så gick det bra. Brukade göra det genom itunes, men det är ju ett tag sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Alla cd spelare kan inte spela av mp3 filer, om den inte kan läsa av så måste du bränna skivan som en faktisk audio CD.

Ok. Hur gör jag det? Lite off topic men trodde att alla CD spelare på bilar och allt som har med CD rom att göra kunde spela upp mp3 filer.

Hur gör jag för att det ska bli audio CD då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Beror väl lite på hur man bränner låtarna till skivan också. Vill minnas att vissa gamla cd spelare inte klarade av att man brände filerna rakt av, men om man brände som någon slags musikskiva så gick det bra. Brukade göra det genom itunes, men det är ju ett tag sen..

Låtarna jag laddar ner hamnar både på itunes och Finder, vad jag minns så brände jag direkt från Finder och inte Itunes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Beror väl lite på hur man bränner låtarna till skivan också. Vill minnas att vissa gamla cd spelare inte klarade av att man brände filerna rakt av, men om man brände som någon slags musikskiva så gick det bra. Brukade göra det genom itunes, men det är ju ett tag sen..

Alltså, det är en extrafunktion om spelaren kan läsa data-CD med ljudfiler på och inte bara audio-CD (red book). Sedan kan vissa spelare har problem med brända skivor överhuvudtaget, främst CD-RW, men numera är sådana normalt sett rätt gamla.

En annan detalj är att den data-CD förmodligen behöver stängas för att fungera. Beroende på hur och med vad man bränt den kan det ha skett automatiskt, eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Låtarna jag laddar ner hamnar både på itunes och Finder, vad jag minns så brände jag direkt från Finder och inte Itunes?

Prova att bränna genom itunes då. Lättast är att följa dessa steg: https://support.apple.com/sv-se/guide/itunes/itns2987/mac

Och välja audio-CD.

Vill även minnas att jag hade någon CD eller DVD spelare som krävde att brända skivor "verifierades" eller vad det nu hette.

Permalänk

Du nämner att du laddar ner låterna från Itunes...
Kan de vara i ett annat format än MP3? (t.ex. Apples älsklingsformat AAC)

https://support.apple.com/guide/itunes/create-your-own-cds-an...

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Googlade fram det här på ett annat forum:Som några varit inne på här. Alla cd-spelare kan läsa brända skivor, allt hänger på hastigheten man bränner med (ibland även vilket medium man använder, skivor alltså). Orginalskivor har ju trots allt blivit brända och skapade någon gång!

Vad för hastighet ska man ha, jag kanske gjorde en ändring där, kanske säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberskunk:

Du nämner att du laddar ner låterna från Itunes...
Kan de vara i ett annat format än MP3? (t.ex. Apples älsklingsformat AAC)

https://support.apple.com/guide/itunes/create-your-own-cds-an...

Nej, jag laddar inte inte låtarna från Itunes utan, när jag laddar hem låtar hamnar låtarna båda på itunes och Finder. Det är filerna på Finder jag bränner på CD och inte dom som hamnar på Itunes. När jag klickar på info om filen står det mp3 faktiskt Snart drar jag fram MP5:an alltså.

Permalänk
Medlem

Om låtarna är större en 700 mb så borde CD läsaren beräkna det och säga att låtarna är för stora och inte går att bränna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Nej, jag laddar inte inte låtarna från Itunes utan, när jag laddar hem låtar hamnar låtarna båda på itunes och Finder. Det är filerna på Finder jag bränner på CD och inte dom som hamnar på Itunes. När jag klickar på info om filen står det mp3 faktiskt Snart drar jag fram MP5:an alltså.

Oftast så märker du när du bränner dom som en riktig musik cd då det e dast brukar få plats cirka 15 låtar då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Vad för bränningshastighet ska man ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Oftast så märker du när du bränner dom som en riktig musik cd då det e dast brukar få plats cirka 15 låtar då.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 18 låtar, borde jag ta bort 3 stycken? :-/

Permalänk
Medlem

Läs i manualen till bilens stereo, så står det väl om den kan läsa MP3 skivor eller inte, kanske även står hur mappstrukturen skall vara också för bästa resultat.
Kolla annars om du har ett USB uttag som är kopplat till stereon, mycket lättare att använda USB minnen än bråka med CD-skivor tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Läs i manualen till bilens stereo, så står det väl om den kan läsa MP3 skivor eller inte, kanske även står hur mappstrukturen skall vara också för bästa resultat.
Kolla annars om du har ett USB uttag som är kopplat till stereon, mycket lättare att använda USB minnen än bråka med CD-skivor tycker jag.

Får läsa manualen när jag har tid, förlust av några CD skivor är inte stort problem. Hade den haft USB uttag skulle jag kört på det, så dum är jag inte. Men vet du vad för hastighet man borde ha för att bränna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Googlade fram det här på ett annat forum:Som några varit inne på här. Alla cd-spelare kan läsa brända skivor, allt hänger på hastigheten man bränner med (ibland även vilket medium man använder, skivor alltså). Orginalskivor har ju trots allt blivit brända och skapade någon gång!

Vad för hastighet ska man ha, jag kanske gjorde en ändring där, kanske säger jag

Köpta skivor är inte brända, de är pressade. Stor skillnad.

För övrigt så känns det ju som att TS bara skapat en data-CD med ljudfiler och att bilstereon inte gillar detta.
Bränn som ljud-CD.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Jag har 18 låtar, borde jag ta bort 3 stycken? :-/

När det gäller audio CD så är det hur lång skivan är, inte antalet låtar som spelar roll. En vanlig musik-CD rymmer 74 minuter musik. Det är också vanligt med skivor som klarar 80 minuter. Det beror helt enkelt på vilken skiva du har. Programmet som du bränner med borde klara av att identifiera detta när du lägger till låtarna och varna om du går över gränsen.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Jag har 18 låtar, borde jag ta bort 3 stycken? :-/

Antalet är ointressant. Om du bränner en riktig audio-CD så får du plats med 74 eller 80 minuter beroende på skiva (74 minuter är den ursprungliga standarden).

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att TS bränner med finder, och inte ett program som kan bränna ljud-CD. (Tex itunes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Vad för bränningshastighet ska man ha?

x8 rekades oftast förr. Jag har nog bränt runt 500 skivor genom åren, en gång funka inte x32 och någon gång ett par låtar som hackade, x16 gav mig dock aldrig några problem.

Vad för stereo har du i bilen? är det original, 1din eller 2din,eftermonterad stereo tex Kenwood?

Hade en JVC 1din stereo samt en Sony för ca 10 år sedan som båda hade svårt för vissa brända skivor,inte alla konstigt nog men en 70% av de.
Fungerade alltid i hemma stereon men inte i bilen, vissa är mer känsliga än andra o några stöder inte vissa format.

Jag brände alltid genom Nero med väldigt få problem.

Permalänk
Medlem

Ta en bild på stereon och lägg upp här.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

x8 rekades oftast förr. Jag har nog bränt runt 500 skivor genom åren, en gång funka inte x32 och någon gång ett par låtar som hackade, x16 gav mig dock aldrig några problem.

Vad för stereo har du i bilen? är det original, 1din eller 2din,eftermonterad stereo tex Kenwood?

Hade en JVC 1din stereo samt en Sony för ca 10 år sedan som båda hade svårt för vissa brända skivor,inte alla konstigt nog men en 70% av de.
Fungerade alltid i hemma stereon men inte i bilen, vissa är mer känsliga än andra o några stöder inte vissa format.

Jag brände alltid genom Nero med väldigt få problem.

Integrerad CD spelare. Nu ska jag bränna genom Itunes, får frågan om jag ska bränna högsta möjliga eller så kan jag välja hastighet. Ska jag 8x och titta om det fungerar då? Annars så skiter jag i det och får nöja mig med att lyssna på radio. Inte hela världen direkt.

Permalänk
Medlem

@Whiteeye: Ju lägre hastighet, desto mindre chans för fel. Kör med 8x, det blir säkert bra. Jag brukar köra 8-12x och har aldrig haft några problem med det. Borde ta runt 10-15 minuter beroende på hur lång skivan är.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Whiteeye: Ju lägre hastighet, desto mindre chans för fel. Kör med 8x, det blir säkert bra. Jag brukar köra 8-12x och har aldrig haft några problem med det. Borde ta runt 10-15 minuter beroende på hur lång skivan är.

För att vara på den allra säkraste sidan, ska jag välja x2?

Sen står det Skivformat: Ljud-Cd
MP3-CD
Data-Cd

Det är ljud- CD jag ska välja?